Українська гривня:
історія та сьогодення
Позакласний захід у 6 класі НУШ
Мета (формувати компетентності): предметні – ознайомити дітей із функцією грошей, історією їх виникнення; активізувати попередні знання з історії та сучасності; ключові – розширити та уточнити знання про сучасні українські гроші, їх призначення та використання, джерело їх надходження; загальнокультурні – формувати вміння працювати в групах, виховувати повагу до історичного минулого рідного краю.
Очікувані результати: знаннєва складова – розуміє основні поняття: гривна, гривня, монетний двір, Національний банк України; діяльнісна складова – уміє економно розподіляти та витрачати гроші; ціннісна складова – розширено набуває знань про національну валюту України.
Тип заняття: виховний захід з українознавства.
Обладнання та програмне забезпечення: комп’ютер; мультимедійні засоби, відеоролики: «Наша гривня», «Від прикраси до валюти. 13 цікавих фактів про гривню», «Чому українські гроші назвали гривнями?».
Хід уроку:
І. Етап мотиваційної діяльності
Учитель:
Кожен народ пишається сторінками своєї історії. Однією з ознак державності є власна грошова одиниця. Для України національна грошова одиниця – омріяна віками, багатьма поколіннями виплекана ідея, що уособлює жадану незалежність, самоутвердження нації. Надто довгим, тернистим і складним виявився шлях України до суверенної гривні. Шлях, припорошений пилом століть…
Українські гривні – не тільки грошові знаки. На них, у них – наша історія і наш загнаний колись у підпілля, але збережений патріотизм.
ІІ. Етап цілевизначення і планування
1. Повідомлення теми позакласного заходу.
2. Дослідницька діяльність. Гривна – гривня.
Гри́вна – нашийна прикраса, що мала форму гладкого, або витого обруча із дорогоцінного металу. Гривни відомі ще в Стародавньому світі; у Стародавньому Римі вони були одною з військових нагород. В історичний період до Київської Русі – найчастіше із золота, пізніше – зі зі срібла.
ГРИ́ВНЯ – національна валюта України.
ІІІ. Етап цілереалізації
1. Перегляд відеоматеріалу «Наша гривня» за покликанням: https://www.facebook.com/NationalBankOfUkraine/videos/%D0%BD%D0%B0%D1%88%D0%B0-%D0%B3%D1%80%D0%B8%D0%B2%D0%BD%D1%8F-%D1%96%D1%81%D1%82%D0%BE%D1%80%D1%96%D1%8F/1142908566151182/
2. Економічна вікторина
3. З історії української валюти
Розповідь учителя
2 вересня 1996 року народилася сучасна національна валюта – гривня. Ось уже 27 років – це не тільки грошова одиниця, національна валюта, але й символ нашої держави.
Відповідно до Указу Президента України Леоніда Кучми та статей 99 і 102 Конституції України, протягом 2 – 16 вересня 1996 року в Україні була проведена грошова реформа. В обіг було введено національну валюту України – гривню – та її соту частку – копійку.
Літературний код валюти – UAH, цифровий код – 980, скорочене позначення – грн. Емісійний інститут – Національний банк України.
4. Перегляд матеріалу «Від прикраси до валюти. 13 цікавих фактів про гривню» за покликанням: https://suspilne.media/culture/59801-vid-prikrasi-do-valuti-sist-cikavih-faktiv-pro-grivnu/
5. Мовленнєва гра «Закінчи прислів’я»
7. Віртуальна екскурсія до монетного двору.
Моне́тний двір – це підприємство, де карбують металеві монети, виготовляються ордени, медалі та інші відзнаки. Це місце, де чеканять монети і друкують купюри.
8. Конкурс знавців «Хто зображений на гривнях?»
1 грн – князь Володимир Великий. Володимир охрестив киян в Дніпрі, потім церкву Десятинну він поставив на горі.
2 грн – Ярослав Мудрий. Ярослав був мудрим князем в Україні нашій – у Русі, поважав закон і правду, і його любили всі.
5 грн – гетьман Богдан Хмельницький. Богдан Хмельницький булавою скликав на Січ свої полки. Він завжди першим йшов до бою, за ним спішили козаки.
10 грн – гетьман Іван Мазепа. Мазепа – гетьман-будівничий, його собори над Дніпром, за незалежну Україну боровся він з царем Петром.
20 грн – письменник Іван Франко.
Франко Іван – його ім’я,
Мов чисте золото, сія.
Він так писати гарно вмів,
Що написав аж 100 томів.
50 грн – Михайло Грушевський. Грушевський – перший президент, український керманич. Народ його не забуває, вулиці його ім’ям називає.
100 грн – поет, художник Т.Шевченко.
Шевченко кожному із нас
Лишив безцінний дар,
Щоб наші душі осявав
Його святий «Кобзар»
200 грн – поетеса Леся Українка.
Лесю Українку
Знає цілий світ.
Кожне її слово
Запашне, як цвіт.
500 грн – філософ-містик, поет Григорій Сковорода.
1000 грн – науковець та філософ Володимир Вернадський.
9. Робота в групах. Практична робота «Розподіли бюджет».
Завдання:
1. Розрахувати, скільки коштує зібрати учня в школу.
2. Скільки грошей треба витратити на продукти для приготування борщу?
3. Скільки коштує похід в «McDonald's»?
ІV. Етап рефлексивно-оцінювальний
Учитель: Сьогодні ми дізналися дещо про виникнення грошей в Україні, поговорили про те, для чого вони нам потрібні. Щоб заробляти гроші, треба працювати, а щоб вони довше трималися, треба вчитися правильно їх витрачати.
Вправа «Кошик вражень»:
«Враження», «Ідеї», «Знання», «Почуття», «Побажання».
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
1. Від прикраси до валюти. 13 цікавих фактів про гривню [Електронний ресурс] // Режим доступу до ресурсу: https://suspilne.media/culture/59801-vid-prikrasi-do-valuti-sist-cikavih-faktiv-pro-grivnu/
2. Історія української гривні [Електронний ресурс] // Режим доступу до ресурсу: https://bank.gov.ua/ua/uah/uah-history
3. «Наша гривня» [Електронний ресурс] // Режим доступу до ресурсу: https://www.facebook.com/NationalBankOfUkraine/videos/%D0%BD%D0%B0%D1%88%D0%B0-%D0%B3%D1%80%D0%B8%D0%B2%D0%BD%D1%8F-%D1%96%D1%81%D1%82%D0%BE%D1%80%D1%96%D1%8F/1142908566151182/
4. Чому українські гроші назвали гривнями? [Електронний ресурс] // Режим доступу до ресурсу: https://www.youtube.com/watch?v=YyZhprOfbI