Тарас Шевченко. «І досі сниться: під горою...». Розповідь про останні роки поета на засланні. Візуалізований образ України у вірші. Пейзажні картини українського села
ГРУПА РЕЗУЛЬТАТІВ 2 ПРАЦЮЄ З ТЕКСТОМ
Сприймання, аналіз, інтерпретація, критичне оцінювання інформації в літературних текстах різних видів та використання її для збагачення власного досвіду
Прочитайте текст та виконайте завдання до нього.
Тарас Шевченко — видатний український поет, прозаїк, драматург, художник, політичний і громадський діяч. Він був людиною універсальних обдарувань та інтересів. Він народився кріпаком, але став вільною та освіченою людиною, відомою на весь світ.
Доля послала Тарасові щасливі зустрічі з хорошими людьми. Слідом за паном Енгельгардтом Т. Шевченко переїздить до Петербурга. 1832 року Енгельгардт віддає Т. Шевченка на навчання до живописних справ цехового майстра Василя Ширяєва. Білими ночами він часто приходив у Літній сад перемальовувати скульптури, що прикрашали алеї. Якось за такими вправами зустрів юнака Іван Сошенко — студент Академії мистецтв, родом з Богуслава.
Земляки заприятелювали. Сошенко першим помітив неабиякий талант Шевченка та розпочав справу викупу юнака з кріпацтва. Передусім він познайомив Тараса з видатними діячами культури з письменниками Євгеном Гребінкою й Василем Жуковським, майстрами пензля Карлом Брюлловим та Олексієм Венеціановим, які допомогли Тарасу Григоровичу вирватися з неволі. За викуп Т. Шевченка пан запросив величезну суму — дві з половиною тисячі карбованців. Щоб зібрати такі гроші, Шевченкові друзі придумали лотерею.
К. Брюллов написав портрет В. Жуковського, який розіграли в лотерею в царській родині.
22 квітня 1838 року Шевченкові була підписана відпускна. День, коли Тарас дізнався про свободу, став найщасливішим у його житті.
Відпускна відчинила поетові двері в омріяну Академію мистецтв. Його вчителем і другом стає Карл Брюллов. Юнак захоплено навчається, відвідує музеї, часто буває в театрах, багато читає, слухає лекції видатних учених і досягає значних успіхів, про що свідчать три срібні медалі за малярські роботи.
1840 року виходить його знаменитий «Кобзар», який нині знають чимало народів світу.
Перекладений багатьма мовами, він розповів про Україну, її чарівну природу, славне минуле, знедолений, але волелюбний і нескорений народ. «Ся маленька книжечка, — зазначав І. Франко, — відразу відкрила немов новий світ поезії, вибухла, мов джерело чистої, холодної води, заясніла не відомою досі в українськім письменстві ясністю, простотою і поетичною грацією вислову».
Перша видання «Кобзаря» містило всього 8 поезій. Серед них були вірш «Думка» («Тече вода в синє море»), історичні поеми «Іван Підкова» та «Тарасова ніч». Тарас Шевченко розумів, що нові покоління потрібно виховувати на кращих сторінках історії, аби розбудити приспану національну свідомість. Для цього він звертався до козацької тематики, адже ці сторінки нашої історії яскраві.
1.Хто допоміг Шевченку звільнитися з кріпацтва?-0,5 б
а) Карл Брюллов та Василь Ширяєв
б) Євген Гребінка та Олексій Венеціанов
в) Карл Брюллов та Іван Сошенко
г) Тільки В. Жуковський
2.Яку тему особливо висвітлював Шевченко у своїй творчості, щоб пробудити національну свідомість?-0,5 б а) Сучасні проблеми
б) Історичні події
в) Особисті переживання
г) Козацьку тематику
3.Інтерактивна вправа «Ланцюжок подій»-(2 б). Відновіть та запишіть ланцюжок подій життя Тараса Шевченка за прочитаним текстом за допомо правильного розташування цифр.
1)Літній сад, знайомство із земляком І. Сошенком
2) 22 квітня 1838 року — викуп із кріпацтва
3) 4 роки навчання у Василя Ширяєва — живописних справ цехового майстра
4) 1840 року — «Кобзар»
5) 1831 року разом із паном переїхав до Петербурга
6) Навчання в Академії мистецтв
7) Знайомство з Є. Гребінкою, К. Брюлловим, В. Жуковським
Прочитайте або прослухайте поезію та виконайте завдання до неї.
• Нишком - тихо, неголосно, слабко, негучно, мовчки.
•Нищечком - те саме, що нишком.
• «Отче наш...» — перші слова головної молитви у християнстві.
4.Прочитайте уважно перші сім рядків поезії. Які зорові образи створює поет? Запишіть їх у тій послідовності, у якій вони виникають тексті. Поясніть їх значення—(2 б).
5. Поміркуйте, яку картину створює поет: сповнену звуків чи мовчазну, рухливу чи статичну, наче малюнок? Свої спостереження занотуйте.—(1 б).
6.Якою ви уявляєте молоду матір? Як вона ставиться до дитини, дідуся? Чи щаслива вона? Обґрунтуйте відповідь. Доповніть свої нотатки міркуваннями про образ матері.—(1 б).
7.Важливим в поезії є й образ дідуся. Саме його поет наділив «голосом». Зверніть увагу, як говорить дідусь.
Які слова знаходить поет, щоб схарактеризувати його мовлення? Поміркуйте, чому дідусь промовляє нищечком. Які відчуття переживає.—(2 б).
8.Визначте тему та основну думку твору.-(2 б).