Клас 8
Тема уроку: Внутрішнє середовище організму. Поняття про гомеостаз.
Мета :
навчальна: ознайомити учнів з основними рідинами тіла людини, сформувати в учнів загальне уявлення про внутрішнє середовище організму та рідини, що формують його: кров, лімфу і тканинну рідину; звернути увагу на їх тісний взаємозв’язок; визначити основні функції крові; сформулювати поняття гомеостазу, підкреслити обов’язковість збереження гомеостазу для існування живих організмів;
розвивальна: розвивати уміння порівнювати біологічні об’єкти та складові частини організму людини; уміння логічно мислити, робити висновки та узагальнення , продовжити засвоєння методики «ажурної пилки»;розвивати увагу, мислення, спостережливість.
виховна: виховувати компетентнісне ставлення учнів до проблеми здоров'я та здорового способу життя, удосконалення навичок самостійності, уміння організовувати свій робочий процес, повагу до оточуючих.
Обладнання: підручник, мультимедійний проектор, комп'ютер, зошит із друкованою основою.
Тип уроку: засвоєння нових знань
Основні поняття та терміни: кров, лімфа, плазма крові, формені елементи крові, гомеостаз.
Методи і методичні прийоми:
1. Інформаційно- рецептивний:
а) словесний: розповідь-пояснення, опис, бесіда, повідомлення учнів, робота з підручником.
б) наочний: ілюстрація, демонстрація, презентація;
Прийоми навчання: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та мислення, одержання з презентації нових знань, робота з роздатковим матеріалом.
2. Репродуктивний.
Прийоми навчання: подання матеріалу в готовому вигляді, конкретизація і закріплення вже набутих знань.
3. Проблемно - пошуковий: постановка проблемного питання.
Прийоми навчання: постановка взаємопов’язаних проблемних запитань, активізація уваги та мислення.
4.Візуальний: складання схем.
6.Релаксопедичний: психологічне розвантаження.
Очікувані результати
Учень:
оперує термінами:
- внутрішнє середовище організму (кров, лімфа, тканинна рідина),
називає:
- склад внутрішнього середовища;
висловлює судження:
- про значення сталості внутрішнього середовища організму людини (гомеостаз);
пояснює:
- роль внутрішнього середовища в життєдіяльності організму людини;
Хід уроку
Постійність внутрішнього середовища є
умовою вільного і незалежного життя.
Клод Бернар
І. Організація класу.
Шановні учні! Придивіться один до одного. Які ви всі різні! Кожен із вас відрізняється зростом, рисами обличчя, кольором шкіри, очей. Та є між вами ще одна відмінність – це настрій.
Перш ніж розпочати урок, з̓ ясуємо, з яким настроєм ви прийшли на сьогоднішнє заняття.
У кожного з вас на робочому столі знаходяться картки, на яких зображено контури людського обличчя. Домалюйте, будь-ласка, контур рота, який відповідає теперішньому вашому настрою:
Хороший настрій
Нормальний настрій
Поганий настрій
А тепер покажіть ці обличчя мені . Як бачимо, хоча ви і знаходитеся в однакових умовах, але кожен з вас має різний настрій. Тож давайте посміхнемось один одному, змінимо свій настрій на хороший.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Прийом « Проблемне питання»
Життя – одне з найскладніших явищ природи. З глибокої давнини місцем зародження життя на планеті Земля вважають води Світового океану. І саме в водах виникла відокремлена тоненькою оболонкою частинка живого – клітина, яка дала початок одноклітинним організмам, а ті через певний проміжок часу дали початок багатоклітинним організмам, ускладнення будови яких призвело до такого різноманітного світу Фауни.
Підказкою до відповіді на ці запитання стануть слова відомого французького фізіолога Клода Бернара: «Я першим почав наполягати на тій ідеї, що для тварин є власне два середовища: одне – зовнішнє, у якому розташований організм, а друге – внутрішнє, у якому живуть елементи тканин».
ІІІ. Повідомлення учням теми, мети й завдань уроку
Отже тема нашого уроку «Внутрішнє середовище організму».
IV. Вивчення нового матеріалу
Поміркуйте над таким дослідженням : В організмі людини масою 60 кг кількість води становить 42л.
– В складі яких рідин вона знаходиться?
– Чи відбувається переміщення рідини в нашому організмі? Відповідь на всі ці запитання ви отримаєте опрацювавши матеріал сьогоднішнього уроку
План уроку
Робота в групах вчитель ділить клас на групи, кожна з яких отримує одне завдання на картці.
Завдання для груп :
1) Складіть схему « Внутрішнє середовище», використовуючи матеріал підручника.
2)Дайте визначення поняття « внутрішнє середовище», використовуючи матеріал підручника.
3)Чому внутрішнє середовище рідинне, які в цьому переваги? Використайте матеріали підручника.
Розповідь груп супроводжується презентацією
Робота в групах за методом «ажурної пилки», кожна з яких отримує одне завдання на картці.
Завдання для груп:
1) Який об’єм крові міститься в організмі дорослої людини? З чого вона складається? Відповідь сформулюйте на основі матеріалу підручника.
2) Охарактеризуйте основні функції крові за матеріалом підручника.
3) З’ясуйте склад лімфи і її роль, опрацювавши матеріал підручника.
4) Що таке тканинна рідина? Яка її основна функція? Відповідь знайдіть у матеріалі підручника. ( с.79)
5) Наведіть приклад взаємозв’язку крові, лімфи, міжклітинної рідини на основі одного з фізіологічних процесів, що відбуваються в організмі людини. Скористайтеся матеріалом підручника. ( с.79)
Обговорення результатів роботи в групах і заповнення таблиці «Внутрішнє середовище організму»
Компоненти внутрішнього середовища |
Склад |
Місце знаходження |
Функції |
Кров (в організмі людини міститься близько 5 л) |
Плазма (55 – 60% від об’єму крові) |
Кровоносні судини |
Взаємозв’язок всіх органів організму з навколишнім середовищем, трофічна, видільна, захисна, регуляторна, гомеостатична, терморегулююча |
Формені елементи: Еритроцити лейкоцити тромбоцити |
Плазма крові |
Транспортна, дихальна, захисна |
|
Тканинна рідина (в організмі людини міститься до 20 л) |
Вода, розчинені в ній поживні речовини, кисень, вуглекислий газ, продукти дисиміляції, які виділились з клітин) |
Проміжки між клітинами всіх тканин |
Проміжне середовище між кров’ю і клітинами організму, транспортна (транспорт кисню, поживних речовин) |
Лімфа (в організмі людини міститься 1 – 2 л) |
Вода, розчинені в ній продукти розпаду органічних речовин |
Лімфатичні судини й вузли |
Повернення в кров’яне русло тканинної рідини, затримка та знищення хвороботворних організмів |
3. Гомеостаз – сталість внутрішнього середовища організму.
Гомеостаз – здатність організму людини зберігати відносну сталість внутрішнього середовища, що забезпечує оптимальні умови для життєдіяльності й пристосованості організму.
Робота з підручником (с.80) Використовуючи матеріал підручника дайте відповідь на запитання:
1)Які параметри організму і його середовища підтримуються на сталому рівні? Сформулюйте відповідь, використовуючи матеріал підручника.
2) Робота яких систем органів підтримує сталість внутрішнього середовища організму .Відповідь знайдіть у матеріалах підручника.
3)Організм людини має стійкі фізіологічні показники (температура тіла, осмотичний тиск крові, концентрація цукру в крові тощо). Яке це має значення для організму? До чого можуть призвести зміни цих показників? Використайте матеріали підручника.
(Відповідь. Зміна концентрації глюкози у крові може призвести до втрати свідомості і навіть смерті, підвищення температури тіла свідчить про наявність в організмі чужорідних тіл (хвороботворних вірусів, бактерій, гельмінтів тощо) та запальних процесів, пониження температури тіла вказує на послаблення діяльності імунної системи або ж переохолодження організму; підвищення тиску крові є причиною виникнення важких серцево-судинних захворювань, пониження його супроводжується головними болями, слабкістю, запамороченням).
V. Закріплення вивченого матеріалу.
Учитель. Вам зрозумілий матеріал, з яким ви ознайомились? Чи є запитання, які необхідно обговорити разом?
1. Біологічний диктант
1) Кров,лімфа,тканинна рідина утворюють...(внутрішнє середовище організму).
8) Між клітинами організму знаходиться...(тканинна рідина).
9) Лімфа складається з...(води та розчинених у ній органічних й неорганічних речовин).
10) Гомеостаз — це (здатність організму людини зберігати відносну сталість внутрішнього середовища, що забезпечує оптимальні умови для життєдіяльності й пристосованості організму).
11) До основних функцій крові відносять …(гомеостатичну, транспортну, захисну).
12) Кров і лімфа з клітинами тканин безпосередньо ... (не контактують).
Вправа «Мозаїка»
( вчитель пропонує учням серед карток з назвами функцій вибрати ті, що притаманні крові, пояснити свій вибір і прикріпити картку на дошці, складаючи таким чином схему )
2. Робота над новими термінами, запис їх у словник
VІ. Підбиття підсумків уроку. Оцінювання
– Діти, чи вам цікаво було на уроці? А що вам запам'яталося більше за все?
– Які знання ви отримали, що вам зможуть згодитись у подальшому житті?
VІІ. Домашнє завдання
– опрацювати § 16, 17 підручника, опорні схеми в зошиті;
– пригадати правила роботи з мікроскопом (для наступної лабораторної роботи);
– опрацювати терміни теми.
– скласти сенкан «Кров»;
– поміркувати над запитаннями підвищеної складності (для учнів з високим та достатнім рівнем знань);
1. Чому склад і вміст органічних речовин у плазмі може досить сильно коливатися? (Залежно від потреби організму плазма переносить між органами ті чи інші органічні речовини)
2. У яких випадках вміст органічних речовин у плазмі крові різко зростає? (Після прийому їжі, коли розпочинається її всмоктування)
3. Чому концентрація солей у плазмі крові підтримується практично на постійному рівні? (Для збереження постійності внутрішнього середовища організму, що забезпечує найбільш сприятливі умови для протікання процесів обміну)