Позакласний захід для учнів 5 -8 класів .
Свято зустрічі птахів
Мета :1 . Ознайомлення учнів з видовим різноманіттям перелітних птахів рідного краю ;
2 .Розвиток гуманного ставлення до птахів , мотивація інтересу до їх охорони ;
3 . Формування відповідальності за стан оточуючого середовища , залучення до практичної діяльності у проведенні робіт по приваблюванню птахів .
Використані матеріали та обладнання :малюнки птахів , мульмедійний екран , ноутбук , виставка шпаківень , годівничок .
Є багато пташок голосних ,
Любі , милі нам співи пташині .
Та завжди наймилішішими з них
Будуть ті , що у рідній країні .
А . Кравченко
Позакласний захід для учнів 5 -8 класів .
Свято зустрічі птахів
Мета :1 . Ознайомлення учнів з видовим різноманіттям перелітних птахів рідного краю ;
2 .Розвиток гуманного ставлення до птахів , мотивація інтересу до їх охорони ;
3 . Формування відповідальності за стан оточуючого середовища , залучення до практичної діяльності у проведенні робіт по приваблюванню птахів .
Використані матеріали та обладнання :малюнки птахів , мульмедійний екран , ноутбук , виставка шпаківень , годівничок .
Є багато пташок голосних ,
Любі , милі нам співи пташині .
Та завжди наймилішішими з них
Будуть ті , що у рідній країні .
А . Кравченко
Вчитель : Весна – це пора відродження .В цей час наш світ немов прокидається , навкруги все починає своє життя : танути , квітнути , повертаються з вирію пташки .Перелітні птахи здійснюють щорічні тривалі перельоти – міграції : вони відлітають з місць гніздування на
зимівлю , а навесні повертаються назад .Місцями гніздування вважають ті території , де птахи розмножуються , а місцями зимівлі –ті , де завершується їхня осіння міграція .
Юннат :
ЧОМУ ПТАХИ МАНДРУЮТЬ ?
Необхідність здобувати поживу, пошук місць, які є придатні для виведення пташенят та втеча від природних ворогів - ось три головні причини, із-за яких птахи роблять перельоти. Тривалість польотів та відстані, які вони долають, дуже різні. Частина птахів влітку живе в лісах або на лугах, а взимку вони перебираються в міста, де тепліше й де значно легше здобути їжу.
Птахи, які влітку висиджують яйця на півночі, восени, коли приходить холод й зменшується кількість корму (наприклад, комах), відлітають на південь.
Навесні, коли в місцях їхньої зимівлі стає сухо й тепло, птахи знову повертаються на свої виводкові місця у північних краях. Коли вони знаходять придатні для них місця, то залишаються там на літо, розмножуються, вирощують пташенят, а восени знову летять на південь.
Юннат :
ЯК ПТАХИ ЗНАХОДЯТЬ ДОРОГУ ?
Багато птахів летять зграями, а це дозволяє припустити, що старші, найбільш досвідчені птахи летять першими, вказуючи дорогу молодшим. Таким чином, інформація про напрямок польоту передається з покоління в покоління.
Деякі птахи роблять перельоти поодинці. Але звідки ж птахи знають, куди і як летіти? Отже, у птахів повинно бути щось на зразок вродженого інстинкту, що підказував би їм, у якому напрямку вони повинні летіти, долаючи такі простори. Мореплавцям протягом тривалого часу приходилось орієнтувалися по сонцю й зірках. Птахи, які під час польоту орієнтуються по сонцю, за допомогою біогодинника відчувають його положення й так визначають вірний напрямок. Вони повинні пристосуватися до положення сонця. Птахи, які роблять нічні перельоти, користуються зірками, і саме по розташуванню на небі зірок вони вірно визначають для себе шлях.
Птахи, щоб правильно визначити напрямок, використовують також і магнітне поле нашої планети. Якщо птах під час перельоту користується внутрішнім компасом, то він, очевидно, потім пригадує, з якої сторони прилетів й таким же шляхом повертається назад.
Орієнтування у польоті :
1 За рельєфом ( гуси)
2 .За полаженням Сонця ( лелеки , ластівки , граки )
3 .За положенням Місяця та зірок ( зозулі , солов'ї)
4 .За магнітним полем ( вівсянка )
Птахи, ймовірно, розпізнають також певні орієнтаційні відмітки на землі, за допомогою яких можуть створювати собі щось на зразок внутрішньої карти.
Вдень птахи керуються положенням сонця. Запахи у птахів асоціюються з певними напрямками. Птахи згадують, у якій послідовності зустрічали різні запахи і, завдяки цьому, летять у потрібному напрямку. Більшість птахів, щоб не збитися зі шляху, користується всіма перерахованими методами.
Вчитель: Розпочинаємо інтелектуальний марафон і представляємо команди « Крилаті друзі »
та « Орнітологи » Представляємо наше журі .
Кожен конкурс оцінюється кількістю 5 балів .Запрошуються капітани обох команд . Я тримаю у руках яйця птахів ( качине і страусине ) Визназче , кому із пташок належать ці яйця . Правильна відповідь капітана дає можливість команді відповідати першою .
Зараз перевіримо чи знаєте ви види перелітних птахів .
Конкурс 1 « Пізнай види перелітних птахів »
Команда « Крилаті друзі »
Загадка: Швидко скрізь цей птах літає,
безліч мушок поїдає.
За вікном гніздо будує
Тільки в нас він не зимує.
(Ластівка)
Юннат :
Вірш «Ластівка» М. Удовиченка
Ластівки немає –
Відлетіла вже.
Десь її стрічає.
Сонечко чуже.
Хоч воно і гріє,
Та на чужині
Ластівка марніє.
Не співа пісні.
Щастя для пташини
Там, де в’є гніздо.
Там, де батьківщина .
Юннат :Ластівка — це божа пташка, створена вона Богом із землі. Благословив її Господь за те, що, коли розпинали Христа, ластівки крали цвяшки. Якщо ластівка в'є під чиєюсь стріхою гніздо, то це передвіщає щастя тій родині. Розоряти гніздо ластівки або брати їхні яєчка — гріх: усе обличчя у винних всіється веснянками, подібно до цяток на ластів'ячих яєчках.
Вчитель : Команда « Орнітологи »
Загадка
Які ноги – такий й ніс , по болоту ходить скрізь.
Хату на хаті має, жабам рахунок знає .
( лелека )
Вірш М. Познанська
Довгу зиму жив лелека
У далекій стороні
А тепер вернувсь здалека
І таке сказав мені:
-У краю тім – вічне літо
І нема снігів , зими
Та свою країну , діти ,
Найщиріше любим ми.
То лише зима розлуку
З рідним краєм нам несе,
Та свої озера , луки
Найдорожчі над усе!
Юннат : Давно це було. Напали татари на українське село. Багатьох його жителів убили, решту повели в неволю. Тільки немовлят кинули на згарищі — не витримають вони далекої дороги, нема чого з ними возитися. Побачили те лелеки. Стали кликати козаків на допомогу. Але далеко вони поскакали на баских конях, не чують. Тоді птахи підхопили дітей у дзьоби й піднеслися з ними високо в небо. Далеко рознісся дитячий плач, і почули його козаки. Кинулися вони рятувати сім'ї. Догнали орду й відбили своїх дружин та дітей. З того часу лелек в Україні люблять і поважають .
Юннат : Інша легенда розповідає, чому в цих птахів чорні крила. На солом'яній стрісі будинку, в якому жила сім'я з двома немовлятами, було гніздо чорногузів. Одного разу хата загорілася, язики полум'я ковзнули по стрісі. Заметушилися лелеки, стали кликати господарів. Але вони були далеко в полі й не могли того почути. Тоді птахи кинулися у вікно й винесли дітей. З того часу в них чорні кінці крил, червоні ноги і дзьоб — обпалили в полум'ї
Вчитель : Лелека приніс загадки для учнів молодших класів .
Загадки .
1. З лісу в ліс перелітає, де не сяде – там співає. І кладе яєчка у чужі гніздечка. Хто це?
( зозуля )
2. Маленький , сіренький , по полях літає , уночі , вранці і ввечері співає. Хто це?
( соловей )
3. Не сорока , і не шпак ,біла грудка , чорний фрак , як літає над землею ,то чекайте дощ за нею .
( ластівка )
4. У садочку понад тином я зробив йому хатину.
Він навколо обдивився , заспівав і оселився.
Здогадались ви , однак ,- поселився у нас ... ( шпак )
5 . Сам вечірної години заховався в кущ малини .Та на дуду голосну грає пісню чарівну .
( соловей )
6 .Хто гнізда свого не має ,
Яйця іншим підкладає.
Та у лісі в холодку
Все кує: ку-ку , ку-ку!
( зозуля )
Яких ще птахів , крім названих , ми можемо назвати перелітними?
(діти називають перелітних птахів)
Вчитель : Конкурс 2 « Кмітливі юннати »
Скласти протягом 5 хвилин як можна більше назв птахів. Одну букву можна використовувати декілька разів. Вибрати серед них перелітних птахів.
лгпаресутіивожйкншьзя
( лелека , шпак , соловей , гуси , ластівка , галка , зозуля , повзик , крижень…)
Вчитель : Конкурс3 « Розірвана приказка » .Потрібно дуже швидко зібрати приказки про
птахів , які написано на розрізаних аркушах паперу .
1 . Де лелека водиться , там щастя родиться .
2 . Де ластівка не літає , а на весну додому прилітає .
3 . Одна ластівка на робить весни .
4 .Свого гнізда не цурайся .
Юннат : Спостерігаючи за птахами , можна передбачати погоду .
Назвіть відомі вам приказки про птахів .( звертається до глядачів )
Вчитель : Конкурс 4 « Впізнай перелітного птаха » Відгадай швидше .Кожна наступна сходинка зменшує кількість балів .
Підсказка 1 команді « Крилаті друзі »
1 .У березні-квітні вже можна почути виразну, гучну пісню птаха . Тут і квакання жаби, і посвист іволги, і крик перепела або кулика, спів вівчарика, чути іноді крики хижих птахів і навіть удари батога, верещання, тріщання. Він — чудовий наслідувач. Проте в нього в й своя пісня.
2. Цей співак гніздиться у нас на території від заходу України до Байкалу. Зустрічається в Західній Європі, Азії (на схід до Індії), північній частині Африки.
3 . Перед утворенням пар можна спостерігати шлюбні «танці» : птах розставляє крила в сторони і тріпоче ними. Самець приносить для гнізда будівельний матеріал: суху траву, пір'я. Згодом у гнізді з'являється 4—8 блакитних яєць, а через 14 днів — і пташенята. Батьки їх старанно годують, приносячи їжу близько 250 разів на день. Пташенята швидко ростуть і вже через 18 — 21 день залишають гніздо.
4 . Цікаво спостерігати, як дорослі птахи виманюють із шпаківні пташенят, які вже можуть літати. Вони то підлітають зовсім близько до шпаківні, то відлітають на 1 — 2 метри. Батьки ще кілька днів годують пташенят, які вилетіли з гнізда, потім залишають їх.
5 . Він є одним з перших вісників весни
6 . Охоче поселяються в шпаківнях виготовлених юннатами ..
Отже , це шпак .
Підсказка 2 команді « Орнітологи »
1 . Цей оливково-бурий птах розміром з горобця не привертає уваги своїм забарвленням. Лише хвіст і покривні пера хвоста з рудим полиском допомагають помітити його на землі, де він пересувається стрибками. Зачувши небезпеку, піднімає й опускає хвіст і видає: «кр-р-р, кр-р-р».
2 .Прилітаютьї з місць зимівлі — із Східної частини Африки — досить пізно: у кінці квітня — на початку травня. Летять уночі. Першими з'являються самці, які займають гніздові ділянки і через кілька днів починають співати. Згодом прилітають самки.
3 . Гнізда влаштовують в ямці на землі, зрідка над землею біля основи куща. Будівельним матеріалом є суха трава, корінці, волосся, сухе торішнє листя, мох. Будують гнізда близько двох тижнів. У кладці буває 4—6 яєць оливкового, коричнево-оливкового або темно-шоколадного кольору, які насиджує лише самка близько 14 днів.
4 . Пташенята рано залишають гнізда, ще до того, як почнуть літати, і тримаються серед заростей на землі, самостійно здобувають собі їжу.
Живляться птахи комахами та гусінню, яку здобувають на поверхні грунту і під опалим листям, черв'яками, а восени ще й ягодами. У серпні — вересні починають переліт на південь
5 . Пісні пташок з різних місцевостей мають свої особливості, але завжди в їх мелодіях чути: «юліть, юліть, юліть, тьох, тьох, тьох, фі, фі, фі .»
6 .З давніх-давен птах привертає увагу людини своєю чудовою піснею. Співає самець, переважно на зорях і вночі, особливо він заливається місячної ночі.
Отже , це птах соловей
Вчитель : Конкурс 5 « Розгадай кросворд». Обидві команди отримують однаковий кросворд .
Перемогу отримує команда , яка впоралася першою і вірно справилася із завданням .
Кросворд « Перелітні птахи »
1 Рідкісні птахи . Є героями багатьох легенд , казок , пісень .( лелеки )
2 . Один з перших вісників весни ( шпак )
3 . Будують гнізда з глини або землі , змочують її слиною .За час будування гнізда пара птахів приносить у дзьобі до 350 г глини (ластівка )
4 .П .І . Чайковський написав музику до відомого балету і назвали його на честь цих птахів .
( лебеді – лебедине озеро )
5 .Восени і взимку птахи утворюють пари , а своє « шлюбне » яскраве вбрання , вони одягають восени .Прилітають з півдня дуже рано , з появою першої талої води , перших ополонок .
( крижень )
6 . З давніх –давен цей птах привертає увагу людини своєю чудовою піснею ( соловей )
7 . За їх звуки « рак – рак » пташок називають ракші . ( сиворакші )
8 . Ранній приліт … ( граків ) – рання весна .
Кросворд « Перелітні птахи »
|
3 |
|
||||||||||
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
||||
|
2 |
|
|
|
|
|
||||||
|
6 |
|
|
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
||||||||||
4
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||
|
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
||||
|
8 |
|
|
|
|
|
||||||
|
|
|
|
|
|
|
||||||
|
3 |
|
||||||||||
|
1 |
л |
е |
л |
е |
к |
а |
|
||||
|
2 |
ш |
п |
а |
к |
|
||||||
|
6 |
с |
о |
л |
о |
в |
е |
й |
||||
|
т |
|
||||||||||
4
|
л |
е |
б |
е |
д |
і |
|
|||||
|
7 |
с |
и |
в |
о |
р |
а |
к |
ш |
а |
||
|
5 |
к |
р |
и |
ж |
е |
н |
ь |
||||
|
8 |
г |
р |
а |
к |
|
||||||
Вчитель : Учасники команд повинні були підготувати власні вірші про пташок .
Конкурс 6 « Домашнє завдання »
Команда « Крилаті друзі »
Я горобчик не сільський,
Я горобчик - польовий
І дрібніший, і стрункіший,
Під стріхою не гніздюся
Ще й убранчиком різнюся.
Щічки білі, чорні цятки,
пір’ячко брунатне
на крилі дві білі смужки -
дуже вже ошатний.
Андрющенко К.
Горобці
Ціла зграя налетіла
На паркані в мене сіла.
Закричали, зашуміли
У курей зернят поїли…
Тут побачили вони
На порозі, біля хати
Сірий котик спить, вусатий
Краще далі від біди…
Враз замовкли й зникли всі
Галасливі горобці.
Грамм К
Команда « Орнітологи »
Одуд гарний і співучий ,
Проживає в лісосмузі ,
Як побачите його ви ,
Замилуйтесь , любі друзі .
На голівці в нього чубчик ,
Мов малесенька корона .
Він строкатий і яскравий
Мандрівник і витівник .
Між дерев то там, то тут
І гукає вас : « Уд-уд-уд »
Шахрай В .
Синичка блакитна
Дивна пташка прилетіла
У садочку в мене сіла
Розфарбована така
А придка ж вона яка!
Голуба у неї шапка
Щічки й лобик білі – білі
Чорна смужка від очей
Жовті груди й сині крила
Це пташина дуже мила
Швидко по гілках стрибає
Шкідників мілких збирає
Нам впізнать її не важко
Лазорівка – дивна пташка
Грамм А.
Юннат :
Техніка приваблювання птахів дуже проста й доступна для учнів. . Для них створюють штучні гніздівлі, в яких птахи будують свої гнізда, а в зимовий період у цих гніздівлях ночують ті птахи, що не відлетіли на південь.
Крім звичайних гніздівель — шпаківень і синичників, які мають бути обов'язково із знімною кришкою, будують і інші невеликі гніздові будиночки: напіввідкриті гніздівлі для сірих мухоловок, білих плисок, дуплянки та ящикові гніздівлі для качок (крижня, червоноголової черні, гоголя), строкатих мухоловок, галок, сичів, сов. Якщо немає дощок для виготовлення штучних гніздівель, використовують інші замінюючі матеріали — саман, цемент тощо. Для шпаків розвішують «пляшкові» гарбузи (у них можуть гніздитися й інші птахи), для ластівок будують гніздівлі із суміші цементу й алебастру, для одудів — з дерну або каміння, складаючи їх у вигляді будиночка, для качок ставлять кошики, перевернуті догори дном, або зв'язують очерет у вигляді куреня. Розвішувати штучні гніздівлі треба в місцях, куди б не могли добратися хижаки: на деревах, на стінах будівель .
Юннат:
У садках розвішують 3—5 шпаківень і 5— 7 синичників на гектар площі. Слід пам'ятати, що шпаки можуть оселятися колоніями, тому кілька шпаківень можна розвішувати одна біля одної. Висота прикріплення шпаківень—4—10, синичників—3—8 метрів.
Заселені птахами гніздівлі треба періодично перевіряти (видаляти рештки їжі, знищувати кровосисних комах, викидати загиблих пташенят). Після вильоту пташенят треба обов'язково очистити гніздівлю від гніздового матеріалу, провести дезинфекцію окропом. Щоб зручніше було спостерігати за птахами і проводити всілякі роботи, доцільно гніздівлі поступово опускати (на 0,3—0,5 метра), щоб зрештою вони були на висоті людського зросту. Найкраще це робити, коли в гнізді є пташенята, і дорослі птахи відсутні. Щоб перевірити стан гнізда, гніздівлю треба зняти і трохи відійти з нею від місця, де вона була прикріплена. Якщо птах у цей час навіть повернеться, він розшукуватиме гніздо і не звертатиме уваги на людей. Після перевірки гніздівлю слід повісити на те саме місце або нижче. Це можна робити навіть у присутності птахів. Після цього треба обов'язково залишити гніздову ділянку, щоб птах спокійно зміг залізти в гніздо або погодувати пташенят. Не слід турбувати пташенят, які вже оперилися, бо вони можуть вилетіти з гнізда. Такі пташенята, як правило, гинуть, бо їх не пізнають дорослі птахи і не годують.
Щоб привабити відкритогніздуючих птахів, треба зв'язати кілька гілок куща або підрізати кущ так, щоб потім молоді пагінці утворили кільця, або посадити кущі, щоб створити необхідні природні умови.
Юннат :
Комахоїдних птахів, які залишаються у нас на зиму, треба підгодовувати, бо взимку для птахів іноді створюються дуже важкі умови для добування їжі. Так, під час ожеледиці, великого снігопаду, у відлигу більшість корму стає недоступною. Короткий зимовий день обмежує час добування їжі. До птахів, яких треба підгодувати, належать синиці, повзики, дятли, пищухи . Більшість з них тримається біля житла людини або поблизу від нього. Особливістю комахоїдних зимуючих птахів є те, що значна частина з них переходить на живлення насінням різних рослин, тобто на більш калорійну їжу.
Якщо регулярно розвішувати годівниці і в певні години поповнювати їх кормом, то це допоможе зберегти пташок від загибелі та сконцентрувати їх у певному районі. Це сприятиме зменшенню кількості шкідливих комах. Годівниці можуть бути різні: дощечка з бортами не краях, підвішена бляшанка, столик з дахом. Дах захищає корм від дощу і снігу. Для зимової підгодівлі можна використовувати гарбузове, конопляне, кавунове та динне насіння, несолоне сало, кістки, крихти білого хліба, залиті будь-яким жиром. Чорний хліб шкідливий для птахів.
Іноді дуже важливе значення для приваблювання птахів, особливо на півдні, мають створені постійні водопої, зокрема там, де немає природних водойм. Штучно створені невеликі водойми — корита, бетоновані поїлки, жерстяні банки тощо, періодично треба заповнювати водою.
Приваблювання птахів сприятиме не тільки збереженню, а й збільшенню природних багатств.Скористайтеся нашими порадами .
Вчитель : До вашої уваги результати трудової акції « Шпаківні і годівнички для пташок » Оголошення переможців