Позакласний захід " Унікальна вода"

Про матеріал
Розробка сценарію позакласного заходу з інтегрованого курсу "Природничі науки". Рекомендований для учнів 7-8 класів
Перегляд файлу

Тема: «Унікальна вода»

Мета: розширення уявлення про роль води в житті людини, виховання дбайливого ставлення до води і водних ресурсів.

Завдання заходу:

Освітні:

 - ознайомити учнів з унікальними (аномальними) фізичними і деякими хімічними властивостями води, поглибити її знання про її вплив на організм людини;

- висвітлити зв’язок фізики з хімією, , географією, історією, математикою.

- сприяти розширенню знань вихованців про поширення води в природі, властивості води, значення води і охорони води.

Розвиваючі:

- розвивати інтерес до природничих наук

- сприяти розвитку монологічного мовлення учнів і виховання культури спілкування, уміння спостерігати , аналізувати , порівнювати, розвивати навички здійснювати хімічний  та фізичний експерименти, користуватися лабораторним посудом;

Виховні:

- сприяти формуванню екологічної культури за допомогою дбайливого ставлення до води;

- сприяти формуванню гуманності, доброти, толерантності, відповідальності.

Форма проведення: фізичний вечір

Клас: 8-9

Місце і час проведення: класна кімната,  початок о 1730 .

Обладнання та реактиви: мультимедійний проектор, географічний глобус, набір лабораторного посуду і реактивів.

Оформлення приміщення: по класу прикріплені кульки блакитного кольору,  на дошці висловлювання про воду:

«Якщо є магія на цій планеті, вона міститься у воді» ( Лорен Ейселі)

«Крапля води дорожче золота» (Д. Менделєєв)

«Ні на землі напою краще, ніж склянку холодної чистої води» (В.Пєсков)

Роздатковий матеріал: сніжинки і крапельки білого і блакитного кольорів (Додаток 1)

Попередня підготовка (розпроділ доручень заході беруть участь шестеро ведучих і учні 8-9 класу), планування, мотивація учнів  до проведення заходу)

 

Хід проведення заходу

І. Вступна частина.

Звучить тиха спокійна музика. Учні проходять в кабінет. Кожен учасник заходу при вході в клас отримує медальку у вигляді крапельки і сніжинки. Отримавши медалі, учні проходять, сідають за парти.

Вчитель.  Сьогодні  ми зібралися разом, щоб відпочити, поспілкуватися, дізнатися що-небудь нове, цікаве. Всіх нас об'єднують дружні, добрі стосунки, які так важливі для кожної людини протягом усього його життя.

Тих, хто вибрав білу сніжинку, чекає успіх на сьогоднішньому заході. Ті, хто вибрав блакитну сніжинку, - бажають спілкуватися з усіма в класі. Білу крапельку - проявлять активність. Блакитну крапельку - будуть наполегливі. Пам'ятайте! Все залежить від нас, наших прагнень і очікувань!

Ми поговоримо сьогодні про дуже важливе і дороге, про одну з найбільших на Землі цінностей. Спробуйте відгадати цю речовину:

активний творець нашої планети, один з її основних «будівельних матеріалів»;

елементи, які утворюють цю речовину, належать до шести найпоширеніших елементів нашої Галактики;

ця речовина – джерело життя, але її нестача або надлишок знищує все живе;

ця речовина – найпоширеніша і, напевно, найдивовижніша серед усіх речовин на Землі.

Вчитель. Підказкою для вас може стати цей кросворд. Число, яке позначене у кожній клітинці, - це порядковий номер хімічного елемента в Періодичній системі хімічних елементів Д. І. Менделєєва. Визначте ці елементи, а перші літери в їх назвах запишіть у відповідних клітинках. Що ж це за слово?

Учні працюють з періодичною системою хімічних елементів Д. І. Менделєєва.

