МАРКОВИЧ Л.М. ПОЗАУРОЧНИЙ ЗАХІД «СМАЧНА ФІЗИКА» (7,8,9,10,11 класи ) Прилади і матеріали : електровафельниця , міксер , борошно, вода питна , сіль, цукор ,масло вершкове ,маргарин ) ГОТУЄМО ТРУБОЧКИ ІЗ МАСЛЯНИМ КРЕМОМ . Сценарій 1 учень: Шановні гості , беремо до рук електровафельницю . Ви знаєте , що це електроприлад , тому потрібно дотримуватися техніки безпеки . 2 учень : Прилад працює при напрузі 220 вольт , має потужність 600 Вт. Ці дані вказані у паспорті даного приладу . 3 учень : До речі , що таке потужність ? Давайте пригадаємо !Яка основна одиниця потужності ?Хто дасть відповідь ? Голос із зала : Потужність – це добуток сили струму на напругу !Основна одиниця вимірювання потужності – Ват. 3 учень : Правильно . 1 учень : Для того , щоб спекти трубочки спочатку потрібно приготувати рідке тісто . Для цього нам знадобиться склянка борошна ,100 г маргарину , 50 г цукру , дрібка солі , пів склянки води . 2 учень : Ретельно перемішуємо всі інгредієнти до утворення однорідної консистенції . 1 учень : До речі , чому тісто має бути рідким ? 2 учень : Для того , щоб його можна було наливати на поверхню електровафельниці . 3 учень : А яке явище при цьому спостерігається ? Голос із зала : Явище змочування ! 3 учень : Правильно !Рідина має розтікатися однаковим шаром по всіх поверхні , яка буде нагріватися . 1 учень : А яке фізичне явище ми спостерігатимемо при випіканні коржа ? 2 учень : Теплове явище , оскільки температура сковорідки значно зросте . 1 учень бере до рук сковорідку . Ударяє по ній ложкою. Відчувається характерний звук металу . 2 учень : Металева . 3 учень : Можна подумати , що бувають дерев’яні сковорідки. 1 учень : А чому посуд для приготування їжі зазвичай металевий ? Голос із зала : Бо метали мають гарну теплопровідність і тому їжа в них готується доволі швидко . 2 учень : Молодці . Правильно відповіли . 1 учень наливає на поверхню сковорідки тісто , накриває його другою частиною електровафельниці . 2 учень: Доведеться трохи зачекати . Чому ? 3 учень : Тому , що теплові явища є інертними . Що це означає ? Голос із зала : Процес просмаження потребує трохи часу . 2 учень : Все ,готово . Тепер потрібно дістати наш млинець і хутенько скрутити його у трубочку ! 3 учень : Колеги , до чого тут поспіх ? 2 учень : А ви як думаєте ? Голос із зала : Млинець швидко втрачає вологу і змінює свої фізичні властивості. 2 учень : Саме так ,з поверхні млинця випаровується волога при остиганні і млинець стає крихким та ламким . 3 учень : Ну, це зрозуміло , що діяти потрібно швидко ,але ж млинець щойно спікся і ще гарячий ! Як же його скрутити голіруч ? Це ж більше 300 градусів за Цельсієм ! 1 учень : Потрібні якісь спеціальні пекарські рукавички . У вас є ? Учні знизують плечима . 2 учень : Звідки ж ми знали , що таке може знадобитися . Це ж неймовірно – рукавички на кухні ! 3 учень : То що будемо робити ? 2 учень : Трохи лячно . Можна лишитися пальців ! Голос із зала : Нічого подібного. По -перше , млинець швидко остигає на відкритому повітрі і тому втрачає температуру , а по-друге , якщо трубочку скрутити дуже швидко , то теплообміну між трубочкою і пальцями майже не відбудеться . 1 учень : Правильно , теплообмін потребує часу . Теплові явища інертні . 2 учень починає скручувати трубочку . 1 учень : Добре ! Трубочка готова ! 2 учень : Але це ще не все . 3 учень : Не все ? 1 учень : Так , ще потрібно зробити крем і наповнити ним трубочку . 2 учень :Правильно, так буде смачніше ! 1 учень : Я беру у рук інший електричний прилад – міксер .І ми що …? 2 учень : Маємо дотримуватися техніки безпеки ! Бути уважними і обережними! 1 учень : фізичні характеристики міксера : напруга 220 В ,потужність 600 Вт , кількість обертів за хвилину 33. 2 учень : Беремо для збивання продуктів не металевий ( пластмасовий )посуд . Чому ? До речі , це важливо ! 3 учень :Щоб унеможливити проходження електричного струму у разі несправності приладу . 1 учень : Добре . Тепер висипаємо в цей посуд цукор . Чому він висипається гіркою ? Не звертали на це увагу ? 2 учень : А й справді , чому ? Голос із зала : Між частинками цукру діє сила тертя і вона не дозволяє маленьким часточкам розсипатися довкола . 1 учень : Прекрасно . Тепер беремо склянку цукру і вершкове масло . Наша задача – збити ці інгредієнти у однорідну масу . До речі , в якому стані ця маса перебуватиме ? Голос із зала : В аморфному ! 1 учень : Правильно ,до речі , більшість харчових продуктів перебувають в аморфному стані . Я вмикаю міксер і на якийсь час мене не буде чути . Чому ? 3 учень : Працюючий міксер є джерелом звукових хвиль . 1 учень : Ці звуки трохи заважають бесіді , але що зробиш . 2 учень : Сподіватимемося , що винахідники невдовзі створять міксер без шумових ефектів . 3 учень : Було б гарно . 1 учень : І тихо ! 2 учень вмикає міксер . Чується гуркіт міксера . 1 учень : Процес перетворення крему на однорідну масу відбувався протягом 5 хвилин . Давайте обчислимо , скільки електричної енергії ми на це витратили і скільки це нам коштуватиме . 2 учень : Давайте . Голос із зала : Але це довго вираховувати ! 1 учень : Нічого подібного !Енергія – це добуток потужності на час . Потужність міксера 600 Вт =0,6кВт, час роботи приладу 5 хв = 5/60 =0,08 годин . Ми перевели потужність у кіловати , а час - у години , адже робота електричного струму або його енергія нараховується за кіловат години . 2 учень : Перемножимо величини 0,6 кВт на 0,08 . Отримуємо 0,05кВт год . 3 учень : Прекрасно ! А вартість 1 кВт год – 8 гривень . 1 учень : Це означає , що наші енергетичні витрати на виготовлення крему складають 0,05*8=0,4 грн. 2 учень : Що ж , повернімося до фізичних процесів на нашій імпровізованій кухні . Чому , на вашу думку , крем має бути густим ? Голос із зала :Тому що внаслідок дифузії надлишок вологи у кремі може дуже намочити трубочку і вона не лише втратить хрумкі властивості , але й може взагалі зруйнуватися . 1 учень : Правильно . А тепер беремо кондитерський шприц і наповнюємо його кремом . Для чого ми це робимо ? Голос із зала : Для того , щоб наповнити трубочки кремом . 1 учень : А коли ми витискаємо крем із шприцу , який фізичний закон спостерігаємо? 3 учень :Закон Паскаля – тиск під дією зовнішньої сили передається у всіх напрямках однаково ! 1 учень : А чи є принципова відмінність у будові шприца кондитерського та медичного ? Голос із зала : Ні
2 учень : А чому ж тоді у них різні назви ?
Голос із зала : Щоб не плутати призначення кожного з них !
Чується сміх. 1 учень : Що ж . Трубочки із начинкою ми зробили і фізику також повторили . Смачного !!! 2 учень : Ото ж виявляється , фізика буває смачною ! Чується сміх .