Позакласний захід «Моральні цінності та життєві пріоритети в сучасному суспільстві»

Про матеріал

Мета: закріпити уявлення учнів про моральні цінності людини, серед яких такі поняття, як сенс життя, щастя — головні на життєвому шляху молоді; розвивати вміння мислити, вирізняти істинні та хибні цілі в житті, сприймати людей такими, якими вони є; адаптовувати учнів до умов сучасного суспільства; виховувати доброту, чесність, порядність, любов до людей, ставлення до оточуючих із розумінням, співпереживанням.

Перегляд файлу

Позакласний захід

«Моральні цінності та життєві пріоритети

в сучасному суспільстві»

 

Мета. Закріпити уявлення учнів про моральні цінності людини, серед яких такі поняття, як сенс життя, щастя — головні на життєвому шляху молоді;розвивати вміння мислити, вирізняти істинні та хибні цілі в житті, сприймати людей такими, якими вони є; адаптовувати учнів до умов сучасного суспільства. Виховувати любов до людей, ставлення до оточуючих з розумінням, співпереживанням. Виховувати доброту, чесність, порядність.

Форма проведення : ток-шоу «Перехрестя думок»

Обладнання: картки із висловами про сенс життя, мультимедійна презентація, колаж картин.

Хід заходу

 

Учитель. Добрий день шановні гості і учасники нашого ток-шоу «Перехрестя думок»! Сьогоднішню нашу зустріч  хочеться розпочати зі слів римського філософа та поета Люция Сенеки (портрет Сенеки з висловлюванням)

Якщо людина не знає,до якого порту вона пливе,

То жоден вітер не буде їй попутним.

Що саме автор мав на увазі? І чи є це твердження актуальним у наш час ми дізнаємося протягом нашого ток-шоу. Темою нашого спілкування є  «Моральні цінності та життєві пріоритети в сучасному суспільстві».

Мета: на сьогоднішньому заході ми поговоримо про моральні цінності людини, життєві пріоритети і розвиток духовно й інтелектуально розвиненої особистості в сучасному суспільстві.

Учитель. Під час підготовки до виховного заходуви за своїми інтересами обєдналися в групи: експерти, соціологи, філософи. Що ж таке  цінності? У чому полягає їхня суть? І які саме існуютьморальні цінності? Це питання досліджували наші експерти.

(Слово експертам)

Експерт. Цінності – це рівень значущості одного стосовно іншого в певній системі. Відповідно з основними сферами суспільного життя за звичай розрізняють три групи цінностей: матеріальні, соціально-політичні, духовні. Природні явища, людська діяльність, духовні прагнення, принципи, норми моралі – все це складатиме предмети цінностей. Проте є одвічні цінності: Мати, Батько, Батьківщина, Дитина, Народ. Та є така цінність, яка стоїть над цим усім і вбирає в себе вищезгадані святині. Це життя. Життя в усіх його проявах.

Експерт. Духовними цінностями прийнято вважати цінності моралі, мистецтва, філософії, науки і права. До групи вищих цінностей відносять: життя як цінність, здоров'я як цінність, свободу як цінність.

Експерт. А чим визначається характер нашого життя? Безумовно, у єдності природного, соціального та морального. Проте виміри людини не повні без моральності. Усебічно розвиненою людиною вважають таку, котра багато знає і ще більше розуміє, а у своїй діяльності спирається на поняття істини, добра і краси, на почуття любові та милосердя, уміє мріяти, удосконалювати себе і світ. Саме моральність відрізняє життя від існування.  Отже,ми чітко можемо зазначити, що моральними цінностями є істина,краса,добро,любов,милосердя та вміння мріяти.

Учитель. Людина прагне до гармонії з навколишньою дійсністю. Якщо її зв'язок із середовищем нестабільний, вона сприймає навколишній світ як ворожий, некерований. З іншого боку, цілісність означає гармонію людини з самим собою.

Духовність допомагає з'єднати особисті сенси із суспільними, наближаючи результат діяльності людини до категорії високого і геніального. У такі миті вона випробовує вершинні переживання внутрішньої гармонії і злиття зі світом.

Учитель. Скажіть ,будь-ласка,як саме можна збагатитися духовно, що для цього робитимете власне ви?

Учень 1. Улітку я з друзями ходила в Палац Голіцина. Там щороку відбувається художній пленер «Мальовнича Тростянеччина». Постійно експонується виставка художників сучасників, які зображують пейзажі рідного краю. Мені найбільше сподобалася картина, на якій зображене моє улюблене місце – Нескучне, де я часто відпочиваю.

Учень 2. Наше місто славиться відомою на весь світ шоколадною фабрикою «КрафтФудз Україна». Нещодавно у головному будинку садиби Кенігабуло відкрито «Музей  шоколаду», де можна побачити та ознайомитися з історією шоколаду, технологією виготовлення багатьох його сортів.

Учень 3.У центрі нашого міста розташований пам’ятник відомому композитору

П.І. Чайковському. У садибі Кеніга постійно проходять дні класичної музики. Мені запам'ятався виступ за участю Олега Полянського та МаюкиКаміо.(Богатіщева).

Учень 4. Неабияку цінність становлять архітектурні споруди – Благовіщенська та Вознесенська церкви. Саме тут духовно збагачуються жителі нашого міста.(Кравченко).

Учитель: До вашої уваги хочу представити колаж картин, який, сподіваюся, буде надихати вас протягом нашого «Перехрестя думок». На ньому Ви бачите копії відомих картин земляків і гостей нашого міста.

(Музика. Вид Тростянця).

Учитель.Багато поетів, філософів замислювалися про цінності життя. А зараз ви отримаєте картки із висловлюваннями про значення та мету життя. У вас є 2-3 хвилини для обговоренн , а потім необхідно пояснити,  як ви їх зрозуміли.

Технологія «Захист ідеї».

Робота проводиться в групах. Роздаються картки із висловленнями про значення, мету життя, 2-3 хвилини йде обговорення, потім учні зачитують висловлення, пояснюють, як їх розуміють. (Робота з картками. Музика)

Завдання учням.

  1. Ключ до життя – служіння людям.(Д.Джексон)

Учень. Людина – частина суспільства. Вона має свої права та обов'язки, яких повинна дотримуватися, живучи у цьому суспільстві. Основне право людини – право на життя. Захист цього права – найважливіший пріоритет цивілізації. Потрібно пам’ятати , що ти живеш серед інших людей, поважати їхнє право на життя.

  1. Найвища із книг – книга життя, яку не можна ні закрити, ні знову відкрити за своїм бажанням. (А. Ламартін)

Учень. Смисл життя у  необхідності жити. Уміти жити – це вміти аналізувати своє ставлення до життя й, якщо потрібно – змінювати його.

Життя має світлі й темні сторони. Завжди є щось добре і щось погане, піднесене й низьке, прекрасне й потворне. Тому нерозумно бачити тільки одні сторони й не помічати інші. Потрібно сприймати світ не однобічно і виробити власні правила адаптації в суспільстві.

  1. Людина зростає тоді, коли тягнеться вгору. (Горький)

Учень. Кожен у житті повинен мати мету, яку потрібно досягти. Людина зростає фізично та духовно. Духовно розвинена особистість це та, яка багато знає й багато розуміє, керується поняттями Істини, Добра, Краси. Бути духовно багатою людиною – означає уміти мріяти, фантазувати, тобто не тільки бачити світ таким, яким він є, а й перетворювати його.

Учитель.Людина повинна розуміти свою життєву мету, намітити шляхи її досягнення і йти до неї, поважаючи оточуючих, не залишаючи за собою руїни, тобто  «за будь – яку ціну».

Пошук сенсу життя, свого місця в ньому – дуже складна робота. Важливе місце в житті людини й суспільства займають цінності. Але не самі по собі, а лише на основі сформованої системи ціннісних пріоритетів.

Учитель. Зважаючи на вашу думку, спробуємо скласти памятку життєвих пріоритетів. Яким із них ви на сьогоднішній день надаєте перевагу?

ПРАВИЛА

1.Бути реалістом.

2.Бути самим собою.

3.Бачити гарне в усьому.

4.Бути вірним другом.

5.Вибір професії та досягнення в ній успіху.

6.Розрізняти добро і зло.

7.Вести здоровий спосіб життя.

8.Турбуватися про довкілля.

9.Розуміння того, що живеш серед людей.

Учитель. Япогоджуюся з вашими думками.

Учитель.Людське життя – це найвища цінність, щастя можливе, але воно залежить від людини.

Праця – на користь інших людей, країни.

Боротьба – повинна мати гуманну мету.

Любов – не повинна бути егоїстичною.

Дружба – повинна бути чесною.

Учитель. Життя постійно ставить нас перед вибором. У дитинстві з багатьох іграшок вибираємо найулюбленішу, у школі віддаємо перевагу найцікавішим, на наш погляд, предметам… Обираємо товаришів, друзів, коханих. І в основі вибору кожного з нас свої критерії, уявлення про добро і зло, честь і безчестя, правду і кривду.

Одним із найважливіших кроків у житті є вибір професії. А зараз послухаємо думку філософів щодо професії.

Філософи. Щоб обрати свій фах, необхідно враховувати ряд факторів - власні побажання, знання, психологічні особливості та можливості, не слід забувати й про потреби ринку праці, але на практиці виявляється, що нахили враховуються в останню чергу, а от думка батьків впливає в першу чергу.

Учитель. Що скажуть з цього питання соціологи.

Соціологи.(діаграма). Наша група провела анкетування серед випускників із'ясувала, що на вибір професії впливають такі фактори:

  • власна думка (8%);
  • думка друзів(11%);
  • вплив батьків(48);
  • вплив школи(15%);
  • засоби масової інформації(18%).

Як з'ясувалося, великий вплив на формування вибору професії мають батьки.

Учитель. Чи варто слухати батьків при виборі професії? Що скажуть з цього приводу експерти?

Експерти.1) Варто. Але це має бути професія, яка цікава саме цій людині. Проте молодь, як правило, опиняється перед вибором професії в той час, коли ще не здатна повністю оцінити власні нахили. Тому правильніше буде їй допомогти.

Експерти. 2) Деякі батьки намагаються перенести на дітей свої спрямування чи нереалізовані амбіції. На мою думку, це неправильно. Адже якщо батькові не вдалося закінчити музичну школу, це не значить, що його син повинен проти власної волі стати музикантом.

Учитель. Здається, при виборі професії ми робимо все як слід: радимося з батьками,  учителями, знайомими, сперечаємося з друзями, дізнаємося якомога більше про майбутню спеціальність... Але звідки  тоді беруться молоді люди, для яких обрана професія стає тимчасовою? 

Яких помилок слід уникати при виборі професії,як життєвого пріоритету аби в майбутньому не розчаруватися в ньому?Це питання підготувала група філософів.

Виступ учнів - філософів.

Потрібно ставитися до вибору професії відповідально.Зміна вибору, освоєння нової спеціальності зробить Вас цінним фахівцем, необхідним у різних галузях діяльності. Перша професія, навіть якщо Ви потім передумаєте й знайдете щось більш привабливе, знадобиться в несподіваних ситуаціях.

Учитель. Життєві орієнтири включають не тільки вибір, ай значення професії в суспільстві. Існують різні думки про престижність професії.

Відносно професії забобони проявляються в тім, що деякі важливі для суспільства заняття вважаються непристойними. На престижність професії слід звертати увагу, але після врахування Ваших інтересів і здібностей.

 

Вправа «Дерево життя»

Учитель.Життєві орієнтири – це напрямки дій, які ми обираємо самі. Це ніби компас, що веде нас по обраному шляху.Зараз я пропоную кожній з груп заповнити «дерево життя» і визначити власні життєві пріоритети.

На стовбурі дерева напишіть найбільш значиму мету, яку ви хочетедосягти в житті,а на гілках - ті життєві пріоритети, якими ви будете керуватися для досягнення бажаного.

(Учні працюють 2-3 хвилини. Музика)

Учитель. А зараз ми і почуємо «наше перехрестя думок » щодо вибору життєвих орієнтирів (декілька учнів зачитують свої орієнтири).

Мета. 1.Бути успішним (оволодіти знаннями, працювати над собою, бути відповідальним, бути оптимістом).

2.Бути здоровим (здоровий спосіб життя, доброзичливість, повноцінне харчування, контролювати емоційний стан).

3.Бути самим собою (відстоювати свої переконання, прагнути самовдосконалення, адаптація до умов життя, стосунки з батьками).

Учитель. Пройде певний час. Ви подорослішаєте і можливо ваша мета і пріоритети в житті зміняться, мені б хотілось,щоб ви раз і на все життя продовжували його заповнювати в разі зміни вашої життєвої позиції. Це дасть змогу прослідкувати вам, в якому напрямку ви почали свій рух у доросле життя і чи співпаде він з юнацькими мріями.

Великий вплив на формування життєвих пріоритетів людини має мистецтво. З′ясувати головні цінності життя допоможе нам учитель художньої культури Корнєєва Т.В.

Корнєєва Т.В. Вам було домашнє завдання – переглянути відео-сюжет з фільму «Свати-5». Давайте переглянемо деякі епізоди» ідамо відповіді на такі запитання.

  • Які життєві позиції  та пріоритети має старше покоління, батьки і Євгенія?
  • Чому між героями фільму виникає сварка?

(Перегляд відео-фрагменту)

Корнєєва Т.В. Отже, не завжди  думки людей,їх вчинки та пріоритети співпадають з  іншими людьми, і при тісному контакті між ними виникає конфлікт. З'ясувати істину допоможе нам психолог М.В.Зіненко.

Психолог. Спілкування людей – досить складний і тонкий процес. Кожен з нас вчиться цього все життя, здобуваючи досвід, часто за рахунок помилок і розчарувань. І на жаль, досить часто ми потрапляємо в ситуації, які визначаємо як конфліктні. Яку роль відіграють конфлікти у нашому житті? Як їх розпізнавати і попереджувати, розв’язувати.

Психолог. А зараз Ви отримаєте життєві ситуації,які вам необхідно вирішити. Кожен з вас матиме відповідну роль,тобто буде намагатися відстояти свою життєву позицію.

(Рольова гра. На аркушах паперу ситуації. Музика.)

Сімейний конфлікт. Учасники: мати,батько, син-підліток.

Ситуація 1. Напередодні  син відпросився у батьків увечері на дискотеку з друзями. Йому дозволили піти,але при умові,що після школи він зробить домашні завдання і приведе до ладу свою кімнату. Наступного дня, прийшовши додому, батьки  зясували,що син не виконав «сімейний договір»,і забороняють йому йти розважатися. Назріває конфлікт між батьками і сином. Спробуйте подолати дану ситуацію.

Конфлікт з друзями. Учасники 3 товариші.

Ситуація 2. Один хлопець попросив у свого друга  на вечір шкіряну куртку.Але під час прогулянки, випадково зачепився за дерево і розірвав рукав на куртці. Прийшовши додому, він  зашиває місце розриву і повертає її другові, нічого не кажучи про завдану шкоду. Побачивши це, Стас обурюється і виникає конфліктна ситуація, в якій присутній їх спільний друг.

Завдання. Спробуйте знайти шляхи розв’язання  конфліктної ситуації.

Конфлікт із страшим поколінням. Учасники : людина похилого віку і молода особа.

Ситуація 3. Дія відбувається у транспорті. Ви сидите, заходить дідусь чи бабуся і просить Вас звільнити їм місце біля дверей, але в салоні є ще де сісти, ви не погоджуєтесь і Вас намагаються привселюдно виховувати. Ваші дії.

Психолог. Прослухавши усі ситуації,  складемо пам’ятку для учнів

«Шість сходинок подолання конфлікту».

1. Слід розпізнати конфлікт (для нього характерні певні психологічні та фізичні реакції – стрес, підвищення голосу, серцебиття, прискорене дихання, збліднення тощо).

2. Необхідно проаналізувати свої почуття, емоції. Якщо ми краще розберемося у своїх почуттях, зможемо зрозуміти і почуття інших, зуміємо поважно поставитися до інших учасників конфлікту.

3. Не допускати переходу на особистості в конфлікті.

4. Діяти за принципом «тут і тепер», тобто вирішувати проблеми, що безпосередньо стали причиною конфлікту, а не згадувати колишні події та образи.

5. Віднаходити такі ідеї, рішення, у яких обидва учасники конфлікту могли б одержати те, чого вони прагнуть . У багатьох конфліктах може здатися, що проблема не має взаємоприйнятного розв’язання. Але, визначаючи за допомогою мозкового штурму перелік рішень, можемо вирватися з кола звичних способів мислення і знайти неординарне, прийнятне для усіх рішення.

6. Останньою сходинкою на шляху до розв’язання конфлікту є спільний вибір рішення , яке б задовільнило обох учасників.

Учитель. Ось і підходить до завершення наше ток-шоу, і наостанок давайте з вами заповнимо скриньку «життєвих цінностей»,які ви сьогодні побачили і почули під час нашої зустрічі. Перед вами лежать папірці, де ви і напишете свій вибір.

(Пишуть на аркушах)

Цю скриньку ми передамо до шкільного музею. А через 10 років зустрінемося у стінах рідної школи, розкриємо її і перевіримо, чи здійснилися ваші мрії.

Я переконана,що всі ми з Вами  можемо погодитися  з виловлюванням  Сенеки

«Якщо людина не знає,до якого порту вона пливе,

То жоден вітер не буде їй попутним»,

яке говорить про те,що кожна людина повинна  чітко визначити  мету свого життя та спрямовувати всі зусилля для її досягнення.

Так! Треба жити кожним днем,

Не відкладаючи на потім…

Що має бути – не обминем.

Нам треба жити кожним днем,

Не ждать омріяної дати,

Горіть сьогоднішнім вогнем,

Бо «потім»  може й не настати!

(В.Крищенко)

Учитель. На цьому наш захід завершений. До побачення! До нових зустрічей!

 

Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку