У методичній розробці подано матеріали проведення інтелектуальної гри «Я – європеєць», що присвячена вивченню питання Європейського Союзу. У роботі представлено модель розвитку поля креативності через поєднання міжпредметних знань учнів за допомогою гри.
Історичний пазл - дидактичний ігровий метод групової роботи. При використанні даного методу виникає позитивна залежність учнів один від одного, вони вчаться відповідальності та роботи в колективі. «Метод пазлів» допомагає розвивати і зміцнювати інтерес до предмета; урізноманітнити дидактичний матеріал до уроку; ввести «інтригу», гру в навчальну діяльність; використовувати інноваційні інтерактивні технології, ефективно будувати навчальний процес на будь-якій ступені навчання; розкрити здібності учнів, їх інтелектуальний, творчий, моральний потенціал.
Інтелектуальна гра-пазл «Я-європеєць» розрахована на інтегрований рівень знань учнів з географії, історії, основ енергоефективності, людини і світу, біології і екології, англійської мови, української літератури, фізичної культури тощо.
У методичній розробці подано матеріали проведення інтелектуальної гри «Я – європеєць», що присвячена вивченню питання Європейського Союзу.
У роботі представлено модель розвитку поля креативності через поєднання міжпредметних знань учнів за допомогою гри.
Методична розробка супроводжується методичними коментарями, що допоможе користувачам видання у реалізації поставленої мети.
Історичний пазл - дидактичний ігровий метод групової роботи. При використанні даного методу виникає позитивна залежність учнів один від одного, вони вчаться відповідальності та роботи в колективі. «Метод пазлів» допомагає розвивати і зміцнювати інтерес до предмета; урізноманітнити дидактичний матеріал до уроку; ввести «інтригу», гру в навчальну діяльність; використовувати інноваційні інтерактивні технології, ефективно будувати навчальний процес на будь-якій ступені навчання; розкрити здібності учнів, їх інтелектуальний, творчий, моральний потенціал.
Інтелектуальна гра-пазл «Я-європеєць» розрахована на інтегрований рівень знань учнів з географії, історії, основ енергоефективності, людини і світу, біології і екології, англійської мови, української літератури, фізичної культури тощо.
Методика проведення гри є стандартною для заходів даного типу.
1. У грі бере участь декілька команд (доцільно, щоб це були учні різних навчальних груп). Кількість учасників не повинна бути завеликою, достатньо 6-8 осіб для кожної команди.Інші учні є групою підтримки та мають можливість допомагати своїй команді.
2. Гра має мультимедійний супровід (інтерактивна презентація), тому доцільно, щоб у ведучого був технічний помічник.
3. На початку гри обов’язково необхідно ознайомити учасників з правилами, акцентувати увагу на особливостях оцінювання відповідей.
Оціночними елементами відповідей є зірки – сині та жовті. Еквівалент зірок має співвідношення 2:1 (2 синіх зірки = 1 жовтій), протягом гри відбувається обмін зірок.
4. Перший етап традиційно починається «Бліцтурніром», що дасть змогу командам «розігрітися» та визначити черговість у подальшому виборі категорій.
5. Підсумок гри визначається кількістю жовтих зірок.
Тема. Я – європеєць (60 хв.)
Епіграф заходу: «Світ схожий на книгу, і той, хто знає тільки свою країну, пройшов у ній лише першу сторінку».
Фужере де Монброн Мета заходу: розширювати знання про Європу і країни, що входять до складу ЄС; сприяти визначенню місця України в європейському співтоваристві; розвивати громадянську позицію, почуття відповідальності за спільне майбутнє європейського простору; виховувати повагу до національних, культурних надбань європейських народів та української нації; сприяти розвитку критичного мислення учнів, уміння давати оцінку явищам, суспільному життю; виховувати толерантність і повагу до прав людини.
Очікувані результати:
учні знають:
- країни – члени ЄС;
- традиції та особливості європейських країн;
- визначні постаті європейських країн;
учні вміють:
- аналізувати та узагальнювати факти, явища, події, виділяти спільне;
- висловлювати свої міркування, відстоювати свою позицію;
- позиціонувати українську націю як інтелектуальних європейців.
Методична мета: продемонструвати модель формування поля креативності через поєднання міжпредметних знань учнів за допомогою гри.
Тип позаурочного заходу:
- інтелектуальна гра: історичний пазл.
Вид позаурочного заходу: засідання історичного гуртка «Ерудит».
Забезпечення заходу:
- мультимедійна презентація «Я - європеєць»;
- білий екран;
- мультимедійна техніка;
- карта світу;
- кольорові зірки (сині, жовті); - відеофайли «Ода радості».
Методи та прийоми: вступна мотиваційна розповідь, гра «історичний пазл», відеорефлексія.
Міжпредметні зв’язки: англійська мова (вимова, переклад); географія (географічне розташування країн, традиції та особливості); історія (історичні події); людина і світ; фізична культура (види спорту, видатні спортсмени); основи енергоефективності (природні енергетичні джерела, екологічна культура країн); біологія, екологія; українська література (відомі українські поети та їх поезія).
ПЛАН ЗАХОДУ / 60 хв. І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ /2 хв.
ІІ. УСТАНОВЧО-МОТИВАЦІЙНИЙ ЕТАП /5 хв.
2.1. Озвучення епіграфу заходу / 0,5 хв.
2.2. Оголошення теми та мети заходу / 0,5 хв.
2.3. Вступна мотиваційна розповідь /2 хв.
2.4. Роз’яснення правил гри / 2 хв.
ІІІ. ПОДОРОЖ У ПРОСТОРІ І ЧАСІ / 45 хв. 3.1. Бліцтурнір «12 зірок» 3.2. Основна гра:
- географічний пазл;
- історичний пазл;
- літературний пазл; - математичний пазл;
- асоціативний пазл;
- українознавчий пазл;
- спортивний пазл;
- лінгвістичний пазл
3.3. Битва титанів
VІ. РЕФЛЕКТОРНИЙ ЕТАП / 8 хв.
4.1. «Ода радості» / 5 хв.
4.2. Підведення підсумків, визначення переможців/ 3 хв.
ХІД ЗАХОДУ
Методичний коментар
Захід відкривається «Одою радості».
Після гімну відбувається вітання з учнями та гостями заходу. Дуже важливо з перших хвилин створити емоційне тло заходу, тому в організаційній частині варто приділити увагу психологічній підготовці учнів до самостійної діяльності, створити атмосферу доброзичливості, взаєморозуміння та довіри (тим більше, якщо педагог, який проводить захід, не знайомий з аудиторією).
Методичний коментар
Викладач повідомляє епіграф заходу та пропонує учням обговорити сказане.
Фужере де Монброн сказав: «Світ схожий на книгу, і той, хто знає тільки свою країну, пройшов у ній лише першу сторінку».
Методичний коментар
Через окреслення траєкторії мети гри викладач повідомляє тему заходу.
Із метою розширення знань про Європу і країни, що входять до складу ЄС, розвитку громадянської позиції, почуття відповідальності за спільне майбутнє європейського простору, виховання поваги до національних, культурних надбань європейських народів та української нації запрошую Вас взяти участь в інтелектуальній грі «Я – європеєць».
Методичний коментар
Вступна мотивація активізує пізнавальну діяльність учнів, сприяє формуванню початкового бажання почути все, що буде сказано, викликає інтерес до процесу пізнання. На даному етапі важливо пояснити вибір тематики заходу. Розповідь, як жива і образна форма викладу, - це сюжетний виклад думки-міркування з приводу певної ситуації, що містить важливу проблему. Вступна розповідь викладача зумовлена певною метою :поінформувати, переконати, спонукати учасників до певних дій.
Найлегше досягти мети інформуванням. Потрібно викласти думку, подбавши про те, щоб вона була зрозумілою аудиторії. Для переконання слід домогтися не лише сприймання інформації, а й згоди з нею, а це потребує зняття упередженості у слухачів. Найскладнішим є спонукання до дії. Тут має бути великий психологічний вплив, пов'язаний з організацією сприймання, щоб не лише переконати, а й зумовити потребу діяти у певному напрямку. Це можливо, якщо викладач сформулює мету як ефект зростання особистості учня (збудити інтерес до теми). А для цього викладач, розповідаючи, прагне, щоб не лише зміст, а й мета розповіді були зрозумілі й сприйняті учнями, тобто співвіднести інтереси аудиторії з обраною темою.
Чому Європа? Європейський Союз? – запитаєте Ви. А відповідь дуже проста – ми є європейці. Україна прагне стати повноправним мешканцем європейського дому. І не тільки тому, що розташована в центрі Європи…
Своє право вона виборювала впродовж багатьох віків свого існування. Наші культури мають нерозривні зв’язки, тому одним із пріоритетів стратегічного розвитку України визнано інтеграцію нашої держави в Європейське співтовариство.
Європа – це багаторічна історія, досвід, політичні, духовні традиції європейських народів.
Європа – найцінніша скарбниця досягнень та пам’ятників культури.
Європа – один із осередків світової цивілізації, батьківщина великих географічних відкриттів, промислових революцій, великих міст та промислових агломерацій. Вона є колискою міжнародної економічної інтеграції.
У Європи є велика перспектива перетворення в район миру та міжнародного співробітництва.
Подивіться уважно на карту світу і знайдіть там Україну – вільну й незалежну, де ми народилися, навчаємося, створюємо сім’ї.
Погляньте на карту світу. Бачите, як багато країн у світі, як багато народів живе на планеті Земля? А серед них і ми – українці.
Методичний коментар
Для емоційного забарвлення вступної мотиваційної розповіді доцільно навести слова Ліни Костенко, яка
пишалася своєю країною, що є значимим прикладом патріотизму та національної гордості.
«А ви думали, що Україна так просто. Україна - це супер. Україна - це ексклюзив. По ній пройшли всі катки історії. На ній відпрацьовані всі види випробувань. Вона загартована найвищим гартом. В умовах сучасного світу їй немає ціни».
Ліна Костенко
Методичний коментар
Викладач пояснює правила гри, акцентуючи увагу на категоріях пазлів, що допоможе учасникам гри зробити свідомий вибір напрямку своїх розумових дій та досягти перемоги.
Пропоную Вам ближче ознайомитися із культурою, історією, традиціями країн Європи і довести всім, що ми – європейці.
Правила гри прості. Є дві команди – розумні, кмітливі, наполегливі – справжні українці, одним словом – європейці.
На екрані представлено історичні пазли, які складається із 8 категорій:
- географічний пазл;
- історичний пазл;
- асоціативний пазл; - математичний пазл;
- літературний пазл;
- українознавчий пазл;
- спортивний пазл;
- лінгвістичний пазл.
Кожна команда обирає категорію, яка їй до вподоби. У кожній категорії є 8 запитань, номер запитання обирається на свій розсуд. За кожну правильну відповідь Ви отримуєте синю або жовту зірку. Якщо Ви не знаєте відповіді, то можете скористатися допомогою групи підтримки. Якщо їх відповідь вірна, Ви отримуєте синю зірку. Дві синіх зірки еквівалентні одній жовтій.
Перемагає команда, яка отримає більше жовтих зірок.
ІІІ. ПОДОРОЖ У ПРОСТОРІ І ЧАСІ
Методичний коментар
Для розігріву команд пропонується «Бліцтурнір». На екран виводиться 12 зірок, кожна з яких приховує запитання. Кожна команда по черзі обирає номер запитання та відповідає на нього (час на роздуми не дається). Якщо команда не знає, то запитання передається далі. За кожну правильну відповідь команда отримує синю зірку.
1. Символом якої країни є калина, соняшник ,колосся? (Україна)
2. У якій європейській країні найбільше вітряків? (Голландія, Нідерланди)
3. Чи є Україна членом ЄС? (Ні)
4. У якій країні тече річка Рейн? (Німеччина)
5. У якому місті є Ейфелева вежа? (Париж)
6. Які країни об’єднує Євротунель?(Францію та Великобританію)
7. З якої країни походить ансамбль «Бітлз»? (Великобританія)
8. У якому місті знаходиться Біг Бен? (Лондон)
9. Чи є США членом ЄС? (Ні)
10. Яка країна була батьківщиною Наполеона? (Франція)
11. Яку країну називають «країною тюльпанів»? (Нідерланди)
12. У якій країні проводяться бої биків? (Іспанія)
Основна гра складається із 8 категорій:
- географічний пазл;
- історичний пазл;
- асоціативний пазл; - математичний пазл;
- символічний пазл;
- українознавчий пазл;
- спортивний пазл;
- лінгвістичний пазл;
Команди по черзі обирають категорію і номер запитання у цій категорії. Починає команда, яка виграла у бліцтурнірі. Якщо команда не знає відповіді, група підтримки має право допомогти, але однією відповіддю. Якщо правильної відповіді не прозвучало, команда-суперник може дати відповідь і отримати бонусний бал, після чого відповідає на своє запитання.
1. Яка найвища гора в Європі? (Монблан)
2. Яка країна є центром Європи? (Україна)
3. Яке найбільше озеро в Європі? (Ладозьке озеро, Росія (18130 м2.))
4. Якій країні належить Гренландія? (Данія)
5. У якій країні половина території знаходиться нижче рівня моря? (Нідерланди, Голландія)
6. Яка країна відома великою кількістю вулканів, гейзерів і гарячих джерел, хоча в перекладі її назва означає «льодяна земля»? (Ісландія)
7. Карту якої країни Ви бачите? (Італія)
8. Скільки областей входить до складу України? (24)
1. Про яку країну вам говорить слово «Акрополь»? (Греція)
2. У якому році вперше в літописі вжито назву «Україна»? (у 1187 р.)
3. Назвіть центральноєвропейську країну з найбільшою українською діаспорою. (Польща)
4. Яку назву мало місто Дніпро у кінці XVIII ст.? (Катеринослав)
5. Коли святкується День Європи в Україні? (третя субота травня)
6. У якому році започатковано Європейський Союз? (1951 р.)
7. Що довгі роки поділяло Берлін на дві частини? (Берлінський мур)
8. З нападу Німеччини, на яку країну ,почалася Друга світова війна?
(Польща)
1. Яка кількість золотих зірок на прапорі ЄС? (12)
2. Яка кількість країн в ЄС, в яких державна грошова одиниця Євро? (13)
3. Скільки країн входить до ЄС? (28)
4. Скільки країн було в ЄС до 1958 року? (6 – Франція, Італія, Німеччина, Бельгія, Нідерланди, Люксембург)
5. Скільки президентів було в незалежній Україні? (5)
6. Скільки офіційних мов у ЄС? (24)
7. Скільки країн розташовано на Британських островах? (2: Об’єднане Королівство та Ірландська Республіка. Об’єднане Королівство складається із Великобританії (Англія, Уельс та Шотландія) і Північної Ірландії)
8. Не дивлячись на те, що площа цієї європейської країни лише 0,44 км2, вона має власну армію, поліцію. У цієї країни є власний гімн, прапор, радіостанція, де ефіри ведуться 37 мовами світу, телевізійний центр, друкарські агентства. Про яку країну йде мова? (Ватикан)
Яку країну називають…
1. |
«Сталеве герцогство» Європи? |
Люксембург |
Невелика за площею держава Люксембург розташована в центрі Європи, де сходяться кордони Франції, Бельгії та Німеччини. Її часто називають «сталевим герцогством»: Люксембург лідирує за кількістю виплавленої сталі на душу населення - виплавляється близько 10 тонн. |
2. |
Батьківщиною Олімпійських ігор? |
Греція |
Греція - батьківщина Олімпійських ігор. Про значимість спорту в Греції говорить той факт, що на час проведення Олімпійських ігор припинялися всі війни. |
3. |
«Молочною фермою» Європи? |
Данія |
Дуже високого рівня досягло тваринництво в Данії, де воно давно стало галуззю міжнародної спеціалізації. Ця країна - один з найбільших у світі виробників і експортерів сільськогосподарської продукції. Її нерідко називають "молочною фермою" Європи. |
4. |
Країною-банкіром? |
Швейцарія |
Швейцарія, яка розташована в самому серці Європи, зберігає 1/3 світового приватного капіталу. Швейцарська банківська таємниця гарантує конфіденційність відомостей про вклади у швейцарських банках вже більше 300 років. |
5. |
Туманним Альбіоном? |
Англія |
Альбіон (Albion, слово кельтського походження) - найдавніша назва Британських островів. Що ж до визначення «туманний», то воно зобов'язане своїм існуванням прославленому густому морському туману, який постійно огортає острови Великобританії. |
6. |
Країною гейзерів? |
Ісландія |
Гейзерні поля – одна з візитних карток країни. Всього їх виявлено тут понад 250 груп, що включають більш ніж 7 тис. окремих гарячих джерел – це найбільша кількість гейзерів на одиницю площі в світі. Навіть саме слово «гейзер» ісландського походження і означає «б'є струменем». |
7. |
Автомобільним цехом Європи? |
Німеччина |
Німеччина - це одна з ключових промислових країн Європи. Марки такі, як Мерседес, BMW і Фольксваген роблять країну одним з найбільших автомобільних виробників. |
8. |
Фабрикою біжутерії Європи? |
Чехія |
Чехія зіграла одну з найважливіших ролей у виробництві біжутерії. Все почалося в Північній Богемії в місті Gablonz в другій половині 19 століття. Виробництво прикрас в Богемії процвітає ще з 16 століття . |
Примітка: необхідно назвати автора і назву вірша - жовта зірка, якщо лише одна категорія – синя зірка.
1. Любіть Україну у сні й наяву, вишневу свою Україну, красу її, вічно живу і нову, і мову її солов’їну.
(Володимир Сосюра, «Любіть Україну»)
2. Буває, часом сліпну від краси. Спинюсь, не тямлю, що воно за диво,– оці степи, це небо, ці ліси, усе так гарно, чисто, незрадливо, усе як є – дорога, явори, усе моє, все зветься – Україна.
(Ліна Костенко, «Буває часом сліпну від краси»)
3. І якщо впадеш ти на чужому полі, Прийдуть з України верби і тополі,
Стануть над тобою, листям затріпочуть, Тугою прощання душу залоскочуть.
Можна все на світі вибирати, сину,
Вибрати не можна тільки Батьківщину.
(Василь Симоненко, «Лебеді материнства»)
4. Як понесе з України У синєє море
Кров ворожу... отойді я
І лани, і гори –
Все покину і полину
До самого бога
Молитися... а до того Я не знаю бога.
(Тарас Шевченко, «Заповіт»)
5. Я - українка!
Горджуся й радію,
Що рідною мовою
Я володію,
Шевченковим словом
Умію писати
Слова мелодійні
І вірші складати.
(Олександра Василенко, «Я – українка»)
6. У кожного в руках тяжкий залізний молот,
І голос сильний нам згори, як грім, гримить:
«Лупайте сю скалу! Нехай ні жар, ні холод Не спинить вас! Зносіть і труд, і спрагу, й голод, Бо вам призначено скалу сею розбить».
(Іван Франко, «Каменярі»)
7. А завзяття, праця щира свого ще докаже, Ще ся волі в Україні піснь гучна розляже, За Карпати відіб’ється, згомонить степами, України слава стане поміж ворогами.
(Павло Чубинський, Гімн України «Ще не вмерла Україна»»)
8. Нема на світі України, Немає другого Дніпра,
А ви претеся на чужину
Шукати доброго добра,
Добра святого. Волі! Волі!
Братерства братнього! Найшли?
Несли, несли з чужого поля
І в Україну принесли. (Тарас Шевченко, «І мертвим, і живим») ЗАПИТАННЯ УКРАЇНОЗНАВЧОГО ПАЗЛА
1. Яке місто було столицею України до 1931 року? (Харків)
2. В якому році прийнято Конституцію України?(1996 р.)
3. Україна – найбільша країна, що повністю лежить у Європі. Яка її площа? (603700 км2)
4. Назвіть першого президента незалежної України. (Леонід Макарович Кравчук)
5. У якому році Україна здобула незалежність? (1991 р.)
6. Його називають першим президентом України, хоча насправді він ним не був. Про кого йде мова? (М. Грушевський)
7. Він склав першу в світі Конституцією. (Пилип Орлик)
8. Розставте президентів незалежної України у порядку їх президентства. (Леонід Макарович Кравчук, Леонід Данилович Кучма, Віктор Андрійович Ющенко, Віктор Федорович Янукович, Петро Олексійович Порошенко)
1. Яка офіційна мова ЄС? (Офіційна мова кожної країни ЄС)
2. В якій європейській країні одна з державних мов – латинська? (Ватикан) 3. Перекладіть вислів «To be on thin ice». (Ходити по лезу ножа)
4. Перекладіть вислів «To be on the top of the world». (Бути на сьомому небі)
5. Перекладіть вислів «The day pigs fly». (Коли рак на горі свисне)
6. Перекладіть вислів «Old as Adam». (Старий як світ)
7. Хто автор музики «Ода радості» - гімна ЄС? (Людвиґ ван Бетховен)
8. Девіз Європейського Союзу - «Єдність у різноманітті». Що це означає? (Девіз означає те, що завдяки ЄС мешканці європейських країн поєднуються у співпраці заради миру і добробуту, а численні культури, традиції та мови держав Європи є безцінним активом цього континенту)
ЗАПИТАННЯ СПОРТИВНОГО ПАЗЛА
Назвіть прізвище спортсмена, з якої європейської країни цей відомий спортсмен?
1. |
|
Міхаель Шумахер, Німеччина |
|
5. |
Криштіану Роналду, Португалія
|
|
2. |
|
Зинедин Зідан, Франція |
6. |
|
Анна Бессонова, Україна |
|
3. |
|
Штеффі Граф, Німеччина |
7. |
|
Яна Клочкова, Україна |
|
4. |
|
Девід Бекхем, Англія |
8. |
|
Сергій Бубка, Україна |
Більшість країн Європи є членами Європейського Союзу. На його прапорі зображено 12 золотих зірок, які означають абсолютну досконалість і завершеність.
Останній пазл гри називається
«Європейська зірка». На екран виводиться зірка, навколо якої зазначено вирази, що пов’язані з назвою країни Європейського Союзу. Ваше завдання: якнайшвидше назвати країну.
Символи:
1. Королева, Палата лордів, об’єднане королівство, Вінстон Черчилль (Велика Британія)
2. Пізанська вежа, Колізей, Феррарі, спагеті (Італія)
3. Лев, олійна троянда, Ванга, мадярський вершник (Болгарія)
4. Корида, Феліпе Гонсалес, Дон Кіхот, фламенко (Іспанія)
5. Крона, леголенд, сажотрус, Ютландія (Данія)
6. Олімпійські ігри, Парфенон, Одіссея, Сократ (Греція)
7. Тюльпан, вітряні млини, дерев'яні черевички, Рембрандт (Нідерланди)
8. Демократична республіка, лепрекони, Св. Патрик, Оскар Уайльд
(Ірландія)
Методичний коментар
Під час підведення підсумків демонструється відео кліп «Ода радості», що заповнює вимушену паузу заходу.
Методичний коментар
Викладач підводить підсумок гри. Захід закінчується підсумковим словом викладача.
Ми повинні зрозуміти, що Європа є історично сталим регіоном миру. На такій маленькій території розташовано 44 держави, економіка і культура яких тісно переплітаються між собою. І тому Україна, маючи великий природний, економічний, культурний, інтелектуальний потенціал, спроможна посісти належне місце серед народів Європи і світу.
Ми - європейці настільки, наскільки ми - українці; і лише відчувши себе справжнім українцем, можна збудувати свій український дім за європейськими стандартами.
Хто там говорить, що й сам не впевнений, Ким був і як я звуся?
Я – українець, я – європеєць
І цим горджуся!
1. Вікторина: Що я знаю про Європу? [Електронний режим доступу http://nadoest.com/viktorina-sho-ya-znayu-pro-yevropu-meta].
2. Європейські перегони. Гра-вікторина для 9-11 класів [Електронний режим доступу http://shkola.ostriv.in.ua/publication/code63C2D0BB05D59/list-a3bb513f26].
3. Європа наш спільний дім (виховна година) [Електронний режим доступу http://refs.in.ua/yevropa-nash-spilenij-dim-vihovna-godina.html].
4. Відкрита виховна година «Сто метрів до Європи» [Електронний режим доступу http://www.mcppv.ho.com.ua/docs/biblioteka5.pdf].