Урок набуття нових знань .Клас Птахи

Про матеріал

Вивчення пристосувань птахів до польоту в зовнішній і внутрішній будові з використанням інтелект-карти та таблиці.Вироблення навички продукування тексту.

Розвиток вмінь виділяти суттєве,вміння порівнювати та самостійно робити висновки .

Перегляд файлу

 

 

Міскун Ольга Олександрівна.

Вчитель біології  Криворізької загальноосвітньої школи I-III  ступенів № 66

 

Урок біології, 7клас.       Клас Птахи.

Мета уроку:  учням набути знань з особливостей пристосувань птахів до польоту;їх способом життя у різних умовах середовища;

Розвивати увагу,уяву, мислення ,вміння виділяти головне та вміти порівнювати,робити висновки;

Розвивати навички етичної поведінки в природі та любов до птахів.

Урок набуття нових знань.

Обладнання: відео фрагменти,що зображають політ птахів,їх поведінку у природі.Таблиці» Зовнішня та внутрішня будова птахів».Фото різноманітних птахів із  альбому « Жизнь животных»

 

                                                       План уроку

Робота вчителя                                                                                        Робота учнів

  1. Актуалізація та мотивація навчальної  діяльності учнів     - 7 хв.

 

«Дивлюсь я на небо

Тай думку гадаю.

Чому я не сокіл?,

Чому не літаю?

Чому мені,Боже,

Ти крилець не дав?»

 

Т.Г Шевченко  

Що ж сьогодні ми будемо вивчати на уроці?                   

 

Учні формулюють тему: .                            птахи,політ,пристосування до польоту.

              Які прислів,я та  приказки ви знаєте?    

 

 

Я знаю таку : « У всякої пташки свої замашки»                         «   Видно птаха по польоту»

                                                                                                  «Як багато птиць,не буде гусениць»

 

 

 

 

Тепер переглянемо відеоролик про  птахів у польоті,на суходолі,біля водойм,співучих,хижих,великих і маленьких і переконаємось,що у «всякої пташки свої замашки»,але повинні  знайти спільні риси,що об,єднують їх в один клас: кла с .Птахів  

Вчитель : Що вас здивувало,вразило під час перегляду?

  • Політ,краса,різноманітність.

 

Птахи –це тварини,які добре пристосувались до польоту як в зовнішній так і у внутрішній будові.

 

Завдання.Дослідити і виявити ті особливості,які забезпечують політ.

 

 Опрацювавши текст підручника,  учні приходять до висновку,що птахи схожі на плазунів,але їх передні кінцівки перетворились на крила і тіло вкрите пір,яним покривом.

 

 

Схема на дошці : Плазуни – Птахи(  більш  високоорганізовані)Розповідь і демонстрація рельєфної таблиці із зображенням археоптерикса-перехідної форми від плазунів до птахів.

Що спільного між ними?-відсутні шкіряні залози(крім куприкової),є луска (  цівка).гострі кігті.

 

         

 

 Завдання учням       .Опрацюйте текст підручника ( Н.В.Запорожець,2015 ) і складіть інтелект-карту по  пристосуванню птахів до польоту у зовнішній будові.

Учням,яким важко це зробити,можна скласти відповідну таблицю (слайд на дошці)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

          

     Інтелект-карта

 

Обтічна форма тіла                                                Крила-передні  кінцівки

 

                                                           Птах                Гнучка шия

 

Пір,яний покрив (пір,я різне)                                       Легка маленька голова

 

                                                        Неопірена кінцівка (цівка )

                     Суха шкіра   

 

 

 

 Інтелект-карта обговорюється декількома учнями

 

Вивчення внутрішньої будови птахів,яка забезпечує пристосування птахів до польоту

 

 

Системи органів                                                                                                    Особливості

Скелет та м,язи                                                                                                  Легкі порожнисті кістки   

Зрослі кістки черепа та ключиць (вилочка),цівка(передплесна і плесна),дзьоб ( із щелеп).М,язи  грудні сильні.

Травна система  - зуби відсутні,стравохід  має воло,двокамерний шлунок.травні ферменти активні.

 

 

 

 

Дихання та кровообіг    -     легені та повітряні мішки-подвійне дихання,4-х камерне серце,два кола кровообігу,гомойотермність,інтенсивний обмін речовин.

Нервова система,органи чуттів -  передній мозок вкритий корою,великий мозочок сприяє координації руху,найбільш розвинені органи зору та чуття.Птахи мають кольоровий зір.

 

Сечостатева система          -клоака ,відсутній сечовий міхур,один яєчник.один  яйцевод  у самок.

 

Обговорення пристосувань у вигляді написання тексту   із ключових  слів :  кіль, подвійне дихання,4-х камерне серце,кора півкуль переднього мозку.

              Можливий варіант такого тексту – птахи високоорганізовані тварини.пристосовані до польоту завдяки наявності   кіля ,до якого кріпляться сильні грудні м,язи.Наявність легень і повітряних мішків забезпечує дихання в польоті,4-камерне серце  по двом колам кровообігу  забезпечує   не змішування  венозної та артеріальної крові  і    дає  достатню  кількість енергії для польоту. 

Після обговорення  текстів,написаних учнями,перехід до вивчення питання  «Розвиток птахів». робота з підручником, пояснення вчителя  про розвиток виводкових та нагніздних птахів   з прикладами.

Звертається увага на терміни : внутрішнє запліднення,роль оболонок яйця для збереження зародка.

Закріплення знань по питанням : Яких переваг надає пір,яний покрив птахам?(  « мікрофон» )

По  власному досвіду дайте відповідь на питання: яку роль в природі відіграють птахи?

Чому  існує твердження,що птахи –це унікальні тварини.Доведіть.

 

 

 

 

 

 

  • Підсумки по результатам роботи учнів на уроці-

Що запам,яталось?

Що найбільше вразило?

 Чому люди люблять птахів? ( мабуть тому,що не можуть самі літати як птахи- чи тому,що дуже досконалі,чи тому,що користь від них величезна?

  • Домашне завдання

Опрацювати  текст підручника  та підготувати презентації по  екологічним групам птахів.

 

  • Підготуватися до подорожі до «ПтахСіти»
docx
Додано
23 липня 2018
Переглядів
784
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку