Практична робота по екології

Про матеріал
Завдання практичної роботи можна використовувати на уроках біології, заняттях екологічних гуртків.
Перегляд файлу

 

 

 

 

Методика проведення практичних робіт на позакласних заняттях з екології

 

 

 

 

З досвіду роботи

вчительки біології

Песецької гімназії

Новоушицької селищної ради

Хмельницької області

Космак Лариси

Володимирівни

 

 

 


Практична робота

Тема: Вивчення екологічного ста­ну шкільних приміщень (2-3 години, виконується в будь-яку пору року).

Мета:

активізувати увагу школярів до екологічного стану навколишнього середовища;

узагальнити і поглибити знання учнів про вплив навколишнього се­редовища на здоров'я людини;

сформувати вміння і навички, необхідні для вивчення і оцінки екологічного стану навколишнього середовища.

Хід роботи.

Завдання 1.

Визначення рівня екологічної комфортності шкільних приміщень.

З цією метою учні проводять ан­кетування вчителів та учнів. Питан­ня спрямовані на виявлення їхньо­го ставлення до досліджуваного об'єкта:

1. Яке приміщення (кабінети, їдальня, спортзал, учительська, коридори) найбільш затишні в школі?

2. В якому кабінеті вам подоба­ється (не подобається) бувати, пра­цювати?

3. Яке приміщення в школі най­чистіше?

У тестування необхідно включи­ти понад 40-50 осіб, що сприятиме виявленню більш реальної картини і дасть змогу порівняти результати досліджень.

Завдання 2

Рулеткою (метром) виміряйте довжину, ширину і висоту досліджу­ваних об'єктів, визначте площу і ку­батуру.

Розрахуйте, яка площа припа­дає на одного учня.

Довідковий матеріал

Площа звичайного навчального кабінету при наповнюваності в кла­сах 25—30 учнів повинна становити 55 м2, кабінети хімії, біології, фізики — 66—70 м2. На кожного учня стар­ших класів повинно припадати від 1,5 до 2 м2 площі класу (без ураху­вання місця, зайнятого шафами) і не менше 4—5 м3.

Завдання З

Опишіть розміщення меблів і об­ладнання в кабінеті (досліджувано­му об'єкті). Чи раціонально вико­ристана площа кабінету, що зайве, що загромаджує кабінет?

Довідковий матеріал

Загальний корисний об'єм шаф у кабінеті повинен бути не менше 12 м2.

Завдання 4

Визначте і опишіть: з якого мате­ріалу зроблені і в який колір пофар­бовані підлога, стіни і стеля примі­щення, класна дошка. Чи поєднуєть­ся забарвлення меблів із забарвлен­ням приміщення і його оформлен­ням. Зверніть, увагу на відповідність кольорової гами і орієнтації примі­щення відносно сторін горизонту.

Довідковий матеріал

Для шкільних приміщень реко­мендується використовувати фарби спокійних тонів. Вони забезпечують кращу адаптацію зору до письма, читання та інших видів занять. Нес­приятливий вплив на працездат­ність здійснюють яскраві кольори. При південній орієнтації приміщен­ня для фарбування вибирають більш холодні тони — світло-голу­бий, світло-сірий; зеленуватий, світ­ло-бузковий, а при північній — більш теплі — світло-рожеві, беже­ві, жовтуваті.

Бажано, щоб класна дошка ма­ла темно-зелений колір, допуска­ються дошки коричневого кольору і зовсім недопустимі чорні.

Колір стіни, на якій розміщена класна дошка, повинен бути більш світлого кольору, ніж інші стіни.

Завдання 5

Вивчіть вентиляційний режим приміщення. Для цього огляньте всі вентиляційні отвори (кватирки, фра­муги, перевірте, чи вони діють).

Визначте загальну площу венти­ляційних отворів і розрахуйте за формулою коефіцієнт аерації (про­вітрювання).

КА=

де КА — коефіцієнт аерації, П — площа всіх вентиляційних отворів, п/п — площа підлоги. Протягом двох-трьох днів простежте, як провітрю­ється досліджуване приміщення.

Довідковий матеріал

Коефіцієнт аерації для навчаль­них приміщень повинен бути не менше 1/50 площі підлоги, для реш­ти приміщень — не менше 1/55 за умови, що вентиляційні отвори по­винні відкриватись не рідше одного разу на годину на 10-15 хв.

Завдання 6

Визначте температуру повітря в досліджуваних приміщеннях. Для цього встановіть термометр на де­рев'яну поверхню на висоті 1,5 м від підлоги і       1,2 м від стіни на 20 хв.

Довідковий матеріал

Гігієнічні норми: температура для навчальних приміщень не по­винна бути нижчою +18°С для спор­тивного залу — +15-17°С, майстер­ні +16-18°С, їдальні, коридорів — +14-16°С

Зміни температури на 3-4°С не­бажані.

Завдання 7

Визначте величину природного ос­вітлення приміщення за формулою:

СК=,

де СК — світловий коефіцієнт, п/в — площа вікон приміщення, п/п — площа підлоги.

Визначте величину штучного ос­вітлення за формулою:

КШО=

де КШО — коефіцієнт штучного ос­вітлення, П — потужність лампи у ватах, Н — кількість ламп.

Опишіть, чи достатньо природ­ного і штучного освітлення, чи не засліплює світло очі учням, з якого боку падає світло на робочі столи, яка чистота віконних стекол на пері­од перевірки.

Довідковий матеріал

При виконанні завдання врахуй­те, що площа заскленої частини ві­кон на 10% менша від площі всього вікна через наявність рами.

Світловий коефіцієнт для нав­чальних приміщень повинен скла­дати не менше 1/4 — 1/6 площі під­логи, для їдальні — 1,7—1,8%, для коридорів 0,7—0,8%, для спортзалу — 1,8—1,9% (це 17 Вт на 1м2 пло­щі підлоги КПО=1,5%).

Коефіцієнт штучного освітлення повинен бути не меншим 48 Вт на 1м2 площі кабінету (150 лк).

Завдання 8

За допомогою шумоміра визнач­те рівень шумового навантаження на приміщення. При визначенні рів­ня зовнішнього шуму всі вікна і две­рі відчиняються, при визначенні рів­ня внутрішнього шуму — зачиня­ються.

Довідковий матеріал

Нормативний рівень шуму для навчальних кабінетів дорівнює 35— 40 дБА, для їдальні — 60 дБА, для спортзалу — 65—75 дБА, для кори­дору — 50—60 дБА.

Завдання 9

Підрахуйте кількість кімнатних рослин у досліджуваному примі­щенні. Як вони доглянуті, як розмі­щені? Опишіть їх стан.

Чи Достатня, на ваш погляд, кількість рослин у даному примі­щенні?        

Довідковий матеріал

Рослини в приміщеннях можна встановлювати на підставках, на підлозі або підвішувати на стінах, але при цьому вони не повинні заті­нять природного освітлення.

 

 

Завдання 10

Закінчуючи обстеження еколо­гічного стану приміщення, виділено­го для обстеження, ще раз огляньте його зовнішній вигляд, естетичне оформлення.

Поговоріть з учителем, виясніть, чи задовольняє його таке оформ­лення кабінету. Які рекомендації щодо оформлення приміщення ви могли б дати вчителю?

За результатами дослідження підготуйте звіт і зробіть висновки.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
2 січня
Переглядів
194
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку