Позакласний захід "Калейдоскоп технологій"

Про матеріал
Матеріал для узагальнення та систематизації знань і навичок учнів із декоративно-ужиткового мистецтва, його основних напрямків, створений для того, щоб пробудити пізнавальні інтереси учнів до вивчення традиційних та нетрадиційних художніх промислів України, виховувати глибокі почуття пошани до творчості українського народу, гордості за високу майстерність однолітків, сприяти розвитку творчих здібностей учнів.
Зміст архіву
Перегляд файлу

 «Калейдоскоп технологій»

( 8 – 11 класи )

Мета заходу: узагальнити і систематизувати знання і навички учнів із декоративно-ужиткового мистецтва, його основні напрямками, пробудити пізнавальні інтереси учнів до вивчення традиційних та нетрадиційних художніх промислів України, виховувати глибокі почуття пошани до творчості українського народу, гордості за високу майстерність однолітків, сприяти розвитку творчих здібностей учнів. 

Оформлення залу: плакати із зображеннями видів  декоративно-ужиткового мистецтва   , приказок  про працю, плакат у вигляді українського рушника з написом «Від ремесла до творчості», плакат з епіграфом: «Від простого до складного, від звичайного до незвичайного, від буденного до прекрасного».

І. Організаційна частина

 

Пісня «Про Україну».

На фоні музики виходять ведучі.

  • Вступне слово вчителя

 

Шановні   гості, учасники гри, уболівальники, поважне журі! Сьогодні ми зібралися для того, щоб продемонструвати свої знання, уміння, навички з трудо­вого навчання та технологій, оцінити їх, поба­чити успіхи. Праця — це безпе­рервний процес, джерело на­шого добробуту, життя, гарного настрою. Сьогодні кожен із вас буде намагатися це довести під час заходу «Калейдоскоп технологій». Шановні учасники, хочу побажати вам бути дружні­ми, уважними, активними, а по­важному журі бажаю об'єктивно оцінювати успіх кожного учасника!

 Ведуча 1      

  Давайте привіта­ємо членів журі оплесками, які будуть під­раховувати бали й визначать переможця гри.

 

Ведуча 2

  Журі, шановне й справедливе!

Команди строго не судіть.

За кожен промах й перемогу

Ви бали й усмішки даріть.

 

Ведуча 1 

  Кажуть, що потреба в красі народила­ся разом із людиною, і вся історія людства пере­конливо свідчить про це. 3 давніх-давен люди на­магалися зробити своє житло, одяг, предмети по­буту не тільки зручними, міцними, корисними, а й красивими. Тому що далекі наші пращури дбали про красу анітрохи не менше, ніж про хліб на­сущний.

Ведуча 2

 «Краса врятує світ», — так сказав один із відомих людей. Людина не може не відчувати потреби в гарних речах. Нам всім приємно, коли в наше життя з його безкінечни­ми прозаїчними проблемами, вкраплюється кра­са, яка породжує тепло і найсвітліші людські почуття.

Ведуча 1

 Вишивання, писанкарство, в'язання,  швейна справа, плетення мережив, макраме, виготовлення штучних квітів ... Ці слова навівають думки про домашній затишок та про щось старовинне і романтичне. Чи не так?

Ведуча 2

 Дійсно, ці різноманітні види рукоділля та  прикладного мистецтва - справжні чари, які допомагають прикрасити і себе, і свій дім, надаючи всьому, що оточує вас, неповторної привабливості та краси.

Ведуча 1

 Як у будь-яких інших видах мистецтва, науці чи ремеслі, тут необхідні певні знання чи навички. Багатьом з них ви навчились на уроках трудового навчання. Саме така народна творчість увібрала в себе досвід багатьох по­колінь.

 

Ведуча 2

  Таке мистецтво дістало назву декора­тивно-ужиткового. Слово «декор» із латинської означає – прикрашати. Якщо поглянути на наш сучасний дім, то ми побачимо, що й донині деко­ративно-ужиткове мистецтво продовжує жити в килимах, тканинах, одязі, посуді, навіть у грошо­вих знаках.

Ведуча 1

 Кожна нація має свої види декоративно-ужиткового мистецтва, які з часом переходили з однієї країни в іншу. Ми в Україні вже й забули, що в'язання вузлами макраме, плетінні гачком, голкове мереживо – це не наші національні види мистецтва, але вони міцно ввійшли в наш побут.

Ведуча 2

  Вироби декоративно-ужиткового мис­тецтва розрізняються за типом створення (речі, меблі, посуд, іграшки тощо), за матеріалом з якого вони виготовлені (метал, дерево, скло, фарфор, гли­на), за технікою обробки конструкційного  матеріалу (вишивання, в'язання, художня різьба, розпис).

Ведуча 1

  Сьогодні ми запрошуємо вас помилуватись калейдоскопом  декоративно-ужит­кового мистецтва  Новоукраїнщини!

 

II.  Проведення конкурсів

 

I конкурс "Відбірковий "

  У ньому беруть участь усі учні. Мета його-відібрати переможців, які стануть учасниками наступного етапу змагання.

Умови конкурсу: учні отримують аркуші паперу з українською абеткою.

      Записати в алфавітному порядку  види декоративно-ужиткового мистецтва, технологію, інструменти та матеріали для виготовлення виробів.

Ведуча 2

  Відомо, що поезія і живопис тісно пов’язані між собою. Однак особливості кожного з цих видів мистецтва здавна цікавили теоретиків і шанувальників мистецтва, виливалися в дискусії про те, який з них є впливовішим, сильнішим. А відомий художник Леонардо да Вінчі дійшов висновку, що “Малярство – це німа поезія, а поезія – промовисте малярство”!        

         IІ конкурс "Візитна картка"

   У ньому беруть участь учні, які пройшли до другого туру.

 Умови конкурсу: відгадати загадку: 

Біга пензлик по тканині, підкоряючись людині,

                   А людина творить свій, неповторний світ   живий.  

                                                                                             (Художник)

 Ваше завдання – за 10 хвилин придумати та виконати ескіз  емблеми  «Декоративно-ужиткове мистецтво»

Ведуча 1

  Вишивання – один з найдавніших видів декоративно-прикладного мистецтва слов’ян. Традиція прикрашання одягу та предметів побуту набула подальшого розвитку в епоху Київської Русі. Народне вишивання – живе мистецтво, яке постійно розвивається.

IІI конкурс «ХТО ШВИДШЕ»

Умови конкурсу:  завдання 1.  Повторити правила безпечної праці під час вишивання.

Ведуча 2

Правила безпечної праці та санітарно-гігієнічні вимоги під час вишивання

1. Вишивати треба, сидячи на стільці із… (спинкою).

2. Сидіти потрібно… (прямо).

3. Важливо обрати правильну позу, щоб світло падало на ткани­ну з… (лівого) боку.

4. Відстань від очей до виробу повинна бути… (25-30 см).

5. Перед вишиванням треба ретельно… (вимити руки).

6. Через кожну годину треба давати очам відпочинок на… (5-10 хв).

7. Інструменти і пристосуван­ня зберігати у… (спеціальній шка­тулці).

8. Забороняється залишати голку без… (нитки).

9. Не можна підносити голку близько до… (обличчя).

10. Забороняється вколювати голку в… (одяг, крісло).

11. Ножиці на робочому столі потрібно класти із зімкнутими ле­зами, направленими… (від себе).

12. На робочому місці слід дотримуватися… (чистоти і по­рядку).

Ведуча 1  

  Завдання 2.  Прошу підійти до столу. На столі ви побачите набори для вишивання і тканину із нанесеним орнаментом. Вам потрібно вишити цей орнамент швами, якими ви володієте.

Ведуча 2

  Сорочку-вишиванку

 До самого світанку

 Вишивала дівчина в сиву давнину.

 Схрещувались ниточки,

 Розквітали квіточки:

 Ружі та барвінок, вздовж по полотну.

 

 Вишивала з піснею

 Яблука барвистії.

 Чи на дворі дощ був, чи холодний сніг.

 Вишивала ружу

 Та вкладала душу,

 Щоб на довгі роки вийшов оберіг.

 

 Барви кольорові:

 Зелень – то діброви,

 Молодість, надія, злагода і мир;

 Жовтий – то колосся,

 Й плодовита осінь,

 І ласкаве сонце, що встає з-за гір.

 

 Синії стежини –

 То морські глибини,

 До людей довіра і безкінечність вся.

 Ну а чорний килим –

 Туга по загиблим,

 Що за землю рідну віддали життя.

 

 Хрестики червоні –

 То калини грони,

  І вогонь гарячий, і пролита кров,

 Але ще й родина,

 Ненька-Україна,

 І родинне щастя, й вічная любов.

 

 Я візьму льон білий,

 Нехай рух несмілий,

 Але ж вишить спробую сорочку таку.

 Ниточка до ниточки,

 Квіточка до квіточки,

 Щоб нащадки згадували на довгім віку.

Звучить пісня «Мамина сорочка»

Ведуча 1.  Майстер, який кує метал і виготовляє з нього різні предмети, а також підковує коней (Коваль).

 

IV конкурс «Тлумачення професій»

Умови конкурсу:   розгадати ребус.

 

 

ребусиребусиребусиребусиребуси

 

Ведуча 2

 Одним із популярних видів рукоділля було, є і залишиться в'язання. А ви знаєте, що в'язання в давнину вважалося чо­ловічою справою? Найвправнішими у плетінні бу­ли араби.  Нині трикотажні речі є улюбленцями сучасної моди, адже їх із задоволенням носять чо­ловіки, жінки і діти.

 

Маленькі руки речі творять дивні

З фантазією, смаком та любов'ю.

Прикрасять дім дива декоративні,

Які ви бачите перед собою!

 

Ведуча  1

 В'язання гачком — приємний і ко­рисний вид рукоділля. Робота легка і дуже захоплююча. Велика кількість узорів, їх різноманітні комбінації створюють широкі можливості для виявлення смаку і творчої фантазії.

Декоративні вироби для інтер'єра наших квартир, вив'язані крючком, дуже популярні. Вони роблять наш дім затишним, але за однієї незапе­речної умови — якщо вони виконані зі смаком, відрізняються оригіналь­ністю, фантазією й не перевантажують інтер'єра. Вироби, вив'язані крючком, майже не розтягуються, не деформу­ються після прання.

Ведуча 2

 Ручне в'язання на спицях було популярне здавна і зберегло попу­лярність у наш час. Трикотаж став улюбленцем моди. Це не тільки зручний жіночий, чоловічий і дитя­чий одяг, а й предмети оздоблення житла: декоративні подушки, сервет­ки, накидки, абажури та багато іншого.

Ведуча 1

  Невеликий гачок та клубочок ниток - це все, що знадобиться. Але які прекрасні вироби виходять з-під умілих рук! Майстрині, спов­нені творчої енергії, реалізують свої фантазії, створюючи прекрасні ажурні вироби — серветки, скатертини, топи, капелюшки, сумочки, дитячі іграшки.

V конкурс «ЕРУДИТ»

Умови конкурсу:  учасники отримують заготовлений чайнворд.

Хто швидше і правильно розв'яже, отримує 3 бали.

2013-03-14_185728                   1. Найпростіший елемент узору.

2. В'язаний гачком виріб.

3. Частина гачка.

4. Узор.

5. Елемент в'язання, який викорис­товують для того, щоб збільшити висоту стовпчика.

 6. Верхній одяг, для оздоблення якого використовують філейні узори.

7. Узор.

8. Нитки для в'язання гачком.

9. Узор, основою якого є квадрат.

Ведуча 2

Вибійка - це тканини з візерунками, нанесеними за допомогою різьблених дощок (форм, печаток, стемплів),  декорування тканин, коли орнамент утворюється не в процесі ткання, а наноситься на готову тканину, друкується. Орнамент вибійки широко застосовувався в побуті українського народу в ХVIII ХІХ ст. ст. Вибійка являє собою тканину з узором, відпечатаним вручну з дошки, яка має плоский виступаючий орнамент. Використовували у типових зразках вибійки темно-червону, темно-синю, зелено-синю, блакитну, світло-вохристу, фіолетову, коричневу, блідо-зелену та чорну фарби. Вибійкою оздоблювали наволочки, скатерті, фартухи, спідниці, хустки тощо.

 VI конкурс   «Технологія крізь призму літератури»

      Умови конкурсу: завдання 1.

 Послухати уривки з творів класиків української літератури та назвати їх авторів: 

“Червоні чоботи обула, та і запаски не забула, а в руки з вибійки платок”

                                                                                                 (І. Котляревський)

      “Мавка одягнена у вузьку спідничку з набиванки”

(Л. Українка)

Завдання 2.

Створити ескіз майбутнього штампу.

Ведуча 2

 Оберіг походить від слова Берегиня, тобто оберігає житло, родину, яка там живе. Ще первісні люди на скелях малювали малюнки, які складались із умовних знаків-символів, тобто оберегів. Кожен символ мав своє значення. Так, горизонтальна лінія означала землю, хвиляста — воду, вогонь зображу­вали у вигляді хреста, а сонце — у вигляді кола, ромба чи квадрата. Свої обе­реги мали не тільки кожне плем'я, родина, а навіть окрема людина. Це були предмети, які, за  віруванням, оберігали   від недуг, дикого звіра, блискавок    ворога, неврожаю. Оберіг вселяв віру у власні сили, заспокоював, робив лю­дину більш впевненою в критичних ситуаціях. Сьогодні ми також велику увагу приділяємо оберегам.

Ведуча 1

 Послухайте і скажіть, про яку техніку йдеться мова: «Виконується  з капрону й синтепону (можна використовувати й інші наповнювачі). Ляльки роблять на каркасі (дріт, картон, на пляшці) і без каркаса, великі й маленькі, а деякі майстри виготовляють портретні ляльки. Ця техніка дозволяє виконати безліч різних персонажів (людей, звірят, рослин) із виразними емоціями на обличчі». («Скульптурний текстиль» (панчішна техніка)

VII конкурс  «Монтаж»

Умови конкурсу: завдання 1.

На столі розкладені деталі майбутнього оберегу, виконати його монтаж.

Час виконання завдання — 2 хв.

Максимальна оцінка — 5 балів.

Ведуча 1

  Квіти - це радість, яку нам подарувала природа. Вони вражають нас своїм барвистим розмаїттям. Навіть просто дивлячись на квіти, ми отримуємо велике задоволення, гарний настрій і почуття душевної втіхи. Мабуть, тому квіти дарують на кожне свято. І не тільки. Якщо ми бажаємо просто зробити приємно людині, досить подарувати їй квіти.
  Є така легенда про те, як жили бідні чоловік та жінка. Не було в них навіть досить поїсти. Якось чоловікові пощастило заробити грошей, він купив на одну частину їжі, а на другу - квітів. Коли жінка запитала: "Навіщо ж ти купив квіти?" - чоловік сказав: "Все, що я купив до столу, скінчиться, і гроші також. А радість, яку подарують квіти, залишиться з нами". Завжди дорогим своїм людям даруйте квіти. Даруйте від щирого серця, з посмішкою та добротою!

Ведуча 2

  Квіти – це завжди приємно. Вони дарують нам свою красу і тішать око. Та, на жаль, якими б гарними квіти не були, рано чи пізно вони в’януть…  Живі квіти в’януть, а до того ж бувають не в усяку пору року. Отже, відсутність живих квітів, мабуть, і викликала потребу замінити їх штучними. Майстри намагаються передати справжню красу природи, створювати свої фантастичні квіти. Обидва напрями існують паралельно. Важливою є краса, гармонія, витонченість при створенні штучних квітів. Нині штучні квіти поширені як прикраси житлових та громадських інтер’єрів. Штучна квітка або маленький букетик стали також доповненням сучасного елегантного костюма.

VIII конкурс  «ЗАГАДКИ»

Умови конкурсу: методом  «Мікрофон» кожен учасник по черзі відгадує загадку.

За кожну правильну відповідь— 1 бал.

Загадки

1. Лист зелений не пропав,

а під снігом задрімав,

щоб у синю сукенчину

одягнуть весняну днину. (Барвінок)

2. Із перлин разочок,
зелений листочок.
Аромат духмяний
тішить ліс весняний. (Конвалія)

3. Квітень жовту фарбу взяв,
моріжок розмалював,
і з-під пензлика розквітли,
наче сонце, диво-квіти. (Кульбаба)

4. На зеленії листочки
одягли білі віночки.
Усміхаючись весні,
зацвітають… (Яблуні)

5. Перша квіточка весняна
тихо під сніжком куняла.
Дмухнув вітерець тепленький,
і з’явився цвіт біленький. (Підсніжник)

6. Із малої цибулини
виріс весняної днини,
до нарциса привітався
та на грядці запишався. (Тюльпан)

7. Фіолетові фіранки
у світлиці та на ґанку.
Фіолетові малята
весну люблять зустрічати. (Фіалки)

8. Вишні росами вмивались,
чепурились, наряджались.
В білі вбралися сорочки —
звеселилися садочки. (Цвіт)

9. Я найперша зацвітаю
Синім цвітом серед гаю,
Відгадайте, що за квітка,
Бо мене не стане влітку. (Пролісок)

10. Жовтенька голівонька,
Біленька хустинонька,
Що я за квітонька? (Ромашка)

Ведуча 1

  Солома — це не тільки відхід агровиробництва. Якщо згадати, чим наші бабусі і дідусі, що живуть в селах, годували свою худобу, чим урожай на зиму вкривали, що використовували в якості покрівельного матеріалу для дахів? Так, все ту ж солому! Осінь – час, коли хочеться тепла і затишку. Створити таку атмосферу допоможуть нам вироби зроблені своїми руками. Оригінальні і красиві виходять вироби з соломи.

 Ведуча 2

  Солома – легкий і податливий матеріал, з яким цікаво працювати. Ідей для виробів можна придумати багато, починаючи від простих букетів і закінчуючи складними картинами. Виготовлення солом’яних ляльок – заняття, яким любили займатися наші предки. Для того, щоб зробити одну ляльку вам потрібно набратися терпіння і до роботи.

IХ конкурс «Прислів'я»

  Умови конкурсу: скласти прислів'я про працю за поданими словами.

За кожне прислів'я  — 1 бал.

1.Діла — сила.

(Без діла слабіє сила)

2.Діла — слів.

(Більше діла — менше слів)

3.Діло — сміло.

(Зробив діло — гуляй сміло)

4.Дбає — має. 

(Хто дбає, той має)

5.Камінь — вода.

(Під лежачий камінь вода не тече)

 

Ведуча 1.  Гра  «Вироби декоративно-прикладного мистецтва»

 Умови гри: учасники одержують картки із зображеннями різноманітних технологічних об’єктів і  розкладають їх відповідно схеми «Види декоративно-прикладного мистецтва»

III. Підбиття підсумків

Ведуча 2

 Шановне журі, вам слово. Оголошуйте підсумки змагань!

Ведуча 1

 Дякуємо журі та всім учасникам!

 

  • Заключне слово вчителя

Сьогодні ми з вами узагальнили і закріпили знання, отримані на уроках трудового навчання та технологій, які знадобляться вам у житті. Провели чудово час. Хочу привітати  учасників та переможців заходу «Калейдоскоп технологій».  Дякую всім учасникам та членам журі!

Пісня «Побажання»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Перегляд файлу

Додаток 1

Оформлення залу

Виставка виробів декоративно-ужиткового мистецтва

Плакат у вигляді українського рушника з написом «Від ремесла до творчості», Плакат з епіграфом: «Від простого до складного, від звичайного до незвичайного, від буденного до прекрасного».

Вислови: 

  • «Щирий скарб для людей - уміння трудитися» (Езоп)
  • «Будемо трудитися, тому що праця це батько задоволення» (Стендаль)
  • «Той, хто з дитинства знає, що праця є закон життя, хто змолоду зрозумів, що хліб добувається тільки в поті чола, той здатний до подвигу, тому що в потрібний день і годину в нього найдеться воля його виконати й чинності для цього» (Жуль Верн)

Додаток 2

Результати (оцінювання) конкурсів

 

Назва

конкурсу

 

Кількість балів

 

                                   Учасники

 

 

 

 

 

 

 

 

 I конкурс "Відбірковий "

 

 

 

 

 

 

  IІ конкурс "Візитна картка"

 

 

 

 

 

 

 IІI конкурс «ХТО ШВИДШЕ»

 

 

 

 

 

 

IV конкурс «Тлумачення професій»

 

 

 

 

 

 

 V конкурс «ЕРУДИТ»

 

 

 

 

 

 

  VI конкурс   «Технологія крізь призму літератури»

 

 

 

 

 

 

VII конкурс  «Монтаж»

 

 

 

 

 

 

VIII конкурс  «ЗАГАДКИ»

 

 

 

 

 

 

IХ конкурс «Прислів'я»

 

 

 

 

 

 

Загальна   кількістть

 

 

 

 

 

 

Переможці (місце)

 

 

 

 

 

 

 

                        Додаток 3

Відбірковий  тур

Прізвище та імя учениці:_______________________________________

Алфавіт

Види   декоративно-ужиткового мистецтва

Техніки виконання

Інструменти

Матеріали

А

 

 

 

 

Б

 

 

 

 

В

 

 

 

 

Г

 

 

 

 

Ґ

 

 

 

 

Д

 

 

 

 

Е

 

 

 

 

Є

 

 

 

 

Ж

 

 

 

 

З

 

 

 

 

И

 

 

 

 

І

 

 

 

 

Ї

 

 

 

 

Й

 

 

 

 

К

 

 

 

 

Л

 

 

 

 

М

 

 

 

 

Н

 

 

 

 

О

 

 

 

 

П

 

 

 

 

Р

 

 

 

 

С

 

 

 

 

Т

 

 

 

 

У

 

 

 

 

Ф

 

 

 

 

Х

 

 

 

 

Ц

 

 

 

 

Ч

 

 

 

 

Ш

 

 

 

 

Щ

 

 

 

 

Ю

 

 

 

 

Я

 

 

 

 

 

Додаток 4

                                                                                                                     Додаток 5

Додаток 6

2013-03-14_1857281. Найпростіший елемент узору.

2. В'язаний гачком виріб.

3. Частина гачка.

4. Узор.

5. Елемент в'язання, який викорис­товують для того, щоб збільшити висоту стовпчика.

 6. Верхній одяг, для оздоблення якого використовують філейні узори.

7. Узор.

8. Нитки для в'язання гачком.

9. Узор, основою якого є квадрат.

 

Додаток 7

 

 

 

Додаток 8

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

       

 

          

zip
До підручника
Трудове навчання (обслуговуючі види праці) 9 клас (Ходзицька І.Ю., Тименко В.П., Горобець О.В., Безносюк О.І.)
Додано
14 червня 2023
Переглядів
457
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку