Мета роботи:узагальнити знання про властивості основних класів неорганічних сполук;навчитися розпізнавати йони за якісними реакціями; продовжити формувати практичні навички проводити якісні реакції на виявлення катіонів та аніонів; складати план експерименту й проводити його, робити висновки та узагальнення.
Якісні реакціїЯкісні реакції — реакції, які супроводжуються видимими зовнішним ефектом (зміна забарвлення, утворення газу, осаду тощо) і можуть використовуватися для розпізнавання речовин. Якісні реакції на деякі аніони. SO42- – солі Барію Ba2+ – випадає білий осад Ba. SO4 нерозчинний в кислотах: SO42- + Ba2+ → Ba. SO4 NO3- – реакція з Cu + H2 SO4 конц. – утворюється блакитний розчин Cu. SO4, виділяється бурий газ NO2: Cu + NO3- + 2 H+ → Cu2+ + NO2 + H2 OPO43- – арґентум нітрат Ag. NO3 – випадає яскраво-жовтий осад Ag3 PO4:3 Ag+ + PO43- → Ag3 PO4 Cl- – арґентум нітрат Ag. NO3 – випадає білий осад Ag. Cl Ag+ +Cl- → Ag. Cl CO32- – хлоридна кислота HCl – скипання розчину внаслідок виділення СО2 CO32- + 2 H+ → CO2 + H2 OSi. O32- – розведені кислоти – випадає об’ємний драглистий осад. Si. O32- + 2 H+ → Si. O2×H2 OS2- – плюмбум(ІІ) нітрат Pb(NO3)2 – випадає чорний осад. Pb2+ + S2- → Pb. SNH4+ – розчин лугу (Na. OH або KOH) при нагріванні – виділяється газоподібний амоніак NH3 з характерним запахом, який забарвлює вологий лакмусовий папір у синій колір.
Інструктаж з правил безпеки під час роботи в хімічному кабінетіЗ правилами техніки безпеки ознайомлений(-на) і зобов‘язуюсь їх повністю виконувати. _______(підпис)1. Звільніть робоче місце від предметів, які непотрібні для проведення досліду.2. Чітко визначте порядок і правила безпечного виконання досліду.3. Перевірте наявність і надійність посуду, приладів та реактивів, необхідних для виконання досліду.4. Починайте виконувати завдання тільки з дозволу вчителя.
Дослідження якісного складу солей. Мета: дослідити якісний склад солей за допомогою якісних реакцій. Обладнання: штатив із пробірками, піпетки. Реактиви: індикаторний папір, розчини: ферум (II) сульфату, ферум (III) хлориду, барій хлориду, лугу, аргентум (I) нітрату, амоній хлориду, амоній сульфату, натрій карбонату, натрій сульфату, натрій силікату та хлоридна кислота.
Хід роботи. Дослід. Хід досліду. Що спостерігаєте? Запишіть рівняння реакції в молекулярній та йонних формах. Дослід 1. Якісна реакція на хлорид-йон. У пробірку налийте 1 мл розчину натрій хлориду та додайте 1-2 краплі розчину аргентум нітрату. Дослід 2. Якісна реакція на сульфат-йон. У пробірку налийте 1 мл розчину натрій сульфату та додайте 1-2 краплі розчину барій хлориду Дослід 3. Якісна реакція на карбонат-йон. У пробірку налийте 1 мл розчину натрій карбонату та додайте 1 мл розчину хлоридної кислоти. Дослід 4. Якісна реакція на ортофосфат-йон. До 1 мл розчину натрій ортофосфату додайте 4 краплі розчину аргентум нітрату