Пригоди у королівстві Кровоносної системи
Мета: - продовжувати формувати уявлення про імунітет як реакцію – відповідь організму на проникнення в нього чужорідних тіл;
- встановити біологічну роль імунної системи у збереженні гомеостазу;
- ознайомити учнів з історією розвитку імунітету, роллю вчених ( І.І.Мечников, П. Ерліх) у створені вчення про імунітет.
Обладнання: таблиці з теми, «сердечка» для оцінювання знань, аркуші з написами: «Імунітет», «Вірус», «Плазма», «Еритроцит», «Тромбоцит», «Лейкоцит».
Оформлення: Учні класу об'єднуються в 2 команди:
Хід заходу
Учитель. Ходить по землі казка і розповідає дітям про одне й те саме. Добро, розповідає вона, перемагає зло, щирість краща за хитрість, щастя треба шукати, а наймогутніша з-поміж усього – любов.
Тож сьогоднішній захід я хочу розпочати з незвичного запитання: чи любите ви казки? Ми всі з раннього дитинства слухали, читали, дивилися фільми з неймовірними казковими сюжетами. А ось сьогодні ми з вами не просто довідаємося про мешканців казкової країни, а й станемо учасниками незвичайної пригоди.
У королівстві Кровоносна система, у країні Організм щасливо жили – поживали король Шлуночок і королева Передсердя. У їхньому замку Серце завжди панували радість і сміх, робота чергувалася з відпочинком. А донечка Плазма весело кружляла по доріжках, які збудували вірні підлеглі Клітини. Плазма мала ще трьох братів, які понад усе любили свою сестру і завжди захищали й оберігали її. Здогадайтеся, як звали братів Плазми. (Еритроцити, Тромбоцити і Лейкоцити.)
Та час спливав, Плазма підростала, тож прийшла пора виходити дівчині заміж. Її руки та серця домагалися два юнаки – Вірус та Імунітет. Проте батьки не хотіли віддавати доньку за будь-кого, тому й влаштували змагання. Для справедливого судійства король викликав верховного суддю Розум та його помічника Головний мозок. Спробуємо й ми допомогти хлопцям впоратися із завданнями.
(Один учень – помічник учителя – фіксує на дошці результат поєдинку, інший - роздає учням, які правильно відповіли на запитання, сердечка з паперу (за кількістю сердечок буде проводитися оцінювання)
Конкурс 1. «Третій зайвий»
Завдання
За короткою характеристикою встановіть, про що йде мова.
(Тромбоцити.)
Конкурс 2. «Хрестики-нулики»
На дошці розкреслено квадрат. Команда-переможниця конкурсу 1 обирає номер запитання, і в разі правильної відповіді замість цифри ставить або «х» (група «Вірус»), або «0» (група «Імунітет»). Якщо ж у команди немає відповіді на запитання, воно переадресовується команді – суперниці. Виграє той, хто дав більше, правильних відповідей.
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
Запитання
1. Єгипетські фараони вважали, що в них «голуба кров» і її не можна змішувати з кров'ю простолюдинів. Чи може бути кров голубою? (Відповідь. Кров людини червона, оскільки в еритроцитах міститься залізовмісний гемоглобін, а ось у деяких молюсків, раків, павуків кров голуба, до її складу входить гемоціанін.)
2. За яких умов може відбуватися зсідання крові в неушкоджених судинах? (Відповідь. При деяких захворюваннях (наприклад, атеросклерозі) кров може зсідатись у середині судини й утворювати тромб). 3. У чому виявляється взаємозв'язок між кров'ю, тканинною рідиною і лімфою? (Відповідь. Це внутрішнє середовище організму, що забезпечує обмін речовин і енергії між клітинами. Його склад і властивості відносно сталі.)
4. Чи можна вводити в кров для відновлення її об'єму чисту воду? (Відповідь. Ні, бо внаслідок дифузії вода проникне в еритроцити і лейкоцити, у результаті чого клітини крові лопнуть.)
5. Чому в мешканців гірської місцевості кількість еритроцитів підвищена?
(Відповідь. Високо в горах повітря розріджене, тож підвищена кількість еритроцитів допомагає організму людини впоратися з кисневою недостатністю.)
6. Чим сироватка відрізняється від плазми крові й чому саме її використовують як лікувальний препарат? (Відповідь. Плазма – це рідка частина крові без формених елементів. Сироватка – це плазма, у якій відсутній фібриноген, тому вона не може зсідатися. Саме із цієї причини сироватку використовують як лікувальний препарат.)
7. У яких випадках людям вводять у кров хлорид кальцію (іони Са2+)? (Відповідь. Оскільки іони Са2+ є необхідною умовою зсідання крові, то їх уводять у кров людям, які страждають на гемофілію – захворювання, при якому порушується зсідання крові.)
8. Яке значення має білок тромбін? (Відповідь. Тромбін сприяє перетворенню фібриногену на фібрин, нитки якого утворюють сітку, що є основою тромбу.)
9.Що таке анемія та які заходи її профілактики ви знаєте? (Відповідь. Анемія – це стан організму, за якого відбувається зменшення кількості еритроцитів, що призводить до кисневого голодування всіх органів і тканин. Посилене харчування, правильний режим праці й відпочинку допомагають відновити нормальний вміст гемоглобіну в крові.)
Конкурс 3. «Естафета»
Розпочинають переможці попереднього конкурсу.
Завдання
Складіть схему зсідання крові (схема 1).
Конкурс 4. «Хто прудкіший»
Найактивніший учасник команди протягом 1 хв відповідає на запитання вчителя.
Запитання
7. Особливі клітини, з яких утворюються еритроцити... (еритробласти).
10.Як називається склеювання еритроцитів? (Аглютинація.)
11.Яку групу крові мають люди – універсальні реципієнти? (IV.)
16.Основна функція лейкоцитів. (Захисна.)
Учитель. За будь-якого результату поєдинку Вірус спробує захопити владу в королівстві Кровоносна Система, а далі – і в цілій країні Організм чи то з помсти, чи для самоутвердження. Воїни Вірусу під командуванням Антигену все більше і більше прибували до королівства. Усі дороги Великого і Малого кіл кровообігу були окуповані цією армією. Ні король з королевою, ні їхні сини Еритроцит і Тромбоцит не мали сили протидіяти їй. Лише Лейкоцит мав зброю, якої боялися воїни Вірусу. Разом зі своїми товаришами Фагоцитом і Т-лімфоцитом він завдавав ворогові нищівних ударів. Та армія Вірусу не здавалася. На допомогу поспішив Імунітет. Його друзі Інтерферон та Антитіло теж привели цілу армію воїнів. Поєдинок був запеклим, та все ж Вірус подолали – його армія була розгромлена, а сам він із соромом утік із королівства. Йшов час, королівство відновило сили, ожило. А невдовзі весь Організм гуляв на весіллі Плазми та Імунітету. I до сьогодні мир та спокій панує у володіннях Кровоносної системи. Та час від часу Вірус зі своїми соратниками Антигенами здійснюють набіги на королівство. Проте армія Імунітету завжди дає гідну відсіч ворогові. Тому й стало ім’я Імунітету відоме на всій планеті. Отже, сьогодні ми переконалися, що фортуна завжди на боці справедливості. Саме тому Імунітет щиро віддячив друзям, які допомогли йому подолати Вірус, подарувавши їм замки поблизу свого маєтку: Фагоциту і Т-лімфоциту подарував замок Клітинний, а Інтерферону та Антитілу – Гуморальний. Цікава казка, чи не так? А виявляється, в недалекому минулому цієї казки не знали і дуже багато людей загинули від таких хвороб, як чума, холера, чорна віспа.
Явище, яке називається фагоцитозом, було відкрито в 1883 р. великим ученим І.І. Мечниковим. Цікавою є історія цього чудового відкриття, про це нам розкажуть учні , які готували доповіді.
Учасник команди „Вірус”.
Учасник команди „Імунітет”.
Формулювання висновку
Висновок: Імунітет утворюється не проти всіх хвороб. Тому потрібно уважніше ставитися до свого здоров’я – безцінного дару людини, щоб у країні Організм і всіх її володіннях завжди панували Щастя, Мир і Спокій.
Підсумки заходу
(За кількістю зароблених учнями сердечок учитель здійснює оцінювання.)