Сьогодні надзвичайно актуальним у середовищі дітей і підлітків стало питання булінгу. Виховна година спрямована на аналіз причин та наслідків булінгу, на можливі і прийнятні в сучасному суспільстві шляхи розв'язання конфліктних ситуацій, де б вони не виникали.
Відкрита виховна година
Тема: Наш улюблений світ без насильства
(відео про благодійність, доброту, допомогу…)
Мета:
1) дати розуміння поняття «буллінг» (цькування) як прояву дитячої жорстокості;
2) розкрити причини та наслідки різних видів насилля в дитячому середовищі;
3) розвивати вміння протистояти насиллю як недопустимому явищу у стосунках між людьми;
4) виховувати в учнів позитивне ставлення до людей у відповідності з основним правилом моралі: «Поводь себе з іншими так, як хотів би, щоб інші поводилися з тобою».
Хід виховної години
Учень 1.
Криниця без джерела – це не криниця,
І колос – це не колос без зерна.
Без доброти душа – то є безкрила птиця,
Не заспіває жайвором вона.
Учитель: Ми часто чуємо слова: доброта, сердечність, людяність, милосердя. Ще з часів давньоруських благодійств були вони в традиціях нашого народу. Цілком природним і закономірним вважається допомогти знедоленим, нещасним, поділитись шматком хліба, дати притулок бездомному, захистити старість, порятувати хворого, заступитися за беззахисного.
Мати репутацію доброї людини, душевно щедрої, відчувати до себе дружнє ставлення і повагу людей – законне прагнення кожного. Але як цього досягти? Чи існує загальний принцип поведінки? Так, і в ньому втілена мудрість позитивного ставлення до людей: «Поводь себе з іншими так, як хотів би, щоб інші поводилися з тобою».
Учень 2.
Не говори про доброту,
Коли ти нею сам не сяєш,
Коли у радощах вітаєш,
Забувши про чужу біду.
Бо доброта не тільки те,
Що обіймає тепле слово.
В цім почутті така основа,
Яка з глибин душі росте.
Коли її не маєш ти,
То раниш людяне в людині,
Немає вищої святині,
Ніж чисте сяйво доброти.
Методика «Прислів’я»: Мета: визначити рівень вихованості учнів, враховуючи особливості ціннісного ставлення до життя, до людей, до самих себе.
Хід проведення: Кожному учню необхідно уважно прочитати прислів’я попарно і вибрати з кожної пари те, із змістом якого він згоден найбільшою мірою.
1.А)щасливий той, у кого совість спокійна А, В – духовне ставлення
Б)поганому виду нема стиду Б, Г - бездуховне
В)краще жити бідняком, ніж розбагатіти із гріхом
Г)комусь ніяково, в мені однаково
2. А)не тільки хлібом людина жива А, В – незначущість матеріального
Б)живеться, у кого копійка ведеться благополуччя
В)не в грошах щастя Б, Г – матеріальне благополуччя
Г)коли гроші вчую, душі своєї не почую
3. А)добра слава краща багатства А, В – прагнення досягнень у житті
Б)вуха повище лоба не ходять Б, Г – відсутність прагнення досягнень
В)як проживеш, так і прославишся
Г)вище себе не підскочиш
4.А)світ не без добрих людей А, В – хороше ставлення до людей
Б)на наш вік дурнів вистачить Б, Г – погане ставлення до людей
В)люди – все, а гроші – сміття
Г)грошам усі підкоряються
5.А)що в людях живе, те й нас не мине А, В – колективістське ставлення
Б)живу, як живеться, а не так, як люди хочуть Б, Г – індивідуалістичне ставлення
В)від народу відстати – жертвою стати
Г)ніхто мені не указник
6.А)сам пропадай, а товариша виручай А, В – готовність безкорисливої допомоги
Б)людям добро роби, та й себе не забувай Б, Г – паритетне ставлення до людей
В)життя дається для добрих справ
Г)коли хочеш собі добра, то нікому не роби зла
Оцінювання: А, В – по 2 бали
Б, Г – по 1 бали
Більш високі оцінки за відповідями «А» і «В» свідчать про стійкість бажаного ціннісного ставлення учнів до життя, до людей, до себе; за відповідями «Б» і «Г» - про стійкість небажаного ставлення до життя, до людей, до самих себе.
Вправа з аркушем паперу
Учитель:
(відео про дитяче насильство)
Учитель: Найбільшою розкішшю на світі назвав людське спілкування відомий французький письменник Антуан-де Сент-Екзюпері. Спілкування людей – досить складний і тонкий процес. Кожен з нас вчиться цьому все життя, здобуваючи досвід, часто за рахунок помилок і розчарувань. І, на жаль, досить часто ми потрапляємо в ситуації, які визначаємо, як конфліктні. Бо всі ми у цьому світі різні, як отой візерунок, що ми зробили, і одну й ту ж інформацію сприймаємо по різному, і висловлюємо свою власну думку, вважаючи тільки її правильною. Із конфліктних ситуацій народжується насильство. Насильство в жестах чи словах, приховане чи явне, воно ховається в нас самих, в наших думках і вчинках, воно живе в нас та посеред нас. Насильство – це не те, що трапляється тільки з іншими, це те, що стосується кожного з нас.
Протягом багатьох років досліджується проблема насильства та агресії. На проблему насильства серед учнів все частіше звертається увага. Жорстокість серед дітей має різний характер. В нашій школі це називають цькуванням. У США цьому явищу дали визначення «буллінг». Першими дослідниками буллінга – дитячої жорстокості – стали вчені Скандинавії. Обстеживши тисячі учнів у віці від семи до одинадцяти років, дослідники отримали такі дані: 23 відсотки дітей зазнають знущань з боку однокласників. Іспанські дослідники наводять дані про 17-21 відсоток поширеності цього явища, Ірландські фахівці говорять, що « …10 відсотків дітей регулярно піддаються насильству з боку однолітків раз на тиждень і частіше, а 55 відсотків – епізодично». Діти в колективі використовують різні види навмисного фізичного і психологічного тиску. Найтяжчими є нанесення тілесних ушкоджень, але психологічний тиск може нанести не меншу шкоду дитячій психіці. Погрози, образливі прізвиська і клички, поширення принижуючих слухів, бойкот, відбирання грошей і подібне може призвести до порушень психічного здоров’я дитини. Частіше всього шкільний буллінг поширений серед хлопців, та нерідко зустрічається і серед дівчаток. Якщо серед хлопчиків поширене фізичне насильство, то дівчатка більше застосовують психологічні методи тиску.
Булліг – соціальне явище, яке допомагає приховувати свою неспроможність шляхом спрямування агресії на іншу людину. Страх показати свою неповноцінність. Той, хто нападає, таким чином хоче приховати свої слабкості.
(фрагмент фільму «Чучело»)
Учитель: На одній із виховних години я пропонувала вам анкету «Чи був я жертвою насильства?».
Анкета
А)фізичне
Б)психологічне
В)інтернетнасильство
3.Чи були ви жертвою насильства?
А)так
Б)ні
4.Якщо так, то де:
А)в сім’ї
Б)на вулиці
В)в школі
5. Жертвою якого насильства ви були?
А)фізичного
Б)психологічного
В)інтернетнасильства
6. Як часто ви були жертвою насильства?
А)кожний день
Б)кожний тиждень
В)постійно
Результати:
Учитель: Результат анкети та наше повсякденне життя вказує на те, що проблема буллінга існує і в нашому класі. А якщо є проблема, то її треба розв’язувати. Зараз я пропоную вам скласти правила під назвою «Як не стати жертвою насильства», проілюструвати їх малюнками.
(Учні складають правила «Наш улюблений світ без насильства», малюють малюнки, а потім демонструють свою роботу)
Учитель: (відео соціальних реклам проти насильства)
Пам’ятка дітям
Учитель: Діти, завжди пам’ятайте:
Нема чужого болю –
Є збайдужілі люди…
Нема лихої долі –
Є просто зло повсюди.
Не пий брудную воду –
Напийся із криниці…
І будь удатним з роду,
То й житимеш в світлиці.
Не заздрись на багатство –
Радій тому, що маєш.
Бо не в багатстві щастя –
Полине – не спіймаєш.
Нема чужого лиха –
Є черствії душею.
Живи у світі тихо,
Людей вважай ріднею.
І буде тобі в світі,
Як янголу із неба.
Зростуть у щасті діти,
Все буде добре в тебе.
Гра «Що таке добре, що таке погано?»
(відео та пісня про щасливу Україну)
Учень 3.
Мій улюблений світ –
без насильства,
Без жорстокості, болю і зла,
Де народом заспівана пісня
Містить тільки хороші слова.
Мій улюблений світ –
Без насильства,
Де немає страждання й війни,
Де розквітла калина барвиста,
Й голосінь не почуєш сумних.
Мій улюблений світ – це не казка,
А реальне щасливе життя,
Бо звільнивши наш світ від насильства,
Можна сміло іти в майбуття.
І коли на теренах країни
Без страждань заживе кожне місто,
Скажуть людям всієї країни:
Україна – це світ без насильства.
Наш улюблений світ без насильства!