Методичні рекомендації
Гра належить до традиційних і визнаних методів навчання і виховання учнів. Цінність цього методу полягає в тому, що в ігровій діяльності освітня, розвиваюча і виховна функції діють в тісному взаємозв'язку.
Даний захід складається з декількох етапів - завдань, кожна команда
повинна набрати найбільшу кількість балів та відгадати зашифроване слово.
Наталя Григорівна Чернюх, викладач інформаційних технологій, інформатики, математики
Тема позакласного заходу: гра «Інформатичний марафон»
Мета: Навчальна: узагальнити і систематизувати знання з інформатики, формувати прийоми логічного мислення, поглибити і розширити знання учнів з інформатики;
Розвивати: уміння і навички учнів аналізувати і систематизувати інформацію; пізнавальний інтерес до предмету, удосконалювати навички самостійної роботи;
Виховна: виховувати активність і колективність в учнів.
Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань, умінь, навичок
Вид уроку: урок - гра
Міжпредметні зв’язки : зв'язок інформатики з математикою, історією
Методи навчання: імітацітаційно- ігрові
Форма організації навчальної діяльності: групова
Дидактичне забезпечення: завдання командам, грамоти.
Методичні рекомендації
Гра належить до традиційних і визнаних методів навчання і виховання учнів. Цінність цього методу полягає в тому, що в ігровій діяльності освітня, розвиваюча і виховна функції діють в тісному взаємозв’язку.
Даний захід складається з декількох етапів - завдань, кожна команда
повинна набрати найбільшу кількість балів та відгадати зашифроване слово.
Для проведення гри потрібно підготувати роздавальний матеріал.
Хід заходу
I. Організаційний момент
Ведучий 1: Добридень! Сьогодні ми зібрались на грі «Інформатичний марафон» для того щоб показати і застосувати ваші знання з інформатики. Будь ласка, ознайомтесь з командами « Хакер» і «Вірус» . Оцінювати ваші знання буде компетентне журі. ( Представлення членів журі). Результати гри журі буде заносити в картку – оцінювання [ Додаток 8]. Кожна команда отримує командний аркуш [ Додаток 9] в якому відмічатиме отримані бали та відгадані буква слова – пароля.
II. Пояснення правил гри «Інформатичний марафон».
Команди повинні відгадати слово – пароль, що складається з літер, які зашифровані цифрами. Кожна цифра відповідає відповідній букві алфавіту. Цифра видається, коли команда набирає більше 50% правильних відповідей завдання. Наприкінці гри команди отримають лист «Кодування алфавіту» за допомогою якого слово – пароль буде відгадано. Завдання кожній команді однакові, але зміст різний. Жодних переваг немає. Тому бажаємо вам вдачі!
III. Етапи проведення гри.
Ведучий 2. Привітання буде відбуватися у такій формі – кожній команді будуть видані слова, що позначають будь-який пристрій комп’ютера. За допомогою пантоміми команда повинна передати зміст слова, а її вболівальники – відгадати. За відгаданий пристрій – 1 бал. [ Додаток 1]
Перша цифра ( 6 ) , отримані бали та цифри для розкодування слова заносимо до командного аркушу. [ Додаток 9]
2.Конкурс капітанів.
Ведучий 1. Доповнити слова (1 бал за кожну правильну відповідь).
[ Додаток 2]
Друга цифра - ( 11)
3.Відгадай загадку
Ведучий 2: Поки капітани готуються члени команди відгадують загадки. За одну правильну відповідь – 1 бал. Вболівальники можуть допомогти улюбленій команді і принести додатковий бал. Загадки задаються почергово. Починати можна з любої команди. [ Додаток 3]
Третя цифра - ( 22 )
4. Конкурс «Кодування інформації».
Ведучий 1.
Завдання 4.1. Командам потрібно визначити правило за яким вписуються числа в трикутник. Обчислити необхідні значення, не порушуючи закон розташування чисел. [ Додаток 4]
Четверта цифра - ( 20 )
Ведучий 2.
Завдання 4.2. Командам, використовуючи староруську систему числення потрібно розкодувати суму грошей, яку треба сплатити складальникові податків, що написана на квитанції. [ Додаток 5]
П’ята цифра - ( 16 )
5. Конкурс «Знайди помилки».
Ведучий1. Необхідно прочитати командам розповіді як працювати з комп’ютером та визначити: скільки зроблено помилок та в чому вони полягають. Надрукувати правильні тексти. [ Додаток 6]
Шоста цифра - ( 7 )
6.Конкурс «Вікторина понять»
Ведучий 2. В анаграмах зашифровані деякі поняття. Шляхом перестановки букв потрібно скласти слова, що відносяться до інформатики. Всі букви повинні бути використані. Правильно складене слово – 1 бал. [ Додаток 7].
Наприклад:
Анаграма |
Відповідь |
Підказка |
ВАГОН+РІТА |
НАВІГАТОР |
Гід |
Сьома цифра - ( 14)
Отже, отримали слово … ( ДИСПЛЕЙ)
IV. Підсумки
Нагороджується команда, яка відгадала слово – пароль та набрала найбільшу кількість балів.
Заключна вправа «Дерево почуттів». На дерево члени команд, вболівальники, всі бажаючі прикріплюють листочки, які відповідають їхньому настрою після проведеного заходу.
Червоний листочок – захід сподобався ; білий – не сподобався.
Додаток 1
Привітання «Майстри пантоміми»
Слова 1-й команді:
Слова 2-й команді:
Додаток 2
Конкурс капітанів
Капітан команди «Хакер»
1. Реальність… (віртуальна).
2. Материнська… (плата).
3. Компакт-… (диск).
4. WЕВ-… (сторінка).
5. Властивості… (алгоритму).
6. Текстовий… (редактор).
7. Робочий… (стіл).
8. Операційна… (система).
9. Прикладна… (програма).
10. Права… (доступу).
Капітан команди «Вірус»
1. Системна… (шина).
2. Системний… (блок).
3. Графічний … (редактор).
4. База… (даних).
5. Електронна… (пошта).
6. Панель… (управління).
7. Пошуковий… (сервер).
8. Оперативна… (пам’ять).
9. Всесвітнє павутиння… (Інтернет).
10. Жорсткий… (диск).
Додаток 3
Відгадай загадку
Вести з комп’ютером розмову,
Є помічник — «тваринка» в нас,
Що допоможе нам всяк час. (Миша.)
Стільки знає — просто жах!
З нею вчись ти працювати —
Теж багато будеш знати. (Інтернет.)
В блокнот свій може записати.
Комп’ютер теж немов блокнот —
Не має з пам’яттю турбот.
А як називають комп’ютер-блокнот? (Ноут-бук )
4. В комп’ютера, як і в людини,
В роботі органи єдині.
Скажіть, як те, що замість серця,
В комп’ютерних відсіках зветься? (Хард-диск.)
З ним справу мають в медицині.
Біолог з ним теж справу має,
А комп’ютер від нього страждає. (Вірус.)
З ним справу має будівельник.
Хто за комп’ютером працює,
До нього теж давно вже звик.
Скажіть, про що іде тут мова —
Назвіть одне англійське слово. (Windows.)
Додаток 4
Кодування інформації
Завдання 4.1. Яке число потрібно записати в трикутник замість символів С1 та С2, не порушивши закономірності розташування чисел.
Завдання команді «Хакер» Завдання команді «Вірус»
Відповідь: 160 Відповідь: 96
Додаток 5
Завдання 4.2.
Завдання команді «Хакер» Завдання команді «Вірус»
- десять карбованців; I - копійка; - тисяча карбованців
Відповідь: 2 020 крб. 3 к. Відповідь: 1 020 крб. 7 к.
Додаток 6
Знайди помилку
Команда «Хакер»
Для роботи з комп’ютером я включаю монітор і сканер, набираю букви за допомогою миші, а якщо мені потрібно намалювати картинку, використовую сканер. Щоб ввести в комп’ютер текст, не набираючи його вручну, застосовую джойстик.
Допущені чотири істотні помилки: 1) обов’язково включають монітор і системний блок; 2) букви набирають за допомогою клавіатури;
3) для побудови зображення сканер не використовується;
4) Для автоматичного введення тексту використовують сканер й програму розпізнавання тексту.
Команда «Вірус»
Для друку тексту вставляю в системний блок папір. Музику прослуховую за допомогою принтера, а графіки друкую на графічному пристрої, який інколи називають колонками. На мій погляд найкраща програма для малювання зображень – це Word.
Помилки: 1) Для друку використовується принтер; 2) музика прослуховується за допомогою колонок або через навушники; 3) назва графічного пристрою – плоттер; 4) Word – не графічний редактор.
Додаток 7
Вікторина понять (анаграми)
Переставляючи букви скласти слова, які відносяться до інформатики
Команда «Хакер»
Анаграма |
Відповідь |
Підказка |
ЛЯ+РИК |
|
Етикетка |
АСТМА + ГРІЛЬ |
|
Шина |
ХЕК + РА |
|
Хуліган |
ДО + ЛІГА |
|
Розмова |
ФА + ЦИРК – К |
|
Символ |
Відповідь: ярлик, магістраль, хакер, діалог, цифра.
Команда «Вірус»
Анаграма |
Відповідь |
Підказка |
РЕВЕРС |
|
Потужний комп’ютер |
ЗЕБРА + РУ |
|
Програма |
КОРТ + ПОЛО |
|
Сукупність правил |
О +МАЛ + ТИГР |
|
Інструкція |
ВАР + ІНТЕЛ |
|
Параметр тексту |
Відповідь: сервер, браузер, протокол, алгоритм, інтервал.
Додаток 8
Картка - оцінювання
Завдання |
«Хакер», бали |
Коментар |
«Вірус», бали |
Коментар |
№1 |
|
|
|
|
№2 |
|
|
|
|
№3 |
|
|
|
|
№4.1 |
|
|
|
|
№4.2 |
|
|
|
|
№5 |
|
|
|
|
№6 |
|
|
|
|
№7 |
|
|
|
|
Разом |
|
|
|
|
Додаток 9
Командний аркуш
Назва команди________________________________________ |
||||
№1 |
Бали |
Отримана цифра |
Перевід цифри в букву |
Коментар |
№2 |
|
|
|
|
№3 |
|
|
|
|
№4.1 |
|
|
|
|
№4.2 |
|
|
|
|
№5 |
|
|
|
|
№6 |
|
|
|
|
№7 |
|
|
|
|
Разом |
|
|
|
|
Додаток 10
Кодування алфавіту
1 |
А |
8 |
Є |
15 |
К |
22 |
С |
29 |
Ш |
2 |
Б |
9 |
Ж |
16 |
Л |
23 |
Т |
30 |
Щ |
3 |
В |
10 |
З |
17 |
М |
24 |
У |
31 |
Ь |
4 |
Г |
11 |
И |
18 |
Н |
25 |
Ф |
32 |
Ю |
5 |
|
12 |
І |
19 |
О |
26 |
Х |
33 |
Я |
6 |
Д |
13 |
Ї |
20 |
П |
27 |
Ц |
34 |
‘ |
7 |
Е |
14 |
Й |
21 |
Р |
28 |
Ч |
35 |
|