Позаурочний захід "Поле Брані"

Про матеріал

У підлітковому віці проблема нецензурної лексики становиться особливо актуальною, адже на думку підлітків лихослів'я – це прояв незалежності, можливості не підкоритися забороні, знак приналежності групі ровесників, мовній моді, іншими словами, символ дорослості.

Але мало хто знає, що лихослів'я, як і хамство, - зброя невпевнених у собі людей.

У методичній розробці «Поле брані» подано приклад застосування ігрового методу з використанням ІКТ в навчально – виховному процесі, що дає можливість зацікавити учнів, включити їх в активну пізнавальну діяльність для вирішення поставленої проблеми.

Представлення інформації засобами презентації дозволяє переконливо подати ту важливість існуючої проблеми, що гостро постала перед сучасним світом, а саме – нерозбірливе мовленнєве спілкування молоді, прояв свого власного "Я" через лихослів'я.

Дана розробка може бути використана для проведення виховних годин. Обговорення теми представлено у вигляді презентації – доповіді з елементам ігрових методів.

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Сила слова Есть слова пострашнее, чем порох, Чем снаряд над окопными рвами. Я советую людям при ссорах Осторожнее быть со словами. Мир устроен на этой основе, И достаточно, в общем, серьёзно: О любом опрометчивом слове Пожалеете рано иль поздно. Вы к словам проявляйте терпение, Не берите в расчёт кривотолков. Ведь от них остаются раненья, Как от мелких, но острых осколков. М. Матусовский

Номер слайду 2

Нет музыки слаще, чем ангельские голоса ребятишек, если не особенно вслушиваться в произносимые ими слова. Логан Пирсолл Смитт Автор: Юлія Хайчіна

Номер слайду 3

«Яка людина, така її і мова» Лихослів'я - це мова, наповнена непристойними виразами, непристойними словами, лайкою. У цього явища багато визначень: нецензурна лайка, нецензурні вирази, матюки, нецензурна лексика, лексика «тілесного низу» й ін. Але здавна матюки у російському народі іменуються лихослів'ям, від слів «скверно», «лихі слова» Матірна лайка (мат) - це не тільки набір непристойностей. Подібна лексика свідчить про духовну хворобу людини. Адже слово - не просто набір звуків, що виражають думку. Воно здатне дуже багато чого розповісти про наш душевний стан. Сократ говорив: «Яка людина, така її і мова».

Номер слайду 4

Гріхи мови Гріхи мови - одні з самих важко-подоланних, і тому так часто з'являється спокуса вважати їх незначними, якось виправдати, «не помітити». Святі отці кажуть, що блудні гріхи смердять. Лихослів'я ж, або так званий мат, за своєю тематикою відноситься до блуду. І смердить. Хоча не всі це відчувають - придихалися. Слово - звук, що живе секунди і пропадає в просторі. Слова, які ми вимовляємо і чуємо, формують нашу свідомість, нашу особистість. А наші свідомі дії впливають на те середовище, в якому ми живемо.

Номер слайду 5

Чарівність та огидність Є таке тропічна рослина - скополія. Її квіти - сама досконалість форми і кольору. Але неймовірно! Від яскравих пелюсток, що світяться, виходить запах гниючого м'яса. Коли з прекрасних жіночих вуст вилітає матірна лайка – це можна порівняти саме з особливостями цієї квітки: зачаровуюче але огидно… Мова найбільш яскраво виявляє нас, дозволяє оточуючим побачити наше справжнє обличчя. Жінка з грубою лексикою може виглядати привабливо, тільки коли вона мовчить - як квітка скополія за склом. «Заговори, щоб я побачив тебе», - цей вислів належить Сократу, наймудрішому із стародавніх греків.

Номер слайду 6

«Солдатські» слова Раніше матерну лайку називали ще «солдатськими» словами, тому що лихослів'я було здебільшого поширене у солдатському середовищі. Між людьми, на двадцять п'ять років відірваними від сімей, спілкування з близькими, звичної селянської роботи, рідних місць, - людьми, зневіреними у своєму майбутньому. Пізніше виразка лихослів'я вразила і робоче середовище, що сформувалася майже в таких же відчайдушних обставинах: без сімей, поза звичних відносин - люди жили сьогоднішнім днем. Всі ці люди, з точки зору основного населення, були «нещасненькими», що потрапили у важкі обставини. Їх жаліли, але тих, хто переймав їх погані звички, засуджували.

Номер слайду 7

Освічені лихослови Освіта допомагає людині відтворити в собі образ Божий. Саме поняття відтворення образу Божого відбиває слово «освіта». Тому брудна лайка з вуст інтелігента особливо неприпустима! Раніше освіта прирівнювалося до офіцерського звання і давала право користуватися привілеями дворянства. Знання шанувалося. Дивлячись на освічену людину, прості люди як би говорили собі: «Ми по темряві своїй можемо впасти в гріхи і помилки, але він-то знає, де світло, він людина освічена».

Номер слайду 8

Лихе коріння Відьми і чаклунки використовували лихослів'я в своїх наговорах, насилаючи прокляття. Так званий мат був мовою спілкування з демонами Лихослів'я можна було спостерігати на початку бою, коли противники, роблячи люті гримаси, кричать один одному про свою жорстокість, про свій гнів, про готовність дозволити собі ту чи іншу мерзенну поведінку. Через погані слова людина сама віддає себе в руки біса, стає одержимою.

Номер слайду 9

Лихе коріння За часів царя Олексія Михайловича Романова почути на вулиці мат було просто неможливо - за використання непотрібних слів накладалося жорстоке покарання - аж до смертної кари. Груба лайка зазвучала спочатку в шинках, а потім вихлюпнулася на вулиці міст. У другій половині XIX століття лихослів'я поступово з лайки перетворилося в основу мови фабричних робітників і майстрових.

Номер слайду 10

Поле брані Де ж людині можна було вилаятися, виплеснути з себе всю злість? Залишалося одне місце - поле. Звідси і вираз "поле брані". Не знаючи походження цієї фрази, багато хто думає, що це поле битви. Проте значення фрази інше - це поле матерної лайки. Мат в початковому варіанті означає "крик", гучний голос у значенні звукоподібному. Наслідування було звуків тварин - "ма" і "мя" - у шлюбний період. У стародавній Русі вважалося непристойним уподібнюватися худобі і щодуху верещати про те, що належало до сфери інтимних відносин.

Номер слайду 11

«Брудна дюжина» Мат - явище давнє і притаманне майже всім народам, «гниле слово». Це відносно невелика («брудна дюжина», як кажуть англійці) і замкнута група слів і виразів, на вживання яких в культурному співтоваристві накладається табу: лексика «тілесного низу», найменування фізіологічних відправлень; найменування статевого акту; деякі образливі лексеми на зразок слова, у своєму основному значенні назви розпусної жінки; похідні від цих слів.

Номер слайду 12

Магія слова «Містична складова» нецензурної лайки - це містика злоби, киплячої в людському серці, злоби, яка з'єднує людину з дияволом». Нецензурщина виступає у слов'ян у функції прокляття. Мат на букву «є…» перекладається як «проклинати». Людина, що говорить його, тим самим проклинає себе і оточуючих. Слово, що починається на букву «х…», у давньоруській мові означало волхви - біблейські чаклуни, які прийшли до немовляти Ісуса, цим вигуком на язичницьких ритуалах викликали душі померлих. Решта матів - це імена язичницьких бісів. І людина, яка вимовляє ці слова, автоматично закликає цих бісів на себе, своїх дітей і свій рід.

Номер слайду 13

Древнє табу Сварити дітей не можна матом, вони будуть мучені бісами. Матюкатися в будинку не можна: біси будуть жити в цій оселі. Не можна лаятися у лісі: лісовик може образитися. Забороняється лихословити на березі річки або озера - образиться водяний.

Номер слайду 14

Психовірус Саме з містичною силою пов'язаний механізм впливу лихослів'я на людину. Мат пробуджує в її підсвідомості «психовіруси», що дісталися їй разом з генною пам'яттю. Вживаючи мат у розмові з друзями, рідними, сучасні люди, самі того не підозрюючи, здійснюють потаємний ритуал, закликаючи зло день у день, з року в рік на свою голову і на голову своїх близьких. Кількість лайливих слів переходить в якість. Спочатку у людей з'являються дрібні неприємності, потім великі, потім виникають проблеми зі здоров'ям і, нарешті, ламається саме життя.

Номер слайду 15

Міфи про лихе слово Підвищення емоційності мовлення; зняття психологічної напруги (емоційна розрядка); образа, приниження адресата спілкування; демонстрація агресії; демонстрація відсутності страху; демонстрація розкутості, незалежності; демонстрація зневажливого ставлення до системи заборон; демонстрація приналежності співрозмовника до «своїх».

Номер слайду 16

«Символ дорослості» В очах підлітка лихослів'я - це прояв незалежності, здібності не підкоритися заборонам, тобто символ дорослості. Воно є знаком мовної приналежності до групи однолітків, мовної моди. Іноді це наслідування молодіжним кумирам, наприклад популярним телеведучим, акторам, співакам. Підлітки намагаються лайливими словами зачепити батьків, шокувати, вивести їх з себе, щоб виміряти свою владу над ними і підтвердити власну емоційну незалежність від них. Але мало хто з молоді здогадується, що лихослів'я, як і хамство, - зброя невпевнених у собі людей.

Номер слайду 17

Бранна зброя Звичне лихослів'я. Властиве людям з невисоким рівнем культури. У цьому випадку матюки і вирази для людини, яка їх вживає, ніяк не зазначені, вони входять у звичайні словесні ряди їх лексико-фразеологічного словника. Звичний мат - це абсолютний і закінчений прояв безкультур'я. Основне середовище формування звичного лихослів'я - сім'я, основна причина - культурний вакуум, що панує в ній. Афективне лихослів'я. Воно пов'язане з вираженням якого-небудь почуття і зазвичай є емоційною реакцією людини на ситуацію, слова або поведінку інших людей, навіть на власні дії. Часто, хоча і не завжди, афективний мат представляє собою образу.

Номер слайду 18

Лихослів'я і здоров'я. Вода 1. Під дією звуків, в тому числі і людської мови, молекули води (а наше тіло приблизно на 80 відсотків складається з неї) починають шикуватися в складні структури. І в залежності від ритму і смислового навантаження ці структури можуть лікувати або, навпаки, отруювати організм. Як бачите, слова з негативним змістом навіть не утворюють форму, а позитивно заряджена вода має гарні, чіткі кристали. Ви тільки уявіть, якщо думки і слова можуть робити таке з водою, що ж вони здатні зробити з людиною!

Номер слайду 19

Лихослів'я і здоров'я. Генетика 2. У медичній практиці відомо наступне явище: паралізована людина, у якої повністю відсутня мова, не в силах вимовити ні «так», ні «ні», але може, тим не менш, абсолютно вільно вимовляти цілі висловлювання, що складаються з недрукованої лайки. Явище незвичайне, але зустрічається. 3. За допомогою словесних мислеобразів людина творить або руйнує свій спадковий апарат. Одні повідомлення оздоровлюють гени, інші травмують, подібно радіації. Наприклад, добрі слова молитви пробуджують резервні можливості генетичного апарату, а прокльони, матюки викликають мутації, що ведуть до виродження. Будь-яке вимовлене слово не що інше, як хвильова генетична програма, що впливає на наше життя і життя наших нащадків.

Номер слайду 20

Лихослів'я і здоров'я. Психіка 4. Лихослів’я пов'язане практично тільки зі статевими органами. Пробуджена в підсвідомості інформація про сексуальні збочення починає поступово, непомітно для людини впливати не тільки на його моральність, але і на фізіологічні процеси, що визначають зародження і розвиток маленької людини. Не тільки вчені, а й письменники давно помітили, що діти, що з'являються у люблячих один одного батьків, не тільки менше хворіють і швидше розвиваються, але навіть красивіше від зароджених «мимохідь» або в стані сп'яніння. Мат, кинутий у серцях батьками, відгукується через багато років сльозами їхніх дітей і навіть онуків.

Номер слайду 21

Лихослів'я і здоров'я. Життя 5. Вчені під керівництвом д.б.н. І.Б. Білявського сімнадцять років займалася проблемою лихослів'я. Вони довели, що запеклі матерщинники живуть набагато менше, ніж ті, хто не лихословить, тому що в клітинах перших дуже швидко наступають вікові зміни і виявляються різні хвороби. 6. Лихослів'я негативно впливає не тільки на здоров'я тих, хто лається, але і тих, хто змушений слухати лайку. Адже наші предки давно знали, що злі слова вбивають. Не випадково прокляття вражало на смерть. І словом же воскрешали мертвих, зцілювали хворих.

Номер слайду 22

Лихослів'я і здоров'я. Енергія слова 7. Погане слово - це чорна енергія. У ній немає Любові і немає ніякої творчої сили. Погане слово несе знищення. І люди, кидаючись кепськими словами, не знаючи їх істинного сенсу, навіть не підозрюють про ті наслідки, які вони приносять. Люди не підозрюють про те, що вони пиляють сук, на якому сидять. Було доведено, що в поганому слові таїться величезна руйнівна сила. І якщо б людина могла бачити, який потужний негативний заряд, немов ударна хвиля вибуху бомби, поширюється в усі сторони від кепського слова, він би ніколи не вимовив його.

Номер слайду 23

Кара за лихе слово Вже після Хрещення Русі за лихослів'я суворо карали. В указі царя Олексія Михайловича 1648 підкреслюється неприпустимість лихослів'я. Вважалося, що матюком ображається, по-перше, Матір Божа, по-друге, рідна мати людини і, нарешті, мати-земля. Існувало уявлення, що матірна лайка карається стихійними лихами, нещастями й хворобами. Ще за царів Михайла Федоровича і Олексія Михайловича за лихослів'я карали різками на вулицях. За нецензурну лайку в громадському місці навіть за Кримінальним кодексом СРСР належало 15 діб арешту.

Номер слайду 24

Як боролася з матом Ванга Ясновидиця читала староболгарське заклинання: Чтобы ты всю свою жизнь пребывал В компании, на работе, в семье – В таком окружении, где Без скверного слова, мата, перемата Не услышал ни одного предложения. Чтобы ты всю свою жизнь, Как только раскроешь рот, Так и - матюгался. Да будут у тебя на всю жизнь Такие друзья, такая любимая, Такая жена, такие дети, Чтобы ты с ними и они с тобой Общались только скверными словами! А мать твоя и отец твой – Пусть слышат каждое твоё Паскудное слово! Аминь. Усі, хто після почутих слів цього прокляття продовжували лихословити, ті вже не могли зупинитися до самої своєї смерті. І жили вони потім так, як вона їх прокляла.

Номер слайду 25

Законом по лихому слову Якщо людина не хоче чути скверної брані, це його право, підтверджене законодавством. Нецензурна лайка в громадських місцях тягне за собою адміністративну відповідальність - штраф або адміністративний арешт на строк до п'ятнадцяти діб, це передбачено Адміністра-тивним кодексом України. Стаття 240. Дрібне хуліганство

Номер слайду 26

Панацея Вживаючи кепські слова, матерщинник часто підсвідомо хоче заглушити в собі голос совісті, сором, щоб далі вже було легше здійснювати ганебні вчинки. Значне (на порядок, на кілька порядків) підвищення культурного рівня як суспільства, так і окремої людини. Багато чого можна зробити в мікроколективі - у групі, в своєму оточенні, особливо в сім'ї. Накладення на лихослів'я повного і не підлягаючого обговоренню табу. Кожній молодій людині, що вживає матірну лайку, слід поставити собі питання: чи буде йому приємно, коли його маленькі син або дочка стануть при ньому лаятися матом?

Номер слайду 27

Дві дороги одного життя Перша дорога - дорога духовного росту, самовдосконалення, дорога краси та самоповаги. Друга дорога -знаючи, що це погано, продовжувати лихословити, тим самим включивши програму самознищення.

Номер слайду 28

Не дозволяй душі бруднитись Ах, как нам добрые слова нужны! Не раз мы в этом убеждались с вами, А может, не слова – дела важны? Дела делами, а слова – словами. Они живут у каждого из нас. На дне души до времени хранимы, Чтоб их произнести в тот самый час, Когда они другим необходимы! М . Лисянский

Номер слайду 29

Homo?.. Ми несемо відповідальність за кожне слово, особливо за огидне. Ніщо не проходить безслідно, і, ображаючи матір іншої людини, посилаючи прокляття їй самій, ми тим самим накликає біду на себе. «Від гнилого серця і гнилі слова». Лихослів'я - це ознака надлишку огиддя в серці. «З мовою, з людським словом, з промовою безкарно жартувати не можна; словесна мова людини - це видимий, відчутний зв'язок, союзна ланка між тілом і духом» В. Даль. Запитайте свою Совість самі, ким ви хочете бути: Homo культурний, мислячий або Homo печерний!

Перегляд файлу

Вище професійне училище № 7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Методична розробка виховної години

 

 

Автор: Ю.М. Хайчіна

 

 

 

 

 

 

 

 

Анотація

У підлітковому віці проблема нецензурної лексики становиться особливо актуальною, адже на думку підлітків лихослів’я – це прояв незалежності, можливості не підкоритися забороні, знак приналежності групі ровесників, мовній моді, іншими словами, символ дорослості.

Але мало хто знає, що лихослів’я, як і хамство, - зброя невпевнених у собі людей.

У методичній розробці «Поле брані» подано приклад застосування ігрового методу з використанням ІКТ в навчально – виховному процесі, що дає можливість зацікавити учнів, включити їх в активну пізнавальну діяльність для вирішення поставленої проблеми.

Представлення інформації засобами презентації дозволяє переконливо подати ту важливість існуючої проблеми, що гостро постала перед сучасним світом, а саме – нерозбірливе мовленнєве спілкування молоді, прояв свого власного "Я" через лихослів’я.

Дана розробка може бути використана для проведення виховних годин. Обговорення теми представлено у вигляді презентації – доповіді з елементам ігрових методів.

 

План позаурочного виховного заходу

 

 

Тема:

П о л е б р а н і

Мета:

 

ü розширення знань молоді про історичне коріння та наслідки лихослів’я;

 формування моральних позицій, естетичного смаку, культури мовлення та поведінки;

ü виховання негативного ставлення до вад людства; ü спонукати до морального самовдосконалення.

Методична мета:

 

ü показати доцільність використання ІКТ при проведенні позаурочних виховних заходів;

ü показати методику проведення інформаційних виховних годин, де єдиним ведучим є викладач/майстер в/н, а учні виступають у ролі активних глядачів, що дозволяє їм більш детально усвідомити отриману інформацію;

ü сформувати уявлення у глядацької аудиторії про можливості сучасних комп’ютерних технологій з метою заощадження часу та збільшення об’єму поданою інформації.

Методи і прийоми:

демонстрація презентації, ігровий метод, активні дебати, розповідь/пояснення, метод "протистояння" або "задзеркалля", мозковий штурм, метод "руйнування міфів", метод відеоефекту, метод "устрашіння", створення ситуації вибору.

Обладнання:

дошка, ноутбук, звукові колонки, відеопроектор.

Методичне

 

забезпечення: презентація, плакати, "кольорові" картки, магнітна дошка, буклети.

Епіграф:           "Нет музыки слаще, чем ангельские голоса ребятишек,

если не особенно вслушиваться в произносимые ими слова"

Логан Пирсолл Смитт

 

 

Структура позаурочного заходу І. Організаційний момент Привітання

ІІ. Момент актуалізації уваги на проект

2.1. Вступне слово ведучого

2.2. Оголошення теми виховного заходу

2.3. Постановка ключового питання "Хто з вас не лихословив у своєму житті?"

2.4. Гра "Кольорова картка"

2.4.1. Видача карток

2.4.2. Осмислення учнями завдання

2.4.3. "Мій вибір"

2.4.4. Підсумкове слово ведучого

2.4.5. Формування секторів (синій, червоний, жовтий, зелений)

2.5. Активні дебати "Моя думка правильна"

ІІІ. Основна частина

Розповідь ведучого за наступним планом:

3.1. Лихослів’я і матірна лайка

3.2. Жіноче лихослів’я

3.3. Історичне коріння лихослів’я

3.4. Поняття "Поле брані"

3.5. Брудна дюжина

3.6. Древнє табу

3.7. Міфи про лихе слово

ü Активні дебати "Чому молодь лихословить?"

ü Підсумок ведучого

3.8. Лихослів’я і здоров'я

ü Розповідь ведучого

ü Перегляд відеороликів

3.9. Кара за лихе слово

IV. Заключна частина

4.1. Гра "Кольорова картка"

4.1.1. Видача карток

4.1.2. Осмислення учнями завдання

4.1.3. "Мій вибір"

4.1.4. Підсумкове слово ведучого

4.1.5. Формування секторів (синій, червоний)

4.2. Заключне слово ведучого.

 

 

                                                                                                                           ________________           Хайчіна Ю.М.

 

Сценарій позаурочного заходу

«Поле брані»

Проведення виховної години бажано організувати у змішаній групі учнів (хлопці та дівчата) з метою виявлення різностатевої думки, що дуже важливо при реалізації поставленої мети.

Методичний коментар:

Для створення емоційної атмосфери захід починається віршем. Виховна година проводиться однобічно (один ведучий-викладач).

Слайд 1 "Сила слова"

Есть слова пострашнее, чем порох, Чем снаряд над окопными рвами.

Я советую людям при ссорах Осторожнее быть со словами.

Мир устроен на этой основе, И достаточно, в общем, серьёзно:

О любом опрометчивом слове

Пожалеете рано иль поздно

Вы к словам проявляйте терпение, Не берите в расчёт кривотолков.

Ведь от них остаются раненья,

Как от мелких, но острых осколков.

М. Матусовский

Методичний коментар:

Застосування методу активних дебатів дозволяє учасникам висловити свою власну думку, оцінити ступінь її підтримки аудиторією. Це також сприяє розвитку мовленнєвих здібностей, впевненості у собі. Ігровий метод допомагає учням розкріпоститися, віднестися до ситуації по дитячому, граючись, що знімає емоційну напругу, страх контролю зі

Сьогодні ми з вами поговоримо про лихослів’я і наша виховна година має назву "Поле брані".

Підніміть, будь ласка, руки хто з вас ніколи не лихословив.

Як ми бачимо, сьогодні майже немає людей, які у своєму щоденному спілкуванні не вживають "поганих" або "мертвих" слів. Чому це так? Хто може пояснити цей феномен?

Слайд 2

Однією з проблем, яка довела нас до духовної і культурної катастрофи стало лихослів'я. Якщо раніше нецензурщина була, головним чином, специфічною мовою злочинців, п'яниць та інших низько впавших осіб, то тепер мат все глибше проникає в усі соціальні та вікові верстви суспільства, нам все більш намагаються нав'язати, що наша мова взагалі неможливий без мата. Нецензурщина вільно і гордовито ллється в коридорах і курилках навчальних закладів, зі сцени та екрану, зі сторінок нашої преси.

Лихослів'я стало поширеним і буденним: одних воно коробить, інші вважають його нормальним, більшість людей просто звикли. 

Як у справах, так і в словах ми виявляємо себе по-різному. В одних підлітків лихослів'я увійшло в звичку, і в будь-якій обстановці (навіть у сімейному колі) вони не можуть зв'язати

сторони викладача. двох слів без того, щоб не вилаятися. Інші зазвичай ведуть себе 

             

 

Кожен може висловити свою думку "анонімно". Результати такого опитування будуть більш правдивими.

більш стримано, але неодмінним атрибутом розмови вважають слівце, за допомогою якого підкреслюють довірчий і розкутий характер розмови. Треті ставляться до лайки гидливо - вилаятися для них немислиме. Однак і ті, і інші, і треті одностайно не схвалюють молодіжне лихослів'я.

Зараз ми з вами пограємо в гру, яка називається "Кольорова картка".

Гра «Кольорова картка»

Перед вами знаходяться кольорові картки Будь ласка, прочитайте завдання і виберіть лише одне, на вашу думку найпоширеніше твердження, з яким ви також згодні. Потім підійдіть до дошки і відмітьте відповідним кольором вашу відповідь.

Кольорова картка

1.     В сучасному суспільстві лихословити дозволено всім (синій колір).

2.     В сучасному суспільстві лихословити дозволено лише чоловікам, для жінки це огидно (зелений колір).

3.     В сучасному суспільстві лихословити дозволено жінкам і це нормально за певних обставин (червоний колір).

4.     Я не дотримуюсь жодного твердження, так як маю іншу думку (жовтий колір).

Якщо ви обрали відповідь №4, напишіть, будь ласка, своє ім’я.

 

 

 

Методичний коментар:

Ділення на кольорові сектори сприяє розвитку

впевненості в собі, почуття відповідальності за прийняте рішення, розвиває сміливість та мовленнєві здібності.

Тепер у нас утворилося три/чотири кольорових сектора. Займіть, будь ласка, місця в секторах, які співпали з вашими поглядами на існуючу проблему.

Членів жовтого сектора я хочу попросити, дати відповідь на запитання "Чому я не підтримую жодне твердження?"

Слайд 3 "Яка людина, така її мова"

Лихослів'я - це мова, наповнена непристойними виразами, непристойними словами, лайкою. У цього явища багато визначень: нецензурна лайка, нецензурні вирази, матюки, нецензурна лексика, лексика «тілесного низу» й ін Але здавна матюки у російському народі іменуються лихослів'ям, від слів «скверно», «лихі слова» 

Матірна лайка - це не тільки набір непристойностей. Подібна лексика свідчить про духовну хворобу людини. Адже слово - не просто набір звуків, що виражають думку. Воно здатне дуже багато чого розповісти про наш душевний стан. Сократ говорив: «Яка людина, така його і мова».

Слайд 4 "Гріхи мови"

Гріхи мови - одні з самих важкоподоланних, і тому так часто з'являється спокуса вважати їх незначними, якось виправдати, «не помітити». До лихослів'я, особливо останнім часом, так звикли, що багато його дійсно не помічають і дивуються, що слова ці усе ще вважаються нецензурними.

Слово - звук, що живе секунди і пропадає в просторі. Де він? Піди, пошукай ці звукові хвилі. Слово - майже нематеріальне явище. Здається, і говорити-то не про що. Але слова, які ми вимовляємо і чуємо, формують нашу свідомість, нашу особистість. А наші свідомі дії впливають на те середовище, в якому ми живемо. 

Святі отці кажуть, що блудні гріхи смердять. Лихослів'я ж, або так званий мат, за своєю тематикою відноситься до блуду. І смердить. Хоча не всі це відчувають - придихалися. І що дивно, запах щойно з'їденої котлети відразу ж намагаються приглушити жувальною гумкою, запаху поту за допомогою дезодоранту взагалі перекрили дорогу назовні, навіть туалетний папір почали робити з фруктовими ароматами, а духовного смороду від матірщини абсолютно не відчувають. І навіть жінки!..

Методичний                 Слайд 5 "Чарівність та огидність"

коментар:                                           Є таке тропічна рослина - скополія. ЇЇ квіти - сама

Застосування досконалість форми і кольору. Але неймовірно! Від яскравих

методу

протистояння або пелюсток, що світяться, виходить запах гниючого м'яса. Коли з задзеркалля прекрасних жіночих вуст вилітає матірна лайка – це можна дозволяє показати, порівняти саме з особливостями цієї квітки: зачаровуюче але що все красиве і огидно… І дивно, навіщо було укладати в модну зачіску волосся, чарівне, що є в

людини, можна підбирати фасон і забарвлення одягу, підправляти якісь вади на затьмити навіть обличчі, щоб потім відштовхнути від себе ураганом брудних

"дрібничкою" слів? Мова найбільш яскраво виявляє нас, дозволяє оточуючим побачити наше справжнє обличчя. «Заговори, щоб я побачив тебе», - цей вислів належить Сократу, наймудрішому із стародавніх греків. Жінка з грубою лексикою може виглядати привабливо, тільки коли вона мовчить - як квітка скополія за склом.

Методичний                 Слайд 6 "Солдатські слова"

коментар:                         Раніше матірну лайку називали ще «солдатськими» словами,

Пояснення тому що лихослів'я було здебільшого поширене у солдатському

історичних коренів

поняття розширює середовищі. Між людьми, на двадцять п'ять років відірваними кругозір        учнів, від сімей, спілкування з близькими, звичної селянської роботи, допомагає    рідних місць, - людьми, зневіреними у своєму майбутньому. усвідомити           Пізніше виразка лихослів'я вразила і робоче середовище, що сутність      явища, сформувалася майже в таких же відчайдушних обставинах: без порівняти          умови сімей, поза звичних відносин - люди жили сьогоднішнім днем.

вживання

нецензурних слів Всі ці люди, з точки зору основного населення, були нашими предками «нещасненький», що потрапили у важкі обставини. Їх та нами. шкодували, але тих, хто переймав їх погані звички, засуджували.

Слайд 7 "Освічені лихослови"

Освіта допомагає людині відтворити в собі образ Божий. Саме поняття відтворення образу Божого та відбиває слово «освіта». Тому брудна лайка з вуст інтелігента особливо неприпустима!

Дивно, що сьогодні багато освічених людей вважають нормальним ненароком отак «тонко інтелігентно» вилаятися, можливо, бажаючи підкреслити таким чином «широту» своїх поглядів. Раніше освіта прирівнювалося до офіцерського звання і давала право користуватися привілеями дворянства. Знання шанувалося. Дивлячись на освічену людину, прості люди як би говорили собі: «Ми по темряві своїй можемо впасти в гріхи і помилки, але він-то знає, де світло, він людина освічена».

Слайд 8 "Лихе коріння"

Постараємося показати історичні корені лихослів'я і розвінчати деякі міфи, які виникли навколо нього.

Коріння цього явища йдуть у далеку язичницьку давнину. Кепські слова були включені в заклинання, звернення до язичницьких божеств, а в язичницькі часи був поширений культ родючості, тому всі кепські слова пов'язані зі статевою сферою. Таким чином, так званий мат є мовою спілкування з демонами. Наші предки промовляли ці слова, закликаючи собі на допомогу демонів зла. Відьми і чаклунки використовували лихослів'я в своїх наговорах, насилаючи прокляття. Люди дохристиянської епохи, щоб захистити своє життя від злісних нападок демонічного світу, вступали з ним у контакт. Цей контакт міг бути двояким. Демонові або догоджали, нагороджуючи його і приносячи йому жертви, або лякали його. Так ось, лякали демона саме поганою лайкою, демонстрацією свого непристойного. Подібне можна було спостерігати на початку бою, коли противники, роблячи люті гримаси, кричать один одному про свою жорстокість, про свій гнів, про готовність дозволити собі ту чи іншу мерзенну поведінку. Тобто кожен з них намагався додати собі, в очах іншого, як можна більше огидності для страху або від страху. Але й закликали демона тими ж словами, демонструючи свою одержимість, свою готовність до спілкування з ним.

Таким чином, мат був засобом «зв'язку» з демонічними силами. Таким він і залишається. Його відносять до демонічної, пекельної лексики. Через погані слова людина сама віддає себе в руки біса, стає одержимою. Деякі, напевно, знають, що позбутися від звички матірної брані важче, ніж від паління.

У стародавній Русі мат був ні чим іншим, як заклинанням, формулою проти нечистої сили. Через матірну лайку люди вступали в спілкування з нечистою силою, як би налаштовуючись на їх хвилю, закликаючи її у своє життя.

Слайд 9 "Лихе коріння"

Помилкою є загальноприйнята думка щодо того, що мат - це слов'янська традиція. Лихослів'я на Русі приблизно до середини XIX століття не тільки не було поширене навіть у селі, але і було кримінально караним.

За часів царя Олексія Михайловича Романова почути на вулиці мат було просто неможливо. І це пояснюється не тільки скромністю і делікатністю наших предків, але і політикою, що проводиться державою: за використання непотрібних слів накладалося жорстоке покарання - аж до смертної кари. 

Потім настали інші часи. Груба лайка зазвучала спочатку в шинках, а потім вихлюпнулася на вулиці міст. У XIX столітті лихослів'я поступово з лайки перетворилося в основу мови фабричних робітників і майстрових.

Методичний коментар:

Метод             мозкового штурму

застосовується

для             розвитку

активного мислення             учнів, мовленнєвих

здібностей     та вміння аналізувати, систематизувати та узагальнювати свої знання.

А тепер хочу вас запитати, чи чули ви такий вислів, як "поле брані"? Як ви вважаєте "Що таке поле брані?"

Слайд 10 "Поле брані"

Де ж людині можна було вилаятися, виплеснути з себе всю злість? Залишалося одне місце - поле. Звідси і вираз "поле брані". Не знаючи походження цієї фрази, багато хто думає, що це поле битви. Проте значення фрази інше - це поле матірної лайки.

Якщо ж подивитися на історію походження та значення самого слова "мат" в початковому варіанті, то воно означає "крик", гучний голос у значенні звукоподібному. А наслідування було звуків тварин - "мау" і "мяу" - у шлюбний період. У стародавній Русі вважалося непристойним уподібнюватися худобі і щодуху верещати про те, що належало до сфери інтимних відносин. 

Найважливішим і науково підтвердженим є те, що мат небезпечний для здоров'я, він не тільки сприяє зниженню інтелекту, провокує злочин, створюючи ілюзію вседозволеності, обкрадає нас духовно, принижує і ображає, але і, вбираючи в себе словесний бруд, калічить людські долі, призводить до раннього старіння і передчасної смерті.

Так що ж робити нам? Невже і нам у нашому училищі, поряд з куркомом, треба створити "поле брані", або "кімнату лихослів’я", де кожен з вас зможе виплеснути свої негативні емоції. Але ж, що спонукає вас в стінах училища, на уроках, накопичувати ці негативні емоції? Невже ви тут отримуєте стільки негативу, що весь час лихословите?

Слайд 11 "Брудна дюжина"

Образлива і непристойна лексика існує в багатьох мовах і культурах. Саме з слів такого роду складається лексичний склад лихослів'я, або мата. Це відносно невелика («брудна дюжина», як кажуть англійці) і замкнута група слів і виразів, на вживання яких в культурному співтоваристві накладається табу. У цю групу входять найменування частин людського тіла, перш за все геніталій (так звана лексика «тілесного низу»), фізіологічних відправлень, статевого акту, а також похідні від цих слів. Сюди ж відносяться деякі образливі лексеми на зразок слова, у своєму основному значенні назви розпусної жінки.

Почнемо з того, що мат - явище давнє і притаманне майже всім народам. Про «гниле слово» писав ще апостол Павло.

Слайд 12 "Магія слова"

Нецензурщина виступає у слов'ян у функції прокляття, зв'язок з язичництвом при цьому безперечний. Наприклад, одне з матюків на букву «є», яке має слов'янське походження, перекладається як «проклинати». Людина, що говорить його, тим самим проклинає себе і оточуючих. Слово, що починається на букву «х», у давньоруській мові означало волхви - біблейські чаклуни, які прийшли до немовляти Ісуса. Поєднання цієї букви і закінчення, яке було пов'язане з померлими предками, і цим вигуком на язичницьких ритуалах викликали душі померлих.

Решта матюки - це імена язичницьких богів, тобто, бісів. І людина, яка вимовляє ці слова, автоматично закликає цих бісів на себе, своїх дітей і свій рід. 

Мат вживають з метою висловити відверте зло, в якому є гнів і осквернення. Вони й виконують своє призначення, знищуючи розум, здоров'я як виражають матюки, так і почули її, навіть просто випадкових перехожих. Як у видимому світі є продукти швидко псуються, так і в пам'яті лихослів'я псується, гниє. Звідси старечі хвороби: склероз, загальна атрофія, серцева недостатність та інші захворювання. 

«Містична складова» нецензурної лайки - це містика злоби, киплячої в людському серці, злоби, яка з'єднує людину з дияволом ».

Слайд 13 "Древнє табу"

Але всі знали, що сварити дітей не можна матом, вони будуть мучений бісами. Матюкатися в будинку не можна: біси будуть жити в цій оселі. 

Також не можна було лаятися у лісі: лісовик може образитися, на березі річки або озера - образиться водяний. 

Слайд 14 "Психовірус"

Саме з містичною силою пов'язаний механізм впливу лихослів'я на людину. Мат пробуджує в його підсвідомості «психовіруси», що дісталися їй разом з генною пам'яттю. Вживаючи мат у розмові з друзями, рідними, сучасні люди, самі того не підозрюючи, здійснюють потаємний ритуал, закликаючи зло день у день, з року в рік на свою голову і на голову своїх близьких. Кількість лайливих слів переходить в якість. Спочатку у людей з'являються дрібні неприємності, потім великі, потім виникають проблеми зі здоров'ям і, нарешті, ламається саме життя. 

Методичний коментар:

Метод руйнування міфів спонукає учнів задуматися над правдивістю своїх поглядів, відверто відповісти на питання, яке

Слайд 15 "Міфи про лихе слово"

Питання до учнів_Як ви вважаєте, чому люди лихословлять?

ü

ü

ü

ü

Фахівці виділяють наступні функції вживання мату в мові: підвищення емоційності мовлення;

зняття психологічної напруги (емоційна розрядка); образа, приниження адресата спілкування;

демонстрація агресії;

кожен повинен задати сам собі "це дійсно так, чи я хочу, щоб це було так?"

ü

ü

ü

ü

демонстрація відсутності страху; демонстрація розкутості, незалежності; демонстрація зневажливого ставлення до системи заборон; демонстрація приналежності співрозмовника до «своїх».

Тепер кожен з вас задасть питання своєму власному Я "Це дійсно так, чи я хочу, щоб це було так?"

Насправді лихослів'я відображає убогість лексичного запасу, невміння орієнтуватися в ситуації найвищого емоційного підйому (радості чи гніву).

Важливо й те, що лихослів'я стало загальноприйнятим молодіжним правилом, і відмовитися від нього в багатьох випадках означає протиставити себе тому оточенню, до якого хотілося б або доводиться належати. Інший підліток починає матюкатися в колі товаришів, щоб просто не виявитися «білою вороною», не уславитися «ботаніком» і маминим синочком. І з віком ця проблема лише поглиблюється - коло культурних людей, які уникають лихослів'я, нині дуже вузьке.

До того ж, слід відмітити, що інтелектуальний рівень середньостатистичного молодої людини дуже знизився, і зараз виразно висловити свою думку - велика проблема. Через бідність словникового запасу важко підібрати відповідні слова. Тоді на допомогу приходять слова - «джокери». Ними легко замінити майже будьяке слово рідної мови і викликати у співрозмовника більш-менш адекватну асоціацію. І якщо в масовому масштабі ця тенденція збережеться, ми поступово сповземо на інтелектуальний рівень печерного дикуна, будемо висловлюється лише десятком універсальних мовних символів.

Слайд 16 "Символ дорослості"

У підлітковому віці проблема нецензурної лексики стає особливо гострою, адже в очах підлітка лихослів'я - це прояв незалежності, здібності не підкоритися заборонам, тобто символ дорослості. Крім того, вона є знаком мовної приналежності до групи однолітків, мовної моди. Іноді це наслідування молодіжним кумирам, наприклад популярним телеведучим, акторам, співакам. 

Але мало хто з молоді здогадується, що лихослів'я, як і хамство, - зброя невпевнених у собі людей. Грубість дозволяє їм приховати власну вразливість і захищає їх, адже виявити слабкість і невпевненість в цьому віці рівносильно повній поразці. Крім того, підлітки намагаються лайливими словами зачепити батьків, шокувати, вивести їх з себе, щоб виміряти свою владу над ними і підтвердити власну емоційну незалежність від них.

Слайд 17 "Бранна зброя"

Мова, - це наша зброя, засіб спілкування, переконання, мовою треба вчитися володіти. І робити це дуже важко, коли мова збіднена та обтяжена сміттям.

У наші дні лихослів'я існує в різних проявах, як би виступає в декількох іпостасях.

Перш за все - це звичне лихослів'я, властиве людям з невисоким рівнем культури. У цьому випадку матюки і вирази для людини, яка їх вживає, ніяк не зазначені, вони входять у звичайні словесні ряди їх лексико-фразеологічного словника і використовуються, можна сказати, автоматично - і як одиниці іменування відповідних предметів і дій, і як вигуки, що виражають різноманітні почуття, і як баластні наповнювачі мовного потоку (подібно до того, як деякі інші люди щохвилини вживають слова – паразити: «ось», «так би мовити», «значить»). Звичний мат - це абсолютний і закінчений прояв безкультур'я. Основне середовище формування звичного лихослів'я - сім'я, основна причина - культурний вакуум, що панує в ній. Тому лихослів'я таке стійке: дитина, яка щодня чує, як його батьки «пестять» один одного міцненьким словечком, майже напевно виросте

«лихословом» і передасть цю звичку своїм дітям. 

Широко поширене так зване афективне лихослів'я. Воно пов'язане з вираженням якого-небудь почуття і зазвичай є емоційною реакцією людини на ситуацію, слова або поведінку інших людей, навіть на власні дії (хтось, напевно, легко пригадає слова, які він виголошує або хоче вимовити, коли, з усіх сил вдаряючи молотком по цвяху, потрапляє собі по пальцю). Часто, хоча і не завжди, афективний мат представляє собою образу. 


Методични й коментар:

Метод відеоефекту допомагає підсилити вплив слів на свідомість слухачів. Приклади з життя, ти паче, доведені фахівцями різних сфер, найбільш дієво впливають в момент переконання.

Слайд 18 "Лихослів’я і здоров'я. Вода"

1. Під дією звуків, в тому числі і людської мови, молекули води (а наше тіло приблизно на 80 відсотків складається з неї) починають шикуватися в складні структури. І в залежності від ритму і смислового навантаження ці структури можуть лікувати або, навпаки, отруювати організм.

У XX столітті японський вчений Масару Емото науково довів, що вода не тільки сприймає інформацію, але може мінятися під впливом слова і навіть думки. За допомогою новітнього обладнання він зміг заморозити і сфотографувати воду під мікроскопом. Те, що він розгледів на молекулярному рівні, його вразило. На фото постали в основному кристали різної форми і чіткості - на вигляд дуже схожі на сніжинки.

(ролик).


Як бачите, слова з негативним змістом навіть не утворюють форму, а позитивно заряджена вода має гарні, чіткі кристали. 

Ви тільки уявіть, якщо думки і слова можуть робити таке з водою, що ж вони здатні зробити з людиною!

Слайд 19"Лихослів’я і здоров'я. Генетика"

2.                       У медичній практиці відомо наступне явище: паралізована людина, у якої повністю відсутня мова, не в силах вимовити ні «так», ні «ні», але може, тим не менш, абсолютно вільно вимовляти цілі висловлювання, що складаються з недрукованої лайки. Явище незвичайне, але зустрічається.

За «срамословіє» Бог допускає на людину різні біди, напасті і хвороби. У медицині є рід психічного захворювання, коли людина, може бути, навіть далекою від брудної лайки, страждає незрозумілими нападами. Хворий раптом починає мимо своєї волі вивергати потоки нецензурної лайки, часто дуже витонченої. Іноді хулить святих і Бога. Для віруючої людини все очевидно. У духовній практиці це називається одержимістю, або біснуванням. Біс, що знаходиться в одержимому, змушує його вимовляти страшні лайки і хулу. З практики відомо, що такого роду біснування може трапитися навіть з дітьми. 

Дуже часто люди, що знаходяться в духовному потьмарення, чують голоси, які виголошують потік нецензурних лайки та богохульства. Нескладно здогадатися, кому належать ці голоси. Матірну лайку здавна називають мовою бісів. 

3.                       Лихослів'я завдає шкоди не лише духовному, але і фізичному здоров'ю людини. Вчені Російської академії наук дійшли приголомшливому висновку, що за допомогою словесних мислеобразів людина творить або руйнує свій спадковий апарат. Виявляється, ДНК здатна сприймати людську мову. Одні повідомлення оздоровлюють гени, інші травмують, подібно радіації. Наприклад, добрі слова молитви пробуджують резервні можливості генетичного апарату, а прокльони, матюки викликають мутації, що ведуть до виродження. Будь-яке вимовлене слово не що інше, як хвильова генетична програма, що впливає на наше життя і життя наших нащадків.

Слайд 20 "Лихослів’я і здоров'я. Психіка"

4. Є ще одна причина, по якій слід викинути зі свого лексикону матюки. В Україні і Росії лихослів’я пов'язане практично тільки зі статевими органами. Пробуджена в підсвідомості інформація про сексуальні збочення починає поступово, непомітно для людини впливати не тільки на його моральність, але і на фізіологічні процеси, що визначають зародження і розвиток маленької людини. Не тільки вчені, а й письменники давно помітили, що діти, що з'являються у люблячих один одного батьків, не тільки менше хворіють і швидше розвиваються, але навіть красивіше від зароджених «мимохідь» або в стані сп'яніння. Ми бачимо, що лихослів’я завдає свій невидимий, але нищівний удар, вільно себе почуває не тільки на вулицях, але і в квартирах, на місцях роботи сучасних людей. Мат, кинутий у серцях батьками, відгукується через багато років сльозами їхніх дітей і навіть онуків.

Хисткий, крихкий світ у сім'ї лихослова. Лайка збуджує і дратує людину. Але найбільше нещастя в такій сім'ї - це долі дітей. Діти, чуючи брудну мову, самі привчаються лихословити. Розумовий розвиток таких дітей загальмований. Чим раніше увагу дитини привертає брудна лайка, тим повільніше буде йти його духовний і розумовий розвиток. Доведено, що у таких дітей сповільнюються розумові та фізіологічні здібності, і в подальшому вони не «дотягують» до закладеного в них природою. 

Ті батьки, які не соромляться у висловлюваннях, повинні пам'ятати, що лихослів'я, знищуючи в дитині відчуття сорому, є містком до подальших злочинів. Адже виганяючи з дому сором, ці батьки виганяють і кращого вихователя.

Слайд 21 "Лихослів’я і здоров'я. Життя" 5. Інша група вчених під керівництвом доктора біологічних наук І.Б. Білявського сімнадцять років займалася проблемою лихослів'я. Вони довели, що запеклі матерщинник живуть набагато менше, ніж ті, хто не лихословить, тому що в їхніх клітинах дуже швидко наступають вікові зміни і виявляються різні хвороби. 

6. На жаль, лихослів'я негативно впливає не тільки на здоров'я тих, хто лається, але і тих, хто змушений слухати лайку. Адже наші предки давно знали, що злі слова вбивають. Не випадково прокляття вражало на смерть. І словом же воскрешали мертвих, зцілювали хворих.

Слайд 22 "Лихослів’я і здоров'я. Енергія слова"

З якою метою людина лихословить? Люди виправдовують лихослів'я роздратуванням, страхом - нібито відбувається розрядка. Нічого подібного! Погане слово - це чорна енергія. У ній немає Любові і немає ніякої творчої сили. Погане слово несе знищення. І люди, кидаючись кепськими словами, не знаючи їх істинного сенсу, навіть не підозрюють про ті наслідки, які вони приносять. Люди не підозрюють про те, що вони пиляють сук, на якому сидять. 

Було доведено, що в поганому слові таїться величезна руйнівна сила. І якщо б людина могла бачити, який потужний негативний заряд, немов ударна хвиля вибуху бомби, поширюється в усі сторони від кепського слова, він би ніколи не вимовив його (ролик).

Слайд 23 "Мат та Інтернет"

Серед користувачів Інтернету поширена заміна деяких букв у матерних словах спеціальними символами, наприклад, *!@#$%^&. На численних інтернет-форумах за пристойним поведінкою відвідувачів покликані стежити модератори. Мат в гостьових книгах сайтів, як авгієві стайні, вичищають веб-майстри. Боротьба з матом в Інтернеті йде повним ходом, але тим не менш, багато сайтів Інтернета засмічені матом.

Методичний коментар:

Метод "тест

своєї свідомості" допоможе кожному слухачеві усвідомити, наскільки існуюча проблема є серйозною саме для нього. Підсвідомо

Слайд 24 "Тест на матерщину"

У матюкальника мат присутній не лише у зовнішній промові, а й у внутрішній (тобто думає він «матерною» мовою). До речі, повністю позбавитися від мату матерщиннику дуже важко, якщо взагалі можливо: мат з зовнішньої мови переходить у внутрішню.

Знаєте, як простіше за все дізнатися, чи є людина лихословом? Потрібно створити для неї стресову ситуацію (наприклад, налякати). Перше слово, яке виголосить випробуваний, покаже, лихослов він чи ні (обережно:

кожен почне згадувати свої стресові ситуації і аналізувати свою реакцію, тим самим зможе оцінити себе.

застосовуючи цей метод, можете почути про себе багато

«втішного»!).

 

Методичний коментар:

Метод "устрашіння" формує почуття

Слайд 25 "Кара за лихе слово"

Вже після Хрещення Русі за лихослів'я суворо карали. В указі царя Олексія Михайловича 1648 підкреслюється неприпустимість лихослів'я у весільних обрядах: щоб «на шлюби

 

пісень бісівських не співали і ніяких сороміцьких слів не відповідальності за

свої вчинки/слова, як

адміністративної, так і духовно - емоційної.

говорили». Вважалося, що матюком ображається, по перше, Матір Божа, по-друге, рідна мати людини і, нарешті, мати-земля. 

Існувало уявлення, що матірна лайка карається стихійними лихами, нещастями й хворобами.

Ще за царів Михайла Федоровича і Олексія Михайловича за лихослів'я карали різками на вулицях. Не зайвим буде згадати, що за нецензурну лайку в громадському місці навіть за Кримінальним кодексом СРСР належало 15 діб арешту. 

-

Слайд 26 "Як боролася з матом Ванга"

Професор Є.К. Дулуман, який побував у Ванги в 1990 р., розповідає, що знаменита ясновидиця з дитинства, почувши лихослів'я, у відповідь читала староболгарське заклинання:

Чтобы ты всю свою жизнь пребывал

В компании, на работе, в семье –

В таком окружении, где Без скверного слова, мата, перемата Не услышал ни одного предложения.

Чтобы ты всю свою жизнь, Как только раскроешь рот, Так и - матюгался.

Да будут у тебя на всю жизнь

Такие друзья, такая любимая,

Такая жена, такие дети,

Чтобы ты с ними и они с тобой Общались только скверными словами!

А мать твоя и отец твой –

Пусть слышат каждое твоё Паскудное слово!

Аминь.

Усі, хто після почутих слів цього прокляття продовжували лихословити, ті вже не могли зупинитися до самої своєї смерті. І жили вони потім так, як вона їх прокляла.

Слайд 27 "Законом по лихому слову"

Якщо людина не хоче чути скверною брані, це його право, підтверджене законодавством. 

Нецензурна лайка в громадських місцях тягне за собою адміністративну відповідальність - штраф або адміністративний арешт на строк до п'ятнадцяти діб, це передбачено статтею 240 Адміністративного кодексу «Дрібне хуліганство».  Стаття 240. Дрібне хуліганство

1.                    Дрібне хуліганство, тобто нецензурна лайка в громадських місцях, лихослів'я, образливе чіпляння до громадян, виконання непристойних пісень, виконання нецензурних написів на будинках, огорожах, насильницьке вторгнення у громадські місця всупереч забороні, настирливі телефонні дзвінки та дії, які можуть дезорганізувати громадський порядок і спокій громадян, - тягне за собою накладення штрафу від трьох до семи неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, або виправні роботи на строк до трьох місяців з відрахуванням до двадцяти відсотків заробітку, або громадські роботи на строк до вісімдесяти годин. 

2.                    Ті самі дії, вчинені повторно протягом року після накладення адміністративного стягнення, - тягнуть за собою адміністративний арешт на строк до п'яти діб. 

Слайд 28 "Панацея"

Немає і не може бути якихось універсальних рецептів лікування від лихослів'я. Ясно одне: це можливо тільки при значному (на порядок, на кілька порядків) підвищенні культурного рівня як суспільства, так і окремої людини. Не потрібно тішити себе ілюзіями: людину, що спилася або повію з площі трьох вокзалів ніхто не навчить говорити іншою мовою. Але багато чого можна зробити в мікроколективі - у групі, в своєму оточенні, особливо в сім'ї. Давайте будемо нетерпимі до лихослів'я - накладемо на нього повну і не підлягаючу обговоренню заборону.

Звиклий лихословити знаходиться вже в залежності від своєї шкідливої звички. Хто думає, що він незалежний від своєї звички лихословити, нехай спробує хоча б два дні не вживати мат, і зрозуміє, хто в домі господар. Кинути лаятися не легше, ніж кинути палити. У одному відомому салоні краси сталася НП: звільнилися одразу три жінки-перукаря. Причина полягала в тому, що директор заборонив їм матюкатися на робочому місці. Винести цю заборону молоді жінки були не в силах. 

Вживаючи кепські слова, матерщинник часто підсвідомо хоче заглушити в собі голос совісті, сором, щоб далі вже було легше здійснювати ганебні вчинки. 

Кожній молодій людині, що вживає матірну лайку, слід поставити собі питання: чи буде йому приємно, коли його маленькі син або дочка стануть при ньому лаятися матом? 

В американських сім'ях існує дуже цікавий звичай. Коли діти приносять з вулиці лайливі слова і запитують про їхнє значення, то батьки, як правило, роз'яснюють все чесно, але потім в обов'язковому порядку змушують дитину вимити рот з милом, адже мерзенні слова бруднять і свідомість, і душу, і слух, і вимовляє їх рот. Непогано б і нам запровадити для своїх дітей подібний звичай. 

 

Слайд 29 "Дві дороги одного життя"

Гра «Кольорова картка»

Ми з вами розглянули таке поняття, як лихослів’я, з’ясували звідки росте коріння лихого слова і яке покарання чекає на суспільство, якщо воно не змінить своїх поглядів на існуючу проблему.

Візьміть наступну кольорову картку і оберіть твердження, що найбільше розкриває вашу думку. Підійдіть та наклейте колір вашої думки на дошку.

Кольорова картка

1.  Так, я лихословив (ла), але я навіть не уявляв (ла), наскільки це може вплинути на моє життя. Надалі я буду намагатися бути більш розбірливим (вою) у своїх словах (синій колір).

2.  Так, я лихословив (ла), але я вважаю, що це всього на всього слова і вони ніяк не можуть вплинути на моє життя (червоний колір).

 

Методичний Тепер, будь ласка, давайте займемо кольорові сектори згідно коментар: кольору вашого погляду на поставлене питання. Кожен з вас Створення займе синій або червоний сектор.

ситуації вибору Як ми бачимо, у нас створився лише один сектор.. (або спонукає учнів до            

більшість учнів об'єдналися одним сектором). Що це значить?

осмислення своїх

Ми несемо відповідальність за кожне слово, особливо за

вчинків, аналізу

причинно- огидне. Ніщо не проходить безслідно, і, ображаючи матір іншої наслідкових зв’язків людини, посилаючи прокляття їй самій, ми тим самим накликає понять вчинок- біду на себе.

відповідальність.                

Рішення проблеми складне і вимагає безлічі кроків у різних напрямках. Поки зберігається шкідлива ілюзія, ніби мату уникають лише очкарики і «ботаніки», а сильні, серйозні, ділові люди не повинні соромитися «називати речі своїми іменами», - до того часу ми будемо без сорому міцно висловлюватися. А от коли ті, з кого більшості і справді хотілося б брати приклад, будуть розмовляти інакше, лихослів'я поступово повернеться туди, звідки прийшов, - у лексикон «бомжів і волоцюг».

Тим більше, що будь-яку думку або емоцію можна набагато більш сильно висловити в делікатній формі. Лихослів'я не буде в суспільстві тоді, коли кожному буде соромно матюкається, так само, як і грамотність настає тоді, коли соромно бути неписьменним, а не тоді, коли вивчив правила граматики.

У кожного з вас є дві дороги, одну з яких ви повинні обрати:

ü перша дорога - дорога духовного росту, самовдосконалення, дорога краси та самоповаги;

ü друга дорога - знаючи, що це погано, продовжувати лихословити, тим самим включивши програму самознищення.

Слайд 30 "Не дозволяй душі бруднитись" Ах, как нам добрые слова нужны!

Не раз мы в этом убеждались с вами, А может, не слова – дела важны?

Дела делами, а слова – словами.

Они живут у каждого из нас.

На дне души до времени хранимы,

Чтоб их произнести в тот самый час, Когда они другим необходимы!

М . Лисянский

Слайд 31 "Homo"

Шановні учні! Ми сподіваємося, що імідж вихованих і інтелігентних молодих людей буде Вами підтримуватися в будь-якій обстановці, не тільки в навчальному закладі, але і на дискотеці, і вдома. Запитайте свою Совість самі, ким ви хочете бути: Homo культурний, мислячий ... або Homo печерний! 

Російське прислів'я говорить: «Від гнилого серця і гнилі слова». Коли серце людське розбещується, гнилі, кепські слова з'являються як ознака духовного розкладання. Лихослів'я - це ознака надлишку огиддя в серці. Якщо серце у людини не очищене, а переповнене гріхом і гіркотою, то лихослів'я ллється з нього нестримним потоком. 

Ще відомий лексикограф Володимир Даль писав: «З мовою, з людським словом, з промовою безкарно жартувати не можна; словесна мова людини - це видимий, відчутний зв'язок, союзна ланка між тілом і духом».

На закінчення хотілось би вам запропонувати "Тест самовдосконалості". Спробуйте сьогодні слідкувати за своєю мовою і не лихословити. Вченими доведено, якщо людина витримує три дні без лихослів’я, то все в її руках, але ж якщо ні, то треба звернутися до фахівця (психіатра), тому що це психовірус, який поступово руйнує нашу свідомість, а значить і наше майбутнє. Так давайте ж почнемо з себе!

 

 

 

Інформаційні джерела

1.     Емото Масару. Любов і вода. - М.: Софія, 2008. 

2.     Лекція про лихослів'ї. http://oodvrs.ru/article/art.php?id_article=206 

3.     Лихослів'я / / Centre Magik. http://www.magik.ru/s68.asp 

4.     http://www.liveinternet.ru/users/alfijushka/post67412745

5.     http://oriflamma-zp.narod.ru/lec_philo_004.html

6.     http://www.ateism.ru

 

zip
Додано
11 липня 2018
Переглядів
1838
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку