( 8 – 11 класи )
Мета заходу: узагальнити і систематизувати знання і навички учнів із декоративно-ужиткового мистецтва, його основні напрямками, пробудити пізнавальні інтереси учнів до вивчення традиційних та нетрадиційних художніх промислів України, виховувати глибокі почуття пошани до творчості українського народу, гордості за високу майстерність однолітків, сприяти розвитку творчих здібностей учнів.
Оформлення залу: плакати із зображеннями видів декоративно-ужиткового мистецтва , приказок про працю, плакат у вигляді українського рушника з написом «Від ремесла до творчості», плакат з епіграфом: «Від простого до складного, від звичайного до незвичайного, від буденного до прекрасного».
І. Організаційна частина
Пісня «Про Україну».
На фоні музики виходять ведучі.
Шановні гості, учасники гри, уболівальники, поважне журі! Сьогодні ми зібралися для того, щоб продемонструвати свої знання, уміння, навички з трудового навчання та технологій, оцінити їх, побачити успіхи. Праця — це безперервний процес, джерело нашого добробуту, життя, гарного настрою. Сьогодні кожен із вас буде намагатися це довести під час заходу «Калейдоскоп технологій». Шановні учасники, хочу побажати вам бути дружніми, уважними, активними, а поважному журі бажаю об'єктивно оцінювати успіх кожного учасника!
Ведуча 1
Давайте привітаємо членів журі оплесками, які будуть підраховувати бали й визначать переможця гри.
Ведуча 2
Журі, шановне й справедливе!
Команди строго не судіть.
За кожен промах й перемогу
Ви бали й усмішки даріть.
Кажуть, що потреба в красі народилася разом із людиною, і вся історія людства переконливо свідчить про це. 3 давніх-давен люди намагалися зробити своє житло, одяг, предмети побуту не тільки зручними, міцними, корисними, а й красивими. Тому що далекі наші пращури дбали про красу анітрохи не менше, ніж про хліб насущний.
«Краса врятує світ», — так сказав один із відомих людей. Людина не може не відчувати потреби в гарних речах. Нам всім приємно, коли в наше життя з його безкінечними прозаїчними проблемами, вкраплюється краса, яка породжує тепло і найсвітліші людські почуття.
Вишивання, писанкарство, в'язання, швейна справа, плетення мережив, макраме, виготовлення штучних квітів ... Ці слова навівають думки про домашній затишок та про щось старовинне і романтичне. Чи не так?
Ведуча 2
Дійсно, ці різноманітні види рукоділля та прикладного мистецтва - справжні чари, які допомагають прикрасити і себе, і свій дім, надаючи всьому, що оточує вас, неповторної привабливості та краси.
Ведуча 1
Як у будь-яких інших видах мистецтва, науці чи ремеслі, тут необхідні певні знання чи навички. Багатьом з них ви навчились на уроках трудового навчання. Саме така народна творчість увібрала в себе досвід багатьох поколінь.
Ведуча 2
Таке мистецтво дістало назву декоративно-ужиткового. Слово «декор» із латинської означає – прикрашати. Якщо поглянути на наш сучасний дім, то ми побачимо, що й донині декоративно-ужиткове мистецтво продовжує жити в килимах, тканинах, одязі, посуді, навіть у грошових знаках.
Ведуча 1
Кожна нація має свої види декоративно-ужиткового мистецтва, які з часом переходили з однієї країни в іншу. Ми в Україні вже й забули, що в'язання вузлами макраме, плетінні гачком, голкове мереживо – це не наші національні види мистецтва, але вони міцно ввійшли в наш побут.
Ведуча 2
Вироби декоративно-ужиткового мистецтва розрізняються за типом створення (речі, меблі, посуд, іграшки тощо), за матеріалом з якого вони виготовлені (метал, дерево, скло, фарфор, глина), за технікою обробки конструкційного матеріалу (вишивання, в'язання, художня різьба, розпис).
Сьогодні ми запрошуємо вас помилуватись калейдоскопом декоративно-ужиткового мистецтва Новоукраїнщини!
II. Проведення конкурсів
I конкурс "Відбірковий "
У ньому беруть участь усі учні. Мета його-відібрати переможців, які стануть учасниками наступного етапу змагання.
Умови конкурсу: учні отримують аркуші паперу з українською абеткою.
Записати в алфавітному порядку види декоративно-ужиткового мистецтва, технологію, інструменти та матеріали для виготовлення виробів.
Відомо, що поезія і живопис тісно пов’язані між собою. Однак особливості кожного з цих видів мистецтва здавна цікавили теоретиків і шанувальників мистецтва, виливалися в дискусії про те, який з них є впливовішим, сильнішим. А відомий художник Леонардо да Вінчі дійшов висновку, що “Малярство – це німа поезія, а поезія – промовисте малярство”!
IІ конкурс "Візитна картка"
У ньому беруть участь учні, які пройшли до другого туру.
Умови конкурсу: відгадати загадку:
Біга пензлик по тканині, підкоряючись людині,
А людина творить свій, неповторний світ живий.
(Художник)
Ваше завдання – за 10 хвилин придумати та виконати ескіз емблеми «Декоративно-ужиткове мистецтво»
Ведуча 1
Вишивання – один з найдавніших видів декоративно-прикладного мистецтва слов’ян. Традиція прикрашання одягу та предметів побуту набула подальшого розвитку в епоху Київської Русі. Народне вишивання – живе мистецтво, яке постійно розвивається.
IІI конкурс «ХТО ШВИДШЕ»
Умови конкурсу: завдання 1. Повторити правила безпечної праці під час вишивання.
Ведуча 2
Правила безпечної праці та санітарно-гігієнічні вимоги під час вишивання
1. Вишивати треба, сидячи на стільці із… (спинкою).
2. Сидіти потрібно… (прямо).
3. Важливо обрати правильну позу, щоб світло падало на тканину з… (лівого) боку.
4. Відстань від очей до виробу повинна бути… (25-30 см).
5. Перед вишиванням треба ретельно… (вимити руки).
6. Через кожну годину треба давати очам відпочинок на… (5-10 хв).
7. Інструменти і пристосування зберігати у… (спеціальній шкатулці).
8. Забороняється залишати голку без… (нитки).
9. Не можна підносити голку близько до… (обличчя).
10. Забороняється вколювати голку в… (одяг, крісло).
11. Ножиці на робочому столі потрібно класти із зімкнутими лезами, направленими… (від себе).
12. На робочому місці слід дотримуватися… (чистоти і порядку).
Ведуча 1
Завдання 2. Прошу підійти до столу. На столі ви побачите набори для вишивання і тканину із нанесеним орнаментом. Вам потрібно вишити цей орнамент швами, якими ви володієте.
Ведуча 2
Сорочку-вишиванку
До самого світанку
Вишивала дівчина в сиву давнину.
Схрещувались ниточки,
Розквітали квіточки:
Ружі та барвінок, вздовж по полотну.
Вишивала з піснею
Яблука барвистії.
Чи на дворі дощ був, чи холодний сніг.
Вишивала ружу
Та вкладала душу,
Щоб на довгі роки вийшов оберіг.
Барви кольорові:
Зелень – то діброви,
Молодість, надія, злагода і мир;
Жовтий – то колосся,
Й плодовита осінь,
І ласкаве сонце, що встає з-за гір.
Синії стежини –
То морські глибини,
До людей довіра і безкінечність вся.
Ну а чорний килим –
Туга по загиблим,
Що за землю рідну віддали життя.
Хрестики червоні –
То калини грони,
І вогонь гарячий, і пролита кров,
Але ще й родина,
Ненька-Україна,
І родинне щастя, й вічная любов.
Я візьму льон білий,
Нехай рух несмілий,
Але ж вишить спробую сорочку таку.
Ниточка до ниточки,
Квіточка до квіточки,
Щоб нащадки згадували на довгім віку.
Звучить пісня «Мамина сорочка»
Ведуча 1. Майстер, який кує метал і виготовляє з нього різні предмети, а також підковує коней (Коваль).
IV конкурс «Тлумачення професій»
Умови конкурсу: розгадати ребус.
|
|
Ведуча 2
Одним із популярних видів рукоділля було, є і залишиться в'язання. А ви знаєте, що в'язання в давнину вважалося чоловічою справою? Найвправнішими у плетінні були араби. Нині трикотажні речі є улюбленцями сучасної моди, адже їх із задоволенням носять чоловіки, жінки і діти.
Маленькі руки речі творять дивні
З фантазією, смаком та любов'ю.
Прикрасять дім дива декоративні,
Які ви бачите перед собою!
Ведуча 1
В'язання гачком — приємний і корисний вид рукоділля. Робота легка і дуже захоплююча. Велика кількість узорів, їх різноманітні комбінації створюють широкі можливості для виявлення смаку і творчої фантазії.
Декоративні вироби для інтер'єра наших квартир, вив'язані крючком, дуже популярні. Вони роблять наш дім затишним, але за однієї незаперечної умови — якщо вони виконані зі смаком, відрізняються оригінальністю, фантазією й не перевантажують інтер'єра. Вироби, вив'язані крючком, майже не розтягуються, не деформуються після прання.
Ручне в'язання на спицях було популярне здавна і зберегло популярність у наш час. Трикотаж став улюбленцем моди. Це не тільки зручний жіночий, чоловічий і дитячий одяг, а й предмети оздоблення житла: декоративні подушки, серветки, накидки, абажури та багато іншого.
Ведуча 1
Невеликий гачок та клубочок ниток - це все, що знадобиться. Але які прекрасні вироби виходять з-під умілих рук! Майстрині, сповнені творчої енергії, реалізують свої фантазії, створюючи прекрасні ажурні вироби — серветки, скатертини, топи, капелюшки, сумочки, дитячі іграшки.
V конкурс «ЕРУДИТ»
Умови конкурсу: учасники отримують заготовлений чайнворд.
Хто швидше і правильно розв'яже, отримує 3 бали.
1. Найпростіший елемент узору.
2. В'язаний гачком виріб.
3. Частина гачка.
4. Узор.
5. Елемент в'язання, який використовують для того, щоб збільшити висоту стовпчика.
6. Верхній одяг, для оздоблення якого використовують філейні узори.
7. Узор.
8. Нитки для в'язання гачком.
9. Узор, основою якого є квадрат.
Ведуча 2
Вибійка - це тканини з візерунками, нанесеними за допомогою різьблених дощок (форм, печаток, стемплів), декорування тканин, коли орнамент утворюється не в процесі ткання, а наноситься на готову тканину, друкується. Орнамент вибійки широко застосовувався в побуті українського народу в ХVIII ХІХ ст. ст. Вибійка являє собою тканину з узором, відпечатаним вручну з дошки, яка має плоский виступаючий орнамент. Використовували у типових зразках вибійки темно-червону, темно-синю, зелено-синю, блакитну, світло-вохристу, фіолетову, коричневу, блідо-зелену та чорну фарби. Вибійкою оздоблювали наволочки, скатерті, фартухи, спідниці, хустки тощо.
VI конкурс «Технологія крізь призму літератури»
Умови конкурсу: завдання 1.
Послухати уривки з творів класиків української літератури та назвати їх авторів:
“Червоні чоботи обула, та і запаски не забула, а в руки з вибійки платок”
(І. Котляревський)
“Мавка одягнена у вузьку спідничку з набиванки”
(Л. Українка)
Завдання 2.
Створити ескіз майбутнього штампу.
Оберіг походить від слова Берегиня, тобто оберігає житло, родину, яка там живе. Ще первісні люди на скелях малювали малюнки, які складались із умовних знаків-символів, тобто оберегів. Кожен символ мав своє значення. Так, горизонтальна лінія означала землю, хвиляста — воду, вогонь зображували у вигляді хреста, а сонце — у вигляді кола, ромба чи квадрата. Свої обереги мали не тільки кожне плем'я, родина, а навіть окрема людина. Це були предмети, які, за віруванням, оберігали від недуг, дикого звіра, блискавок ворога, неврожаю. Оберіг вселяв віру у власні сили, заспокоював, робив людину більш впевненою в критичних ситуаціях. Сьогодні ми також велику увагу приділяємо оберегам.
Ведуча 1
Послухайте і скажіть, про яку техніку йдеться мова: «Виконується з капрону й синтепону (можна використовувати й інші наповнювачі). Ляльки роблять на каркасі (дріт, картон, на пляшці) і без каркаса, великі й маленькі, а деякі майстри виготовляють портретні ляльки. Ця техніка дозволяє виконати безліч різних персонажів (людей, звірят, рослин) із виразними емоціями на обличчі». («Скульптурний текстиль» (панчішна техніка)
VII конкурс «Монтаж»
Умови конкурсу: завдання 1.
На столі розкладені деталі майбутнього оберегу, виконати його монтаж.
Час виконання завдання — 2 хв.
Максимальна оцінка — 5 балів.
Ведуча 1
Квіти - це радість, яку нам подарувала природа. Вони вражають нас своїм барвистим розмаїттям. Навіть просто дивлячись на квіти, ми отримуємо велике задоволення, гарний настрій і почуття душевної втіхи. Мабуть, тому квіти дарують на кожне свято. І не тільки. Якщо ми бажаємо просто зробити приємно людині, досить подарувати їй квіти.
Є така легенда про те, як жили бідні чоловік та жінка. Не було в них навіть досить поїсти. Якось чоловікові пощастило заробити грошей, він купив на одну частину їжі, а на другу - квітів. Коли жінка запитала: "Навіщо ж ти купив квіти?" - чоловік сказав: "Все, що я купив до столу, скінчиться, і гроші також. А радість, яку подарують квіти, залишиться з нами". Завжди дорогим своїм людям даруйте квіти. Даруйте від щирого серця, з посмішкою та добротою!
Ведуча 2
Квіти – це завжди приємно. Вони дарують нам свою красу і тішать око. Та, на жаль, якими б гарними квіти не були, рано чи пізно вони в’януть… Живі квіти в’януть, а до того ж бувають не в усяку пору року. Отже, відсутність живих квітів, мабуть, і викликала потребу замінити їх штучними. Майстри намагаються передати справжню красу природи, створювати свої фантастичні квіти. Обидва напрями існують паралельно. Важливою є краса, гармонія, витонченість при створенні штучних квітів. Нині штучні квіти поширені як прикраси житлових та громадських інтер’єрів. Штучна квітка або маленький букетик стали також доповненням сучасного елегантного костюма.
VIII конкурс «ЗАГАДКИ»
Умови конкурсу: методом «Мікрофон» кожен учасник по черзі відгадує загадку.
За кожну правильну відповідь— 1 бал.
Загадки
1. Лист зелений не пропав,
а під снігом задрімав,
щоб у синю сукенчину
одягнуть весняну днину. (Барвінок)
2. Із перлин разочок,
зелений листочок.
Аромат духмяний
тішить ліс весняний. (Конвалія)
3. Квітень жовту фарбу взяв,
моріжок розмалював,
і з-під пензлика розквітли,
наче сонце, диво-квіти. (Кульбаба)
4. На зеленії листочки
одягли білі віночки.
Усміхаючись весні,
зацвітають… (Яблуні)
5. Перша квіточка весняна
тихо під сніжком куняла.
Дмухнув вітерець тепленький,
і з’явився цвіт біленький. (Підсніжник)
6. Із малої цибулини
виріс весняної днини,
до нарциса привітався
та на грядці запишався. (Тюльпан)
7. Фіолетові фіранки
у світлиці та на ґанку.
Фіолетові малята
весну люблять зустрічати. (Фіалки)
8. Вишні росами вмивались,
чепурились, наряджались.
В білі вбралися сорочки —
звеселилися садочки. (Цвіт)
9. Я найперша зацвітаю
Синім цвітом серед гаю,
Відгадайте, що за квітка,
Бо мене не стане влітку. (Пролісок)
10. Жовтенька голівонька,
Біленька хустинонька,
Що я за квітонька? (Ромашка)
Солома — це не тільки відхід агровиробництва. Якщо згадати, чим наші бабусі і дідусі, що живуть в селах, годували свою худобу, чим урожай на зиму вкривали, що використовували в якості покрівельного матеріалу для дахів? Так, все ту ж солому! Осінь – час, коли хочеться тепла і затишку. Створити таку атмосферу допоможуть нам вироби зроблені своїми руками. Оригінальні і красиві виходять вироби з соломи.
Ведуча 2
Солома – легкий і податливий матеріал, з яким цікаво працювати. Ідей для виробів можна придумати багато, починаючи від простих букетів і закінчуючи складними картинами. Виготовлення солом’яних ляльок – заняття, яким любили займатися наші предки. Для того, щоб зробити одну ляльку вам потрібно набратися терпіння і до роботи.
Умови конкурсу: скласти прислів'я про працю за поданими словами.
За кожне прислів'я — 1 бал.
1.Діла — сила.
(Без діла слабіє сила)
2.Діла — слів.
(Більше діла — менше слів)
3.Діло — сміло.
(Зробив діло — гуляй сміло)
4.Дбає — має.
(Хто дбає, той має)
5.Камінь — вода.
(Під лежачий камінь вода не тече)
Ведуча 1. Гра «Вироби декоративно-прикладного мистецтва»
Умови гри: учасники одержують картки із зображеннями різноманітних технологічних об’єктів і розкладають їх відповідно схеми «Види декоративно-прикладного мистецтва»
III. Підбиття підсумків
Ведуча 2
Шановне журі, вам слово. Оголошуйте підсумки змагань!
Ведуча 1
Дякуємо журі та всім учасникам!
Сьогодні ми з вами узагальнили і закріпили знання, отримані на уроках трудового навчання та технологій, які знадобляться вам у житті. Провели чудово час. Хочу привітати учасників та переможців заходу «Калейдоскоп технологій». Дякую всім учасникам та членам журі!
Пісня «Побажання»
Оформлення залу
Виставка виробів декоративно-ужиткового мистецтва
Плакат у вигляді українського рушника з написом «Від ремесла до творчості», Плакат з епіграфом: «Від простого до складного, від звичайного до незвичайного, від буденного до прекрасного».
Вислови:
Додаток 2
Результати (оцінювання) конкурсів
Назва конкурсу
|
Кількість балів
Учасники
|
|||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|||||||||
I конкурс "Відбірковий " |
|
|
|
|
|
|
||||||||
IІ конкурс "Візитна картка" |
|
|
|
|
|
|
||||||||
IІI конкурс «ХТО ШВИДШЕ» |
|
|
|
|
|
|
||||||||
IV конкурс «Тлумачення професій» |
|
|
|
|
|
|
||||||||
V конкурс «ЕРУДИТ» |
|
|
|
|
|
|
||||||||
VI конкурс «Технологія крізь призму літератури» |
|
|
|
|
|
|
||||||||
VII конкурс «Монтаж» |
|
|
|
|
|
|
||||||||
VIII конкурс «ЗАГАДКИ» |
|
|
|
|
|
|
||||||||
IХ конкурс «Прислів'я» |
|
|
|
|
|
|
||||||||
Загальна кількістть |
|
|
|
|
|
|
||||||||
Переможці (місце) |
|
|
|
|
|
|
||||||||
Додаток 3
Відбірковий тур
Прізвище та імя учениці:_______________________________________
Алфавіт |
Види декоративно-ужиткового мистецтва |
Техніки виконання |
Інструменти |
Матеріали |
|
А |
|
|
|
|
|
Б |
|
|
|
|
|
В |
|
|
|
|
|
Г |
|
|
|
|
|
Ґ |
|
|
|
|
|
Д |
|
|
|
|
|
Е |
|
|
|
|
|
Є |
|
|
|
|
|
Ж |
|
|
|
|
|
З |
|
|
|
|
|
И |
|
|
|
|
|
І |
|
|
|
|
|
Ї |
|
|
|
|
|
Й |
|
|
|
|
|
К |
|
|
|
|
|
Л |
|
|
|
|
|
М |
|
|
|
|
|
Н |
|
|
|
|
|
О |
|
|
|
|
|
П |
|
|
|
|
|
Р |
|
|
|
|
|
С |
|
|
|
|
|
Т |
|
|
|
|
|
У |
|
|
|
|
|
Ф |
|
|
|
|
|
Х |
|
|
|
|
|
Ц |
|
|
|
|
|
Ч |
|
|
|
|
|
Ш |
|
|
|
|
|
Щ |
|
|
|
|
|
Ю |
|
|
|
|
|
Я |
|
|
|
|
|
Додаток 5
Додаток 6
1. Найпростіший елемент узору.
2. В'язаний гачком виріб.
3. Частина гачка.
4. Узор.
5. Елемент в'язання, який використовують для того, щоб збільшити висоту стовпчика.
6. Верхній одяг, для оздоблення якого використовують філейні узори.
7. Узор.
8. Нитки для в'язання гачком.
9. Узор, основою якого є квадрат.
Додаток 8