74

8

105

79

(Вода)

 

ІІ. Основна частина

Вчитель. Подивимось на глобус – маленьку модель нашої планети. Блакитний колір на ньому – це вода річок, озер, морів, океанів. Що ж таке вода ? Які вона має властивості? Яке її значення в житті людини?

Дослід 1. Проводиться дослід «Аркуш чистого паперу» . Напис на чистому папері зроблено фенолфталеїном. Коли побризкати пульверизатором лугом, напис проявляється, на папері написано «Н2О».

 

Ведучий 1. Що означає цей запис? Що ж таке вода? Майже 200 років у 1805 році Гей-Люссак і Гумбольдт довели, що два атоми Гідрогену і Оксигену, об’єднуючись у молекулу, народжують воду, а науково обґрунтував французький вчений А. Л. Лавуазьє. Він пропустив водяну пару крізь розжарене дуло рушниці й розклав на водень і кисень. Цим він довів , що вода – складна речовина. Англійці Генрі Кавендіш і Джозеф Прістлі навпаки синтезували воду, спалюючи водень у кисні.

Хімічна речовина вода всім присутнім добре відома, і спочатку здається, що в цій речовині немає нічого цікавого. Насправді ж, якщо більш уважно вдивитися у властивості, значення, склад води, то ми зможемо виявити у цій знайомій для нас речовині дуже багато якостей, які ми часто не помічали, а може просто ще не довідалися.

Чиста вода прозора, без запаху та смаку. Вода володіє особливими властивостями, які називають аномаліями.

Ведучий 2.

Аномалія 1. Вода, згідно з властивостями класу речовин, до якого вона належить (оксиди), має при температурі -1000С перетворюватися з твердого стану на рідкий, а при температурі -800С з рідкого на газоподібний. У якому стані була б вода на Землі, якби стала поводитися нормально? (Лише у вигляді пару). Чи знаєте ви при якій температурі вода перетворюється в рідину, а при якій у тверду речовину? (1000С, 00С)

Аномалія 2. Висока теплоємність. Вода нагрівається вп’ятеро повільніше за пісок. Щоб нагріти 1 л води на 10С, потрібно в 3300 разів більше тепла, ніж для нагрівання такої ж кількості повітря. Енергії,що йде на нагрівання однієї склянки води від 0 до 1000С, достатньо , щоб підняти тіло масою 1 кг на … (8,4 км). Яке це має значення для живих організмів, що населяють воду? (температура води внаслідок нагрівання змінюється незначною мірою, і організмам не загрожує охолодження і перегрів).

У нічний час , а також у період переходу від літа до зими вода охолоджується повільно, а вдень або в період від зими до літа - так само

повільно нагрівається, будучи, таким чином, регулятором температури на Землі.

Аномалія 3. Висока прихована теплота випаровування. Щоб випарувати воду з чайника, потрібно у п’ять разів більше тепла, ніж для її кип’ятіння. Яке це має значення для річок і озер? (вони не пересихають).

Повільне випаровування води підтверджує дослід.

Дослід 2  «Негорюча хустинка». Батистова хустинка занурюється у воду до повного змочування. Потім хустинка віджимається й вдруге занурюється в спирт, потім злегка віджимається. Після цього хустинку беруть за куточок металічними щипцями й запалюють. (Спочатку згорить спирт, а вода, що залишиться, не дає тканині згоріти).

Ведучий 3.

Аномалія 4. Висока прихована теплота плавлення. Замерзаючи, вода віддає багато тепла. Один літр води, що перетворюється на лід, може підігріти на 10С 250 л повітря. Ось чому холодними ночами взимку в теплиці ставлять бочку з водою: вона віддає тепло і нагріває повітря. Також завдяки цій властивості грунти мають можливість увібрати достатню кількість вологи на літо.

Аномалія 5. Вода – єдина речовина, яка під час переходу у твердий стан розширюється. Тому густина льоду менша, ніж густина води. Тому лід завжди легший за воду й плаває на її поверхні. Уявіть собі, що вода не мала б цієї надзвичайної властивості. Лід, ледве він з’являвся б на поверхні води, одразу ж занурювався на дно. Тоді найглибші океани промерзли б наскрізь. Життя у воді було б неможливе. Ця аномалія пояснюється тим, що структура льоду належить до найменш щільних структур, у ній є пустоти.

Аномалія 6. Виявляється вода від холоду все-таки стискається, але лише до +40С. Охолодження починається взимку зверху. Охолоджуючись, вода опускається донизу доти, доки температура всього водоймища не знизиться до +40С. Тому взимку на дні водойм має тільки таку температуру, рятуючи життя всім прісноводним.

Аномалія 7. У воді із всіх рідин найбільший поверхневий натяг. Поверхня води завжди затягнута тонкою плівкою з молекул. По ній як по підлозі бігають комахи – водоміри та навіть тропічні ящірки - василиски. Сили поверхневого натягу змушують воду підійматися з глибин грунту й живити рослини.

Ведучий 4.

Аномалія 8. Вода – найсильніший розчинник. У ній розчиняється багато речовин, тому на Землі немає чистої води. Виявлено в ній 44 хімічні елементи. Морські тваринні організми та рослини мають властивість поглинати з морської води й концентрувати в своєму тілі найрізноманітніші речовини. Водорості і губки беруть з морської води Іод, устриці – Купрум, радіолярії – Стронцій, медузи – Цинк. Разом з водою наземні рослини одержують поживні речовини. Вода з розчиненими в ній мінеральними солями називається мінеральною, часто вона має цілющі властивості. Які ви знаєте українські мінеральні води? (Моршинська, Трускавецька, Поляна Квасова, Миргородська; з рівненської землі: Острозька, Червона калина, Степанська).

А чи знаєте ви, що в морській воді розчинено багато цінних речовин. Запаси одного Тихого океану можуть забезпечити потреби людства в міді на 6000 років, алюмінію – на 25000 років, кобальту – 200000 років. У морській воді міститься майже 10 млрд. тонн золота, а срібла – у 500 разів більше. Але добути їх важко. Лауреат Нобелівської премії Фріц Габер захотів одержати золото з морської води, і на 1 г добутого золота він витратив 2г золота грошима.

 

Гра «Я – репортер»

Уявіть собі, що ви репортер газети «Народна медицина» вам потрібно підготувати інформацію про лікувальні властивості води.

Ведучий 5 (1 репортер): Я дізнався у сільського лікаря, як допомагає вода в лікуванні. Ось, що розповів лікар.

«В Україні, за давнім народним звичаєм, бажають «Будьте здорові, як вода!» Ще давні греки вважали, що вода змиває всі душевні страждання. Тому один із способів використання води в лікувальних цілях – загартовування. Воно є одним із найважливіших засобів профілактики захворювань, зміцнення здоров’я людей Загартовуватися можна холодною водою за системою П.Іванова.

Крім цього, водою можна оздоровити й омолодити організм. Ще наші пращури помітили, що рослини виділяють біологічно активні речовини з цілющими властивостями. На свята Юрія у травні та на Івана Купала в липні, коли буяє вся рослинність, роси наповнюються життєдайною силою Землі і Місяця, люди обтирали хворі місця росою, а дівчата вмивали обличчя, щоб бути красивими. Якщо ж ходити по росі босоніж, то на шкірі не з’являтимуться грибкові захворювання.»
 

Ведучий 6 (2 репортер): А я хочу розповісти про лікувальні властивості йорданської води.

Вода стає цілющою, якщо вона чиста, якщо біологічно активована і якщо вона структурована. Структурована вода – з впорядкованими молекулами.

Найбільше зразки води структуруються і біологічно активуються тоді, коли наступає таке розміщення планет і Сонця, яке буває раз на рік – саме в пору Водохреща. Розміщення планет дуже сильно впливає на воду. Наприклад, припливи і відпливи під впливом Місяця. Також кожна молекула води знаходиться під впливом гравітаційних сил планет і Сонця.

Якраз у середині грудня розташування планет сприяє взаємодії гравітаційних сил з молекулами води, і вода стає структурованою і активованою, тому вона й стає цілющою.

Крім того, вода володіє пам’яттю, вона як живий організм, вона має можливість у своїй структурі записувати пам`ять про різні події. Японський дослідник Масару Емото випустив декілька книжок, у яких показав, якщо людина свариться у присутності води, то вона замерзає у вигляді безформних сніжинок, якщо говорить ніжні і люб’язні слова, то вона набуває правильної пелюсткової структури.

Оскільки вода має властивість запам’ятовувати те, що над нею говориться, то, коли священик над нею читає молитви, її цілющі властивості збільшуються у декілька разів.

Ось чому вода на Водохреще стає цілющою і активованою.

Народна медицина стверджує, що йорданська вода навіть виліковує рак, а, як відомо, рак виникає через послаблення імунітету і якщо вона допомагає підвищувати імунітет, то, відповідно, мала б допомагати запобіганню раку.

Ведучий 1 (3 репортер): А я вам розповім про лікувальні властивості Новозбручанської води.

За дослідженням Одеського інституту курортології, окремі лікувальні властивості “Новозбручанської” перевершують загальновідому трускавецьку “Настусю” приблизно в 1,25 рази, її запаси в Подільському регіоні сягають 190 тис. м. куб. на добу. Ця територія охоплює південно-східну частину Гусятинщини і південно-східну частину Хмельниччини. Ця вода позитивно впливає на функцію нирок, печінки, жовчного міхура, шлунку, кишечника, підшлункової залози. Вона активно використовується для лікування цукрового діабету, виведенні з організму радіонуклідів. Аналогів “Новозбручанської ” води немає у світі.

Вчитель. А зараз ми переглянемо відеофільм, в якому дізнаємось про містичні властивості води і заодно трішки підкріпимося. (перед переглядом на парти ставляться тарілочки з печивом та чай)

Вчитель. Не менш дивними є хімічні властивості води. Ряд речовин, потрапляючи у воду, бурхливо з нею реагує. Погляньте як реагує з водою натрій.

Вчитель показує дослід «Взаємодія натрію з водою».

Ведучий 5. І нарешті поговоримо про значення води. У 523 році під час переходу через Лівійську пустелю в страшних муках від спраги загинуло 50 – тисячне військо шаха Камбуза, яке не зміг перемогти ніхто. Втрата організмом великої кількості води спричинює його загибель. Без води людина може прожити 3 дні, а без їжі 30 – 50 днів. У живих організмах жодний процес не відбувається без участі води. Критерієм старіння організму є вміст у ньому води: у дітей – 80%, у людини в зрілому віці – 65%, у похилому віці – 40%.

Ведучий 6. Розгляньте таблицю «Вміст води в організмі людини», визначте де найбільший і найменший вміст води?

Системи організму

Об’ємна частка, %

Кров

92

Мозок

до 85

Нирки

82

Серце

79

Легені

79

М’язи

75

Шкіра

72

Печінка

70

Скелет

46

Жирова тканина

25

Зубна емаль

0,2

 

Найбільше води міститься у плазмі крові, у клітинах головного мозку, тому саме цей орган першим страждає від втрати води.

Давайте пригадаємо правила вживання води.

1. Прокинувшись вранці, необхідно випити одну – дві склянки води, щоби компенсувати втрату води організмом за ніч.

2. Воду необхідно пити після їжі через 1-1,5 години.

3. Під час їжі води пити не слід, оскільки це порушує процес травлення.

4. Не слід вживати часто напої «Пепсі», «Кола», «Фанта», «Спрайт», яки містять фосфор, що виснажує запаси кальцію в організмі.

5. Тільки чиста вода не містить калорій, не вимагає перетравлювання, не шкодить організму. Вона, як внутрішній душ, обмиває травний канал і готує організм до роботи. Вода – речовини досконала, пийте її в достатній кількості!

 

Вчитель. А зараз вам запропоную хімічну вікторину. Хто відповість на найбільше запитань – перемагає.

Конкурс загадок.

1) Що видно, коли нічого не видно? (Туман)

2) Без крил летять, без ніг біжать, без вітру пливуть. (Хмари)

3) Прийшов - по даху постукав, пішов – ніхто не помітив. (Дощ)

4) Не кінь, а біжить, не ліс, а шумить. (Річка)

5) Іде, іде, а прийти не може. (Дощ)

6) Кругом – вода, а з питтям – біда. (Море)

7) Не море, не земля, кораблі не плавають, ходити не можна. (Болото)

8) Що росте догори ногами? (Бурулька)

9) Текло, текло, та й лягло під скло. (Вода й лід)

10)У воді не тоне й у вогні не горить. (Лід)

 

Конкурс прислів’їв

Вода, земля, повітря - найцінніші скарби, які подарувала нам природа. Тож з давніх – давен люди дуже шанобливо ставилися до води. «Хліб- батько, вода – мати» - кажуть у народі; «Будь здоровий, як вода» - найкраще побажання добрим людям. Давайте разом згадаємо, які ще прислів’я про воду склав український народ.

Ви повинні скласти повне прислів’я із частин, які записані в двох колонках.

1.Вода за …

… той у добрі

2. Де верба …

… який поріг, така й господиня.

3. Криниця з водою …

… брат і сестра.

4. Хто у воді …

… там і вода.

5.Яка криниця, такий й господар …

… що людина з розумом.

6.Ліс і вода …

… доброту віддячить.

 

Визначення переможців.

 

ІІІ. Заключна частина

Вчитель.     «Де вода - там квітуча земля», - кажуть в народі. Берегти воду - значить берегти життя, здоров'я людей, красу і багатство навколишньої природи.

       Я наливаю в долоньку воду зі склянки. Я хочу побажати, щоб кожен з вас мав можливість пити тільки чисту воду (переливає учневі) Учень повинен сказати своє побажання і передати воду далі, з наступних підстав. І так, поки не закінчиться вода.

       Прочитаємо всі разом заповіді про воду і будемо завжди пам'ятати про них.

- Наша планета - наш дім, і кожен з нас відповідає за її майбутнє.

- Якщо знайдеш в лісі джерело, збережи його. Можливо він початок великої річки.

- Вслухайся в дзюрчання річки. Може бути, вона просить допомоги від тебе і їй потрібні твої дбайливі руки.

 - Бережіть воду! Бережіть життя!

 

 

Використана література

1. [Ел .ресурс]: Режимдоступу: http://www.water.ru/bz/param/water_in_life.shtml;

2. [Ел. ресурс]: Режим доступу: http://allforchildren.ru/kidfun/riddles_water.php;

3. [Ел. ресурс]: Режим доступу: http://www.babygreen.ru/earthecology/2010/03/22/185/;

4. Международные экологические акции в школе   (7-9 классы);

5. Издательство  «Учитель» Волгоград  2005;

6. [Ел. ресурс]:Режим доступу: http://www.onedrop.org/calcul/en/.

 

 

 

 

 

 

ДОДАТОК 1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

КЗ «Інгульське НВО «Загальноосвітня школа І-ІІІ ст.»     Устинівської районної ради Кіровоградської обл.»

 

 

 

 

ТЕМА: «НЕЗВИЧАЙНЕ ПРО ЗВИЧАЙНУ ВОДУ»

 

      Підготувала       ДРОМАШКО О.А.

 

 

 

 

 

 

                         2019р.

docx
Додав(-ла)
Дромашко Ольга
До підручника
Фізика 8 клас (Бар’яхтар В. Г., Божинова Ф. Я., Довгий С. О., Кі-рюхіна О.О. (за ред. Бар’яхтар В. Г., Довгого С.О.))
Додано
30 березня 2019
Переглядів
1252
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку