Практична робота № 4. «Порівняння будови кровоносної системи хребетних тварин»

Про матеріал

Удосконалювати вміння учнів визначати типи кровоносної системи хребетних тварин, характеризувати їх та порівнювати будову; розвивати вміння працювати з роздавальним матеріалом, схемами; вчити робити висновки до поставлених завдань; формувати ціннісні орієнтації на збереження природи.

Перегляд файлу

Дата ___/____/____ Клас 7                Урок №  

Тема. Практична робота № 4. «Порівняння будови кровоносної системи хребетних тварин»

Мета уроку: формування предметних компетентностей: удосконалювати вміння учнів визначати типи кровоносної системи хребетних тварин, характеризувати їх та порівнювати будову; розвивати вміння працювати з роздавальним матеріалом, схемами; вчити робити висновки до поставлених завдань; формувати ціннісні орієнтації на збереження природи.

Очікувані результати: учні називають поняття вени, артерії, замкнута і незамкнута кровоносна система, артеріальна і венозна кров; вміють визначати за зображенням тип кровоносної системи тварин; порівнюють кровоносні системи різних груп тварин; роблять висновки про ускладнення будови організму тварин, пов’язане з ускладненням функцій.

Обладнання: таблиця «Типи кровоносних систем хребетних тварин», інструктивні картки

Тип уроку: урок формування умінь та навичок.

Місце уроку в навчальній темі. Поточний.

Наскрізна лінія: «Екологічна безпека та сталий розвиток»

ХІД УРОКУ

1. Організаційний момент

Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку. Створення робочого настрою.

2. Перевірка домашнього завдання й актуалізація опорних знань учнів

2.1. «Експрес-тести».

1. Судини, що несуть кров від серця,— це: А артерії   Б вени

2. У молюсків кровоносна система: А замкнена   Б незамкнена

3. Обмін речовин між кров’ю і тканинами відбувається у: А капілярах                Б артеріях

4. Серце ссавців і птахів:  А трикамерне  Б чотирикамерне

5. Риби мають   А одне коло кровообігу Б два кола кровообігу

6. Трубчасте серце мають:    А дощові черв’яки  Б комахи

7. Склад крові:  А тільки плазма  Б плазма і формені елементи

8. Дихальний пігмент гемоглобін у своєму складі має:   А йони Купруму Б йони Феруму

9. Блакитний колір гемолімфи має:  А восьминіг   Б ропуха

10. Тварини, що не мають кровоносної системи,— це:   А кільчасті черви Б плоскі черви

11. Подвійне дихання притаманне:  А амфібіям Б птахам В рептиліям

12. Трахейне дихання характерне для: А комах  Б ракоподібних              

Відповіді: 1 — А, 2 — Б, 3 — А, 4 — Б, 5 — А, 6 — Б, 7 — Б, 8 — Б, 9 — А, 10 — Б.,11-Б, 12-А.

2.2. «Шпаргалка з помилками».

Учні обмінюються «шпаргалками», складеними вдома, знаходять у них помилки і виправляють їх.

2.3. «Мозковий штурм».

— Чому крокодил є холоднокровною твариною, хоча має чотирикамерне серце?

2.4. «Термінологічне лото».

На дошці прикріплені аркуші з номерами, на зворотному боці яких записані терміни. Учні виходять до дошки вибирають аркуш і дають визначення терміну.

Приклади термінів: вени, артерії, капіляри, серце, артеріальна кров, венозна кров, змішана кров, незамкнена кровоносна система, замкнена кровоносна система тощо.

2.5. Бесіда.

1. У яких тварин уперше виникла кровоносна система?

2. Чим можна пояснити той факт, що сольовий склад крові близький до сольового складу морської води?

3. Мотивація навчальної діяльності

Слово вчителя

Ще античні дослідники припускали, що в живих організмах усі органи функціонально пов’язані і впливають один на одного. Висловлювалися різні припущення. Гіппократ — «батько медицини» — та Арістотель — найвизначніший із грецьких мислителів, що жили майже 2500 років тому, цікавилися питаннями кровообігу і вивчали його. Проте їхні уявлення були недосконалі, а в багатьох випадках помилкові. Венозні й артеріальні кровоносні судини вони уявляли як дві самостійні системи, не сполучені між собою. Вважалося, що кров рухається тільки венами, а в артеріях натомість міститься повітря. Це обґрунтовували тим, що при розтині трупів людей і тварин у венах кров була, а артерії були порожні, без крові.

Це переконання було спростоване в результаті праць римського дослідника і лікаря Клавдія Галена (130—200). Він експериментально довів, що кров рухається серцем і артеріями, як і венами.

Після Галена аж до XVII ст. вважали, що кров із правого передсердя потрапляє в ліве якимсь чином через перегородку. У 1628 р. англійський фізіолог Вільям Гарвей (1578–1657) опублікував свою працю «Анатомічне дослідження про рух серця і крові у тварин», у якому вперше в історії медицини експериментально показав, що кров рухається від шлуночків серця артеріями і повертається до передсердя венами.

Багато відкриттів зробили вчені з тих пір до наших днів. І ми користуємося цими відкриттями на кожному уроці.

Повідомлення теми уроку. Визначення разом з учнями мети і завдань уроку.

4. Самостійне застосування учнями знань у стандартних ситуаціях

Практична робота № 4. Порівняння будови кровоносної системи хребетних тварин.

4.1. Виконання практичної частини роботи (згідно з інструкційною карткою).

4.2. Звіт про виконання роботи.

5. Узагальнення і закріплення знань

5.1. «Закінчи речення».

1. Тип кровоносної системи плазунів — … (замкнена).

2. Серце птахів має … (4) камери.

3. Риби мають … (одне) коло кровообігу.

4. Через серце риби проходить … (венозна) кров.

5. Камери серця риби — … (передсердя і шлуночок).

6. У лівій частині серця ссавців міститься … (артеріальна) кров.

7. У шлуночку земноводних міститься … (змішана) кров.

6. Підбиття підсумків уроку

Учні самостійно підбивають підсумки уроку, формулюють висновки.

7. Домашнє завдання

§   33 повторити.

Індивідуальні  завдання

Підготувати повідомлення про  органи виділення тварин.

 

docx
Додано
22 липня 2018
Переглядів
8243
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку