Позакласний захід "Свято птахів"

Про матеріал
Розробка конкрсу Свято птахів сприяє розширенню кругозору учнів та поглиблення їхніх знань з теми "Птахи", дає можливість позмагатися та появити себе.
Перегляд файлу

Позакласний захід

Тема: Свято птахів.

Мета: освітньо-пізнавальна: продовжити ознайомлення учнів з різноманітністю птахів, закріпити та доповнити їх знання про клас Птахи;

         розвивальна: розвивати пізнавальний інтерес до біології, розширити кругозір учнів;

         виховна: виховувати любов до природи, дбайливе ставлення до неї.

Обладнання: плакати, малюнки, картини з зображенням птахів,

Червона книга, гнізда, пір’я птахів.

Форма проведення: гра з елементами телепередач «Щасливий випадок», «Показуха», «Брейн-ринг».

Місце проведення: актовий зал.

 

 

Ведучий: Прокинулось усе та цвіло навкруги.

                              Синій пролісок вився з-під снігу,

    Розлилася вода, пойняла береги,

    З гуком шумним проносило кригу.

Погляньте навколо: ласкаво світить сонечко, від його теплого поцілунку розкриваються повіки перших квітів, весняний вітерець грайливо пестить ніжні коси берізки і плакучої верби, в голубому небі пропливають легенькі хмаринки, а довкола щасливим співом заливаються птахи.

 

Ведуча: Весну, за уявою наших предків, приносили на крилах птахи. 30 березня, коли святкували Теплого Олексія, господиня випікала обрядове печиво – жайворонків, голубів, а діти, співаючи, носили їх по селу.

Зеленая весняночка пишно йде,

Пташечок з вирію нам веде,

Розсіває в полі ярий світ,

Під тим небом синім, як блакить.

 

Учитель:  Сьогодні ми відзначаємо Свято птахів у вигляді гри, в якій будуть змагатися дві команди. Ми побачимо, хто з них має міцніші знання про птахів, а також більшу ерудицію та винахідливість. А судитимуть їх журі...

 

 

 

І конкурс. «Візитна картка»

Знайомимося з командами, які захищають свої назви.

 

ІІ конкурс. «Розминка.Далі, далі...»

 

Запитання для  першої команди:

1. В якого птаха лише по 2 пальці на ногах? (у афр. страуса)

2. Який співочий птах може пірнати на дно водойм і бігати по дну? (оляпка).

3. Які птахи не сідають на землю? (стрижі)

4. Чи дихає курча в яйці? (так)

5. Чи корисні синиці взимку, коли всі комахи впадають в сплячку? (так)

6. Яка сова мостить гніздо? (болотяна сова)

7. Який співочий птах хижак? (сорокапуд)

8. Який птах носить прізвище відомого російського письменника? (гоголь)

 

Запитання для другої команди:

1. Яка сова полює вдень? (біла або полярна)

2. Де живуть колібрі? ( в Південній Америці)

3. Чому у дятлів такий міцний хвіст? (бо ним спирається на стовбур)

4. Чим відрізняється гніздо сільської ластівки від гнізда міської ластівки? (вхід у сільської – вгорі, у міської – збоку)

5. Які птахи проявляють інтерес до клептоманії (постійних крадіжок)? (сороки, галки, ворони).

6. Крила яких птахів вкриті лусочками? (пінгвінів)

7. Коли температура тіла горобців нижча: влітку чи взимку? (однакова)

8. Назва птаха і фрукта. (ківі)

 

Журі підводить підсумки двох конкурсів.

 

Доки команди готуються до слідуючого конкурсу «Значення птахів» учень читає вірш напам’ять:

 

Любий друже, мій юннате,

Уявляєш, скільки птах

Може з’їсти, поїдати

Гризунів, червів, комах.

То ж птахи із нами в спілці,

Поля й саду сторожі:

Сови, дятли, серпокрильці,

Щигли, одуди, чижі.

То ж , як стрінеш непутящих,

Що біжать поза двором

Видирати гнізда в хащах –

Ти одразу присором.

Між дорослих і малечі

Пташка бачить все навкруг.

Дружно сяде вам на плечі,

Якщо ви їй справжній друг.

Тих, у кого є кормушки,

В кого є птахи в дворі,

Не кусають того мушки

Та прокляті комарі.

Бо птахи працюють ревно,

Поїдаючи комах,

І до вечора, напевно,

В них оскома на зубах.

 

 

ІІІ конкурс «Значення птахів»

 

Команди демонструють свої знання про роль птахів у природі та житті людини по черзі:

1.Знищують шкідливих комах.

2. Поїдають мишей, полівок, які пошкоджують сходи рослин, плоди дуба, бука, горіха та є переносниками інфекційних хвороб.

3. Збільшують природне відновлення лісу.

4. Санітари – поїдають мух, комарів, знищують різні відходи.

5. Прикрашають природу своєю присутністю та співом.

6. Є важливою ланкою в ланцюгах живлення.

7. Запилюють квіти.

8. Знищують насіння бур’янів.

9. Розповсюджують насіння.

10. Дають м’ясо, пух, яйця.

11. Пташиний послід – дуже добре добриво.

12. Використовуються  у наукових експериментах, для біологічних досліджень.

 

Доки журі підводить підсумки, учні 7 класу загадують загадки про птахів молодшим школярам:

 

1. Я комах, жучків їм,

Біленьких черв’ячків.

В теплий край я не літаю:

Під стріхою хату маю.

Цвірінь – сів я на хлівець,

Зовуть мене ...   (горобець)

 

2.Відгадайте, діти, хто

Має носик – долото?

Ним комах з кори виймає,

Про здоров’я лісу дбає. (дятел)

 

3. Все клопоче  і літає,

Все свистить і порхає,

Їй на місці не сидиться –

Це спритна ... (синиця)

 

4. Ти знов защебетала

У мене під вікном.

Із вирію вернувшись,

Клопочешся гніздом. (ластівка)

 

5. Сіла пташка на дубку,

Завела своє ку-ку!

Стрепенулись їжачок, заєць і косуля.

Всіх збудив той голосок, пісенька ... (зозулі)

 

Журі підводить підсумки конкурсів.

 

ІУ конкурс. «Птахи-рекордсмени»

Звучать запитання для обох команд. Хто перший дасть відповідь, тому зараховують бали.

 

1. Найбільший птах у світі. (афр. страус, висота 2 м 70 см, вага до 90 кг).

2. Найменший птах у світі. ( колібрі, 2-4 г )

3. Який птах літає найшвидше? (стриж)

4. Який птах має найбільший розмах крил? (альбатрос – 3,7 м)

5. Найважчий птах України. (дрофа, 16-19 кг)

6. Найвищий птах України. (журавель сірий, 120 см, 7 кг)

7. Найменший птах України. (корольок, 5г)

8. Птах, який здійснює найшвидші рухи крилами. (колібрі, 80-90 разів за сек.)

9. Який птах має найдовший язик? (дятел)

10. Найвище літає. (орел, 6000-7000 м ).

11. Птах-рекордсмен по подоланню довгих дистанцій. (ластівка берегова, 32000 км)

12. Найважчий літаючий птах (дрофа)

13. Найбільші яйця несе. (афр. страус, 1,5-2 кг)

14. Єдиний птах, температура тіла якого непостійна, знижується вночі.(колібрі, при поганій погоді до 140 С ).

 

У конкурс. «Запитання супернику. Ти – мені, я – тобі».

 

Команди задають одна одній по кілька запитань про птахів.

 

Доки журі підводить підсумки конкурсів, учні розповідають цікавинки з життя птахів.

 

Як обдурити дятла?

Коли гусінь одного з видів брунькоїда почала спустошувати ліси штата Огайо в США, було прийняте рішення – залучити до роботи зеленого дятла. Але біда: незадовго перед цим з лісу був видалений весь сухостій, а оскільки дятел влаштовує гнізда тільки в сухих деревах,  жити йому виявилося ніде.

Зоологи університету запропонували замінити сухі дерева на пластмасові. Дятли продовбали в них отвори, але гнізда там не влаштували та яйця не відклали. Дятел, виявляється, принаджує самок примушуючи вібрувати кору на старих деревах, а в пластмасових стовбурів кори не було. Довелося обмотати їх штучною корою.

 

Гуси-полільники.

 

В Каліфорнії деякі ферми  розводять особливу породу гусей, які прополюють поля, не чіпаючи культурні рослини. Використання гусей-полольщиків почалося в 1952 році. Їх використовують на різних культурах, в тому числі на бавовнику, полуниці, цукровому буряку, кукурудзі, на плантаціях квітів, в фруктових садах та виноградниках. Коли гусей треба перевести на сусіднє поле, фермер просто переставляє поїлки, і гуси йдуть за ними.

 

УІ конкурс «Завдання- сценки»

 

Ці сценки приготували командам учні 6 класу.В кінці сценки звучить запитання, на яке команди повинні відповісти.

 

Засідання «Товариства друзів птахів»

 

Голова товариства: Сьогодні ми зібралися на чергове засідання «Товариства друзів птахів». У середині ХІХ ст. кілька пар цих птахів були завезені до Америки. Їх випустили в парках Нью-Йорка. Люди дуже раділи птахам, про них писали в газетах, із різних місць приїзджали люди, щоб подивитися на маленьких улюбленців, послухати їхній спів.

Журналіст: На їх честь складали вірші.

Мешканець Бостона: У Бостоні їм спорудили пам’ятник. Так люди віддячили птахам, які врятували їхні поля та сади від шкідливої гусені.

Член товариства: Минали роки. Птахи так розмножились, що стали заважати людям, завдавати їм шкоди. Кількість птахів довелеся обмежити.

Журналіст: Ось пройшло повідомлення з України. Там ці птахи завдають шкоди: знищують посіви зернових, соняшника, скльовують бруньки фруктових дерев, крадуть зерно, ягоди.

Голова товариства: Мешканці Китаю в 60-х роках ХХ ст. підрахували кількість пшениці та рису, яку з’їли ці пернаті. І їм була оголошена війна. У деяких місцях цих птахів було повністю знищено. І що ж? Через деякий час китайцям довелося купувати птахів у Монголії і випускати в тих місцях, де вони зникли.

Член товариства: Спеціалісти підрахували, що зграя кількістю 1000 цих птахів за 1 місяць знищує 8 кг насіння бур’янів. Під час годування пташенят тільки одного виводку вони знищують майже 300 тис. тонн шкідливих комах. Це при тому, що вони мають 2-4 виводки на рік.

Орнітолог: Ці птахи володіють дивовижною стійкістю. Вони дружно допомагають один одному шукати їжу, відважно захищають свої гнізда. Птахи  вірні своїм обранцям – пари розпадаються тільки після смерті одного з партнерів. Вони чудові батьки: годують пташенят і в холод, і в спеку. Надзвичайно кмітливі, добре знають своїх ворогів.

 

Запитання: Про яких птахів йшла мова? (про горобців)

 

Дивак з пташиного базару

 

Ведучий: Місце дії – пташиний базар середньовічної Італії.

Торговець птахами: Дивись, ось той самий дивний покупець, про якого я розповідав.

Товариш торговця: Дійсно, поведінка цієї людини дуже дивна. Чоловік ходить від одного торговця до іншого, довго і допитливо спостерігає за птахами в клітках.

Торговець: А тоді платить встановлену ціну, відкриває клітку і випускає птахів на волю.

Товариш: З яким задоволенням спостерігає цей дивак за польотом птахів у синю височинь неба.

Торговець: Хто ж він такий? Давай спитаємо в слуги.

Слуга: Мій хазяїн – справді незвичайна людина. Він водночас художник, учений, архітектор. Про нього кажуть, що він не тільки прославить своє ім’я, а й нашу країну і час, в якому живе.

Ведучий: Слуга не помилився. Його хазяїн – великий учений епохи Відродження. Його творчість пов’язана з вивченням природи. На основі скелета птахів він створив апарат, здатний літати, запропонував ідею парашута. То ж не будемо заважати дивакам і самі наслідуймо їхній приклад – пильніше вивчаймо природу, навколишній світ.

 

Запитання: Як ім’я того дивного чоловіка, який купляв птахів та випускав їх на волю? ( Леонардо да Вінчі )

 

Жадібність лікаря Геберлейна

 

Ведучий: Ця історія сталася в середині ХІХ ст. в німецькому місті Золенгофені.

Робітник копалень: Минає час, а хвороба моєї дружини все не проходить. Лікар Геберлейн не хоче й слухати про зменшення  платні про послугу. Може, його зацікавить сланцева плита з відбитками невідомої тварини, яку я знайшов кілька днів тому, і він зглянеться над нами?

Лікар Геберлейн: Важко було уявити, що відбиток тварини на сланці викличе такий інтерес учених. Професор Майєр, якому я показав знахідку, розповів про неї в журналі «Новий щорічник з мінералогії» за 1861 рік. Тварині вже дали ім’я.

Професор Опель: Пан Геберлейн, ви навіть не уявляєте, яку цінність має ваш скарб для науки. Я приїхав, щоб побачити його власними очима.

Лікар Геберлейн: Ні, я добре розумію, що потрапило до моїх рук. Ось чому не дозволяю малювати і фотографувати відбиток навіть такому світочу науки, як Ви, пане професоре. Проте я згоден продати свій скарб за 4 тисячі доларів.

Професор Опель: Це ж непомірно висока ціна! Я не здатний сплатити її. У Німеччині таких грошей не мають ні природничі музеї, ні університет.

Лікар Геберлейн:  Ось чому я і вирішив продати знахідку Британському музею...

Ведучий: Через два роки після згаданих подій жадібний лікар отримав бажану суму грошей, і рідкісний експонат доставили до Британського музею у Лондон, де він зберігається і донині.

 

Запитання: Як назвали цю викопну тварину, яку вважають предком сучасних птахів? (археоптерикс)

 

УІІ конкурс. «Показуха»

 

1. Команди витягують по 3 картки, на яких написані поняття, що стосуються птахів і жестам та мімікою зображають їх, глядачі повинні відгадати.

Міграції, гніздування, шлюбна поведінка, насиджування яєць, пошуки їжі, годування пташенят.

 

2. На великих листках паперу написані назви птахів. Їх зображує 1 учасник команди, а вся команда, яка не бачить назв, повинна відгадати їх:

Для першої команди: ківі, зозуля, гуска, чапля, сова, індик.

Для другої команди: страус, чайка, курка, пінгвін, орел, папуга.

 

Доки журі підводить підсумки, учні 7 класу загадують загадки молодшим школярам:

 

1.Найчорніший з усіх птахів

чистить ріллю від черв’яків. (грак)

 

2. Привітала нас піснями із весною

і живе під стріхою одною. (ластівка)

 

3. Сам вечірньої години

заховався в кущ калини –

на сто дудок і свистків

чаром-співом край залив. (соловей)

 

4. У садочку понад тином

я зробив йому хатину.

Він навколо обдивився,

засміявсь і оселився. (шпак)

 

5. Дивний ключ у небі лине,

не залізний, а пташиний.

Цим ключем в осінній млі

відлітають ... (журавлі)

 

6. Які ноги, такий ніс,

по болоту ходить скрізь. (лелека)

 

Журі підводить підсумки попередніх конкурсів.

 

УІІІ конкурс «Відгадай птаха»

 

Про птахів розповідають учні 8 класу. Команди повинні відгадати назви цих птахів.

 

1. Я – чималий птах з довгими крилами. Селюсь виключно біля водойм, живлюся тільки рибою. Я – чудовий рибалка. У мене ноги довгі, пазуристі пальці з нижнього боку вкриті гостренькими горбками. Один із передніх пальців розвернутий назад – справжні живі кліщі. Хапаю рибу біля поверхні, але часом доводиться пірнати з головою. Маючи вагу близько 2 кг, можу вхопити рибину до 3 кг. (скопа)

2. Я – дуже корисна, відома всім пташка. На Україні зустрічаюся скрізь. Не відлітаю взимку, а кочую разом з іншими птахами в пошуках їжі недалеко від місць гніздування. Уже в березні ми починаємо паруватися і будувати гнізда, а в квітні відкладати яйця. Живлюсь різноманітною їжею – і рослинною, і тваринною. Влітку переходжу виключно на комах. (синиця)

3. Я здавна був символом любові до рідного краю. Про мене складають вірші, легенди, пісні. Мої улюблені місця – глухі зарості болота, очеретяні заплави. Я дуже вередливий до умов гніздування. Стежу, щоб обране місце було відгороджене від зовнішнього світу. Я – дуже обережний. Якщо мене чимось потривожити, то я тихенько сходжу з гнізда, пригинаюсь, відбігаю вбік і тільки тоді злітаю. (сірий журавель)

4. Я також корисна пташка. Ви всі лякаєтесь волохатих гусениць, а я за годину знищую їх до сотні. (зозуля)

5. Я поширений на Поліссі, в Карпатах. Гніздюсь окремими парами. Гніздо розташовую на високих деревах, до 6-20 м від землі і використовую його багато років. Гніздо велике – до 1,5 м в діаметрі і заввишки до 1 м. Відлітаю у кінці серпня – вересні. (лелека чорний)

6.Я живу в лісах. Своїм прямим долотоподібним дзьобом добуваю з-під кори дерев шкідників та їх личинки. Поїдаю їх в великій кількості. Я триста разів на день приношу своїм діткам гусениць і дорослих комах. За зимовий день я знищую до 150 короїдів. (дятел)

 

ІХ конкурс. «Сторінками Червоної та Чорної книги».

 

Учитель: Щоб зберегти, захистити птахів та ін. тварин, люди створили заповідники, заказники, національні парки, заснували Червону та Чорну книги. Наші команди створили експедиції, що досліджували питання охорони птахів. Результати своїх досліджень вони нам зараз повідомлять.

 

Звіт експедиції «Червона книга»

 

Розітнувши хмар завісу

над безмежним жовтим ланом

виринає із-за лісу

білохвостий птах-орлан.

Тільки пера розчепірить

махові – яка краса!

Наче ними хоче змірить

 ясно-сині небеса.

Ген над хмар скелясті кряжі

поринає у блакить

Що ж кричить він? Що він каже,

красень? Що йому болить?

Він говорить про єдине,

 він благає про одне:

- Можеш лише ти, людино,

зберегти мене!

 

Небезпека загрожує кожному десятому виду. Причини скорочення кількості видів – це забруднення, знищення середовища життя, хижацьке полювання, загибель птахів на високовольтних лініях.

Унаслідок нераціональної діяльності людини на земній кулі з кінця ХУІІ ст. вимерло 76 видів птахів, 140 знаходяться під загрозою зникнення.

З метою охорони рідкісних тварин у 1976 році була заснована Червона книга України. До неї було занесено 286 видів птахів. Зараз під охороною держави перебуває 57 видів птахів.

Далі розповідь про птахів Червоної книги.

 

Звіт експедиції «Чорна книга».

 

За останні три століття знищено десятки видів птахів. Тільки протягом 1885-1905 р.р. зникло 20 видів. Птахи, занесені до Чорної книги: королівський папуга, безкрила гагарка, лугова курочка, дронт, мандрівний голуб. Гагарок били палками, камінням, веслами, стріляли, душили. Остання пара була вбита в Ісландії в 1844 році. Природодослідник Дмитрієв писав: «Легка здобич закрутила людям голови, влада над беззахисними птахами зробила жорстокими їхні серця, запах крові їх п’янив. І люди вбивали набагато більше птахів, ніж вони могли вивезти у своїх шлюпках». Дронт був знищений людьми і гризунами.

 

Сценка «Зустріч дідуся з онукою»

 

Онука: Доброго дня, дідусю!

Дідусь: Доброго дня, онученько! Чого ж ти така невесела?

Онука: Знаєш, дідусю, я до уроку зоології готую матеріали про птахів, які знищили з лиця землі й занесені в Чорну книгу. І так шкода цих пташок, які ніколи вже не будуть жити на Землі. Багато з них мали гарне оперення і за це поплатилися своїм життям. Птахів знищували задля того, щоб прикрасити жіночі капелюшки яскравими перами, щоб пані могла обмахуватися віялами з пер дивовижних птахів.

Тільки в 1875 році з Африки до Європи було привезено понад 14500 кг страусових пер.

Дідусь: На свою біду мали гарне оперення білоспинні альбатроси, які жили на островах у Тихому океані. У період гніздування вони героїчно, до останнього подиху захищали своє єдине яйце або товстеньке безпомічне пташеня. Цим користувалися заготівельники пер. Вони за день вбивали до 100-200 птахів. Останнього білоспинного альбатроса вбили напередодні ІІ світової війни.Через смачне м’ясо знищили безкрилу гагарку, мандрівного голуба.

Онука: Дідусю! А ти бачив мандрівних голубів?

Дідусь:  Ні, онучко, я уже не бачив мандрівного голуба. Останній голуб був убитий у США в 1899 році. Але мені розказував мій дідусь. Коли летіла зграя голубів, небо наче закривало, наче хмарою. Одна така зграя довжиною 360 км нараховувала 2 млрд голубів. Здавалося, ніщо не може загрожувати цьому виду. Але фермери вбивали голубів і годували ними свиней. навіть собаки виходили на пагорби і ловили цих птахів. Посилений інтерес фермерів призвів до трагічних наслідків. Птахів знищували чим могли і як могли. А в 1914 році в одному із зоопарків не стало останього кочового голуба на ім’я  Марта.

 

Учитель: Завершився наш останній конкурс. А поки журі підводитиме підсумки, ми послухаємо, що ж ми з вами можемо зробити для охорони пернатих.

 

Учні розповідають про заходи щодо охорони птахів:

 

1. Не тривожте птахів у період виведення потомства. Стає все менше птахів, які гніздяться на землі й у кущах. Це дрозди, славки, вівчарики.

2. Не можна проводити ніяких земляних робіт, коли розмножуються ластівки-береговушки.

3. Під час жнив, сінокосів гине дуже багато птахів. Багатьом птахам властивий інстинкт затаювання, і вони гинуть під ножами косилок. Тому на косилках потрібно зробити спеціальні гребені перед ножами, щоб сполохувати птахів.

4. Залишати межі між полями, насаджувати кущі, особливо ті, які мають ягоди (наприклад, шипшину).

5. Створювати водойми. На них влаштовувати штучні плотики для гніздування.

 

Журі підводить підсумок та визначає переможця.

 

Учитель: На цьому наше свято закінчено. Дякуємо за увагу!

 

 

 

 

 

Використана література:

 

1. Жизнь животных. В 7 томах. Гл. ред. Соколов В.Е. Т.6. Птицы. Москва: Просвещение, 1986.

 

2. Вервес Ю.Г., Балан П.Г., Серебряков В.В. Біологія. Підручник для 7 класу. Київ: Генеза, 2002.

 

3. Похила Л.С., Яцук Г.Ф., Гдаль Б.Б. Використання скарбниці народних знань у процесі вивчення біології. Царство Тварини. – Тернопіль: Мандрівець, 1998.

 

4. Маценко Г.О. Книга рекордів України. Природа навколо нас.  – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2000

 

5. Біологія. Посібник. Під ред. Мотузного В.О. Київ: Вища школа, 1991.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
11 травня 2019
Переглядів
1093
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку