УРОКИ ЗДОРОВОГО ХАРЧУВАННЯ
5 КЛАС. ХАРЧУВАННЯ І ЗДОРОВИЙ СПОСІБ ЖИТТЯ
Урок 5 (25). ПРАКТИЧНА РОБОТА “КОРИСНЕ МЕНЮ. ГОТУЄМО САМІ. ЦУКЕРКИ З СУХОФРУКТІВ”
Мета: формувати уявлення про правильне вживання солодощів;
Очікувані результати навчання
Наприкінці заняття учні (учениці):
ставлять запитання дорослим і одноліткам щодо інформації, яка викликає сумнів або є незрозумілою;
наводять аргументи на захист власних думок та ілюструють їх прикладами;
роблять висновки зі спостережень і досліджень разом з учителем або самостійно;
систематизують та узагальнюють інформацію;
знають про користь і шкоду магазинних цукерок;
виконують творчу роботу за алгоритмом;
презентують свою роботу.
Обладнання і матеріали. Плакат очікування, картки для групової роботи (для об’єднання в групи, технологічні картки), продукти для виготовлення цукерок, посуд, обладнання для перегляду відеоролика.
Домашнє завдання. Виготовити цукерки із сухофруктів вдома (за самостійно дібраним рецептом)
ЗМІСТ НАВЧАЛЬНОГО ЗАНЯТТЯ
І. Вступна частина
Девіз уроку. Американський винахідник Генрі Форд колись сказав: “Зібратися разом — це початок, триматися разом — це прогрес, працювати разом — це успіх!”
Ми зібралися, тримаємося разом і починаємо працювати. Бажаю вам усім успіху!
А розпочнемо із загадки. Що на світі дорожче за золото? (здоров’я).
А від чого залежить наше здоров’я ?.... (харчування).
Ми сьогодні з вами завершуємо цикл уроків здорового харчування. Що ж давайте перевіримо як ви засвоїли матеріал, для цього виконаємо тест.
Чи здогадалися ви, про що будемо говорити на уроці?
Отже, тема нашого уроку «Корисне меню. Готуємо разом. Цукерки із сухофруктів».
Сьогодні в нас солодкий урок. Ми здійснимо мандрівку в минуле, щоб дізнатися, де з’явилися цукерки та з чого їх виготовляли. Довідаємося, яку користь і, яку шкоду приносять ці солодощі та навчимося готувати цукерки із сухофруктів.
А щоб наша робота була плідною ми повинні активно працювати і дотримуватися правил нашої групи. Як ви думаєте, які правила нам сьогодні стануть у нагоді?
ІІ. Основна частина
Слово “цукерка” походить від слова “цукор”, адже саме він є одним з
основних складників цього кондитерського виробу.
Перед вами на екрані ребус, розгадайте його і довідаєтесь, яку країну вважають Батьківщиною Цукерок.
Стародавній Єгипет подарував людству цукерки.
Цукор тоді не був відомий і замість нього вживали фініки і мед. Найпершими цукерками були цілі горішки, вкриті солодкою глазур'ю. При розкопках в Єгипті археологи знайшли малюнки і записи, що містили відомості про те, як виглядали цукерки і як їх готували.
Згодом горіхи і фрукти почали перемелювати з цукром й ліпити з отриманої маси різноманітні фігурки. На свята в Каїрі влаштовували пишні паради, під час яких несли великі композиції, збудовані з цукерок та інших солодощів.
- А ви полюбляєте цукерки? А які?
Перші шоколадні цукерки були виготовлені в Брюсселі аптекарем Джоном Нойхаузом в 1857 році. Шукаючи засіб проти кашлю, аптекар випадково отримав продукт, який ми сьогодні називаємо шоколадними цукерками. У 1912 році його син став їх продавати. А дружина Нойхауза-молодшого запропонувала загортати їх у фольгу, після чого вони стали надзвичайно популярними.
Величезне різноманіття цукерок у світі, а на скільки вони корисні чи шкідливі ми зараз дізнаємося послухавши дівчаток, які підготували нам цікаву інформацію
Користь і шкода магазинних цукерок
Користь
Солодощі - це вуглеводи, тобто найважливіше джерело енергії. Діти багато рухаються, витрата енергії у них велика, її треба швидко заповнювати, з цієї точки зору солодощі дітям корисні.
Ризик захворіти серцево-судинними захворюваннями знижує помірне споживання шоколаду. Ці ласощі можуть захистити від інфаркту міокарда. Однак, шоколадом не слід зловживати. Ідеальну норму становить 6-7 г шоколаду в день. Саме стільки вистачить для того, щоб гарантувати захисний ефект від процесів запалення в організмі і серцево-судинних захворювань.
Шоколад розширює судини, запобігає утворенню тромбів, а також знижує кров’яний тиск У чорному шоколаді є речовини, які запобігають розвитку ракових пухлин.
Покращують настрій: цукерки сприяють виробленню гормонів щастя. Допомагають зняти стрес та тривогу, оскільки їх смак може стимулювати вироблення ендорфінів - природних білків, які зменшують стрес і підвищують настрій.
