Вивчення пристосувань птахів до польоту в зовнішній і внутрішній будові з використанням інтелект-карти та таблиці.Вироблення навички продукування тексту.
Розвиток вмінь виділяти суттєве,вміння порівнювати та самостійно робити висновки .
Міскун Ольга Олександрівна.
Вчитель біології Криворізької загальноосвітньої школи I-III ступенів № 66
Урок біології, 7клас. Клас Птахи.
Мета уроку: учням набути знань з особливостей пристосувань птахів до польоту;їх способом життя у різних умовах середовища;
Розвивати увагу,уяву, мислення ,вміння виділяти головне та вміти порівнювати,робити висновки;
Розвивати навички етичної поведінки в природі та любов до птахів.
Урок набуття нових знань.
Обладнання: відео фрагменти,що зображають політ птахів,їх поведінку у природі.Таблиці» Зовнішня та внутрішня будова птахів».Фото різноманітних птахів із альбому « Жизнь животных»
План уроку
Робота вчителя Робота учнів
«Дивлюсь я на небо
Тай думку гадаю.
Чому я не сокіл?,
Чому не літаю?
Чому мені,Боже,
Ти крилець не дав?»
Т.Г Шевченко
Що ж сьогодні ми будемо вивчати на уроці?
Учні формулюють тему: . птахи,політ,пристосування до польоту.
Які прислів,я та приказки ви знаєте?
Я знаю таку : « У всякої пташки свої замашки» « Видно птаха по польоту»
«Як багато птиць,не буде гусениць»
Тепер переглянемо відеоролик про птахів у польоті,на суходолі,біля водойм,співучих,хижих,великих і маленьких і переконаємось,що у «всякої пташки свої замашки»,але повинні знайти спільні риси,що об,єднують їх в один клас: кла с .Птахів
Вчитель : Що вас здивувало,вразило під час перегляду?
Птахи –це тварини,які добре пристосувались до польоту як в зовнішній так і у внутрішній будові.
Завдання.Дослідити і виявити ті особливості,які забезпечують політ.
Опрацювавши текст підручника, учні приходять до висновку,що птахи схожі на плазунів,але їх передні кінцівки перетворились на крила і тіло вкрите пір,яним покривом.
Схема на дошці : Плазуни – Птахи( більш високоорганізовані)Розповідь і демонстрація рельєфної таблиці із зображенням археоптерикса-перехідної форми від плазунів до птахів.
Що спільного між ними?-відсутні шкіряні залози(крім куприкової),є луска ( цівка).гострі кігті.
Завдання учням .Опрацюйте текст підручника ( Н.В.Запорожець,2015 ) і складіть інтелект-карту по пристосуванню птахів до польоту у зовнішній будові.
Учням,яким важко це зробити,можна скласти відповідну таблицю (слайд на дошці)
Інтелект-карта
Обтічна форма тіла Крила-передні кінцівки
Птах Гнучка шия
Пір,яний покрив (пір,я різне) Легка маленька голова
Неопірена кінцівка (цівка )
Суха шкіра
Інтелект-карта обговорюється декількома учнями
Вивчення внутрішньої будови птахів,яка забезпечує пристосування птахів до польоту
Системи органів Особливості
Скелет та м,язи Легкі порожнисті кістки
Зрослі кістки черепа та ключиць (вилочка),цівка(передплесна і плесна),дзьоб ( із щелеп).М,язи грудні сильні.
Травна система - зуби відсутні,стравохід має воло,двокамерний шлунок.травні ферменти активні.
Дихання та кровообіг - легені та повітряні мішки-подвійне дихання,4-х камерне серце,два кола кровообігу,гомойотермність,інтенсивний обмін речовин.
Нервова система,органи чуттів - передній мозок вкритий корою,великий мозочок сприяє координації руху,найбільш розвинені органи зору та чуття.Птахи мають кольоровий зір.
Сечостатева система -клоака ,відсутній сечовий міхур,один яєчник.один яйцевод у самок.
Обговорення пристосувань у вигляді написання тексту із ключових слів : кіль, подвійне дихання,4-х камерне серце,кора півкуль переднього мозку.
Можливий варіант такого тексту – птахи високоорганізовані тварини.пристосовані до польоту завдяки наявності кіля ,до якого кріпляться сильні грудні м,язи.Наявність легень і повітряних мішків забезпечує дихання в польоті,4-камерне серце по двом колам кровообігу забезпечує не змішування венозної та артеріальної крові і дає достатню кількість енергії для польоту.
Після обговорення текстів,написаних учнями,перехід до вивчення питання «Розвиток птахів». робота з підручником, пояснення вчителя про розвиток виводкових та нагніздних птахів з прикладами.
Звертається увага на терміни : внутрішнє запліднення,роль оболонок яйця для збереження зародка.
Закріплення знань по питанням : Яких переваг надає пір,яний покрив птахам?( « мікрофон» )
По власному досвіду дайте відповідь на питання: яку роль в природі відіграють птахи?
Чому існує твердження,що птахи –це унікальні тварини.Доведіть.
Що запам,яталось?
Що найбільше вразило?
Чому люди люблять птахів? ( мабуть тому,що не можуть самі літати як птахи- чи тому,що дуже досконалі,чи тому,що користь від них величезна?
Опрацювати текст підручника та підготувати презентації по екологічним групам птахів.