Основою створення різних технічних пристроїв являються знання фізики. Вивчивши фізичні поняття, явища і закони, учні середніх навчальних закладів зможуть грамотно керувати машинами і забезпечувати більш високу продуктивність праці. Вивчення фізики у відриві від техніки не допомагає формуванню глибоких і дійсних знань і вмінь, як з фізики так і по предметах професійно-технічного циклу.
В роботі приводжу фізичний турнір “Фізика і автосправа”Із циклу (фізика в моїй професії),змагання з фізики у формі фізичної естафети по темі: “Основи термодинаміки, вікторина, завдання з професійною спрямовленістю.
Професійна напрямленість при вивченні фізики
Основою створення різних технічних пристроїв являються знання фізики. Вивчивши фізичні поняття, явища і закони, учні середніх навчальних закладів зможуть грамотно керувати машинами і забезпечувати більш високу продуктивність праці. Вивчення фізики у відриві від техніки не допомагає формуванню глибоких і дійсних знань і вмінь, як з фізики так і по предметах професійно-технічного циклу. Тому викладання курсу фізики повинно враховувати специфіку змісту професійної підготовки кваліфікованих робітників.
Вивчення властивостей газів, рідин і твердих тіл дає можливість учням засвоїти будову, принцип дії ДВЗ, які застосовуються на тракторах і автомобілях - це основні тягові і транспортні засоби, без яких тепер неможливе виконання більшості процесів с/г виробництва.Тепер та тракторах і автомобілях встановлюють переважно двигуни внутрішньо згоряння, робота яких основана на окисленні рідкого палива шляхом спалювання їх в ізольованих об’єктах (циліндрах). Теплова енергія, що виділяється під час згоряння палива, перетворюється в двигуні в механічну енергію обертального руху колінчастого валу.Якщо через впускний клапан у камеру згоряння надходить не чисте повітря, а суміш розпиленого палива й повітря, виготовлена в спеціальному приладі - карбюраторі, робочий заряд піддається меншому стиску і спалахує від тепла електричного іскрового розряду запалюваної свічки. Такі двигуни називаються карбюраторними.
Пружні коливання частин двигуна виникають внаслідок того, що сили тиску газів і сили інерції є силами змінними, які періодично змінюються як за величиною, так і за напрямом.Додаткові напруження в деталях при пружних коливаннях разом з основними напруженнями, можуть призводити до руйнування деталей. Сумарні напруження досягають максимуму при настанні резонансу. Для послаблення шкідливої дії пружних коливань деталі двигуна виготовляють достатньо жорсткими з матеріалів, що мають високу границю витривалості.
Теплове напруження призводить до зниження механічних властивостей металів, з’явлення теплових напружень, зміни форми деталей і зазорів між ними, погіршення умов мащення.Деталі механізму кривошипно-шатунного механізму, що працюють в умовах значних знакозмінних навантажень, пружних коливань і високої температури, повинні мати достатню міцність проти спрацювання.Поршень у процесі роботи стикається з гарячими газами і, як правило не маючи примусового охолодження, дуже нагрівається: днище - до 470-670° С, юбка - до370°-420°К.
Внаслідок різного ступеня нагріву і розширення поршня і циліндра (останній має примусове охолодження) зазор між ними змінюється від максимального при тиску холодного двигуна до мінімального при роботі гарячого двигуна з повними навантаженням.Для нормальної роботи двигуна між поршнем і циліндром повинен бути мінімальний зазор (0,1 - 0,3 мм), однак при цьому має забезпечуватись вільний рух поршня і циліндрі і наявність масляної плівки для зменшення тертя і кращого ущільнення в з’єднанні поршень-циліндр. Величина мінімального зазору між поршнем і циліндром залежить від діаметра циліндра та матеріалу поршня. Потужність поршня по довжині юбки (для ЗИЛ 130 до 0,05 мм) і по висоті головки (СМД-14) роблять для того, щоб не траплялось заклинювання поршня при розширенні його найбільш нагрітої частини. Днище поршня може бути плоским, увігнутим, опуклим або фасонним.Плоске днише просте в технологічному відношенні, має найбільшу площину зіткнення з гарячими газами, внаслідок чого сприймає найменшу кількість тепла.
Процес згоряння палива - це процес його окислення. Для горіння палива в циліндрах двигуна використовується кисень, що міститься у атмосферному повітрі. Найбільш повним згорянням палива буде тоді, коли паливо розпилюється на найдрібніші часточки (випаровується) і добре перемішується з достатньою кількістю повітря. Суміш палива з повітрям називається пальною сумішшю.У циліндрах до пальної суміші підмішується відпрацьовані гази (6-18%) і утворюють робочу суміш, на якій фактично працює двигун. Склад пальної суміші визначається співвідношенням палива і повітря. Знаючи вміст кисню в повітрі ( масова частка становить близько 23 % ), можна розрахувати масу повітря, необхідну для згоряння повної маси палива відомого хімічного складу. Так, для повного згоряння 1 кг. бензину необхідно приблизно 15 кг повітря.Для повного згоряння палива нормальної пальної суміші потрібно ідеальне сумішоутворення, при якому молекула кисню повітря вступає в реакцію з кожною молекулою палива, що спалюються. Практично не все паливо нормальної пальної. суміші згоряє, оскільки немає можливості включити в процес окислення весь кисень, що є в циліндрі. При збагаченні пальної суміші нестача кисню в ній зростає. Горіння такої суміші супроводжується утворенням продуктів неповного згорянням у вигляді окису вуглецю (СО), водню (Н2) і частки вуглецю, що не згорів, які дають нагар.При збагаченні пальної суміші збільшується витрата палива і зростає потужність, яку розвиває двигун. Збагачена паливна суміш порівняно з нормальною сумішшю має нижчу температуру спалахнення і вищу теплоту згоряння, тому така суміш застосовується під час тиску і при роботі двигуна з повним навантаженням.Збіднення суміші призводить до зниження теплоти її згоряння та до зменшення потужності двигуна. При цьому зменшується і витрата палива. Найефективніше двигун працює на збідненій суміші при неповному навантаженні, у цьому разі двигун забезпечує найвищу паливну економічність.Склад суміші дуже впливає на швидкість згоряння в циліндрах. Найінтенсивніше горіння розвивається в умовах невеликого збагачення суміші. Повільне ж горіння суміші призводить до її догоряння при такті розширення. Це погіршує використання тепла в двигуні, знижує тиск газів і потужність, збільшує витрату палива і призводить до перегріву двигуна.
При вивченні властивостей рідин необхідно звернути увагу на практичну миттєву перевагу тиску рідини по всіх напрямках без змін. . Це випливає із закону Паскаля і по суті, із практично не стисненої рідини. Необхідно застосовувати ці властивості і при вивченні паливних насосів. Необхідно звернути увагу на величезний тиск, що створює паливний насос. Наприклад, у двигуні Д-108 він досягає 21 мПа.Великий тиск вимагає чітко слідкувати за певною в’язкістю рідини. Достатньо в’язкість рідини трохи зменшити , як вона буде проходити між елементами парі, що скоротить порції палива, що подається і знищить тиск у форсунці, а це приведе до порушень в роботі двигуна (втрата потужності) . Отже, трактори і автомобілі, що стосується двигунів, газорозподільного механізму, системи живлення та охолодження двигуна повинні вивчатися на основі властивостей газів, рідин і твердих тіл, що вивчаються на уроках фізики.
Турнір “Фізика і автосправа”
Із циклу (фізика в моїй професії)
Мета: Показати учням, що знання фізики необхідні для їх професії, розширити кругозір, виховувати інтерес до вивчення фізики.
Конкурс“Розминка”
Чому ?
Конкурс “Вимушена зупинка”
Викликають двох учасників. Кожний з учасників одержує сірник. У кого він буде горіти довше - той переможець.
Уявіть ніч і у вас вимушена зупинка: як потрібно тримати сірник, щоб він горів довше?
Як пояснити з точки зору фізики процес запалювання сірника?
Чому полум’я сірника направлено завжди в гору?
Чи можна користуватись сірниками і палити при заливанні бензину? Чому людина не обпалює пальці, коли тримає сірник, який горить? Чому “сирі” сірника не можна запалити?
Конкурс “Пост ДАІ”
Як визначають гальмівний шлях і що це дає? Для чого? Описати формули шляху швидкості, прискорення.
Поясніть що таке спідометр?
Поясніть що прилад акселерометр?
Чому вантажні автомобілі починають гальмувати на більшій віддалі від світлофору, ніж легкові, хоч обидва автомобілі їдуть по шосе з однаковою швидкістю?
Чому небезпечно перебігати вулицю перед близько проїжджаючим автомобілем?
На задній стінці кузова автомобіля написано: “Водій, дотримуйся дистанції” Як цей напис розуміють водії і як її пояснюють фізики?
Конкурс “Ерудитів”
Конкурс “Перевезення вантажу”.
Змагання з фізики у формі Фізичної естафети по темі:
“Основи термодинаміки”.
Мета: В ході змагання команд виявити рівень знань по даній темі,
закріпити раніше вивчений матеріал по темі “Основи термодинаміки” Пов’язати матеріал з практичним застосуванням. Розвивати пізнавальний інтерес.
Можна використати кубик з формулами і учні повинні пояснити формули термодинаміки
(2=стдт , д+А=ди, (2=Ьт, (, КК§=—100%, дії = --КТ
Ап 2 м
С>=£т;
Команда - суперників ставить зустрічні запитання. Наприклад Що значить дана величина у даній формулі?
Команди готують питання - завдання суперникам.
Учні можуть розгадувати написаний на дошці, або картках кросворди, або раніше готують кросворди командам суперникам.
Учні кожної команди беруть картки на яких стоїть номер графіка і
поруч запитання:
1) Який процес на графіку?
2) Для якої речовини графік? Що відбувається на ділянках АВ, ВС
Невеликі розповіді з фізичними помилками можна записати на магнітофон, або роздати командам. Перемагає та команда, яка знайде найбільше помилок.
Наприклад: Прокинувшись раніше, я згадав, що о 8 - й ранку домовився з товаришем іти на річку в похід. Відчинив вікно. Дихалось легко. З 5 поверху добре видно поля за містом. Там сніг весь час стояв і тільки на дахах будинків все ще був сніг мохнатими шапками.
Ввімкнув електрочайник я швидко зробив зарядку, вимивав до пояса під краном і не витираючись глибоко вдихнув; по всьому тілу розійшлось тепло. Поївши, я вибіг на вулицю. Товариш був вже там. Ох і погода! Сонце, а температура -2°С. Ні, - 4°С. Виразив я. Ми сварились, але потім вирішили, в чому справа. “У мене термометр на вітрі висить, а в тебе у тіні, то в тебе покаже менше”, так вирішив товариш.
Кожна команда має завдання підготувати, відшукати цікавий матеріал з даного розділу.
Вікторина ”Дай відповідь”
Основні принципи підбору і складання задач з професійною спрямовленістю
Якісні задачі на тему: Внутрішня енергія. Кількість теплоти.
Якісні задачі по темі: “Теплові двигуни”