Тема. Народні ремесла України.
Мета: поглибити знання учнів про народні ремесла України; сприяти розвитку колористичної, зорової і візуальної культури, необхідної для подальшого вивчення народних ремесел України в навчальній та позакласній діяльності; виховувати в учнів стійкий інтерес та любов до народних ремесел.
Обладнання: комп’ютер, зразки та шаблони виробів, інструмент для різьблення, заготовки з деревини, газетна лоза, ножиці, клей, креслярський інструмент.
Хід виховного заходу
Ведучий. Добрий день, всім присутнім у залі! Хтось із відомих людей сказав, що коли у календарі нічого немає, а душа прагне свята, то потрібно його придумати і відзначити! Необхідним компонентом свята є подарунки. А щоб їх створити потрібно застосувати знання та вміння про народні ремесла. Наприкінці 19 ст. в українському селі займалися щонайменше 30-ма видами народних ремесел. Про основні з них ви зараз дізнаєтеся.
Перегляд відеоролика
Ведучий. Сьогодні змагаються дві команди. Ми побачимо яка з команд найактивніша, найкмітливіша, найрозумніша. Оцінювати брейн-ринг буде наше почесне журі у складі _______________________________________
Представлення команд.
1 конкурс « Розминка». Кожна правильна відповідь – 1 бал.(+2 б хто більше).
2 конкурс « Художнє конструювання». Максимальна кількість балів – 5 балів.
На шаблон декоративної дощечки команди повинні наклеїти центральний малюнок та смужковий орнамент із запропонованих елементів геометричного різьблення та трубочки для плетіння з газетної лози.
Конкурс з глядачами (чорна скринька)
3 конкурс « Таємна скринька». Правильна відповідь – 3 бали.
1.Народне мистецтво, яке розвинулось з ремесел як допоміжне. Пізніше виділилось в окреме ремесло. Майстри застосовували методи нанесення художніх візерунків на вироби, які, крім утилітарного призначення, мали й естетичні функції.(різьблення).
2. Унікальне українське мистецтво, пов’язане водночас і з віруванням, і з міфологією, і з обрядами. Ще не так давно вироби виготовлялися спеціально на продаж, адже умінням володіли далеко не всі. Символіка оздоблення надзвичайно глибока й водночас проста.
Це неповторне багатство.
Його треба берегти, як безцінний скарб!
Нам слід пишатися ним перед усім світом.
О.Довженко. (писанкарство)
3. Унікальне явище традиційної народної культури українців. Вона є водночас об’єктом творчості, реліктом автентичної культури, художнім витвором, національним сувеніром, предметом народної гри, засобом виховання та розвитку дитини. (народна іграшка)
4. Захоплююче і цікаве заняття. Справжні майстри завжди прагнуть зробити що-небудь незвичайне і цікаве. Вам не доведеться їхати в спеціальний магазин і витрачати кошти. Сама природа дарує вам можливість створювати прекрасні речі з «підніжного» матеріалу.(лозоплетіння)
4 конкурс « Ти мені – я тобі». Учні за допомогою скриньки задають питання команді-суперниці. Правильна відповідь – 1 бал.
Різьблення
Лозоплетіння.
1. Які є види оздоблення плетених виробів?
2. Назвіть підручний матеріал, який використовують для виготовлення лози.
3. Назвіть історичну назву регіону, в якому ми проживаємо.
4. В який час треба заготовляти лозу для плетіння?
5 конкурс « Умілі руки». Із запропонованих заготовок деревини та газетної лози виготовити та оздобити вироби. Максимальна кількість балів – 10 балів.
Конкурс з глядачами.
6 конкурс « Знавець народних ремесел України». Учні презентують народні ремесла ( різьблення, лозоплетіння). Максимальна кількість балів – 5 балів.
Підведення підсумків. .Слово журі. Визначення переможців.
Додаток 1 (конкурс 4)
Різьблення
Назвіть елементи геометричного орнаменту.
Які є види різьби по дереву?
Які народні промисли найбільш розвинені на Сумщині?
В якому і до якого віку можна займатися різьбленням?
Лозоплетіння
Які є види оздоблення плетених виробів?
Назвіть підручний матеріал, який використовують для виготовлення лози.
Назвіть історичну назву регіону, в якому ми проживаємо.
В який час треба заготовляти лозу для плетіння?