Технологія виготовлення ляльки - мотанки.
6 клас.
Урок №1.
Тема:
Тканинна лялька як самобутнє явище в побуті і творчості українців. Відображення образу людини в ляльці. Конструктивні особливості стародавніх ляльок. Організація робочого місця. Правила безпечної роботи та санітарно - гігієнічні вимоги.
Мета:
• дати уявлення про українську народну тканинну ляльку. Ознайомити учнів з конструктивними особливостями старовинних ляльок;
• Виховувати почуття поваги до традицій українського народу;
• Розвивати творчі здібності учнів;
• Повторити правила безпечної роботи в шкільних майстернях, формувати свідоме виконання санітарно - гігієнічних вимог.
Методи навчання: Бесіда, розповідь, наочно-ілюстративні
Устаткування і матеріали: комп'ютер, презентація, зразки ляльок, плакат з безпеки праці.
Тип занять: комбінований.
Структура заняття:
1. Організаційний момент.
2. Актуалізація опорних знань.
3. Вивчення нового матеріалу.
4. Закріплення нових знань
5. Підведення підсумків.
6. Постановка домашнього завдання.
Хід заняття.
1. Організаційний момент.
2. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів.
Бесіда.
Ви знаєте, ми з вами живемо в дивовижний час, час достатку у всьому. Скільки різних ляльок можна купити в магазинах!
Дівчатка, назвіть мені види ляльок, які ви знаєте і яких ви є власниками.
Відмінно. Звичайно вони всі красиві, зі смаком одягнені і мають модну зачіску, але тільки ми не знаємо, з якого матеріалу вона виконана - чи не небезпечний він; хто її виготовив - з яким настроєм і побажаннями. А як кажуть старі люди, всі речі мають свою енергію і передають її своєму господареві.
А як ви думаєте, якими ляльками грали діти в старовину?
З чого вони були виготовлені?
Я з вами повністю згодна, ляльки були: глиняні, дерев'яні, солом'яні, трав'яні і з тканини. І ось з такими, ляльками - мотанками, ми з вами, сьогодні познайомимося.
(Учитель демонструє ляльку)
3. Вивчення нового матеріалу.
(Розповідь вчителя підкріплюється презентацією)
Лялька, як дитяча іграшка і оберіг родини і Роду, як могутній магічний талісман і символ зв'язку між поколіннями, знана в багатьох традиційних культурах земної кулі - від Аляски до Австралії, від Африки до України. Ляльки різних народів відрізняються між собою ззовні і матеріалом, з якого зроблені - в Африці вона здебільшого кам'яна або дерев'яна, десь глиняна, а ще десь - зроблена з тканини, але суть і призначення ляльки - незмінні, і це споріднює більше чім відмінність матеріалу.
А головне призначення ляльки в ті давні часи було - берегти душу свого власника від зла і нечистих помислів. Ляльку- оберіг передавали з покоління в покоління, були ляльки, про які складалися легенди, і потім передавалися від матері до дочки, як священний переказ ...
Але є різновид ляльки, який в тій чи іншій формі знали на всіх континентах. Це мотатися, або вузлова лялька, виготовлена з м'якого матеріалу - шкіри або тканини і з ниток. Очевидно, перші такі ляльки робили з трави або соломи, а з часом, з поширенням ткацтва, почали використовувати тканину і пряжу. В Україні її знають, як ляльку- мотанку, і тут вона відома з незапам'ятних часів, і своїми витоками сягає Трипільської цивілізації ...
З давніх часів в українських сім'ях молода мати, чекала дитину, робила ляльку-мотанку, яка уособлювала собою майбутнє дитя. Перш ніж покласти в колиску новонароджену дитину, туди клали цю лялечку, і вона ставала оберегом для немовляти, його захисницею, символом зв'язку дитини з усім родом, і цей зв'язок захищала людини, де б, він не був.
В Україні, ще на початку 20 століття, дівчата, готуючи скриню з весільним посагом, разом з рушниками та сорочками, клали туди своїх ляльок. Кожна дівчина робила мотати ляльку, яку забирала з собою в нову сім'ю. Причому, в родині чоловіка, дозволялося молодій дружині, поки у молодят немає діток, гратись лялькою, і чим більше, вважалося, вона грається лялькою, то швидше стане матір'ю, і тим здоровіше будуть діти. А коли народжувалася дитина, то молода мати клала своїх ляльок до дитячої колиски, щоб оберігали дитя від хвороби і поганих очей, а коли дитина підростав, то ляльки віддавалася йому для гри.
В основі української ляльки-мотанки - хрестоподібна фігура, де єдина об'ємна деталь - це голівка. Її виготовлення - це найважливіший момент процесу створення ляльки-мотанки. Майстер (а частіше - майстриня) змотує спіраль - символ нескінченності Буття і вічності (знову ми зустрічаємо спіраль, як основу для особи мотати ляльки!), І покриваючи її шматинкою, вкладає свої думки і наміри: для чого ця лялька робиться, у чому вона покликана сприяти і в чому допомагати своєму майбутньому власнику. Потім голівка обмотується ниткою, яка викладається у формі хреста. Хрест в даному випадку є і оберегом – символом Сонця, життя і нових починань, і символізує самий людини, гармонію її персонального фізичного світу (горизонталь) і духовного (вертикаль). І обов'язково вузлова лялька мотається за рухом сонця - тоді вона принесе характер і щастя.
Українська народна лялька є втіленням добра і лагідності. Це оберіг людської душі і долі, символ предків. Це символ Великої Матері, яка створила все суще і береже дотепер народжені нею душі.
Поточний інструктаж.
Перед початком будь-якої справи треба обладнати своє робоче місце. Робочим місцем прийнято називати ділянку кабінету, призначений для виконання певної роботи і оснащений відповідно до цією роботою. Для ручних робіт необхідний робочий стіл, на якому розташовують інструменти і пристосування. Вся робота виконується на столі, оброблювану деталь слід тримати перед собою.
Великий вплив на самопочуття учнів і якість їх роботи надає правильна посадка. Неправильне положення корпусу викликає передчасну втому, зниження працездатності, а також сприяє появі сутулості, викривлення хребта, розвитку короткозорості.
Правильна посадка під час роботи полягає в наступному:
1. Ноги повинні твердо спиратися всією підошвою об підлогу, тому що при іншому положенні ніг порушується кровообіг.
2. Корпус треба тримати прямо або злегка нахилити вперед.
3. Голову злегка нахилити вперед.
4. Не можна спиратися грудьми об стіл.
5. Руки повинні бути зігнуті в ліктях, і відставати від корпусу не більше ніж на 10 см.
6. При роботі не слід ставити лікті на стіл.
7. Відстань від очей до виробу або деталі повинно бути в середньому 30 см.
8. У процесі роботи слід періодично міняти положення корпусу.
Правила техніки безпеки при виконанні ручних робіт.
• пошкодження пальців голкою або шпилькою;
• травма руки ножицями;
• травма очей.
• покласти інструменти і пристосування у відведений для них місце.
3. Що потрібно робити під час роботи:
•. бути уважною до роботи;
• надягати наперсток на середній палець правої руки, щоб не вколоти палець;
• гарувати голки і шпильки тільки в гольниці;
• класти ножиці справа з зімкнутими лезами, спрямованими від себе;
• передавати ножиці тільки з зімкнутими лезами і кільцями вперед
4. Що потрібно зробити після закінчення роботи:
• прибрати робоче місце.
4. Закріплення нових знань.
1. Чи завжди лялька виготовлялася для того, що б нею гратися?
2. Давайте згадаємо, для яких цілей виготовлялися ці ляльки?
3. Дивлячись на слайд, визначте відміну між російською і українською лялькою?
4. Які правила необхідно дотримуватися, щоб уникнути небезпеки в ручній роботі?
5. Підсумки заняття.
Заключне слово вчителя.
Отже, вузлова лялька, лялька-мотанка - це один з найдавніших символів, що з'єднує культури і традиції. Це ознака прагнення до згоди і гармонійного життя, який уособлює зроблена з молитвою та любов'ю, лялька-мотанка.
6. Домашнє заняття.
Повторити правила безпечної праці та організації робочого місця, постійно пам'ятати про правильну посадку під час роботи за столом.