1
План:
1. Вступне слово ведучих
2. Вікторина «Обери правильну відповідь»
3. Завдання «Знайди на зображені тварину»
4. Ребуси на біологічну тематику
5. Конкурс «Відгадай птаха за зображенням»
6. Біологічний кросворд
7. Підведення підсумків
Хід проведення
Організаційний момент: захід проводиться для 8х класів; перед початком проведення сформовано два столи, на яких позначені відповідні номери «команда 1, 2». Ведучі запрошують учнів класу зайняти свої місця.
Ведуча 1: Доброго дня, шановні учні, вчителі та гості. Ми раді вітати вас на інтелектуальній грі з біології «Найрозумніший».
Ведуча 2: Доброго дня всім присутнім. Сьогодні за звання «НАЙРОЗУМНІШИЙ» будуть змагатися учні 8-х класів.
Організаційний момент: ведучі оголошують правила гри.
Ведуча 1: У грі беруть участь по 5 учні з кожного класу. Крім цього ми маємо обрати 4-х учнів (2 з кожної команди), які будуть членами жюрі.
Ведуча 2: Завдання будуть з’являтися на ваших екранах та на проекторі. Крім того, ми будемо їх повторно озвучувати.
Ведуча 1: Гра складається з 5 рівнів, кожна з яких вміщає в себе різноманітні завдання не лише за складністю, а й за тематикою. Оцінка питань залежить від їх складності.
Ведуча 2: На кожне питання вам дається близько 2 хвилин (час фіксується за допомогою секундоміра). За підказки, розмови, передачу підказок жестами – відповідь не зараховується.
Ведуча 1: Ну що поїхали?! І так, перший рівень – «Обери правильну відповідь». Ви маєте відповісти на 20 питань, які мають чотири варіанти відповіді, але правильна лише одна. Питання складаються з різних розділів біології (перш за все, ботаніка, зоологія, анатомія людини, загальна біологія). Вартість питання складає 2 бали.
Питання 1го рівня – «Обери правильну відповідь».
1. Основоположником еволюційного вчення є:
А) Чарльз Дарвін; Б) Теодор Шванн; В) Карл Ліней; Г) В. І. Вернадський.
2. Як називається наука, що вивчає процеси старіння організму?
А) Гістологія; Б) Іхтіологія; В) Мікологія; Г) Геронтологія.
3. Як називається короткий відросток нейрона?
А) Аксон; Б) Дендрит; В) Нейроглія; Г) Нефрон.
4. Цій тварині в усі часи та всі народи світу давали такі прізвиська – «страта єгипетська», «щелепи вітру»; підраховано, що тонна таких тварин може з’їсти до 10 тонн зелені. Хто це?
А) Колібрі; Б) Білий ведмідь; В) Сарана; Г) Польова миша.
5. Яке дерево вважають найбільшим у світі?
А) Секвоя; Б) Ялина; В) Клен; Г) Каштан.
6. Який колір крові у молюсків?
А) червона; Б) жовта; В) фіолетова; Г) блакитна.
7. З скількох основних частин складається слуховий аналізатор людини?
А) Двох; Б) Трьох; В) П’яти; Г) Чотирьох.
8. Що займає третину життя людини?
А) Хвороба; Б) Вживання їжі; В) Пошук їжі; Г) Сон.
9. Наукове припущення, яке використовується для пояснення певних реальних явищ – це:
А) Гіпотеза; Б) Теорія; В) Експеримент; Г) Закон.
10. Оберіть тварину, яка є паразитом людини:
А) Гідра; Б) Тарантул; В) Стьожак широкий; Г) Рак-самітник.
11. Назвіть умову, за якої в харчових продуктах може розвинутися бактерія, що спричиняє ботулізм.
А) Відсутність кисню; Б) Яскраве освітлення; В) Висока температура; Г) Низька температура.
12. Як називаються, безбарвні клітини крові, що мають ядро та захищають організм від мікроорганізмів?
А) Еритроцити; Б) Лейкоцити; В) Остеоцити; Г) Тромбоцити.
13. Яким терміном позначається відносна сталість внутрішнього середовища організму?
А) Мутація; Б) Біоценоз; В) Тропізм; Г) Гомеостаз.
14. Відповідь організму людини на дію зовнішнього або внутрішнього середовища за участю нервової системи – це:
А) Таксис; Б) Подразливість; В) Рефлекс; Г) Моніторинг.
15. Як називається індивідуальний розвиток організму?
А) Онтогенез; Б) Гомеостаз; В) Біоценоз; Г) Симбіоз.
16. Метод, який дає змогу прогнозувати наслідки різних процесів чи явищ у природі:
А) Експеримент; Б) Моніторинг; В) Теорія; Г) Моделювання.
17. Біологічно активні речовини, які виробляють залози внутрішньої секреції?
А) Вітаміни; Б) Гормони; В) Антибіотики; Г) Жири.
18. Про яку рослину говорять: «Сімсот соколят на одній подушці сплять»?
А) Калина; Б) Кріп; В) Деревій; Г) Соняшник.
19. Як називається наука, що вивчає гриби?
А) Мікологія; Б) Бактеріологія; В) Вірусологія; Г) Ліхенологія.
20. Визначте, з якої кількості шарів складається шкіра людини.
А) 2; Б) 5; В) 3; Г) 1.
Організаційний момент: підведення підсумків першого раунду.
Ведуча 2: А ми переходимо до наступного етапу – завдання «Знайди на зображенні тварину».
Ведуча 1: Умови дуже прості: на ваших екранах з’являється зображення на якому прихована тваринка, ви маєте її відшукати. Завдання містить 2 варіанти, кожен з яких оцінюється в 10 балів. Один, два, три – час пішов.
Завдання 1: знайдіть на зображені дельфіна.
Відповідь:
Завдання 2: знайдіть на цій фотографії кота.
Відповідь:
Організаційний момент: підведення підсумків другого раунду.
Ведуча 2: Наступна зупинка найцікавіша – ребуси на біологічну тематику.
Ведуча 1: Ребуси складені на різну тематику, всього 10 завдань по 5 балів. Час пішов.
Завдання:
1.
Відповідь: Звивини.
2.
Відповідь: Скат.
3.
Відповідь: Оцвітина.
4.
Відповідь: Амеба.
5.
Відповідь: Рефлекс.
6.
Відповідь: Запилення.
7.
Відповідь: Рецептор.
8.
Відповідь: Мозочок.
9.
Відповідь: Черешок.
10.
Відповідь: Дендрит.
Організаційний момент: підведення підсумків третього раунду.
Ведуча 2: В нас на черзі наступний конкурс – «Відгадай птаха за зображенням». На екрані з’являтимуться зображення птахів, ваше завдання відгадати загадку та обрати ту картинку, на якій показана правильна відповідь.
Завдання:
№ 1.
Довгошиїй, довгоногий,
Мчить, як вітер, край дороги,
Тільки куряву здіймає.
Птах, однак, цей не літає.
Має голову маленьку,
Вкриту пухом, всю чорненьку.
Схожий пух на діадему…
Познайомтесь: це – птах…
1. 2.
3. 4.
Відповідь: 3 (Ему).
№ 2.
Пір’я – вбраннячко розкішне:
Золоте, барвисте, пишне.
Ходить гордо, наче пан,
Дивний красень, птах – …
1. 2.
3. 4.
Відповідь: 1 (Фазан).
№ 3.
Має здібності до мови.
Слово пташці цій скажіть –
Вона його повторить вмить.
1. 2.
3. 4.
Відповідь: 4 (Папуга).
№ 4.
Птах поважно походжає,
У хвості квітник ховає.
Як розпустить він хвоста –
Наче ружа зацвіла.
1. 2.
3. 4.
Відповідь: 2 (Павич).
№ 5.
Птах розправив дужі крила,
Білі крила – мов вітрила.
Гляньте-но, – кричить матрос, –
Там, у небі…
1. 2.
3. 4.
Відповідь: 1 (Альбатрос).
Організаційний момент: підведення підсумків четвертого раунду.
Ведуча 1: Наш захід майже підходе до завершення, і в нас залишився ще один раунд – «Біологічний кросворд». Правила наступні: кросворд містить 10 питань, кожне з яких оцінюється в 1 бал. Питання стосуються біології рослин, я гадаю що ви впораєтесь з цим завданням на відмінно.
Завдання:
По горизонталі:
1. Молоде стебло рослини.
2. Кущова рослина з колючими гілками та великими кисло-солодкими їстівними ягодами.
5. Багаторічна трав'яниста рослина родини макових із жовтими квітками і молочним соком, яка використовується в медицині.
9. Рослина, листки якої не мають продихів.
10. Батьківщина баклажана.
По вертикалі:
3. Трав'яниста рослина родини злакових, зерна якої є цінним харчовим продуктом.
4. Баштанна сланка рослина з великими їстівними плодами.
6. Дерево, яке є найкращою сировиною для виготовлення музичних інструментів.
7. Ця рослина по вмісту білка поступається лише м’ясу, росте на наших грядках; її листя містить вітаміни А, В, С.
8. Наука, що вивчає водорості.
Відповіді:
По горизонталі: 1 – паросток; 2 – аґрус; 5 – чистотіл; 9 – елодея; 10 – Індія.
По вертикалі: 3 – рис; 4 – кавун; 6 – ялина; 7 – шпинат; 8 – альгологія.
Організаційний момент: підведення підсумків п’ятого раунду; всієї гри; вручення грамот.
Ведуча 2: Ось так швидко й пролетів час, наша гра підійшла до завершення.
Ведуча 1: Незважаючи на те, хто з вас сьогодні здобув перемогу, а хто ні, я впевнена, що ви гарно провели час.
Ведуча 2: Я гадаю, що сьогодні ви не лише перевірили свої знання, а й дізналися дещо нове.
Ведуча 1,2: На все добре. До нових зустрічей!