Практична робота №1
Тема. Прийоми поводження з лабораторним посудом, штативом і нагрівними приладами. Виконання найпростіших лабораторних операцій.
Мета уроку:
Тип уроку: практичне застосування знань, умінь та навичок.
Обладнання та реактиви:
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент (1 хвилина)
Вчитель до уроку прописує клас в журналі реєстрації інструктажів з безпеки життєдіяльності в кабінеті.
Учні заходять в кабінет, займають свої місця, вітаються з вчителем.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів, оголошення теми і мети практичної роботи (4 хвилини)
Хімія – це дуже важлива наука. Протягом усього свого існування вона завжди допомагала і продовжує допомагати людині в її практичній діяльності. Без хімії неможливий розвиток паливно-енергетичного комплексу, металургії, транспорту, зв'язку, будівництва, електроніки, сфери побуту тощо. Ви вже дорослі, настав і ваш час знайомитися з практичною частиною хімії. Сьогодні ми почнемо наочно знайомитися з лабораторним посудом. Тема першої практичної роботи «Прийоми поводження з лабораторним посудом, штативом і нагрівними приладами. Виконання найпростіших лабораторних операцій».
Відео «Найцікавіші хімічні реакції»
ІІІ. Актуалізація опорних знань (5-7 хвилин)
Водночас хімія цікава, але й найнебезпечніша наука. Тому спочатку ми повторимо правила техніки безпеки під час роботи у хімічному кабінеті.
(Учні називають правила безпеки у хімічному кабінеті, які вивчили на уроках №4-6).
В робочих зошитах запишіть дату та виконайте:
Учні розписуються в робочих зошитах, що з правилами безпеки ознайомлені та зобов’язуються їх виконувати.
ІV. Практична робота (28-30 хвилин)
1. Зразки хімічного посуду та іншого лабораторного обладнання, якими ми будемо користуватися в процесі вивчення хімії, розміщені на ваших партах. Розгляньте їх і знайдіть їхні зображення в зошитах в завданні №3. Виконай це завдання. Зазначте назву кожного предмета і спробуйте пояснити їх призначення.
2. А зараз вам треба виконати певні дії, користуючись моїми вказівками. Шпателем або ложечкою насипте в одну чисту суху пробірку невелику кількість солі, а в іншу – харчової соди стільки, щоб вони лише вкрили дно пробірок. Визначте, чи мають харчова сода й сіль запах. Свої спостереження запишіть в завданні №4. Далі долийте в першу пробірку невелику кількість дистильованої води, а в другу – оцет об’ємом близько 2 мл. Що ми спостерігаємо? Візьміть пробірку з сіллю та водою близько до отвору трьома пальцями лівої руки. Указівним пальцем іншої руки обережно постукуйте по нижній частині пробірки до повного розчинення речовини (за потреби долийте у пробірку ще трохи води). Спостереження запишіть в робочий зошит завдання №4.
3. А зараз ознайомимось з будовою штатива. В робочих зошитах в завданні №5 розгляньте малюнок лабораторного штатива. Пригадайте його будову. Позначте основні складові частини лабораторного штатива втому завданні. Далі візьміть лабораторний штатив який знаходиться у вас на партах. Закріпіть пробірку з содою та оцтом в тримачі штатива. Це треба робити так, щоб пробірка не випадала і щоб її можна було переміщувати, тобто пробірку треба затиснути, але не дуже сильно, бо вона може тріснути. Закріплювати пробірку треба не на середині, а біля отвору.
4. Ознайомимось з будовою спиртівки. Для цього виконайте завдання №6. Позначте складові частини спиртівки. Знайдіть спиртівку на парті. Для запалення відкрийте ковпачок, розправте ґніт, перевірте наявність спирту і піднесіть до ґнота запалений сірник. Користуючись спиртівкою, не запалюй її від іншої спиртівки, бо спирт може вилитися, спалахнути і спричинити пожежу. 5. Візьміть пробірку з розчином солі. Закріпіть її в тримачі ближче до отвору пробірки. Затискайте не дуже сильно, але так, щоб пробірка не випала. Не нагрівайте пробірку вище рівня рідини. Усе це може призвести до розтріскування скла! Не зазирайте до посудини, у якій нагріваєте речовину! Спрямовуйте отвір пробірки у бік від себе та інших. Спочатку двома-трьома рухами прогрійте всю пробірку, увесь її вміст. Нагрійте рідину в пробірці до кипіння. Тільки-но відчуєте поштовхи рідини у пробірці, припиніть нагрівання й загасіть полум’я. Після охолодження поставте пробірку з рідиною у штатив.
Щоб погасити полум'я спиртівки, слід закрити її ковпачком, підносячи його збоку. Дмухати на запалену спиртівку категорично забороняється! Це може також спричинити пожежу.
V. Підсумки уроку (4 хвилини)
1. Що вам найбільше сподобалось на практичній роботі?
2. Що ви дізнались нового?
3. В робочому зошиті відкрийте лабіринт, який проходили на початку уроку, спробуйте пройти його ще раз. Тільки стрілочки за якими переходите обводьте червоним олівцем. Чи змінилися відповіді?
4. Учні записують висновок.
VІ. Домашнє завдання (1 хвилина)
Побудуйте власний лабіринт. В питаннях використовуйте лабораторний посуд.