Значення фізики в загальній освіті визначається насамперед тим, що вона була і є фундаментом природничої освіти, філософії природознавства та науково-технічного прогресу. На сучасному етапі розвиток науки і техніки дуже стрімко іде вперед, тому учень, вчитель і будь – яка інша людина протягом свого життя змушені кілька разів опановувати нові методи та прийоми. Виникають якісно нові вимоги – здатність швидко засвоювати технічні новинки і нові технології. Головний напрямок роботи, як показує досвід – це здійснення міжпредметних зв'язків фізики та виробничого навчання, фізики та спец предметівВ роботі наводжу схеми Підготовча робота по реалізації міжпредметних зв'язків, Міжпредметні зв'язки здійснюються на уроках Використання комп'ютера на інтегрованих уроках Міжпредметні зв'язки забезпечують Як приклад надаю один з своїх уроків
Міжпредметні зв’язки фізики та виробничого навчання, фізики та спец предметів в ліцеях.
Значення фізики в загальній освіті визначається насамперед тим, що вона була і є фундаментом природничої освіти, філософії природознавства та науково-технічного прогресу. На сучасному етапі розвиток науки і техніки дуже стрімко іде вперед, тому учень, вчитель і будь – яка інша людина протягом свого життя змушені кілька разів опановувати нові методи та прийоми. Виникають якісно нові вимоги – здатність швидко засвоювати технічні новинки і нові технології. Головний напрямок роботи, як показує досвід – це здійснення міжпредметних зв’язків фізики та виробничого навчання, фізики та спец предметів. Шляхи здійснення я бачу такі:
Основною метою моєї роботи на уроках є активізація розумової діяльності учнів, незалежно від форми проведення уроку. Для розвитку пізнавального інтересу учнів їх увагу треба акцентувати на тому, для чого потрібно вивчати запропонований матеріал, тому я постійно приділяю увагу зв’язку вивченого матеріалу із життям. Часто розпочинаю пояснення нової теми з розповіді про значення в техніці, науці того явища, закони якого вивчатимуться на уроці. Це легко зробити в тому випадку, коли явище знайоме учням з повсякденного життя.
Кожен урок намагаюсь починати цікаво - з постановки проблеми, використовуючи епіграф. Для міцного та глибокого засвоєння знань потрібна певна психологічна установка. Цього можна досягти під час систематичного контролю та оцінювання знань учнів, отриманих на уроці. При цьому оцінюється якість не тільки засвоєного матеріалу, а й навчальна діяльність кожного учня.
Як приклад надаю один з своїх уроків
Урок на тему: Електричний струм у вакуумі.
Мета: Сприяти глибшому засвоєнню основних понять теми, поглибити знання про електричний струм у вакуумі, показати застосування на прикладах електронно - променевої трубки, вакуумних елементів, зварювання електронним пучком.
Розвивати уміння аналізувати , спостерігати за явищами, пояснювати явища. Розвивати уміння порівнювати, узагальнювати, розвивати творче та логічне мислення учнів, вміння робити висновки, розвивати фізико – математичну мову учнів та їх цікавість до фізики.
Виховувати колективізм, працелюбність учнів уміння раціонально використовувати свій час, виховувати самостійність і наполегливість у досягненні поставленої мети.
Обладнання: електронно - променева трубка, вакуумні лампи, комп’ютер, проектор, опорні конспекти, схеми, картки контролю
Тип уроку: урок удосконалення знань, формування вмінь розв’язувати задачі.
Потрібно швидше переходити від ідей -
до досліджень,
Від дослідів - до реалізації в техніці та на виробництві.”
С.П.Корольов
Хід уроку.
1. Організаційний момент.
Психологічне налаштування на роботу.
Головне, що визначає перемогу в любій справі:
Очікувані результати:
2.Урок проходить у формі вікторини змагання. Оцінюватимуть роботу майстер Ходоров О. викладач Плевако М.Г.
Конкурс 1. мозковий штурм.
1.Що таке електричний струм?
2Як ділимо речовини по провідності?
3.Які речовини проводять електричний струм?
4. Які провідники ми використовуємо?
5. Що є носіями струму у металах?
6. Як пояснити утворення струму у провіднику?
7. Яка залежність електричного струму від опору?
8.Чи залежить опір у металах від температури?
9.Яке явище називаємо надпровідністю?
Конкурс 2.Хочу повідомити про...(учні розповідають підготовлену раніше інформацію:1.Поняття вакууму 2.Умови існування струму у вакуумі.3.Двоелектродна лампа.4.Електронно променева трубка.5.Властивості електронних пучків.
Конкурс 3.Градіент кмітливості.(записати правильно формулу та пояснити )
I = |
q / t |
W = |
V2 m / 2 |
W= |
qEd |
U = |
I R |
W= |
e U |
I = |
q n v S |
e = |
1,6*10 -19 Кл |
m = |
9,1*10-31 кг |
R = |
R0 (1 + a T) |
Конкурс 4.Розвяжемо задачу. (учні розв’язують та коментують задачі)
Задача 1.Яка напруга при зварюванні, коли швидкість електронів 8 *10 6 м/с.
Задача 2.Визначте струм при зварюванні у вакуумі коли концентрація електронів10 25 м -3, швидкість 1000м/с, площа пучка 0. 2 мм2.
Задача 3. У вакуумному діоді електрон підлітає до анода, маючи швидкість 6*106 м/с. Знайти анодну напругу.
Задача 4. Яка швидкість електронів у кінескопі телевізора, коли прискорююча напруга 20 кВ?
Конкурс 4. Аукціон. (учням пропонуємо «купити» прилади: вакуумні лампи, електронно - променеву трубку, осцилограф, лампа накалювання. Більше правильних відповідей – більше балів.
Конкурс5. Чи знаєш ти?(вакуумне зварювання - реальність майбутнього)
Перше зварювання в космосі відбулося в 1964році, розроблене інститутом Патона.
Зварювання за новою технологією здійснили С.Савицька, В.Джанібеков на “Салюті-7” . Ювелірна робота по зварюванні Світлани Савицької (ремонт станції “Салют7”) «Нові станції будуть збиратись в космосі з окремих вузлів та блоків…» К.Є.Ціолковський Сама найпотужніша ракета винесе в космос лише окремі частини споруджень, все інше треба монтувати, складати, зварювати
Конкурс 6. Ти – мені, а я тобі. (учні одної команди задають питання учням іншої, відповідно контролюють їх відповіді.)
Конкурс 7. Перевір свої знання. Швидка допомога ( учням дозволяємо користуватись додатковими матеріалами, учні працюють із картками, розв’язують задачі).
Задачі по темі « Струм в вакуумі»
1 Носії струму у вакуумі ?
2.Як залежить струм у вакуумі від температури катоду?
3.Які властивості електронного пучка?
4.Які знаєте електровакуумні прилади, де їх застосовують?
5.Як можна збільшити швидкість електронів у пучку, змінити напрям їх руху, загальмувати рух електронів?
6.Чому вакуум хороший ізолятор? Чому ж існує електричний струм у вакуумі?
7. Які переваги та недоліки вакуумних приладів?
8.Чому струм у вакуумі називають іноді термострумом?
9. Визначте струм, що проходить через електрод, якщо за10с проходить електричний заряд 50 Кл.
10.Визначте напругу, що встановлюється між контактами при силі струму 40А та опорі 5000 Ом.
11.Яка енергія вилетівшого електрону із срібного катоду при напрузі 10000 В? Заряд електрону 1.6 *10 -19 Кл
12.Увакуумній лампі електрони мають швидкість 7000 км /с. Визначити анодну напругу. Маса електрону 9,1 *10 -31 кг.
13.При якій напруженості поля проходить струм між електродами , якщо енергія іонізації 2,4 10 -18 Дж, відстань між електродами 5 мкм.
14.Визначити час проходження електрону до екрану кінескопа, коли відстань від аноду до екрану 30 см, анодна напруга 16 кВ.
15.При зварюванні в вакуумі електрони досягають швидкості 10 Мм/с. Визначити анодну напругу.
16Визначити швидкість електронів біля аноду електронно-променевої трубки, коли до електродів прикладена напруга 30 кВ
Конкурс 8. Вікторина «Чому?» .
1.Чому вакуум є хорошим ізолятором?( У вакуумі немає носіїв струму.)
2. Пояснити призначення металевих ковпачків, якими покривають скляні колби радіоламп.(Для екранізації радіоламп від зовнішнього електричного поля).
3.Чому застосовують електронні лампи в електроприводах станків для автоматичного керування ? (Електронні лампи, фотоелементи керують електричними колами.)
4.Які функції виконують вакуумні фотоелементи в колі електроприводу токарного верстату?(За допомогою фотоелемента вмикають та вимикають верстат, принцип фотореле.)
5. Чи можна використовувати електронні лампи в апаратурі дистанційного керування токарного верстату, контролю обробки поверхні? (Можна)
6.Чи використовують електронні лампи для випрямлення струму? Чому? (Використовують діод, бо він має односторонню провідність.)
7.Чому деякі електрони одержали назву «термоелектрони», «фотоелектрони»?
(Утворились під час нагрівання металу, а другі – під дією світла.)
Інтерактивна вправа «Що дізнався на уроці?», «очікувані результати».
Поглибив знання по вакуум, дізнався про умови струму у вакуумі, дізнався про вакуумні прилади та їх використання, про нові технології зварювання у космосі, навчились розв’язувати задачі, повторили основні формули.
3.Домашнє завдання: вивчити тему, розв’язати задачі, 2 рівень підготувати повідомлення про струм у різних середовищах.