Методика проведення практичних робіт на позакласних заняттях з екології
З досвіду роботи
вчительки біології
Песецької гімназії
Новоушицької селищної ради
Хмельницької області
Космак Лариси
Володимирівни
Практична робота
Тема: Вивчення екологічного стану шкільних приміщень (2-3 години, виконується в будь-яку пору року).
Мета:
активізувати увагу школярів до екологічного стану навколишнього середовища;
узагальнити і поглибити знання учнів про вплив навколишнього середовища на здоров'я людини;
сформувати вміння і навички, необхідні для вивчення і оцінки екологічного стану навколишнього середовища.
Хід роботи.
Завдання 1.
Визначення рівня екологічної комфортності шкільних приміщень.
З цією метою учні проводять анкетування вчителів та учнів. Питання спрямовані на виявлення їхнього ставлення до досліджуваного об'єкта:
1. Яке приміщення (кабінети, їдальня, спортзал, учительська, коридори) найбільш затишні в школі?
2. В якому кабінеті вам подобається (не подобається) бувати, працювати?
3. Яке приміщення в школі найчистіше?
У тестування необхідно включити понад 40-50 осіб, що сприятиме виявленню більш реальної картини і дасть змогу порівняти результати досліджень.
Завдання 2
Рулеткою (метром) виміряйте довжину, ширину і висоту досліджуваних об'єктів, визначте площу і кубатуру.
Розрахуйте, яка площа припадає на одного учня.
Довідковий матеріал
Площа звичайного навчального кабінету при наповнюваності в класах 25—30 учнів повинна становити 55 м2, кабінети хімії, біології, фізики — 66—70 м2. На кожного учня старших класів повинно припадати від 1,5 до 2 м2 площі класу (без урахування місця, зайнятого шафами) і не менше 4—5 м3.
Завдання З
Опишіть розміщення меблів і обладнання в кабінеті (досліджуваному об'єкті). Чи раціонально використана площа кабінету, що зайве, що загромаджує кабінет?
Довідковий матеріал
Загальний корисний об'єм шаф у кабінеті повинен бути не менше 12 м2.
Завдання 4
Визначте і опишіть: з якого матеріалу зроблені і в який колір пофарбовані підлога, стіни і стеля приміщення, класна дошка. Чи поєднується забарвлення меблів із забарвленням приміщення і його оформленням. Зверніть, увагу на відповідність кольорової гами і орієнтації приміщення відносно сторін горизонту.
Довідковий матеріал
Для шкільних приміщень рекомендується використовувати фарби спокійних тонів. Вони забезпечують кращу адаптацію зору до письма, читання та інших видів занять. Несприятливий вплив на працездатність здійснюють яскраві кольори. При південній орієнтації приміщення для фарбування вибирають більш холодні тони — світло-голубий, світло-сірий; зеленуватий, світло-бузковий, а при північній — більш теплі — світло-рожеві, бежеві, жовтуваті.
Бажано, щоб класна дошка мала темно-зелений колір, допускаються дошки коричневого кольору і зовсім недопустимі чорні.
Колір стіни, на якій розміщена класна дошка, повинен бути більш світлого кольору, ніж інші стіни.
Завдання 5
Вивчіть вентиляційний режим приміщення. Для цього огляньте всі вентиляційні отвори (кватирки, фрамуги, перевірте, чи вони діють).
Визначте загальну площу вентиляційних отворів і розрахуйте за формулою коефіцієнт аерації (провітрювання).
КА=
де КА — коефіцієнт аерації, П — площа всіх вентиляційних отворів, п/п — площа підлоги. Протягом двох-трьох днів простежте, як провітрюється досліджуване приміщення.
Довідковий матеріал
Коефіцієнт аерації для навчальних приміщень повинен бути не менше 1/50 площі підлоги, для решти приміщень — не менше 1/55 за умови, що вентиляційні отвори повинні відкриватись не рідше одного разу на годину на 10-15 хв.
Завдання 6
Визначте температуру повітря в досліджуваних приміщеннях. Для цього встановіть термометр на дерев'яну поверхню на висоті 1,5 м від підлоги і 1,2 м від стіни на 20 хв.
Довідковий матеріал
Гігієнічні норми: температура для навчальних приміщень не повинна бути нижчою +18°С для спортивного залу — +15-17°С, майстерні +16-18°С, їдальні, коридорів — +14-16°С
Зміни температури на 3-4°С небажані.
Завдання 7
Визначте величину природного освітлення приміщення за формулою:
СК=,
де СК — світловий коефіцієнт, п/в — площа вікон приміщення, п/п — площа підлоги.
Визначте величину штучного освітлення за формулою:
КШО=
де КШО — коефіцієнт штучного освітлення, П — потужність лампи у ватах, Н — кількість ламп.
Опишіть, чи достатньо природного і штучного освітлення, чи не засліплює світло очі учням, з якого боку падає світло на робочі столи, яка чистота віконних стекол на період перевірки.
Довідковий матеріал
При виконанні завдання врахуйте, що площа заскленої частини вікон на 10% менша від площі всього вікна через наявність рами.
Світловий коефіцієнт для навчальних приміщень повинен складати не менше 1/4 — 1/6 площі підлоги, для їдальні — 1,7—1,8%, для коридорів 0,7—0,8%, для спортзалу — 1,8—1,9% (це 17 Вт на 1м2 площі підлоги КПО=1,5%).
Коефіцієнт штучного освітлення повинен бути не меншим 48 Вт на 1м2 площі кабінету (150 лк).
Завдання 8
За допомогою шумоміра визначте рівень шумового навантаження на приміщення. При визначенні рівня зовнішнього шуму всі вікна і двері відчиняються, при визначенні рівня внутрішнього шуму — зачиняються.
Довідковий матеріал
Нормативний рівень шуму для навчальних кабінетів дорівнює 35— 40 дБА, для їдальні — 60 дБА, для спортзалу — 65—75 дБА, для коридору — 50—60 дБА.
Завдання 9
Підрахуйте кількість кімнатних рослин у досліджуваному приміщенні. Як вони доглянуті, як розміщені? Опишіть їх стан.
Чи Достатня, на ваш погляд, кількість рослин у даному приміщенні?
Довідковий матеріал
Рослини в приміщеннях можна встановлювати на підставках, на підлозі або підвішувати на стінах, але при цьому вони не повинні затінять природного освітлення.
Завдання 10
Закінчуючи обстеження екологічного стану приміщення, виділеного для обстеження, ще раз огляньте його зовнішній вигляд, естетичне оформлення.
Поговоріть з учителем, виясніть, чи задовольняє його таке оформлення кабінету. Які рекомендації щодо оформлення приміщення ви могли б дати вчителю?
За результатами дослідження підготуйте звіт і зробіть висновки.