- Джерело енергії
- Покращення настрою
- Зменшення стресу
- Зниження серцево судинних захворювань
- Запобігання утворенню тромбів
- Зниження кров’яного тиску
- Запобігання розвитку ракових пухлин.
Шкода
Надмірне вживання шоколадних цукерок може викликати карієс, зруйнувати зубну емаль. Крім того, цей продукт вважається дуже калорійним, тому він не рекомендується людям, які мають надлишкову масу тіла. У деяких людей шоколад викликає алергію.
Харчові добавки (ароматизатори, барвники, консерванти), які широко використовують при виготовленні цукерок негативно впливають на наше здоров’я. Наприклад, вони можуть викликати підвищену стомлюваність, дратівливість, неспокійний сон, порушення процесів травлення і навіть зниження розумових здібностей.
Висновок
Думка фахівця. Денна доза цукерок, вафель і печива для молодших школярів - 20 г, школярів - 25 г. Тобто, дитині дозволяється з'їсти за добу всього цукерки.
- Карієс
- Надлишкова маса тіла
- Алергія
- Підвищена стомлюваність
- Неспокійний сон
- Порушення процесів травлення
- Дратівливість.
Дослід 1 «Веселка з цукерок»
На сьогодні існує багато різноманітних цукерок з великим вмістом барвників. Звісно ж, вони можуть бути шкідливими.
Проведемо дослід. Покладіть в колбу декілька цукерок mmdance різного кольору так, щоб між ними була відстань. Після цього, налийте трохи теплої води. Залишаємо їх у такому стані на деякий час.
А поки в нас проходить реакція барвників ми переглянемо відеоматеріал про солодощі, які ви дуже полюбляєте - це жувальні цукерки. Подумайте жувальні цукерки приносять користь чи шкоду?
Дослід 2 «Жувальні цукерки» (перегляд відео)
https://www.youtube.com/watch?v=PHTKW8Kdez4
Висновок: Жувальні цукерки у великій кількості можуть викликати біль у шлунку.
Повертаємось до першого досліду.
- Що сталося з нашими кольоровими цукерками?
Висновок: Барвники відокремились від цукерок і мають яскраві кольори, це означає що вони синтетичні, а не виготовлені з природніх матеріалів і можуть нашкодити нашому здоров`ю.
Ви отримали багато інформації про користь і шкоду цукерок, а зараз проведемо вправу, яка називається займи позицію. Перед вами на столі лежать сигнальні картки трьох кольорів. Скажіть, будь ласка, що означає червоний колір, жовтий і зелений? То ж потрібно визначитися: ви за цукерки, проти чи можливо потрібно ще подумати.
Висновок. Фахівці говорять, що можна вживати цукерки, але гарної якості і в обмеженій кількості. Всього 20 г на добу, тобто це 2-3 цукерки.
Ви плідно попрацювали і вже втомилися, давайте трішки перепочинимо і проведемо руханку.
Руханка-танець “Маршмеллоу денс”
Руханка -танець "Marshmallow Dance"
6. Є цукерки, які не шкодять нашому здоров’ю. Це цукерки із сухофруктів.
Презентація. Переваги сухофруктів. Р сл.11
Переваги сухофруктів:
- краще зберігаються поживні речовини, вітаміни та мінерали;
- не містять синтетичних барвників, ароматизаторів, хімічних консервантів;
- чудова альтернатива солодощам
Сухофрукти
Засушені плоди сприяють зникненню ознак гіповітамінозу, нормалізації травної системи, поліпшенню кольору обличчя і стану волосся, а також зміцненню нігтів. При регулярному вживані цих корисних продуктів, організм здатен краще протистояти застудам, захворюванням ендокринної системи і серця.
Використовують сухофрукти і в народній медицині. Наприклад, з кураги, чорносливу та родзинок готують вітамінний засіб, здатний зміцнити імунітет і допомогти в боротьбі з застудою і кашлем.
А зараз настав найцікавіший етап нашого уроку – приготування цукерок. Для цього ми об’єднаємося в 3 групи.
• Інформаційне повідомлення “Як виготовити цукерки із сухофруктів” .
• Робота в групах .
рецептами.
Технологічна картка № 1
Складові:
Приготування: подрібнені сухофрукти змішати, додати мед. З отриманої маси сформувати однакові кульки. Зовні обваляти в кокосовій стружці.
Технологічна картка № 2
Складові:
1. Фініки – 100 г
Приготування: подрібнені сухофрукти змішати, додати мед. З отриманої маси сформувати однакові кульки. Зовні обваляти в кунжут.
Технологічна картка № 3
Складові:
1.Чорнослив – 100 г
Приготування: подрібнені сухофрукти змішати, додати мед. З отриманої маси сформувати однакові кульки. Зовні обваляти в подрібнений волоський горіх.
ІІІ. Заключна частина
1. Підсумок.
2. Зворотний зв’язок . Продовжити речення «Я сьогодні дізнався (лася) …. я навчився(лася)…»,
3. Завершення тренінгу ( побажання у колі).