Прізвище та ім`я учня_________________________________________Дата___________
Інструкція з техніки безпеки під час проведення практичної роботи №1. «Дослідження якісного складу солей»
Перед початком роботи:
1. Звільніть робоче місце від предметів, які непотрібні для проведення досліду.
2. Чітко визначте порядок і правила безпечного виконання досліду.
3. Перевірте наявність і надійність посуду, приладів та реактивів, необхідних для виконання досліду.
4. Починайте виконувати завдання тільки з дозволу вчителя.
Під час виконання досліду:
11. Не проливайте і не просипайте речовини. Якщо все ж таки це трапилося,помістіть забруднений реактив у спеціальну посудину.
12.Обережно працюйте з лугом. При попадання на шкіру змийте великою кількістю проточної води і за необхідності нейтралізуйте слабким розчином оцтової кислоти.
13.Обережно нагрівайте пробірку. Спочатку прогрійте всю пробірку, а потім ту її частину, де знаходиться досліджувана речовина.
14 .Не змішуйте самостійно невідомі вам речовини.
15. Про всі несподівані ситуації терміново повідомте вчителя.
Після закінчення роботи:
З правилами техніки безпеки ознайомлений________________
Практична роботи №1.
Тема: Дослідження якісного складу солей.
Мета: узагальнити знання про властивості основних класів неорганічних сполук, продовжити формувати практичні навички проводити якісні реакції на виявлення катіонів та аніонів; складати план експерименту й проводити його, робити висновки та узагальнення.
Обладнання та реактиви: пробірки, штатив для пробірок, пробіркотримач, пальник, лакмусовий папірець, шматочок накипу з чайника(CaCO3,MgCO3 ), шкарлупа курячого яйця (CaCO3), вапно для побілки (Ca(OH)2), харчова (питна) сода (NaHCO3), розчини оцтової кислоти, барій хлориду, сульфатної кислоти, аргентум нітрату, натрію гідроксиду; кристалічні - амоній хлорид, натрій хлорид.
Хід роботи.
Дослід 1. Виявлення карбонатів.
Визначте, які з досліджуваних речовин містять карбонат-йон.
У вас є набір матеріалів: шматочок накипу з чайника(CaCO3,MgCO3 ), шкарлупа курячого яйця (CaCO3), вапно для побілки (Ca(OH)2), харчова (питна) сода (NaHCO3). Випробуйте перелічені речовини розчином оцтової кислоти (оцту).
Що спостерігається?_______________________________________________________
__________________________________________________________________________
Зробіть висновки, які з випробуваних матеріалів містять карбонат - йони? _________
__________________________________________________________________________
Складіть рівняння рекцій у молекулярному та йонному вигляді, де можливо.
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Де у побуті можна використати цю реакцію?____________________________________
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
Дослід 2. Довести якісний склад.
Доведіть якісний склад барій хлориду. Складіть план виявлення катіону барію та хлорид-йону. ______________________________________________________________
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Напишіть рівняння відповідних хімічних реакцій у молекулярному, повному та скороченому йонному вигляді.
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Дослід 3. Як розпізнати.
У двох пронумерованих пробірках без надписів містяться сухі речовини: амоній хлорид і натрій хлорид. Як можна розпізнати ці речовини? Складіть план проведення експерименту. _______________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Напишіть рівняння відповідних реакцій у молекулярному, повному та скороченому йонному вигляді.____________________________________________________________
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
Висновок:
Які реакції називаються якісними_____________________________________________
__________________________________________________________________________
За якими ознаками виявляють ті чи інші йони у розчині__________________________
__________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Які знання, здобуті на практичній роботі, допоможуть вам у повсякденному житті
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Якісні реакції на деякі йони в розчині
Формула йона |
Реагент, (діючий йон) |
Зовнішній ефект |
|
Катіони |
Ag+ |
Сl– |
Білий сирнистий осад, нерозчинний в кислотах. |
Ва2+ |
SO42– |
Білий кристалічний осад, нерозчинний в кислотах. |
|
Fe2+ |
OH– |
Зеленкуватий осад, що швидко буріє на повітрі. |
|
Fe3+ |
OH– |
Бурий осад. |
|
NH4+ |
OH– |
Запах амоніаку. |
|
Аніони |
Сl– |
Ag+ |
Білий сирнистий осад, нерозчинний в кислотах. |
SO42– |
Ва2+ |
Білий кристалічний осад, нерозчинний в кислотах. |
|
РО43– |
Ag+ |
Жовтий осад, розчинний у нітратній кислоті. |
|
СО32– |
H+ |
Бульбашки газу з шипінням, помутніння вапняної води. |
|
SiO32– |
H+ |
Білий драглистий осад, або загустіння розчину |