Прагнення жінки жити повноцінним життям (за твором О.Кобилянської «Людина»)

Про матеріал
Визначити вплив внутрішнього світуписьменниці на творення характерів літературних героїв, дати повніше уявлення пропереконання головної героїні – Олени Ляуфлер, про феміністичний рух і погляди на роль жінки утогочасному суспільстві (ХІХ-ХХ ст.), а також про гендерну рівність на сучасному етапі;
Перегляд файлу

 

УРОК ЛІТЕРАТУРИ

Тема. Прагнення жінки жити повноцінним життям(за твором О.Кобилянської «Людина»)

Мета уроку:

розкрити зміст повісті «Людина», визначити вплив внутрішнього світуписьменниці на творення характерів літературних героїв, дати повніше уявлення пропереконання головної героїні – Олени Ляуфлер, про феміністичний рух і погляди на роль жінки утогочасному суспільстві (ХІХ-ХХ ст.), а також про гендерну рівність на сучасному етапі;

розвивати творче мислення учнів, вміння аналізувати прочитане, формувати соціальнікомпетентності роботи в групах;

виховувати в учнів повагу до людини, доброту, порядність, вміння поважати думку іншихлюдей.

Форми роботи на уроці: колективна, групова, індивідуальна; методи: частково-пошуковий,творчий, «мозковий штурм», метод проектів

Тип уроку: урок-дослідження, роздум

Обладнання: портрет О. Кобилянської, ілюстрації до повісті, виконані учнями,музичний супровід, виставка творів О.Кобилянської, портрети видатних українських жінок

Хід уроку

І. Актуалізація життєвого досвіду

1. Інсценізація уривка з “Лісової пісні” ( інсценізація ) у виконанні учнів-акторів ( під мелодіюЛукашевої сопілки ).

2. Уривок з повісті “Людина” ( діалог Олени і Стефана ).

3. Що спільного в цих двох відомих творах, уривки з яких прозвучали?

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

1. Слово учителя

У пошуках людського ідеалу не одне покоління ставило перед собою питання: бути чи небути? Якщо бути, то яким? Повістю “Людина” О. Кобилянська прямувала до своєї духовноїнаставниці і посестри Лесі Українки, котра підняла гостру проблему боротьби за вільне, духовнобагате життя і устами своєї героїні проголосила: “Ні! Я жива, я буду вічно жити, я в серці маю те,що не вмирає...”

Гордість, висока самосвідомість, прагнення духовної досконалості – риси національногохарактеру українського жіноцтва, а також традиція, яка тягнеться від давніх часів – від княгиніОльги, Насті Лісовської, Соломії Крушельницької, Лесі Українки.

Мабуть, жоден народ, опріч нашого, не має стільки творів, де жінка переважала б надчоловіком і найчастіше була позитивним героєм.

У цьому ряду – і прізвище видатної української письменниці О. Кобилянської. Це письменницянезвичайної долі. Ви знаєте, що вона виросла в німецькомовній родині і почала писати свої першітвори німецькою. Її погляди на життя та мистецтво формувалися під великим впливомєвропейської культури, зокрема філософа Ніцше. Те, що О. Кобилянська стала українськоюписьменницею і присвятила свою творчість приниженому і пригнобленому українськомународові, було її свідомим громадянським вибором.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

1. Повідомлення теми, мети і завдань уроку.

2. Бесіда :

- Яку назву мала перша редакція повісті “Людина”? ( “Вона вийшла заміж”)

- Кому О. Кобилянська присвятила повість? ( Наталії Кобринській )

- Хто така Наталя Кобринська? (  Наталя Іванівна Кобринська– це українська письменниця . У 1884 р. У Станіславові (нині Івано-Франківськ) заснувала“Товариство руських жінок”. Як громадська діячка, в 1891 році в Стрию скликала перше жіночевіче, на якому виступила з промовою про дитячі садочки та їхню доцільність у державі. Н.Кобринська стала організаторкою і видавцем альманахів “Наша доля”, “Жіноча бібліотека”, вяких друкувалися твори галицьких і буковинських письменниць і основною темою булаемансипація).

- Що ж таке емансипація? (Емансипація – (від лат. терміна “звільнення сина від батьківськоївлади”) звільнення від залежності, скасування якихось обмежень. Поняття “емансипації жінок” врізний історичний час мало різне значення. У ХІХ-ХХ ст. воно означало боротьбу жінок за рівні зчоловіками права).

- О.Кобилянська захопилась ідеями емансипації і фемінізму. Що вам відомо про фемінізм?

(Феміністичний рух базувався на тому, що в суспільстві несправедливо брали верх чоловіки, аїхні домінування в суспільному та громадському житті пов’язане з патріархальнимипережитками. Жінки-феміністки борються за рівну участь з чоловіками у громадському таприватному житті).

ІY. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.

1. Слово вчителя

Повість “Людина” є першою в українській літературі спробою розкрити проблему емансипаціїжінки. Разом зі своєю героїнею Оленою Ляуфлер письменниця повстає проти традиційноготрактування ролі жінки суспільством, де домінують чоловіки, проти насильного обмеження їїінтересів трьома німецькими “К”, “Kinder” , “Kirche”, “Kuche” (діти, церква, кухня)

2. Робота в групах

Представники молодого покоління :

І група – характеристика образу Олени Ляуфлер (духовний світ; віра у справедливість;ставлення до подружжя, до почуттів; до родинних обов’язків; феміністичні погляди;боротьба з міщанським світом).

ІІ група – характеристика образу Стефана Лієвича (духовний світ; феміністичні ідеї).

ІІІ група – характеристика поглядів міщанського світу на подружнє життя, наОлену Ляуфлер: образів радника, радникової дружини, брата Олени.

VІ група – характеристика образу Фельса: погляди на життя, спосіб життя

3. Виступи груп.

4. Висвітлення питань:

- Як оцінюєте вчинок Олени: це шлюб з розрахунку, зрада ідеалу, поразка в двобої зміщанським середовищем, чи й надалі залишається людиною?

- Поясніть слова Д. Павличка: “Навіть переможені героїні О. Кобилянської лишаютьвраження сильніших людей, ніж їхні переможці”.

5. Проект «Характеристика гендерної рівності на сучасному етапі», що супроводжується презентацією та діалогом.

Постає питання: що є найяскравішим показником відносин між чоловіком та жінкою?

Відповіді учнів кохання, повага, діти, родина. Назвіть асоціативний ряд до слова « родина».

Відповіді учнів

Я почула ключові слова «чоловік» та «дружина». За тиждень до уроку я провела соцопитуваннясеред учнів старших класів «Образи ідеального чоловіка та ідеальної дружини», ознайомтеся зрезультатами, зверніть увагу, що зазначено на перших місцях, що - на останніх.Це ваші ідеали, образи, які склалися з вашого життєвого досвіду.

А тепер подивимось на реальне життя, що відбувається сьогоднінасправді.Сучасна жінка поєднує материнство з роботою поза домом.Багато дітей, як раніше не народжує, отже, частину часу присвячуєреалізаціїї своїх здібностей, знань: професійне вдосконалення,кар’єра, громадська робота. Але від жінки вимагаєтьсязосередженість на домашній роботі, а звідси перевантаження, втома.

Сучасний чоловік звик до успіху в суспільній сфері, працює іпам’ятає «Домашня праця – справа не варта справжнього чоловіка», «Гарна мати повинна віддативсе дітям, а потім думати про себе», тобто звільняє себе від домашніх обов’язків.Натомість, усупереч поширеним стереотипам про те, що одруженій жінці живеться легше, бопро неї піклується чоловік, наукові дослідження показують, як це не відповідає дійсності.

Цікавий факт: психолог Джесі Бернард висунула «шокову теорію шлюбу», згідно з якою шлюбдля жінок – психологічне випробування. Різка зміна ролей: з об’єкта залицяння жінкаперетворюється на няньку, служницю, а образ чоловіка «супермена» розвіюється.

Діти, уявіть, що пересічні чоловік та жінка, маючи ідеали своєї «другої половинки», розуміють,що в реалії все не так. Що відбувається?

Відповіді дітей (стрес, конфлікт, розлучення)

Психологи стверджують, що в основі родинного щастя, злагодилежать міжособистісні стосунки.

Повернемось до ваших ідеалів, зверніть увагу, що дівчата якраз наперші місця висувають міжособистісні стосунки, а хлопці дають іншівідповіді. Як ви думаєте, чим це зумовлено, чому саме такийрозподіл пріоритетів?

Відповіді дітей.

Психологи свідчать: важливі проблеми сімейного життя, реальнийрозподіл сімейних доходів: придбання дорогих речей, вибір місцяпроживання, вибір навчального закладу для дитини – вирішуютьразом чоловік і дружина. А що вам відомо про розподіл прибутків уродині?

Відповіді учнів.

Залежно від розподілу влади розрізняються патріархальні сім’ї –голова родини батько, тільки він розподіляє матеріальні ресурси,приймає життєво важливі рішення щодо дружини, дітей. Іншимисловами – влада у нього. Матріархальні сім’ї – голова – мати.

Егалітарні – рішення приймаються колегіально абопередоручаються тому, хто компетентніший у розв’язанні певноїпроблеми. За дослідженнями психологів: 70% українських сімей –егалітарні, демократичні.

Цікаві факти, статистика:

· у чверті молодих сімей – чоловік заробляє гроші, а дружина займається їх розподілом;

· у 60% сімей – усі гроші в певному місці, і кожен із партнерів бере необхідну суму;

· у кожній десятій сім’ї – гроші розподіляються за патріархальним принципом;

· у шостій частині сімей – партнери залишають зарплатню кожен у себе, виділяють певнусуму на сумісні витрати.

Хоча більшість українських сімей егалітарні, за оцінкою самих жінок, тільки 55% вважаютьсебе рівноправними з чоловіком у родині, близько чверті жінок вказують на своє другоряднестановище в сім’ї, а решта – не може відповісти на це питання.Принципи патріархату спрацьовують не тільки в родині, але й у суспільстві в цілому.

Повернемося до сучасних сімей, пропоную вам експеримент:Що говоримо в такому випадку, в такій ситуації?

Відповіді дітей. А тепер що можна сказати?

Відповіді дітей. (Спрацьовують стереотипи)

Учитель. Чому ці два феномени не збігаються, хоча в ідеалі мали б?Річ у тім, що ідеологія, до якої належать ці уявлення про роль жінки тачоловіка формувалися протягом багатьох сторіч у минулому і булазакріплена в цілій низці стереотипів, які передавалися з покоління впокоління. Причому засвоєння їх припадає буквально на перші рокижиття дитини, що й обумовлює їхню подальшу стійкість.У тому році ми розглядали з вами поняття певної політики рівних прав –ґендер. Так-от, з точки зору тендеру (слайд з визначенням).

Звідси й конкретний механізм, що забезпечує проведеннядовгострокової політики держави: керівник на виробництві не повиненвказувати родині, хто з батьків скористається відпусткою з догляду задитиною, хто працюватиме повний або неповний день (можливо цезручніше зробити батькові).

Родині не повинен нав’язуватися тип відносин. Сім’я сама визначить,що їй треба.Ми з вами сьогодні на уроці вели бесіду, висловлювали думки,аргументували їх, вступали в діалоги – розвивали власне мовлення.Визначте, будь ласка, самостійно тему нашого уроку.

Відповіді дітей.

А що можемо ми з вами зробити щодо популяризації ґендерної теоріїв суспільстві?

Відповіді дітей.

V. Узагальнення та систематизація знань, умінь і навичок.

1. Бесіда :

- Який зміст у слово “людина” вклала О.Кобилянська?

- Чи актуальними є проблеми, що піднімає О.Кобилянська в повісті для сьогодення?

- Яким ви уявляєте майбутнє Олени?

- За роки, коли жінки вибороли собі права нарівні з чоловіками здобувати освіту, обиратипрофесію , що, на вашу думку, при цьому набули і що втратили?

VI. Рефлексія

Квітка узагальнень.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- Що сподобалося і що не сподобалося на уроці?

- Як ви оцінюєте свою роботу і своїх однокласників на уроці?

- Що сьогодні стало для вас відкриттям?

Узагальнення

Проблема рівності у творах української літератури – це пошуки нових підходів увідображенні чоловічого та жіночого культурного досвіду в розумінні проблеми взаємодіїхарактеру і статі, мови і статі.

Підсумки уроку

Жінка… Дружина, мати, сестра, наречена, дочка, невістка… Кожна з них, несучи на собітягар моральної відповідальності за благополуччя рідних і близьких людей сама частозалишається наодинці зі своїми проблемами: незахищеністю, залежністю від різних життєвихобставин, процесом соціальної нерівності, побутових забобонів, сімейної тиранії…

А на завершення я хотіла б запитати: чи переконалися ви в необхідності будувати міжчоловіками і жінками гендерно чуйні взаємини. Чи гадаєте ви, що права і можливості чоловіків іжінок повинні бути рівними? Якщо ваша відповідь «ТАК», я хочу почути гучні, бурхливіоплески!

Чоловік і жінка, безумовно, різні. Але вони, безумовно, рівні. Вони рівні в правах бутитакими, якими вони є. Вони рівні в праві мати те, що вони хочуть. Вони рівні в праві мріяти іздійснювати свої мрії.

VII. Оцінювання.

Домашнє завдання ( на вибір):

- написати невеликий твір – продовження сюжету повісті;

- скласти питання для літературного диктанту за повістю «Людина»;

- скласти кросворд за творами О. Кобилянської, в яких порушується проблема емансипації жінки.

docx
Додано
17 січня 2022
Переглядів
914
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку