Тема: «Рідну землю, де живем, Україною зовем»
Мета. Розширити знання про Україну. Прищеплювати інтерес до історії, культури, традицій і звичаїв українського народу. Залучати учнів до пошукової, науково-дослідницької, краєзнавчої роботи. Розвивати вміння працювати з різними джерелами інформації. Вдосконалювати мовну культуру учнів, виховувати любов до україньсьї, мови, української пісні почуття патріотизму, шанобливе ставлення до історичного минулого.
Обаднання: В залі розміщено макет сільської хати, тин з глечиками, соняшники, кукурудза та квасоля в макітрах, накриті ряднами лави, вишиті рушники та серветки, керамічний посуд реально відтворюють місцевий колорит. Звучать народні пісні в запису. І дорослі, і діти — всі одягнені в український одяг.
Форма проведення: українські вечорниці
Підготувала
Цвинда З.І.
ПЛАН
1. Привітання хлібом-сіллю.
2. Слово ведучій.
3. Пісня «Виростеш ти,сину»
4.Слово хопчика і дівчинки.
5.Слово ведучій.
6. Пісня «Господиня гарна»
7.Слово господигні і господарю
8. Концертна програма.
9. Слово господині і господаря. (вірш про рушник)
10. Слова хлопчика і дівчинки
11. Пісня «Пісня про рушник»
12.Гості, історія вишиванки.
- пісня «З вечора до рання»
- пісня «Два кольори»
- гра «Посіяла конопель»
13. Гумор.
- «Допитливі батьки»
- інсценізація вірша «Домашній твір»
14 . У виконанні батьків пісня «Калинонька»
15. У виконанні дітей пісня «Маленькі наші ноги»
16. Слово господині і господарю (пригощання варениками)
17 . Пісня «Бувайте здорові»
Тема: «Рідну землю, де живем, Україною зовем»
Мета. Розширити знання про Україну. Прищеплювати інтерес до історії, культури, традицій і звичаїв українського народу. Залучати учнів до пошукової, науково-дослідницької, краєзнавчої роботи. Розвивати вміння працювати з різними джерелами інформації. Вдосконалювати мовну культуру учнів, виховувати любов до україньсьї, мови, української пісні почуття патріотизму, шанобливе ставлення до історичного минулого.
Обаднання: В залі розміщено макет сільської хати, тин з глечиками, соняшники, кукурудза та квасоля в макітрах, накриті ряднами лави, вишиті рушники та серветки, керамічний посуд реально відтворюють місцевий колорит. Звучать народні пісні в запису. І дорослі, і діти — всі одягнені в український одяг.
Форма проведення: українські вечорниці
Оформлена виставка «Це зробила моя мама»
Виставка фотографій «Моя родина».
Місце проведення: актова зала
Дата проведення:_____________
ХІД ЗАХОДУ
Діти в українських костюмах, попереду хлопчик і дівчинка з хлібом і сіллю на рушнику.
Хлопчик: Добрий день (вечір) вам, люди добрі
щиро просим до господи!
Раді вас у нас вітати,
щастя і добра бажати!
Дівчинка: Хлібом-сіллю вас вітаєм
і здоров'я вам бажаєм.
Під веселий рідний спів,
посилаєм вам уклін!
(Діти вклоняються, виконують пісню «Зелене жито, зелене»)
Хорошії гості у мене.
Зеленеє жито женці жнуть,
Хорошії гості уже ждуть.
Хорошії гості у мене,
Зеленеє жито у межі,
Хорошії гості від душі.
3. Зеленеє жито, зелене,
Хорошії гості у мене.
Зеленеє жито, ще й овес,
Тут зібрався рід наш увесь.
І. Ведуча. Нашій славній Україні, її працелюбному народові, споконвічним українським традиціям, народним пісням і звичаям присвячуємо нашіу країнсь-
кі вечорниці.
Україна — славна і чудова земля з широкими і чистими річками, мережаними нивами. А височенні гори від Півдня стоять, немов сторожі. А здалеку синє море грає, мов запрошує до себе: «Ходіть мої рідні, ходіть». Колись наші предки, запорожці, гуляли по моїх хвилях, погуляйте і ви. Сумно мені за вами, за вашою милозвучною мовою. А до моря вливається Дніпро — найбільша річка на Україні. Над Дніпром на горах блищить золотоверхий Київ. А там міста і села по ярах і балках, а там степи шумлять, хвилюються, колихаються, пахнуть...
Дівчинка: Різні в світі є країни,
Різні люди є на світі,
Різні гори, полонини,
Різні трави, різні квіти,
А у нас, в усіх одна країна,
Найрідніша нам усім
То — прекрасна Україна,
Нашого народу дім.
Пісню «Виростеш ти сину» виконують учасники вечора.
Виходять хлопчик і дівчинка.
Дівчинка:Українка я маленька,
Українці батько й ненька.
Українкою я звуся
І тим іменем горджуся.
Хлопчик: А по чім тебе впізнаю?
Дівчинка: Повкраїнському звичаю.
В мене вдача щира, сміла,
Є відвага духа й тіла.
І душа в мене здорова,
Українська в мене мова!
Хлопчик: А скажи, де край твій рідний?
Дівчинка: Там, де неба круг погідний
Там, де сонце сяє ясно,
На Вкраїні діти красні.
Де степи, лани безкраї,
Де орел буйний літає
Де Дністер і хвилі Прута,
Де Дніпро — старий Славута,
Де високії могили,
Що в них голови зложили
Мої предки в лютім бою
За Вкраїну матір свою.
X л о п ч и к: Як поможеш свому люду?
Дівчинка: Пильно все учитись буду,
Щоб свої мене любили,
Щоб про мій народ питали,
Україну шанували.
Ведуча: Мамина пісня, батькова хата, дідусева казка, бабусина вишиванка, добре слово сусіди, традиційний звичай взаємодопомоги, незамулена криниця, з якої пив воду мандрівник, задавніла пам'ятка на околиці села — все це родовідна пам'ять, наші символи, історія, може, почасти й сумна, але в основі велична, всестверджуюча.
Х л о п ч и к . Україно! Краю милий,
Краю золотавий.
Поля, твої широкополі,
Пісні дзвінкоголосі
Міста наші рідні,
Сади пишноцвіті,
Городи багаті.
Д і в ч и н к а .Любіть Україну у сні й наяву,
Вишневу свою Україну.
Красу її вічно живу і нову,
І мову її солов'їну.
Ведуча: На дворі осінь. А в нас на вечорницях панує святковий настрій. Але які же це вечорниці. Коли на них не порядкує господиня. А от і вона! Дозвольте вас усіх познайомити з нашою господинею.
Співає пісню «Господиня гарна»
Господиня: А щоб мені було веселіше, я взяла собі на допомогу господаря.
Господар кланяється
Господар: Добрий вечір, дорогі друзі!
Добрий вечір!
Правда, чудова ця фраза?
Вона зближує з вами відразу.
Після дня трудового
Цілком до речі,
Щоб був у нас дійсно
Чудовий вечір.
Упоравшись з ділом,
Хіба не варто зустрітись
З піснею, дотепом, жартом?
Господиня: Народна пісня! Хто не був зачарований нею? Вона завжди багата мелодією і красою обрядів.
На наших вечорницях зібрались і учні і їх батьки, які дуже люблять українську народну творчість, гарно співають, танцюють.
(Окремо номери художньої самодіяльності, програма)
Господар: Що за вечір, як без танців,
Це напевно скаже всяк.
То ж попросим, сміливіших
До нас швидко на гопак.
Господиня: А ну, давайте, музики, заграйте нам український танець.
(Учні класу виконують танець)
Ведуча: Дорогі друзі! Всі ми бачимо, що нас оточує все рідне, українське. Ось подивіться, які чудові рушники прикрашають наш зал. витреш лице рушником, що вишила мати, і ніби нап'єшся цілющої води.
І. Висить рушник на стіні,
В нашій тихій привітній оселі,
Тільки квіти на ньому чомусь
Вже поблідлі й не дуже веселі.
Вишивала його ще моя прабабуся
І висить рушник цей, як згадка жива,
Про маму моєї бабусі.
А що є ріднішого в світі від мами?
Дозвольте усіх запитати.
Через те-то внуки, діти й правнуки
Повинні про рід свій завжди пам'ятати.
Дівчинка: Мені розповідала моя бабуся, що колись вишивали рушники одні для хлопчиків, другі для дівчаток. Для хлопчиків на рушнику вишивали чорнобривці, волошки, а для дівчинки — цвіт полину, незабудки.
Хлопчик:Аяще знаю, що були родинні рушники. На них вишивали котиків. Це означало, що в цій родині в пошані батьки.
Д і в ч и н к а. Отже, від сивої давнини і до наших днів у радості і в горі рушник — невід'ємна частина нашого побуту. Ми можемо признатися, що рушники на Україні здавна в пошані.
Х л о п ч и к . Його можна порівняти з піснею. Без рушника, як і без пісні, неможливе народження, одруження, зустріч гостей. Мати дарувала рушник синові, який вирушав з дому в далеку дорогу, як оберігання від нещасть. А яка чудова пісня є про рушник! То ж давайте, дорогі гості та батьки, заспіваємо разом цю пісню.
(Звучить пісня «Пісня про рушник»).
Д і в ч и н к а.Весільний рушник кожна дівчина готувала собі заздалегідь. Вишивати рушники, як і сорочки, мати навчала дочок ще змалку. Багато вишивали дівчата на вечорницях довгими зимовими вечорами.
(Хлопці і дівчата у вишиванках заходять під музику (пісня «Добрий день вам, добрі люди»), сідають на лаві.
Г о ст і: Добрий день вашій хаті!
Го с п о д а р: Доброго здоров’я!
Г о с т я. Добрий вечір, люди добрі! Погляньте! Яка на мені гарна вишита сорочка! А дістала я її з бабусиної скриньки. Може ви думаєте, що вона туди відразу потрапила? Ні. Вона пройшла довгий шлях...
Василю, Василю!
Коноплі сію, коноплі сію (імітація)
Хустиною-волочу,
хустиною волочу (імітація)
Віддаватися хочу.
Ведуча: Посіяли коноплі. Сходять коноплі, але...
(гра)
До бабиних конопель, конопель.
В с і: Сякий-такий журавель, журавель
Сякий-такий довгоногий,
Сякий-такий довгоносий,
Сякий-такий виступає,
Конопельку все щипає.
Сіттю крила пов'яжу, пов'яжу.
Щоб він сюди не скакав, не скакав,
Конопельку не щипав, не щипав!
Ведуча: Виросли коноплі, зібрали їх, помочили та посушили. І от сидять дівчата за щипками, кужелем, за прядкою, п'яльцями. ( Імітація, дівчата вишивають, співають пісню «З вечора до рання»
Хлопчик: Ой чия ти дівчино, чия ти?
Чи не вийдеш на вулицю гуляти?
Д і в ч и н к а Цілий вечір, аж до ранку я пряду,
Бо сорочки не маю до ладу.
В є д у ч а: 3 цих ниток зробили полотно, пошили сорочки, вишили її та попрасували...
(Звучить пісня «Два кольори»)
Господиня: А які ж то вечорниці, без щирого українського гумору!
Учень: Ну і мамо! Ну і тато!
Наче справжні дошкільнята!
Нічогісінько не знають —
Смішно і сказать комусь!
Бо щодня мене питають
Лиш одне: «Чому» й «чому»...
— І чому прийшов так пізно?
— Та чому в шкарпетках різних?
— Ти чому такий непослух?
— А чому не стелиш постіль?
Не поясниш їм ніколи —
Хоч би дуже захотів...
Треба їх віддать до школи —
Хай питають вчителів!
Інсценізація вірша «Домашній твір».
Автор:Вітько-бідак страждає, так,
Аж здригує ногами!
Він — за столом,
Він пише твір:
«Я помагаю мамі»,
старанно олівець гризе,
Та супить брови грізно,
Але нічого — хоч умри —
До голови не лізе...
Так ось тихесенько зайшла
в його кімнату мама.
М а м а: Вітюнь, будь ласка, в магазин
Сходи за сірниками.
С и н: Ідея!
Автор: Вигукнув синок,
а мамі...
С и н: Ну й морока!
Сама іди! Я твір пишу —
Роблю важкі уроки.
А в т о р: І мама вийшла... А Вітько
Швиденько пише в зошит.
Син (пише):«Я в магазин завжди ходжу,
Коли мене попросять...
Автор: Хвилин за десять мама знов
З'являється у дверях.
М а м а: Вітюнь, картопельки начисть,
А я зварю вечерю.
С и н: Сама начисть.
Автор: Кричить Вітько.
Та так, що ледь не лопне.
С и н: Я твір пишу! Я — зайнятий!
Сама вари картоплю!
Автор: Виходить мама, а синок
писати знов сідає.
С и н (пише): «Я мамі сам варю обід,
Вечерю та сніданок...
Автор: Радіє син.
С и н: Не твір, а люкс!
Оцінка буде гарна!
Автор:! геть не думає про те,
що він радіє марно...
Учень:Коли б начальником я став
хоч на одну годину,
То я б одразу наказав
Закон ввести єдиний:
У дні святкові й вхідні
Батьків не допускати
Без нас у парк, на стадіон,
До цирку й до театру.
Ще й всюди входи б спорядив
Словами охоронними:
«Вхід без дітей Суворо заборонено!»
Г о с п о д и н я. Коли співала мати навесні —
Летять мов гуси-лебеді пісні —
Без слів тоді пробуджуються трави
І проліски виходять на галяви.
В с і (співають): Співай, моя мамо,
Співай, моя рідна,
У світі ти в мене одна!
У білому світі мелодія срібна
Свята, як твоя сивина.
В є д у ч а: У виконанні мам послухайте пісню «Калинонька»
Всі діти співають «Маленькі наші ноги»
Господар: Щось вечір такий довгий! Наспівались, натанцювались, аж їсти захотілось. А ви дорогі гості, чи не хочете посмакувати? Що на це нам скаже господиня! Чим почастує гостей?
Господиня: Та вареників наварила. А може наші гості не хочуть вареників?
Господар: Милі гості, просимо до столу. Вареники будемо їсти. Вареники непогані, вареники у сметані!
Господиня: В кожній хаті на Вкраїні
Вареники варять нині.
Ці вареники знаменні,
Як їх родичі пельмені.
Господар: Вас чекають у макітрі
Вареники дуже ситні
Білолиці, непогані,
Вареники у сметані.
Господиня: Дорогі друзі! От і закінчуються наші вечорниці. Дозвольте подякувати всіх, хто прийшов до нас на веселе і рідне свято, взяв у ньому активну участь.
Ведуча: Будемо сподіватися, що хороша традиція спільного відпочинку батьків, дітей і запрошених буде продовжуватись і надалі.
Господарі: Скільки б не співали, а кінчать пора,
Щастя і здоров'я зичить дітвора.
В с і співають: У нас, у вас хай буде гаразд,
Щоб Ви і ми щасливі були. 2 рази.