Позакласний захід з фізики "450 років від дня народження Галілео Галілея"

Про матеріал

Історія знає багато вчених, імена яких глибоко шанують передові люди всього світу. До таких титанів належить Галілео Галілей. Учений широкого діапазону. Його ідеї далеко випередили науку того часу, а відкриття збагатили різні галузі знань. Галілей є основоположником експериментально-математичного методу дослідження природи, він сформулював найважливіші принципи механічного світу, які згодом стали фундаментом для побудови теорії тяжіння Ньютона.

Мета заходу: Показати, в яких умовах відбувалося формування особи Галілео Галілея, які підсумки його етичної і цивільної позиції; в процесі власної пошукової роботи побудувати цікаву розповідь про життя, стиль діяльності і мислення ученого, що дозволили йому здійснити чимало науково-технічних і астрономічних прогнозів.

Формувати навички творчого використання отриманих відомостей, уміння виступати перед аудиторією, працювати в гурті.

Сприяти вихованню відчуття відповідальності перед колективом, прагнення передати отриману інформацію товаришам, поповнити свої знання, познайомитися з додатковою літературою.

Обладнання:

- портрет Галілео Галілея;

- мультимедійний проектор;

- плакати з висловами

Перегляд файлу

КЛАВДІЇВСЬКА ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА І-ІІІ СТУПЕНІВ

ІМЕНІ ОЛЕКСАНДРА РИБАЛКА

БОРОДЯНСЬКОГО РАЙОНУ КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

 

 

 

 

 

 

450 років

від дня народження

Галілео Галілея

 

(позакласний захід  з використанням мультимедійної презентації)

 

 

 

 

 

Підготувала:

Міщенко Олена Олександрівна

вчитель фізики

першої кваліфікаційної категорії

Клавдіївської ЗОШ І-ІІІ ступенів

імені Олександра Рибалка

Бородянського району

Київської області

 

 

 

 

 

Клавдієво

  2014 р

 

 (Слайд 1) Розробка позакласного заходу: «Галілео Галілей»

     Історія знає  багато  вчених, імена яких глибоко шанують передові люди всього світу. До таких титанів належить Галілео Галілей. Учений широкого діапазону. Його ідеї далеко випередили науку того часу, а відкриття збагатили різні галузі знань. Галілей є основоположником експериментально-математичного методу дослідження природи, він сформулював найважливіші принципи механічного світу, які згодом стали фундаментом для побудови теорії тяжіння Ньютона.

Мета заходу: Показати, в яких умовах відбувалося формування особи Галілео Галілея, які підсумки його етичної і цивільної позиції; в процесі власної пошукової роботи побудувати цікаву розповідь про життя, стиль діяльності і мислення ученого, що дозволили йому здійснити чимало науково-технічних і астрономічних прогнозів.

Формувати навички творчого використання отриманих відомостей, уміння виступати перед аудиторією, працювати в гурті.

Сприяти вихованню відчуття відповідальності перед колективом, прагнення передати отриману інформацію товаришам, поповнити свої знання, познайомитися з додатковою літературою.

Обладнання:

-  портрет Галілео Галілея;

-  мультимедійний  проектор;

-  плакати з висловами

 

Ведучий. Наш вечір ми присвячуємо Галілео Галілею — великому громадянинові, ученому (Слайд 2)

1 учень. О ты‚ великий Галилей,

Тебе дань памяти даём.

Ты, словно в небе тот Орфей.

Мы разуму сей день поём,

Гигантской мысли поддаёмся.

Кто совершенствовал свой телескоп,

Навёл на небо – поразился.

О сколько звёзд - он удивился.

И мысли вновь роятся в голове,

(Слайд 3) Увидел первым горы на Луне.

Долины на Луне, как будто рай.

И спутники Юпитера, ты открывай .

И пострадал от инквизиции  - бедняга,

Но в сердце у него отвага.

< И всё таки она вертится > - сказал

Планетный мир , то был обвал

Ах сколько лет прошло‚ с тех пор

Но помним мы его теперь,

Который смелой мыслью прорубил

И гениальностью весь мир затмил .

(Слайд 4) 2 учень. Це ім'я відоме усім. Галілео Галілей (1564—1642) є основоположником експериментально-математичного методу дослідження природи, він сформулював найважливіші принципи механічного світу, які згодом стали фундаментом для побудови теорії тяжіння Ньютона.

(Слайд 5) 3 учень. Галілей народився в родині збіднілого дворянина в місті Пізі (недалеко від Флоренції). Він поглиблено вивчав точні науки і згодом став професором математики Падуанського університету. Через те що Галілей жваво цікавився астрономією, незабаром він розгорнув активну науково-дослідницьку діяльність, особливо в області астрономії й механіки.

 (Слайд 6,7) Роки перебування в  Падуї — найбільш  плодотворний період наукової діяльності Галілея. Незабаром він став самим відомим професором в Падуї. Студенти групами йшли на його лекції, венеціанський уряд постійно поручав Галілею розробки різних технічних установок. З ним активно ведуть переписку молодий Кеплер та інші наукові генії того часу

(Слайд 8,9) 4 учень. Галілей, який сконструював і першим застосував телескоп для астрономічних спостережень, своїми відкриттями підтвердив теорії Коперника й ідеї Джордано Бруно. Якщо спиратися на історичні факти, то винахід телескопа приписується голландському оптикові Хансу Ліпперсгею. У 1609 р. Галілей довідався про винахід і виготовив власні інструменти, один із яких дав 30-кратне збільшення.

(Слайд 10 ) Спостерігаючи за Місяцем, він виявив хребти й кратери (у його уявленні — «гори» і «моря»), роздивився тисячі й тисячі зір, які утворюють Молочний Шлях, побачив супутники Юпітера(Слайд 11), розглянув плями на Сонці та ін. Завдяки відкриттю ним супутників Юпітера, запанувала істинність геліоцентричної теорії Коперника, яку спочатку Галілей вважав непереконливою. А явища, що спостерігаються на Місяці, який раніше уявлявся аналогічною до Землі планетою, підтверджували ідею Бруно про фізичну однорідність Землі й неба. (Слайд 12) Спостереження плям на поверхні Сонця допомогли Галілеєві з'ясувати, що світило обертається навколо своєї осі. Спостережувана періодична зміна фаз Венери «розсипала» систему Птолемея, тому що це явище не знаходило в його роботах пояснення. (Слайд 13,14) Відкриття ж зоряного складу Молочного Шляху виявилося побічним доказом незліченності світів у Всесвіті.

(Слайд 15) 5 учень. Галілей також домігся значних успіхів у розвитку механіки, створив найважливішу її галузь — динаміку, тобто відкрив вчення про рух тіл, а результати усіх своїх досліджень він опублікував у роботі під назвою «Діалог про дві найголовніші системи світу» — Птолемея й Коперника. «Діалог» викликав лють батьків католицької церкви, у результаті чого Галілей був відданий суду інквізиції, яка змусила його зректися ідей Коперника, які він пропагував. Після суду, що відбувся в 1633 p., Галілея відправили у заслання, а в 1642 р. він помер. «Діалог» був заборонений, але призупинити подальшу перемогу ідей Коперника, Бруно й Галілея церква вже не могла.

(Слайд 16) 6 учень. Займаючись питаннями механіки, Галілей відкрив ряд її фундаментальних законів: пропорційність шляху, який проходять падаючі тіла, до квадратів часу їхнього падіння; рівність швидкостей падіння тіл різної ваги в безповітряному середовищі (усупереч твердженням Арістотеля і схоластиків про пропорційність швидкості падіння тіл до їхньої ваги); збереження прямолінійного рівномірного руху, наданого якому-небудь тілу, доти, поки який-небудь зовнішній вплив не припинить його (що згодом одержало назву закону інерції), та ін. Учений використовував також для доказу теорії Коперника закони механіки, що пояснювали явища, які відбуваються в космосі. Так, наприклад, обиватель, не ознайомлений із законами механіки, вважав природним, що при русі Землі у світовому просторі обов'язково повинен виникнути найсильніший вихор, який змете усе на своєму шляху. Галілей також встановив, що рівномірний рух тіла ніяк не відбивається на процесах, які відбуваються на його поверхні.

(Слайд 17) 7 учень. Серед безлічі відкриттів Галілей встановив математичне співвідношення між відстанню, яку проходить падаюче тіло, і часом його падіння. Тут Галілей відкрив закон рівноприскореного руху, при якому швидкість тіла, що рухається з прискоренням, виявилася пропорційною до часу, а не відстані, як було прийнято вважати раніше.

8 учень. Галілей також відкрив, що, якщо не враховувати опору повітря, і легкі, і масивні тіла упадуть на землю з однаковим прискоренням. Наприклад, якщо з великої висоти скинути два різні за вагою предмети, вони вдаряться об землю одночасно. Це відкриття суперечило уявленню, яке існувало на той час, про те, що чим предмет важчий, тим скоріше він повинен падати. Крім того, Галілей спростував вчення Арістотеля, що безповітряного простору немає. Учений довів існування вакууму і продемонстрував його отримання в штучно створених умовах.

(Слайд 18 ) 1 учень. У своїх «Бесідах» Галілей майже впритул підійшов до того, що тепер ми називаємо першим законом Ньютона. Він стверджував, що якщо якому-небудь тілу надати деякої швидкості, то воно рухатиметься в заданому напрямку, поки на нього не буде здійснено вплив, що перешкоджає цьому рухові. Незалежно від своєї ваги, тіло, що рухається в горизонтальній площині, не відчуває ані прискорення, ані уповільнення. Зроблений Галілеєм висновок був своєрідним варіантом закону інерції. Галілей також увів поняття «кругової інерції», зміст якого полягав у тому, що при відсутності яких-небудь сил тіло зможе продовжувати рух по колу. Тут для прикладу розглядається рух небесного тіла. Так, у невеликих, земних масштабах тіла рухаються по прямих, але, оскільки Земля має кулясту форму, «горизонтальна площина», у якій здійснюється рівномірний рух тіла, виявляється в кінцевому рахунку рівнобіжною до земної поверхні. Не можна уявити собі такий рух, який би вічно відбувався по прямій лінії: Земля й планети рухаються навколо Сонця по кругових орбітах без видимого впливу на них яких-небудь зовнішніх сил, тому здійснюваний ними круговий рух слід, за Галілеєм, вважати природним.

(Слайд 19) 2 учень. Відкриття Кеплером законів руху планет навколо Сонця і галілеївське  філософське значення законів механіки перевернули всі колишні уявлення про будову Сонячної системи. Вони дали суворо математичне трактування поняття закономірності, що споконвічно ґрунтувалося на елементах антропоморфізму й міфології, поставивши, таким чином, це поняття на фізичний грунт. Своїми працями Кеплер і Галілей вперше в історії розвитку людського пізнання надали поняттю закону природи власне науковий зміст. Галілей, у свою чергу, показав, що для підтримання сили руху наявність сили необов'язкова, що тіла можуть одночасно здійснювати рухи різних видів, що падаючі тіла зазнають однакового прискорення незалежно від їхньої ваги і що вакуум усе-таки існує.

(Слайд 20) 3 учень. Якщо говорити про поєднання Галілеєм релігійних поглядів із науковими розробками, то необхідно зазначити, що вчений, використовуючи теорію двоїстої істини, рішуче відокремлював науку від релігії, що зовсім не влаштовувало церкву. У зв'язку з тим, що основний предмет науки — це природа і людина, Галілей стверджував, що природа повинна вивчатися за допомогою математики й дослідів. Церква ж пропагувала «благочестя й послух», вивчення природи за допомогою Біблії. Виходячи зі своїх ідей, а в основному з ідеї про нескінченність Всесвіту, Галілей висунув глибоку гносеологічну ідею про нескінченність процесу пізнання істини. У такий спосіб він вступив у конфлікт зі схоластично-догматичними уявленнями про непорушність положень «божественної істини», виступив проти Арістотеля та інших «отців схоластики».

(Слайд 21) 4 учень. Прагнучи пояснити будову Всесвіту, Галілей стверджував, що Бог, який колись створив світ, помістив Сонце в центрі світу, а планетам надав руху у напрямках до Сонця, змінивши в певній точці їхній прямий шлях на круговий. На цьому діяльність Бога в роботах ученого закінчувалася, далі природа виробила свої власні об'єктивні закономірності, вивченням яких і займався Галілей. На основі спостережень  Галілей зробив висновки, що  геліоцентрична система світу, яку запропонував Коперник, являється єдиною вірною.

(Слайд 22) 5 учень. Галілей починає все сміливіше пропагандувати вчення Коперника. В 1616 році одинадцять  богословів розглянули вчення  Коперника і дійшли висновку про його складність. Галілея визвали із Флоренції в Рим і поставили вимогу припинити  пропаганду єретичних уявлень про будову світу.  Галілей був вимушений підкоритися.

(Слайд 23) 6 учень. Тяжко уявити собі більш принизливе явище ніж суд перед яким довелося постати Галілею. Його силою змусили відмовитися від вчення, що   Земля обертається.

(Слайд 24) 7 учень. Галілей був засуджений до тюремного ув’язнення на термін, який встановить Папа. Його оголосили не єретиком, а “сильно запідозреним у єресі”; таке формулювання також було тяжким звинуваченням, проте рятувала від багаття. Після оголошення вироку Галілей на колінах вимовив запропонований йому текст зречення. Копії вироку за особистим розпорядженням Папи Урбана були розіслані в усі університети католицької Європи.

(Слайд 25) 8 учень. Папа не став довго тримати Галілея у в’язниці. Після винесення вироку Галілея поселили на одній з вілл Медічі, звідки він був переведений до палацу свого друга, архієпископа Пікколоміні в Сієні. Через п’ять місяців Галілею було дозволено вирушити на батьківщину, і той осів у Арчетрі, поруч з монастирем, де знаходилися його дочки. Тут він провів решту життя під домашнім арештом і під постійним наглядом інквізиції.

1 учень. Режим утримання Галілея не відрізнявся від тюремного, і йому постійно погрожували переведенням у в’язницю за найменше порушення режиму. Галілею не дозволялося відвідання міст, хоча тяжкохворий в’язень потребував постійному лікарського нагляду. У перші роки йому заборонено було приймати гостей під страхом переводу до в’язниці; згодом режим був дещо пом’якшено, і друзі змогли відвідувати Галілея — правда, не більше ніж по одному.

(Слайд 26)  2 учень. В 1642 році великий муж науки, людина, що довела всьому світу правоту Коперника, мужній боєць Галілео Галілей помер. Але не дивлячись на те, що його змусили в останні роки його життя відмовитися від своєї науки особливого впливу на саму науку це не мало і вона поступово, не дивлячись на всі релігійні забобони і погрози розвивалась.

(Слайд 27) 3 учень.   В 1637 році зір Галілея став погіршуватися, і в 1638 році він повністю осліп.

В 1641 році здоров’я Галілея різко погіршилось, він помер в Арчетрі  8 січня  1642 року.

В 1737 році була виконана остання воля Галілея – його  прах було  перенесено у  Флоренцію, в церкву Санта- Кроче

(Слайд 28) 4 учень. Лише в листопаді 1979 року  папа римський Іоан-Павло II офіційно визнав, що  інквізиція в 1633 році допустила помилку, силою змусивши відмовитися вченого від теорії Коперника

(Слайд 29) 5 учень.  Знамениті відкриття вченого
Зробив телескоп з опуклої лінзи - об“єктива і увігнутої - окуляра‚ який давав збільшення у 32 рази‚ а потім удосконалив свій телескоп і завдяки цьому зробив свої важливі відкриття у астрономії;

Першим побачив гори і долини на Місяці ;

Установив‚ що Місяць лише відбиває світло‚ яке йде від Сонця ;

Дійшов до висновку‚ що гори на поверхні Місяця значно більші від тих‚

що є на Землі ;

Місяць  повернутий  до  Землі  лише  одним  своїм  боком, а  інший  бік  із  Землі  невидимий;

Подивившись  на  Чумацький  Шлях, установив, що  це – скупчення  величезної  кількості  зір;

7 січня  1610 року  він  відкрив  три  супутники  Юпітера, що  лежать  практично  на  одній  лінії  і  рухаються. Незабаром  ним  був  відкритий  і  четвертий  супутник  Юпітера;

Відкрив  фази  Венери  і  плями  на  Сонці;

Галілей  досліджував  і  Сатурн, але  докладно  дослідив  цю  планету  його  великий  послідовник  Хрістіан  Гюйгенс.

(Слайд 30) 6 учень

Інші досягнення

Галілей винайшов:

Гідростатичні терези

пропорційний циркуль

перший термометр, ще без шкали

удосконалений компас

мікроскоп

Досягнення Г. Галілея у фізиці:

створив науку про рух — кінематику;

відкрив закони падіння тіл та коливання маятника;

довів, що прискорення вільного падіння не залежить від маси тіла;

 перший звернув увагу на існування явища інерції;

провів роботи в розділі фізики, який має назву «статика»;

(Слайд 31) 7 учень. Займався також оптикою, акустикою, теорією кольору і магнетизму, гидростатикою, опором матеріалів, проблемами фортифікації. Провів дослід по вимірювані швидкості світла, яку вважав скінченною (без успіху).  Він першим дослідним шляхом виміряв густину повітря, яка була близька до істиного значення

(Слайд 32) 8 учень. Найвидатніші книги Галілео Галілея

1610 рік була видана перша книга “ Зоряний вісник “ в якій було повідомлено про перші астрономічні відкриття ;

1612 рік була видана книга “Розвідка про плаваючі тіла і про сонячні плями “ у якому досліджує плаваючі тіла їх практичне значення  та вбачає в явищах сонячних плям обертання Сонця навколо своєї осі ;

1632 рік вийшла книга “ Діалог про дві системи світу “ в якій учений критикував вчення про  наявність двох субстанцій: елементної і небесної‚ розглядав питання про річний та добовий рух Землі ‚та подав помилкову теорію про припливи та відпливи.

1641 рік була видана книга “Бесіди й математичні докази про дві нові науки. Ця книга є вершиною наукової творчості Галілея. Основи механіки ‚ акустики‚ молекулярної фізики і вчення про опір матеріалів – такий є зміст цієї гідної подиву книги.

1811 рік у Мілані було опубліковано зібрання праць у 13 томах .

(Слайд 33) ВЧИТЕЛЬ: На честь Галілея названі:

Відкриті ним «галілейові супутники» Юпітера.

Кратер на Місяці (-63º, +10º).

Кратер на Марсі (6º с.ш., 27º з.д.)

Астероїд 697 Галілея.

Принцип відносності і претворення координат в класичній механіці.

Космічний зонд НАСА «Галілео» (1989—2003).

Європейський проект «Galileo» супутникової системи навігації.

Одиниця прискорення «Гал» (Gal) в системі СГС, рівна 1 см/сек².

Наукова розважально-пізнавальна телепрограма Galileo, яку показують в декількох країнах.

Аеропорт в Пізі.

(Слайд 34) фото

(Слайд 35)

Твердили пастыри, что вреден

 и неразумен Галилей,

 но, как показывает время:

кто неразумен, тот умней.

 

Ученый, сверстник Галилея,

 был Галилея не глупее.

 Он знал, что вертится земля,

 но у него была семья.

 

 И он, садясь с женой в карету,

 свершив предательство свое,

 считал, что делает карьеру,

 а между тем губил ее.

 

 За осознание планеты

 шел Галилей один на риск.

 И стал великим он... Вот это

 я понимаю - карьерист!

 

 

Итак, да здравствует карьера,

 когда карьера такова,

 как у Шекспира и Пастера,

 Гомера и Толстого... Льва!

 

Зачем их грязью покрывали?

 Талант - талант, как ни клейми.

 Забыты те, кто проклинали,

 но помнят тех, кого кляли.

 

 Все те, кто рвались в стратосферу,

 врачи, что гибли от холер,-

 вот эти делали карьеру!

 Я с их карьер беру пример.

 

 Я верю в их святую веру.

 Их вера - мужество мое.

 Я делаю себе карьеру

 тем, что не делаю ее!

 1957

(Слайд 36) Вчитель:

На цьому наша зустріч завершується. Я сподіваюсь, що кожен з вас зміг оцінити внесок вченого у розвиток науки того часу.

СПРАВА ВЕЛИКОГО ВЧЕНОГО ЗАВЖДИ БУДЕ ПРИКЛАДОМ ДЛЯ МАЙБУТНІХ ПОКОЛІНЬ

 

doc
До підручника
Фізика (академічний рівень, профільний рівень) 11 клас (Бар’яхтар В.Г., Божинова Ф.Я., Кирюхіна О.О., Кірюхін М.М.)
Додано
25 липня 2018
Переглядів
1340
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку