Фізичний марафон
Мета:
наукова: познайомити учнів з великим спектром питань різних галузей науки і техніки;
пізнавальна: поглибити, зміцнити та розширити здобуті знання з фізики, астрономії, української літератури, економіки, біології, математики, англійської мови,географії
виховна: розвивати кругозір учнів про широке застосування фізичних знань. Розвивати логічне мислення, творчі здібності.
Виховувати інтерес до вивчення фізики на основі зв'язку її з життям, технікою, побутом.
Формувати вміння застосовувати індуктивні і дедуктивні методи в разі необхідності.
Формувати високі моральні якості, доброзичливість, взаєморозуміння, колективізм, почуття взаємної відповідальності, уміння гідно відстоювати свою точку зору в процесі групової роботи.
Міжпредметні зв’язки:
фізика, астрономія, українська література, економіка, біологія, математика, англійська мова, географія
Методи навчання:
ігрові методи активного навчання.
Форма проведення - гра
Підготовка: Про виховний захід в групах оголошується під час відкриття тижня фізики та астрономії. У конкурсі беруть участь команди, що формуються з 6 представників від кожної групи. У кожній команді заздалегідь вибирається капітан. Капітани отримують завдання. Термін його виконання 4 дні.
Критерії оцінювання:
Завдання з фізики – 8 балів
Завдання з астрономії – 8 балів
Завдання з економіки – 18 балів
Завдання з біології – 8 балів
Завдання з української літератури – 12 балів
Завдання з англійської мови – 15 балів
Максимальна кількість балів - 69
Підсумок: оголошення переможців за рейтингом.
Завдання з фізики
Чи знаємо ми українських вчених–фізиків
та їх відкриття та винаходи?
Встанови відповідність (кожна правильна відповідь 1 бал).
Максимальна кількість балів - 8.
А
|
1.Побудував спеціальну установку, яка дозволяє вимірювати деякі аеродинамічні показники літальних апаратів. Був першим в історії науки, хто строго сформулював і досліджував прямолінійний рух ракет як тіл змінної маси. Для досягнення першої космічної швидкості запропонував застосувати двоступеневу ракету |
Б
|
2. Поглиблено вивчав фізику електричних розрядів у розріджених газах. Він розробив багато вдалих конструкцій катодних трубок, які знайшли широке застосування та визнання. Сконструював електричні лампи освітлення і вдосконалював телефонні станції. Вагомий внесок зробив у розвиток фізики рентгенівських променів і рентгенографію (Х-промені). Спроектував та побудував електростанцію на постійному струмі, а також першу в Європі електричну станцію на змінному струмі. |
В
|
3. Видатний фізик-ядерник, академік, заслужений діяч науки України. Один з основоположників сучасної ядерної прискорювальної техніки. У 1932 р. здійснив першу в країні штучну ядерну реакцію. Близько 200 наукових праць та винаходів, що стосуються фізики діелектриків, напівпровідників, фізики і техніки високих напруг, ядерної фізики, фізики та техніки вакууму. |
Г
|
4. Під його керівництвом створено перші космічні апарати серій: «Луна», «Венера», «Марс», «Зонд», деякі супутники серії «Космос», а також проект космічного корабля «Союз». Апогей ученого - 12 квітня 1961 року. Перший космічний політ на кораблі «Восток» Юрія Гагаріна. 12 жовтня 1964 року виведено на орбіту перший багатомісний корабель серії «Восход» з екіпажем на борту. |
Д
|
5. Видатний конструктор, учений-теоретик, і геніальний винахідник у галузі космонавтики. Розробив теоретичні основи космічних польотів і конструювання міжпланетних кораблів, вивів основне рівняння польоту ракети, виклав теорію багатоступінчастих ракет, запропонував рецепти ракетного палива. Перший у світі політ американських астронавтів до Місяця здійснено за трасою названою на його честь (1969 р.). Саме його передбачення були поштовхом до всепланетного освоєння космічних просторів. |
Е
|
6. Наукові дослідження присвячені процесам зварювання під флюсом, розробці теоретичних основ створення автоматів і напівавтоматів для електродугового зварювання і зварювальних джерел живлення. Уперше почав і активізував дослідження в галузі використання зварювання і споріднених технологій у космосі, створення космічних конструкцій; визнаний лідер у цій сфері діяльності. Головний ініціатор створення унікальної технології зварювання живих тканин, що використовується в хірургії. |
Є
|
7. Вивів рівняння руху снаряда, вивчав опір повітря, дію пострілу на лафет гармати. В теорії потенціалу розв'язав деякі задачі, що стосуються притягання сфери та сфероїда. Досліджував поширення тепла у твердих тілах, одержав рівняння поширення тепла в рідинах. |
Ж
|
8. Розробив серію надзвичайно успішних літаків, які принесли США престиж та рекорди. Побудований в 1934 році гідроплан встановив десять світових рекордів, а 10 серійних S-42 стали першими у світі міжконтинентальними пасажирськими лайнерами, які забезпечили регулярні рейси через Атлантичний і Тихий океани. Першим почав будувати турбінні гелікоптери, гелікоптери-амфібії. Його гелікоптери 1941 року були прийняті на озброєння Збройними силами США. На гелікоптерах Sikorsky S-61 вперше здійснено переліт через Атлантику (S-61; 1967 рік) і Тихий океан (S-61; 1970) з дозаправкою у повітрі |
(Підказка: І.І. Сікорський, К.Е.Ціолковський, С.П.Корольов, І.П.Полюй, К.Д.Синельников, Ю.В.Кондратюк, М.В.Остроградський , Б.Є. Патон)
Завдання з астрономії «Знайди мене»
Вкажіть під якою цифрою «заховалася» планета.
(Правильна відповідь 1 бал. Максимальна кількість балів – 8)
1 |
|
2 |
|
3 |
|
4 |
|
5 |
|
6 |
|
7 |
|
8 |
|
МЕРКУРІЙ, ВЕНЕРА, ЗЕМЛЯ, МАРС,
ЮПІТЕР, САТУРН, НЕПТУН, УРАН
Завдання з економіки
Фізики і гроші
Вкажіть хто з фізиків зображений на купюрі – 1 бал.
Що видатного зробив цей вчений? – 2 бали.
(Максимальна кількість балів – 18)
Югославська купюра 5 нових динара |
1000 золотих, Польща
|
Однофунтова монета Англії
|
5 шекелів, Ізраїль
|
2000 лір, Італія
|
500 франков, Франция
|
Завдання з української літератури
Фізичні явища в творчості Тараса Григоровича Шевченка
Дай назву твору Т.Г.Шевченко, уривок з якого тобі надається (1 бал).
Дай відповідь на питання з фізики (правильна відповідь 1 бал).
Максимальна кількість балів – 12.
Твір |
Візуалізація |
Питання |
Тричі крига замерзала, Тричі розтавала, Тричі наймичку у Київ Катря проводжала |
|
Уривок з якого твору Т.Г.Шевченко? Про які явища йде мова в уривку? Які перетворення агрегатних станів описані |
Сонце заходить, гори чорніють, Пташечка тихне, поле німіє |
|
Уривок з якого твору Т.Г.Шевченко? Чому ввечері всі предмети поступово втрачають своє забарвлення і стають чорними? |
Зоре моя вечірня, Зійди над горою, Поговоримо тихесенько В неволі з тобою. Розкажи, як за горою Сонечко сідає, Як у Дніпра веселочка Воду позичає. |
|
Уривок з якого твору Т.Г.Шевченко? Які фізичні явища описані в цьому вірші? Як утворюється веселка? |
Реве та стогне Дніпр широкий, сердитий вітер завива, додолу верби гне високі, горами хвилю підійма. |
|
Уривок з якого твору Т.Г.Шевченко? Які фізичні явища описані в цьому вірші? Чому на морі та річці під час вітру піднімаються хвилі? |
Реве, свище завірюха. По лісу завило; Як те море, біле поле Снігом покотилось. |
|
Уривок з якого твору Т.Г.Шевченко? Які фізичні явища описані в уривку? Чому завірюха “реве”? Чому утворюється сніг? |
А туман, неначе ворог, Закриває море І хмароньку рожевую, І тьму за собою Розстилає туман сивий… |
|
Уривок з якого твору Т.Г.Шевченко? Яка причина утворення туману? Чому він розстилає тьму? |
Завдання з біології
Правильна відповідь – 1 бал.
Максимальна кількість балів – 8.
Завдання з англійської мови
Перекладіть (1 бал), дайте відповідь на питання англійською (1 бал) та українською (1 бал).
Максимальна кількість балів – 15.
|
1. Can metal be used as an insulator? |
|
2. What happens when a bulb is not working? |
|
3. Do you think this flashlight will work? |
|
4. What kind of energy does a flashlight use? |
|
5. What happens to the bulb when the switch is on ? |