Поняття "позаурочна діяльність" - не нове для освіти. У систему роботи вчителя завжди включався комплекс виховних заходів, спрямованих на реалізацію тих чи інших освітніх цілей і завдань. На базі школи також організовувалася діяльність творчих, спортивних об'єднань, клубів, гуртків тощо Після уроків більшість дітей вирушали додому і були надані самі собі або турботами батьків відвідували установи додаткової освіти. Існували також групи продовженого дня і школи повного дня. Виховання часто зводилося до проведення заходів, фактично було відокремлено від соціального та інформаційного оточення, від змісту діяльності дитини на уроках у школі, в сім'ї, в групі однолітків, в суспільстві.
Позаурочна діяльність школярів.
Превентивне виховання школі
У законі України «Про освіту» йдеться про позаурочне виховання як невід’ємну частину системи освіти й спрямовується воно на розвиток здібностей і талантів учнівської молоді, задоволення її інтересів і духовних запитів.
Мета позаурочної виховної роботи - поглиблення й розширення знань, формування практичних навиків і світоглядних переконань. Цілеспрямована позаурочна діяльність сприяє виробленню звичок поведінки, що відповідають нормам загальнолюдської культури і моралі.
Тому кожний педагог повинен вміло, в процесі виховної роботи, здійснювати індивідуальний підхід до школяра. Ігор Кон з цього приводу вірно відзначає, що «втручаючись у внутрішній світ учня та стараючись по мірі сил допомогти йому, вчитель, як лікар, повинен завжди пам’ятати першу заповідь Гіппократа: «Не нашкодь».
Школа повинна підготувати учня не тільки до праці, до сімейного життя, але й до суспільної діяльності в контексті побудови держави. Виховання учнівської молоді на ідеях розуміння нової політичної і економічної думки є важливою складовою частиною позаурочного виховання в загальноосвітній школі.
Основні напрямки позаурочної виховної роботи у Поморянській ЗОШ І-ІІІ ступенів спрямовані на:
Активізацію національно – патріотичного виховання учнів.
Організацію методичної роботи з актуальних проблем виховання учнівської молоді.
Організацію учнівського самоврядування.
Залучення обдарованої молоді до участі у фестивалях, конкурсах, змаганнях різних рівнів.
Співпрацю з позашкільними закладами, громадськими, культурно – просвітницькими організаціями, правоохоронними органами в проведенні позаурочної виховної роботи в школі.
Систему сімейного виховання, педагогічного всеобучу батьків та громадськості.
Контроль за організацією позаурочної виховної роботи та керівництво нею.
У позаурочний час учні нашої школи активно долучаються до різноманітних виховних заходів, предметних тижнів, вікторин, конкурсів, днів, тижнів, місячників проведення культурно-масових заходів, благодійних акцій тощо. Впродовж І семестру 2017-2018 року учні школи беруть участь у таких заходах позаурочної виховної роботи:
В школі проводяться змагання і турніри з тенісу,футболу, баскетболу. Учні школи постійні призери районних спортивних змагань. Функціонує вокальний і танцювальний гуртки.
Інтереси, потреби та творчу ініціативу учні мають змогу розвивати через роботу в учнівському парламенті «Лідер».
Підбиваючи підсумки вищесказаного, можу зазначити, що в стінах нашої рідної Поморянської школи створені всі умови для розвитку здорової, творчої, здібної, обізнаної особистості!
Одним із пріоритетних напрямків виховного процесу в Поморянській школі є превентивне виховання, направлене на виховання в учнів високих моральних рис, які є головним чинником вибору способів поведінки. Яке здійснюється на основі морально-правових знань, уявлень, поглядів, переконань, почуттів, що склалися в нашому суспільстві й становлять суспільну свідомість; забезпечення подолання окремими учнями шкідливих звичок і навичок, що сформувалися внаслідок помилок і недоліків виховання.
З цією метою у школі проводяться бесіди, виховні години, диспути щодо утвердження навичок здорового способу життя, профілактики шкідливих звичок, формуванню відповідального ставлення до свого здоров’я та здоров’я оточуючих.
Зокрема у своїй роботі з учнівською молоддю планую проведення бесід на тему,,Адміністративна та кримінальна відповідальність неповнолітніх,, та організувати рольову гру на тему,, Молодіжна злочинність: джерела, характер, шляхи запобігання,,, а також провести заходи, направлені на профілактику тютюнопаління, вживання алкоголю, наркоманії. Вже традиційними у нашій школі зусиллями учнівського самоврядування стали заходи щодо профілактики ВІЛ-інфекції/СНІДу. Щороку учні школи беруть участь у флешмобі ,,Скажемо СНІДу – ні!,, , організовують виставку малюнків, обговорюють цю суспільно важливу проблему на годинах спілкування.
Також доволі актуальною у наш час залишається проблема жорстокого поводження, експлуатації та торгівлі дітьми. Тому мною було проведено заняття з елементами тренінгу ,, Торгівля людьми – ганебне явище сучасності,, з учнями 8 класу,
на якому учні ознайомилися з протиправним явищем торгівлі людьми у сучасному суспільстві, його історичними витоками та побачили небезпечні наслідки потрапляння в ситуацію торгівлі людьми, в тому числі дітьми.
Отож позаурочна виховна робота поряд з уроком є винятково важливою ланкою навчального процесу в школі. Саме вона дає можливості не лише для розширення й поглиблення знань, а й для розвитку творчої активності й самостійності учнів, їхніх нахилів, здібностей, кругозору, трудового, морального, естетичного, екологічного виховання. Адже ще Платон застерігав: "Освічена, але погано вихована людина страшніша за будь-якого звіра", а відомий російський учений Д.І. Менделєєв уже на початковій стадії розвитку технічного прогресу писав: "Знання без виховання — меч у руках божевільного".
Проект рішення: