Ведучий: Добрий вечір, друзі!
Ми раді зустрічі із вами у нашому шкільному залі. Раді бачити серед вас допитливих і кмітливих, і просто тих, хто не байдужий до вивчення хімічної науки. З надією на перемогу сьогодні зустрічаються дві команди веселих і кмітливих, рішучих і спостережливих, вмілих артистів і гумористів - це збірні команди учнів 8-11 класів: Команда "Протон" і команда "Нейтрон".
Представлення журі нашого КВК. Просимо журі зайняти свої місця. А тепер слово привітання надається команді "Протон".
Привітання:
Ми, любі друзі, в цьому залі
Зібралися всі не спроста
Ми в молодечому запалі,
Покажем різні чудеса.
Як з нафти одяг добувають,
Як ліки роблять із отрут –
Усе це скажуть і покажуть,
Наш розум і майстерність рук.
Оскільки ми змагатись маєм
Товаришів ми полякаєм:
Щоб, друзі, вам нас наздогнати
Усе це треба прочитати.
(Великий ящик з написами "книги", "задачники")
Для вас усе там буде нове,
Цікаве, чесне і невідоме,
Бо хімія — наука чудова,
Складна і трішечки загадкова.
Бажаємо усе це прочитати,
Загадки вміло розв'язати,
Не допускати помилок
І в голові доволі щоб було думок.
Оскільки ви взяли читати,
То варто вас вже залишати
А нам — поглянути у зал,
Де зараз сильний гул і шквал.
Ось там у першому ряді
Сидить замислене журі.
Ми будемо вас розважати
Увагу вашу до себе привертати.
Ми просим щиро нині вас
Перше місце лишіть для нас,
А щоби вас переконати,
Ми просим вас оце прийняти.
(конверт із надписом "бакси").
Тож хай переможе кмітливість і розум,
Бо в хімії усе це багато важить.
Великий жарт і тривалий роздум
До перемоги шлях покажуть.
Я щоби не було образи і зла,
Ми просимо вас, щоб була "нічия"
Вирішувати вам...
І все-таки першість дістанеться нам.
А тепер нас привітає команда "Нейтрон".
Від нас збагнувших Н2О як світ,
Ми шлемо, друзі, вам
Екзотичний КаВееКовський привіт.
Бажаєм вам в реакцію вступити,
Активнішим як цезій бути,
Своїми жартами всіх добре насмішити
Журі на свій бік привернути.
(дарують журі велику колбу з написом "Могорич").
І нагадаєм вам з поваги, що тут отой перемагає,
Хто вміло, вперто, для наснаги,
І хімію й алхімію вивчає.
Із нею в висоту злітаєм,
Нe тільки нафту і сплави добуваєм,
І штучні робимо алмази –
Ось зробимо, - відразу вам покажем.
Ми робим тут такі сполуки,
Як прикладемо добре руки,
Що прямо тут, з шкільного столу,
Враз рознесе палац і школу.
Противникам нашим пора нагадати, -
Не просто буде в КВК, вигравати...
Бо ми тут умілі, відважні і смілі
Разом - Всі як один, йдемо вперто до цілі.
І ще порадим щиро всім
Програєте, не помирайте з муки, -
Бо хімія, - то справа не легка -
Гризіть граніт - скалу науки.
(дарують противникам цеглу з написом "Граніт"').
Розпочнемо наші змагання. Просимо команд вишикуватись.
І конкурс - Розминка.
А). Ведучий тримає в руках два конверти. В цих конвертах знаходяться карточки, на яких написано склади хімічних елементів. Скласти правильно назви елементів і показати, піднявши в руках, журі і вболівальникам. (Перемагає той, хто швидше і правильно).
Б). Назвати хімічні елементи, які починаються на букву "А" (кожна команда називає почергово, яка остання, та і перемогла).
Елементи - Аr, As, At, Al, Ag, Au, Am, Ac.
В). В цих конвертах, на карточках, написано знаки металів і кислотні залишки. Ваше завдання: Скласти формули солей і показати їх журі і вболівальникам, піднявши в руках, (перемагає той, хто швидше і правильно).
Г). В цих конвертах завдання командам «Протон» і «Нейтрон».
Капітани виберіть конверти.
(Капітани вибирають конверти і разом з командами обдумують три хвилини тестові завдання).
Тестові завдання (1 конверт):
1. На який хімічний елемент багата морська капуста ламінарія:
а) Цинк; б) Іод; в) Хлор?
2. Назва якого хімічного елемента означає "світлоносний":
а) Фосфор; б) Нітроген; в) Сульфур?
3. Нестача якого хімічного елемента в організмі людини призводить до
хвороби недокрів'я:
а) Кальцію; б) Купруму; в) Феруму?
4. Який елемент використовують у виробництві дзеркал:
а) Магній; б) Аргентум; в) Платина?
5. З якого металу зроблена найбільш «стійка» іграшка:
а) алюміній; б) олово; в) залізо?
Тестові завдання (2 конверт):
1. Нестача якого елементу в організмі людини призводить до карієсу зубів:
а) Калію; б) Кальцію; в) Цинку?
2. Сполукою якого хімічного елемента було отруєно Наполеона:
а) Хлору; б) Флуору; в) Арсену?
3. Який елемент (метал) виявляє бактерицидні властивості:
а) Аргентум; б) Аурум; в) Платина?
4. Якому металу відповідає епітет «крилатий»:
а) залізо; б) титан; в) алюміній?
5. Звичайний лід під час плавлення зменшується в об’ємі. Який з металів має таку саму властивість:
а) хром; б) свинець; в) бісмут?
Надається слово журі.
А зараз ІІ конкурс - "Хімія і хіміки". Перевіримо як знають наші хіміки вчених. Показуємо почергово портрети вчених хіміків кожній команді і вболівальникам - назвати прізвище вченого і чим займався.
Портрети - Ломоносов, Дальтон, Менделєєв, Бутлеров, Лавуазье, Бекетов, Зінін, Складовська-Кюрі, Семенов, Арреніус.
ІІІ конкурс - Капітанський ринг.
Капітани запрошуються на сцену і вибирають конверти. До уваги капітанів запропоновано два тури – теоретичний і практичний. Теоретичний тур. Ведучий читає запитання кожному капітану. На обдумування 30 секунд. Кожна правильна відповідь капітана принесе команді 2 бали.
Запитання:
1. Який спирт не горить? (Нашатирний спирт).
2. Солдати наполеонівської армії, відступаючи з Росії, тримали свої
шаровари в руках. Справа в тому, що ґудзики на російських морозах перетворились
у сірий порошок. З якого металу були виготовлені ґудзики у французів? (Олова).
1. Як почистити сире яйце не розбиваючи шкарлупи? (Кинути в розчин
НС1).
2. Історія говорить, що в часи походу Олександра Македонського в Індію
офіцери його армії хворіли кишково-шлунковими захворюваннями
набагато рідше, ніж солдати. їжа і напої в них були однаковими, а от
металевий посуд - різний. З якого чудодійного металу було виготовлено
посуд офіцерів? (Із срібла).
Практичний тур.
Знайдіть відповідність. До слова з лівої колонки знайдіть слово з правої колонки. При цьому їх має об’єднувати спільна ознака
Блок 1
1. Катод |
А. Фосфор |
2. Нітроген |
Б. Неполярна |
3. Магній |
В. Протон |
4. Полярна |
Г. Аніон |
5. Електрон |
Д. Анод |
6. Катіон |
Е. Барій |
7. Ендотермічна |
Є. Природа реагуючих речовин |
8. Підвищення температури |
Ж. Екзотермічна |
Блок 2
1. Чавун |
А. Графіт |
2. Скло |
Б. Кремній |
3. Карбонат |
В. Сіль карбонової кислоти |
4. Алмаз |
Г. Сталь |
5. Кисень |
Д. Оксиген |
6. Вугілля |
Е. Озон |
7. Нітроген |
Є. Цемент |
8. Сульфур |
Ж. Фосфор |
Кожна правильна відповідь – 1 бал
3. А тепер журі дозволимо оцінити ерудицію капітанів.
IV конкурс - Розрахунковий турнір.
В цих конвертах є по два рівняння реакцій, які потрібно урівняти методом електронного балансу. Спеціалісти даного методу вийдіть і візьміть конверти. (Сідають за столом і розв'язують рівняння).
1 завдання:
Розв'язати рівняння методом електронного балансу і вказати суму всіх коефіцієнтів в рівнянні
H2S+HNO3→H2SO4 +N02+H2O Fe+HNO3→Fe(NO3)3+NO+H2O
2 завдання:
Розв'язати рівняння методом електронного балансу і вказати суму всіх коефіцієнтів в рівнянні
S+HNO3→H2SO4+NO2+H2O
КМnO4 + HСl→ МnСl2+С12+КС1+Н2O Дослід "Мінеральний хамелеон".
V конкурс - "Хімія на службі людини".
(Команди шикуються).
Ми весь час користуємось необхідними речами, предметами. І всі вони виготовлені з якихось речовин. А чи знаєте ви з чого виготовлені запропоновані речі. (Кожній команді почергово показувати річ і учасники називають речовину, з якої ця річ виготовлена).
Мило, калоша, зошит, обкладинка, дріт, олівець, термометр, дзеркало, свічка, крейда.
А тепер - слово журі.
VI конкурс - Конкурс експериментаторів.
Експериментатори вибирають конверти. На столах із лабораторного обладнання скласти прилади:
А). Для добування вуглекислого газу;
Б). Для добування амоніаку.
Перемагає той, хто швидше і правильно. Журі перевіряє правильність.
А зараз VII конкурс - Конкурс пантоміми.
По два учасники з команди йдуть показувати пантоміму - вони і вибирають конверти.
Вони повинні рухами розказати про добування, знаходження в природі, властивості і застосування таких речовин як:
Журі 5-ма балами оцінює наскільки вдало буде показана пантоміма.
VIII - конкурс - "Мозковий штурм ".
Команди розв'язують однакові кросворди, одночасно починаючи роботу.
Час - 5 хв.
Умови конкурсу: кожне правильно розв'язане слово приносить команді 2 бали. Команда, яка перша здасть розв'язаний кросворд, отримає 16 балів, інша команда отримує на один бал менше (з умовою, якщо кросворд розв'язаний правильно).
Вірш «Історія сульфатної кислоти»
В одному далекому царстві,
Що хімією зветься,
Живе сульфатна кислота
І добре їй живеться.
Лише один разок вона
У скруті побувала.
І це лише тому, що кислота
Законів хімії не знала.
Одного дня по моріжку
Ця кислота гуляла
Та випадково на цвяшок
Загублений кимось стала.
Тут зразу бульбашки пішли,
Метал почав зникати,
Злякалась дуже кислота
Й давай чимдуж тікати.
Так бігла довго, аж поки
Пити не схотіла
Добряче глянувши навкруг,
Струмочок угледіла.
Підбігла набрала водиці
Й на пеньочок сіла.
Та пеньочок звуглився, а вода
В долонях закипіла.
А могло бути без цього,
Все скінчилося б спокійно
Якби юна кислота
Знала хімію відмінно.
Слово журі.
IX конкурс - Конкурс вболівальників.
Кожна правильна відповідь приносить один бал команді, за яку ви вболіваєте. Ведучий читає загадки, хто перший підняв руку, відповідає і приносить 1 бал своїй команді.
Загадки:
2. Я – елемент,
Який приніс вам силу в розум, люди,
Якщо ж змінити в назві "ф" на "б" - з мене протока буде.
3. Я - газ найлегший і безбарвний.
І не отруйний я зовсім.
Та сполучившись з Оксигеном
Я для пиття даю вам воду всім. (Н2)
4. Я лиш розведена активна,
Зате мені усюди шана.
Я концентрована - пасивна.
Яка я кислота?.. (Н2 SO4)
5. Зелений газ - комахам мука
Він нищить їх як мухомор.
Кухонна сіль його сполука,
А називається він... (С12).
X конкурс - Домашнє завдання
Команди покажуть спільне домашнє завдання, яке має назву "хімічний
елементарій анекдот".
Заключне слово нашому шановному журі.
Ведучий вручає призи.
Підготувала Гладка Оксана Едуардівна
Вчитель хімії і біології, вища категорія,
Звання «старший вчитель»
Нараївський ЗЗСО І-ІІІ ступенів
Тернопільської області