УРОК ДОБРОТИ
Мета: формувати в учнів вміння диференціювати ознаки доброго і злого; усвідомлювати неминучість кари за вчинене зло; виховувати почуття поряд-
ності, милосердя, терпимості у ставленні до близьких і чужих людей, осуд жорстокості, заздрощів, ненависті, розвивати образне сприйняття оточення. Плекати духовність засобами християнської педагогіки, формувати етичні норми; привернути їх до першооснов – Добра і Любові, навчит протидіяти
злу, утверджувати в повсякденному житті Божественні ідеали; розвивати ідею самопізнання, дружнього ставлення, толерантних стосунків.
Обладнання: таблиця з алфавітом, картки, малюнки, роздатковий
матеріал, плакат з написом:
Сказав мудрець:
Живи, добро звершай!
Та нагород за це не вимагай!
Лише в добро і вищу правду віра
Людину відрізня від мавпи і від звіра
Хай оживає істина стара –
Людина починається з добра.
Хід уроку.
1. Організація класу.
Гра. «Ввічливість та увічливість».
- Діти, я попрошу вас виконувати різні дії. І ви їх будете виконувати лише тоді, коли я буду говорити вам чарівні слова.
- Добрий день! (Учні вітаються).
- Сідайте, будь ласка. (Учні виконують).
- Підніміть уверх праву руку, будь ласка).
- Будь ласка, погладьте сусіда по голові.(Учні виконують)
- Поздоровкайтесь з сусідом, будь ласка. .(Учні виконують)
- Будь ласка, посміхніться сусіду. . .(Учні виконують)
- Скажіть, будь ласка сусіду комплімент. . .(Учні виконують)
Слухання вірша.
До всіх сердець, як до дверей,
Є ключики малі.
І кожен легко підбере,
Якщо йому не лінь.
Ти, друже, мусиш знати їх,
Зап’ятать не важко:
Маленькі ключики твої –.
«Спасибі» і «будь ласка».
2. Актуалізація опорних знань
Бесіда.
Приємно жити у світі добра, краси та добрих див. Ми поговоримо про добро, людяність, щоб збагатити свої серця любов’ю до всього живого, щоб викорени-
ти зі своїх душ зло, жорстокість, ненависть. Адже тільки в світі добра панують любов, повага, мир, спокій.
Нехай девізом сьогоднішнього уроку будуть такі слова: «Людина для добра приходить у світ і має завжди добро творити.»
Добрим бути просто чи непросто?
Не залежить доброта від зросту.
Як людей полюбиш – пошануєш,
Силу для добра в душі відчуєш.
І закрутиться Земля скоріше,
Якщо разом станемо добріші.
Доброта з роками не старіє,
Доброта від холоду зігріє.
І якщо вона як сонце світить,
То радіють і дорослі й діти.
Люди всі повинні бачить,
Що добро ти сієш…
Пролетять роки, як птахи
З часом не зупиниш.
Гра «добрі справи казкових героїв».
Я називатиму вам героя казки, а ви розповідатимете, які добрі справи він ро- бив.
- Лікар Айболить.
- Гусенятко із казки « Івасик-Телесик».
- Рак із казки «Коза-Дереза».
- Котик із казки «Котик і Півник».
- Мишка їз казки «Ріпка».
- Собачка із казки «Рукавичка».
3. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми і мети уроку.
4. Робота над вивченням нового матеріалу.
Людина повинна прагнути робити добро для тих, хто її оточує. А добро – це, насамперед, щастя всіх людей. Коли зробити добро людині, їй буде приємно, але й нам також.
4.1 Пісня «Якщо добрий ти».
Дощик босоніж по землі пробіг,
Клени по плечах плескав.
Якщо день ясний – то лунає сміх,
А коли все навпаки – кепсько.(2 р.)
Чуєш, як дзвенять в небі промінці –
Сонячні ясні струни.
Якщо добрий ти – хороше усім.
А коли все навпаки – сумно. (2 р.)
Кожному свою посмішку лиши,
Радість – тим, кому тяжко.
Якщо заспівать – легше на душі,
А коли все навпаки – важко. (2 р.)
4.2. Асоціативний кущ.
Добирання асоціативних слів до слова «добро».
ДОБРОТА ПРИВІТНІСТЬ УВАЖНІСТЬ
чесність ДОБРО повага
порядність людяність ввічливість
4.3. Робота з підручником.
Опрацювання статті (стор.145-146).
4.4. Абетка моральних норм.
Назвати на кожну букву українського алфавіту назву моральної норми.
А- акуратність; Л-любов; Ц-цілеспрямованість;
Б- бадьорість; М- милосердя; Ш-шанування;
В- волелюбність; Н- надійність; Щ- щирість;
Г- гідність; О- освіченість; Ю- юність;
Д- доброта; П- повага; Я – ясність;
Е- ерудованість; Р – радість;
Є- єдність; С- сміливість;
Ж- життєрадісність; Т- толерантність;
З- злагода; У – уважність;
І- інтелігентність; Ф- фантазія;
К- краса; Х- хоробрість;
4.5.Гра «Якщо ти добра людина, то повинен…»
Умови гри. Якщо людина повинна робити те, що я називаю, ви плескаєте в долоні, а якщо ні, тоді не плескаєте.
- Робити комусь зло, якщо цього ніхто не бачить.
- Допомагати мамі мити посуд.
- Не вмиватися.
- Берегти природу.
- Шанувати чужу працю.
- Галасувати, коли хтось відпочиває.
- Бути вихованим.
- Обманювати.
- Сваритися.
- Хвалитися.
- Насміхатися з чужого горя.
- Багато читати.
- Не слухатися батьків.
- Любити рідних.
- Ділитися тим, що в тебе є.
- Ображати інших.
- Спати на уроках.
- Красти.
- Допомагати друзям у біді.
Бачу, ви знаєте, що має робити добра людина. Іноді вистачає одного доброго слова, щоб звеселити людину, зробити їй приємно, чи навіть допомогти в біді, тим більше своїм друзям.
Дружба, дружба над усе,
дружба радість нам несе,
Дружба всім нам дорога.
Дружба жити помага.
Що це значить – не дружити?
Жити так – одинаком?
Не дружити – це ходити
Не дверима, а вікном.
В школі вчитись і не дружити –
Це. повірте, все одно,
Що, заплющившись, сидіти
І дивитись у вікно.
Пісня «Справжній друг».
(Сл.М.Пляцковського, муз. Б.Савельєва)
Дружба віддана не зламається,
Не розклеїться від дощу і хуг.
Друг в біді не лишить,
Щирим словом втішить,-
Отакий він незрадливий,
Справжній друг. (Двічі)
Ми посваримось і помиримось,
«Нерозлийвода», - кажуть всі навкруг.
Вдень чи в ніч негожу,
Друг мені поможе, -
Отакий він незрадливий,
Справжній друг. (Двічі)
Друг завжди мене прийде виручить,
Він не жде подяк і не жде послуг.
Будь комусь в пригоді.
В будь-якій негоді.
Отакий він незрадливий,
Справжній друг. (Двічі)
4.6. Робота над прислів’ями.
Стережися злого,* * чини добро.
Як хочеш, щоб з тобою чинили люди,* *так і ти вчиняй з ними.
За добро* * добром платять.
Життя дано людині* * на добрі справи.
З добром дружись, * *а лихих стережись.
Добре там жити ,* * де вміють дружити.
Добро в людині* * завжди красиве.
Доброму* *всюди добре.
До доброї криниці* * і стежка втоптана.
Поспішай * *робити добро.
4.7. Тренінг.
В індіанців є дуже мудра гра. Вона називається «Розмова по колу». Висловлю
ється на задану тему той, хто отримує розмовний жезл. Пропоную кожному, чия прийшла черга говорити, висловитись, що для нього є ТВОРИТИ ДОБРО.
Все – із доброго чи злого-
Починається з малого.
Листя виросте з листочка,
З нитки витчеться сорочка.
З пагінця чи бруньки – гілка,
З гілки – дудочка-сопілка.
Хліб- з маленької зернини,
Дощ – з маленької зернини.
Навіть річечка-ріка
Починається з струмка.
І всім відома істина проста –
Людина починається з добра
Врятує світ краса –
Завжди так говорили.
Тепер врятує світ лиш доброта,
Бо однієї вже краси занадто мало,
Бо стільки всюди зла –
Людина вже не та…
Тож, люди на Землі!
Спішіть добро творити,
Щоб нам не згинути у морі зла,
Щоб кожен міг серед краси прожити
У царстві справедливості й добра.
Ти добро лиш твори повсюди,
Хай тепло твої повнять груди.
Ти посій і доглянь пшеницю,
Ти вкопай і почисть криницю,
Волю дай, нагодуй пташину,
Приласкай і навчи дитину.
Бо людина у цьому світі
Лиш добро повинна творити.
4.8. Слухання легенди.
Легенда « Все у твоїх руках».
Ця історія трапилась багато років тому у стародавньому місті, у якому жив відомий мудрець. Слава про його мудрість розійшлася далеко від рідного міста. І була в цьому місті людина, яка заздрила його славі. Якось вирішила ця заздрі- сна людина вигадати таке запитання, щоб мудрець не міг на нього відповісти.
Тоді пішов заздрісник на луки, спіймав метелика, посадив його між замкне-
них долонь і подумав: « Спитаю я в мудреця ось що. Скажи-но, о наймудріший, який метелик у мене в руках – живий чи мертвий? Я якщо він скаже, що живий-
я стисну долоні – і метелик помре, а якщо він скаже, що мертвий, я розкрию до- лоні – і метелик полетить. Отоді всі зрозуміють, хто з нас розумніший.»
так все і трапилось. Заздрісник спіймав метелика, посадив його між долонями, пішов до мудреця то запитав у нього: « Який метелик у мене в руках, о наймуд- ріший: живий чи мертвий?» і тоді мудрець, який дійсно був дуже розумною лю- диною, сказав: «Все у твоїх руках».
4.9.Вірш.
Сію дитині
В серденько ласку.
Сійся-родися
Ніжне «Будь ласка»,
Вдячне «Спасибі»,
«Вибач» тремтливе –
Слово у серці,
Як зернятко в ниві.
«Доброго ранку»!
«Світлої днини»!
Щедро даруй ти
Людям, дитино.
Мова барвиста,
Мова багата,
Рідна і тепла,
Як батьківська хата.
5. Закріплення вивченого матеріалу.
5.1 Бесіда.
Милосердя і доброта – як два крила, на яких тримається людство. Ще з дав- ньоруських часів цілком природним і закономірним вважали допомогти нещас- ним і знедоленим, поділитися шматком хліба, дати притулок безхатьку, захис- тити старого, порятувати хворого, підбадьорити скривдженого.
За добрі вчинки ми повинні дякувати, але за власні добрі справи не повинні чекати подяки.
5.2 Вірш «Татова порада».
Хлопчина вбіг із двору в хату
До тата голосно гука:
- А я провідав у лікарні
Свого найкращого дружка.
Тож, правда, тату, я чутливий
І маю серце золоте?-
Замисливсь тато на хвилину
І так сказав йому на те:
- коли в тебе в тяжку хвилину
Людина виручить з біди,
Про це добро, аж поки віку,
Ти, синку, пам’ятай завжди.
Коли ж людині щиросердно
Ти зробиш сам добро колись,-
Про це забудь, , аж поки віку,
Мовчи й нікому не хвались.
5.3. Читання «листа».
Доброзичливо потрібно ставитися не лише до людей, а й до всього оточуючо го світу. Брати наші менші, дізнавшись про наш з вами сьогоднішній урок урок
надіслали нам листа.
До вас, мої рідні, звертаюся я –
Найменший у нашій сім’ї.
Стоїть на узліссі ялинка моя –
Не зрубайте її!
На озері плаває пташка моя –
Не убийте її!
Яскріє на небі зірка моя –
Не згасіте її!
Світ-казку будує мрія моя –
Не спиняйте її!
5.4. Слухання вірша.
Йтиму садом,
Полем, а чи лугом,
Буду я природі вірним другом.
Не столочу навіть і трави,
Я скажу їй:
- зеленій, живи!
Коли лісом буду я іти,
Теж посію
Зерна доброти,
Побажаю дереву і пташці,
Щоб віки жили у мирі і у щасті.
5.5. Бесіда.
Найважливіше в нашому житті – навчитись жити в мирі й злагоді. Якщо немає згоди, а кипить ворожнеча між людьми, то настає війна, гинуть люди і тоді вже нічого людині непотрібне.
Наша українська земля здавна славилася щирими, працьовитими,гостинними людьми, які понад усе цінують мир.
Про миролюбство та дружність нашого народу свідчить і наш синьо-жовтий прапор. Жовтий колір символізує врожайні золоті українські ниви, що дають нам хліб. А синій колір – ясне, безхмарне і мирне небо над нашою Вітчизною, якого прагнуть всі люди.
5.6. Вірш.
Коли б оглянути весь світ
З вершини синіх гір
Чи з літака, що у політ
Прямує аж до зір,
І крикнуть: «Люди на землі!
Озвіться- хто за мир?»
5.7. Виконння пісні «Бусол на хаті».
Бусол на хаті.
Де це було, близько, далеко.
Може в дитинстві чи в сні,
Тільки на хаті гніздечко лелека
Звив навесні.
Клекіт лелечий дзвінкий та веселий
Чувся тоді і лунав,
Щастя і долі в хаті, в оселі
Бусол бажав.
П р и с п і в:
Люди, тихіше! – вас буду благати:
Війни хай згинуть в імлі!
Бусол на хаті -
Щастя у хаті,
Мир на землі.
Бусол плекає своє лелечатко,
Сонце пливе золоте,
А у хатині маленьке дівчатко
Також росте.
Люди, подбайте про мир – це так треба!
Вірте, дорослі й малі:
Бусол на хаті -
Щастя у хаті,
Мир на землі.
Приспів:
5.8.Слухання притчі.
ДОБРО І ЗЛО.
Одного разу Добро завітало на гостину до Зла. Зло почало пригощати Добро чаєм, але в кухлик замість цукру поклало сіль.
Добро скуштувало чай, але нічого не сказало Злу, тільки подякувало за гости-
ну.
А коли Добро йшло додому, воно сказало: «Щось цукор у вас несолодкий. Візьміть гроші, купіть собі цукерок до чаю».
Так Добро віддячило Злу за зло добром.
Так чиніть завжди і ви.
5.9. Створення «квітки- семицвітки» Доброти».
Учні вирізують кольорові пелюстки. На «пелюстках» пишуть позитивні риси характеру, потім прикріплюють «пелюстки» на дошку до серединки-центра.
6.Підсумок уроку.
Вчитель.
Урок наш підходить до кінця. Зичу вам щастя і добра, щоб поменше мали ви турбот, бо з малих дітей виростає народ.
Хай радість і сонце
Заглядають у віконце,
Відкриються двері
Для щастя і тепла.
Хай сила прибуде,
Здоров’я зміцніє
На щедрі, на довгі,
На многі літа.
Пісня «Надія».
Мріє листочок явором стати,
Пташка маленька- в небі літати.
Вірить у диво кожна людина,
Вірить матуся в дочку і сина.
Приспів:
Хай живе, хай живе надія,
Хай земля, хай земля радіє,
Хай печаль серце обминає,
І добро всіх людей єднає.
Ночі вишневі в зоряній тиші,
Вітер блакитно жито колише.
Ми збережемо нашу єдину,
Вільну Вкраїну, славну родину.
Приспів:
Використана література:
1.Богуш А.М., Смоловська О.І. Етичні бесіди в 1-4 класах.- К., 1991.
2. Коробка Т.Б. Уроки доброти у 1-3 класах.//Початкове навчання та виховання. – 2015.- №№31-32.С.53-75.
3.Сухомлинський В.О. Квітка сонця. Притчі, казки, оповідання. – К.:Ви- давничий дім «Школа», 2009.