Позакласний захід "Людина починається з добра. Творчість В.Сухомлинського"

Про матеріал

Позакласний захід дає змогу розширити знання дітей про життя і творчість В.Сухомлинського; формувати оцінні судження щодо ознак добра і зла; формувати читацький інтерес; виховувати інтерес до художньої літератури; виховувати в учнів доброту, чуйність, милосердя до близьких людей, осуд проявів жорстокості, байдужості, заздрості, недоброзичливості.

Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Розробка позакласного заходу  в 4 класі з теми

 

«ЛЮДИНА ПОЧИНАЄТЬСЯ З ДОБРА.

ТВОРЧІСТЬ В.СУХОМЛИНСЬКОГО»

 

 

 

http://1.bp.blogspot.com/-SLm8ezI0684/Uo-ZS732MAI/AAAAAAAAABM/RBdA3yg3Nac/s1600/147.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Мета: розширити знання дітей про життя і творчість В.Сухомлинського; формувати оцінні судження щодо ознак добра і зла; збагачувати словник учнів; формувати читацький інтерес; розвивати вміння колективно обговорювати прочитане, уважно і зацікавлено слухати товариша і доповнювати його відповідь у ході бесіди; виховувати інтерес до художньої літератури; виховувати в учнів доброту, чуйність, милосердя до близьких людей, осуд проявів жорстокості, байдужості, заздрості, недоброзичливості.

 

Обладнання: портрет, виставка книг В.Сухомлинського, картки до гри “З’єднай слова ”, плакати, презентація

 

ХІД УРОКУ

І. Організація класу.

http://1.bp.blogspot.com/-qlo42xo9VZM/UKTpge2lNQI/AAAAAAAAACY/Hl_hWKAUqkY/s1600/20121101.jpg

 -   Візьміться за руки, посміхніться один одному і подаруйте чудовий настрій.

Учениця. Я всміхаюсь сонечку!

Діти (разом). Здрастуй, золоте!

Я всміхаюсь квіточці!

Хай вона росте!

Я всміхаюсь матінці!

Люба ти моя!

Я всміхаюсь дощику!

Лийся, мов з відра!

Друзям усміхаюся!

Зичу всім добра!

 

-   А зараз тихенько сідають “Краса ”, а за нею і “Сила ” класу. (Дівчатка, а потім хлопчики)

  Презентація вчителем завдань уроку.

- Запрошую вас взяти участь у грі «Підкажи словечко».

Краще зробити ------- раз, ніж збиратися робити сто разів.

Життя дається людині на ------------ діла.

------------ краща за красу.

- Сьогодні на уроці ми з вами поміркуємо над питанням «Чому людина і добро нерозривно пов’язані між собою та повинні йти поруч?»

- А чи любите ви подорожувати та шукати скарби?

Готуючись до уроку, ми з вами виконали проектну роботу. Клас був поділений на  групи, всі отримали  завдання, збирали матеріали на задану тему, проводили дослідження та  готувалися до цікавої подорожі стежинкою добра!

Ось ці групи: група бібліографів «Довідкове бюро», пошуковців «Читайлики», група «Театральна», «Допитливі» та «Літературна».

- Зараз ми здійснимо подорож по “стежинці добра ”.
     Візьміть із собою активність, уважність, кмітливість, гарний настрій. Вони допоможуть вам знайти чарівний скарб!

 

ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

           … Живи, добро звершай,

                Та нагород за це не вимагай.

                Хай оживає істина стара:

               Людина починається з добра.

  -  Людина народжується на світ, щоб лишити по собі слід вічний. Ці слова належать тому, хто все своє життя віддав дітям. Автор книги “Серце віддаю дітям ” - В.Сухомлинський. Сьогоднішній урок присвячений його творчості. А зараз ми послухаємо виступ кожної групи.

 

ІІІ.   Етап “Презентація” (захист проекту кожною групою)

Повідомлення про життя і творчість В.Сухомлинського. Проект “ Довідкове бюро ”

 

  • Час зустрітися з автором оповідань, над якими будемо сьогодні працювати. Першою буде виступати група “бібліографів ”.

____________________________________________________

1. МИ ГРУПА БІБЛІОГРАФІВ «ДОВІДКОВЕ БЮРО»

Наше завдання: організувати заочну зустріч з людиною великої душі – В.О. Сухомлинським

Ось що ми дізналися про цю прекрасну людину.

Василь Олександрович Сухомлинський

_____________________________________

2. Народився Василь Сухомлинський у селі Василівка Кіровоградського району в бідній сім’ї. Батько працював столяром і теслярем.  Мама працювала у колгоспі, а зимовими вечорами сиділа над своїм шитвом і розказувала дітям казки. У цій родині, крім Василя, було ще троє дітей. Розповідають, батьки ніколи не карали дітей. Може, тому усі вони вибрали професію педагога.  Василь ріс жвавим і допитливим. Змалку любив малювати. Одного разу Василь із товаришами пішки пройшли 45 кілометрів, аби купити фарби. 

______________________________________

3. Під час Другої світової війни був на фронті. Двічі пережив поранення. Хірурги боялися, що  доведеться ампутувати руку. Перед операцією повідомили про це Василя Олександровича. “Ой ні, руку будь що треба залишити!” “ Ти що, артист?” – запитав старенький хірург. “Ні, я вчитель ”. Операція була складною, хірурги зробили усе можливе. Рука залишилася, але після операції стала на шість сантиметрів коротшою. Важким було й поранення в груди, але вчитель все одно повернувся до школи.

_____________________________________

 

4. Василь Сухомлинський   35 років працював вчителем і директором школи.

Про нього розповідають багато незвичайних випадків. Одного разу, за два тижні до початку навчального року, він захотів познайомитися зі своїм 6 класом. Пройшовся по домівках, але нікого не застав. Василь Сухомлинський пішов за село до річки. Ватага хлопців бавилася “у війну ”. Молодий вчитель одразу приєднався до них.

_____________________________________

 

5.Уже перебуваючи у лікарні, важкохворий, Василь Сухомлинський не переставав думати про школу. Коли діти з квітами прийшли до нього в палату, він поглянув у вікно, промовив: “Діти йдуть до школи, а я йду із життя …” Помер Василь Сухомлинський 2 вересня 1970 року. Похований на кладовищі всього за 300 метрів від школи, якій віддав усе своє життя.

_______________________________________

А ще нам  потрібно було дібрати слова , споріднені до слова добро. Ось ці слова: доброта, доброзичливий, добрий, добродушний, добродійність, добряк, добросердечний.

 

 Виступ групи “пошуковців “Читайлики”

- А зараз виступ групи пошуковців.

МИ ГРУПА ПОШУКОВЦІВ «ЧИТАЙЛИКИ»

Наше завдання: організувати виставку творів В.О. Сухомлинського  “Добрим серцем світ тримається ”. Створити буклет “Живи, добро звершай!”

-    Які збірки творів  В.Сухомлинського ви опрацьовували, готуючись до уроку?

_________________________________

1. Розпочати подорож по творам Сухомлинського я хочу  з хрестоматії  для учнів 1-4 класів «Невичерпне джерело». Вона присвячена 90 - річчю Сухомлинського. До неї ввійшли самобутні казки, оповідання, написані для молодших школярів. До кожного твору підібрано цікаві завдання творчого  і розвивального характеру.

_____________________________________

2. А ось ще одна хрестоматія для учнів початкових класів «Дивоцвіт дитинства».У ній вміщені твори Сухомлинського, які дають відповіді на запитання, які цікавлять маленьких читачів.

_____________________________________

 3. Перед вами дві чудові книги «Кращий подарунок» та «Казки українських письменників». До цих збірок увійшли найкращі оповідання та казки українських письменників, в тому числі і Василя Олександровича. Ці книги вам дуже сподобаються і стануть у великій пригоді.

_____________________________________

4. А ось ця книга «Серце віддаю дітям»  більше зацікавить учителів та батьків. В ній письменник розповідає про те, як він працював директором Павлиської школи, про своїх учнів, їх навчання та виховання.

___________________________________________________________________________

Ознайомившись з усіма цими книгами Сухомлинського, ми створили буклет «Живи, добро звершай!», ми хочемо його вам подарувати. В ньому міститься інформація про біографію та творчість Сухомлинського та назви творів про доброту, які ми радимо вам прочитати.

 

Виступ групи “ Театральна”.

  • Ми знайшли вірш І. Сварника  “Найкраща риса”. Розподілили ролі:  Данило  – Кипарис,    Ваня - Дуб,       Аліна – Липа,   Настя    – Троянда,  Антон    – Людина.

     Підібрали костюми. Час випробувати  свої акторські здібності.

http://1.bp.blogspot.com/-ZS5JLE03MbI/Uqm79IY9EJI/AAAAAAAABRo/xvEOOpBxbo8/s1600/intro2.gif                Найкраща риса

     Промовив гордий Кипарис:

-    Із людських рис

     для мене прямота – найкраща!

     А липа: - Лишенько! Це глупота.

      Людина – хай велика чи мала – пропаща

     без щедрості й сердечного тепла.

     Озвався Дуб: - Послухайте мене:

     твердий характер – ось що головне.

     Троянда мовила: - Забули про красу,

       а я в собі віки її несу!

      Людина мудрі речі наслухала

      і тужно так замріяно зітхала:

-     Мені б тих рис найбільше осягти –

      І зміг  я б гідно шлях увесь пройти!

                                                                                  І. Сварник

-     Які у вас є запитання до дітей?

-    1. Які найкращі риси вибрало кожне із дерев? ( кипарис  – прямота; липа – щедрість й сердечне тепло; дуба – твердість; троянда – краса?

- Чи погоджуєтеся ви з думкою, яку висловила Людина?

        - А зараз театр одного актора.

 

           Дорогою добра в житті ступай,

         Образи вмій прощати й люте зло.

         Бо ти – людина, завжди пам’ятай,

         Роби добро, щоб менше зла було!

         О, пам’ятай, Людино, не забудь,

         Що кожне слово має добрим буть!

                                                       Легенда

      Коли  народжується дитина, Бог запалює на небі нову зірку і посилає до дитини Янгола – охоронця. Уві сні Янгол цілує дитя тричі: в чоло – аби воно зростало розумним, у личко – щоб було красивим, та у груди – аби мало здоров’я, любов та доброта вселилися в його тіло, серце і душу.

 - Як ми шукали відповідь на питання “ Чи впливають риси характеру на здоров’я людини ?”

     

Ось про що ми дізналися:

Скандинавські вчені в результаті досліджень прийшли до висновку, що частіше простуджуються, хворіють на грип та інші респіраторні захворювання люди з такими рисами характеру:

Впертість і негнучкість;

Розчарування і підозрілість;

Злопам’ятність і нездатність прощати;

Вразливість, невпевненість, і нервозність;

Агресивність.

Чи підтвердилися висновки скандинавських вчених у наших дослідженнях?

Ми вибрали найдобріших, на нашу думку, дітей у класі.

Спочатку ми поспілкувались з ними. Потім передивились сторінки обліку відвідування занять учнями у класному журналі за чотири навчальні роки. Ми зробили такий висновок:

Ці діти протягом чотирьох років дуже рідко хворіли на простудні захворювання.

 

   Виступ групи  “Допитливі

Ми порадились і вирішили побудувати свою роботу таким чином:

- зібрати прислів’я, які містять ключові слова “Добро ” і “Доброта

- змайструвати з тканини красивий мішечок і наповнити його прислів’ями, які ми зібрали.

- мішечку дати назву “Торбинка добра ”

- цю чарівну торбинку заховаємо під “деревом ”.

Вважаємо, що незвичайна знахідка під час подорожі стежинкою добра приємно здивує однокласників і нашу вчительку. Запрошую вас здійснити подорож стежинкою добра.

 Фізкультхвилинка “ Дорогою добра ”

Читання прислів’їв з “Торбинки  добра ”.

- Ми були науковцями і працювали в науково – дослідній лабораторії. А досліджували ми найдосконалішу істоту – людину, а точніше – її вчинки, поведінку, бажання.

 Завдання:  дослідити істоту – людину; дати відповідь на запитання: «Чому людина і добро нерозривно пов’язані між собою і повинні йти поруч?» Для цього ми поділилися на 2 групи. 1 група складала асоціативний кущ зі словом людина, а 2 група  - зі словом добро. А потім ми порівняли наші аркуші і побачили, що багато слів підходять і до слова людина, і до слова добро. Ми їх обвели червоним кольором. Ось ці слова ...

 

Мандрівка до “Школи під блакитним небом ”. Презентація дитячих творів

Виступ групи «Літературна»

Давайте здійснимо мандрівку до “Школи під блакитним небом ”

( Довідка: на уроках Василя Олександровича, які часто проводилися серед

природи, діти не тільки любили слухати казки свого учителя, а самі

придумували казки.)

А зараз послухайте наші казки та вірші про доброту, які ми придумали самі..

 Кілька учнів читають складені ними казки та вірші.

                                    Тест «Чи добра ти людина?»

 1. У тебе з'явилися гроші. Зміг би ти витратити все, що в тебе є, на подарунки друзям і рідним?

2. Чи часто ти використовуєш злі жарти?

3. Чи властива тобі мстивість, злопам’ятність?

4. Чи з бажанням ти допомагаєш іншим людям?

5. Чи кидаєш ти гру, коли вже очевидно, що ти програєш?

6. Чи будеш ти виконувати роботу за проханням батьків, якщо вона тобі не подобається?

Підрахунок балів.

Один бал за «так» на запитання: 1, 4, 6.

Один бал за «ні» на запитання: 2, 3, 5.

Результати.

Більше 5 балів. Ти люб'язний, подобаєшся навколишнім, умієш спілкуватися з людьми. У тебе багато друзів. Одне застереження: ніколи нікому не дозволяй зловживати своєю добротою.

 Від 3 до 5 балів. Твоя доброта – питання випадку: добрий ти не з кожним. Для когось ти йдеш на все, але намагайся бути рівним з усіма, щоб не було на тебе образ.

Менше 3 балів. Тобі потрібно працювати над собою.

 

ІV. Гра  “ Стародавні ваги ”

 

 - Чого на землі більше: добра або зла? Може бути, нам допоможуть довідатися стародавні чашкові ваги?  На одну чашу я буду класти “ зло ” (таблички - заздрість, жадібність, зрадництво, помста, неправда, бійка, образа). Щоб перемогти зло, треба постаратися, щоб переважила чаша  з “добром ”.  Згадайте добрі справи,  запишіть на брусочку та покладіть на іншу  чашу ваг з “добром ” (діти записують добрий вчинок на приготовлених листочках і кладуть на чашу ваг).

- У вас, діти, як і в казці, добро  перемогло зло.

Побажання вчителя

- Роби добрі справи, не вимагаючи нагороди, не згадуй про них, не хвастай    ними. Завжди пам'ятай про  тих, хто тобі зробив добро, будь вдячним. Почуття подяки – показник інтелігентності й доброти людини. Чуйність до  страждання інших людей властиві добрим людям.

- Діти, поспішайте робити добро, давайте прикрашати своє життя й життя оточуючих нас людей добрими справами!

V.  Етап оцінювання

- Прийшов час оцінити виступ кожної групи. Для цього у вас на столах лежать картки для оцінювання. Уважно подивіться на них. У першій колонці, яка називається “Самооцінка ”, кожна група поставить оцінку собі за свій виступ. У колонці “Взаємооцінка ” ви порадьтеся і поставте оцінки іншим групам. А в останній колонці оцінку поставлю я. Під час оцінювання враховуйте чи вдало підібраний матеріал, чи є інформація цікавою і пізнавальною для інших, чи видно, що роботу виконували всі члени групи, працюючи на спільний результат.

 

VІ. Слухання казки В. Сухомлинського “Пелюстка і квітка ”

 

Пелюстка і квітка

Розцвіла біла Квітка жоржини. Літали над нею бджоли та джмелі, брали нектар.

В Квітці сорок дві Пелюстки. І ось одна Пелюстка загордилася! "Я найкрасивіша. Без мене Квітка не цвіте. Я найголовніша. Ось візьму та піду - що мені?"

Напружилася Пелюстка, вилізла з Квітки, стрибнула на землю. Сіла в кущі троянди і дивиться, що буде робити Квітка.

А Квітка як ні в чому не бувало посміхається сонечку, кличе до себе бджіл та джмелів.

Пішла пелюстка, зустріла мурашку.

- Ти хто? - питає Мурашка.

- Я - Пелюстка. Найголовніша. Найкрасивіша. Без мене і Квітка не цвіте.

- Пелюстка? Знаю пелюстку у квітці, а на двох тоненьких ніжках, як ти, - не знаю.

Ходила Пелюстка, ходила, до вечора засохла.

А Квітка цвіте. Квітка і без однієї пелюстки - квітка. А пелюстка без квітки - нічого.

 

- Чого вчить нас ця казка?

Робота з таблицею почуттів.

- Подивіться на таблицю почуттів

Які почуття викликає у вас оповідання  В.Сухомлинського,  вчинки пелюстки.

 

VІІ. Гра «Складання дерева життя»

 

http://2.bp.blogspot.com/-u5l-Cdv0ZgA/UjYtFsPfRUI/AAAAAAAAAig/ObdSicO40vA/s1600/Doc2.jpg - Наприкінці нашої стежинки нам зустрілося “дерево життя. ” Воно сухе і мертве. Зараз ми вдихнемо в нього життя і силу. У вас на партах правила доброти, написані на листочках дерева. Прочитайте їх і прикріпіть листочок. (Діти беруть листочки. Читають правила, прикріпляють до дерева)

 Правила:

1. Наодинці з собою роби так, як ти робив би на людях.

2. Будь щедрим, безкорисливим, гостинним.

3. Поважай і слухайся батьків.

4. Будь правдивим і чесним.

5.Будь чуйним до людського горя, милосердним.

6. Захищай молодшого і слабшого від тебе.

7. Поважай дівчат, жінок.

8. Не глузуй з малих і немічних

9.  Люби і захищай тварин.

10. Пробачай помилки іншим.

11. Ніколи не заздри.

12. Жалій інших, а не себе.

             

VІІІ. Проблемна ситуація. Торбинка добра.

 

- Наш урок добігає кінця. Погляньте на цю торбинку, наш скарб. Кожен урок—це частинка великого шляху до знань. Щоразу ви берете щось для розумового розвитку і для душі. Сьогодні мені хотілося б, щоб ви взяли для себе з цієї торбинки найкрасивіше слово: слово, яке буде жити і у ваших голівках, і у вашому серці. Відшукайте його.

 

ІХ. Підсумок уроку.

 

- Чому урок мав назву “Школа добрих вчинків ”?

- Чого вчать твори В.Сухомлинського?

- Які почуття викликав у вас захід?

- Тримайте свою душу завжди відкритою для добра, щастя, любові, і тоді ви відчуєте, яке прекрасне життя.

 

Х. Домашнє завдання.

 

       - До  уроку позакласного читання зробити “ Книгу добрих  справ ”, куди будете записувати добрі справи, які зробили протягом тижня. Не забудьте прикрасити її своїми малюнками.

 

 ХІ.  Додаткове завдання «Колективне панно»

 

     -  Добре, коли людей залишає після себе добрий слід. Один мудрець помітив: “Людина прожила життя недаремно, якщо побудувала будинок, виростила сад і виховала дитину ”. Давайте й ми зараз теж зробимо одну загальну добру справу.

     - Подивіться на цей малюнок. Чогось не вистачає. Вам потрібно було вдома підготувати різні малюнки, наклейте їх на цю галявину.

Кожна дитина наклеює заздалегідь заготовлені з кольорового паперу деталі аплікації: будинок, дерева, фігурки дітей, хмари, сонце, квіти, фігурки птахів і звірів.

     - Як назвемо нашу картину? Яке почуття відчули, роблячи добро? (Діти відповідають).

 

ХІІ. Додаткове завдання. Кросворд

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
16 вересня 2018
Переглядів
2839
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку