№ уроку__________ Дата________________ Клас___________
Тема: Практична робота № 6 «Побудова графіка зміни температури повітря, діаграм хмарності та опадів, рози вітрів, їх аналіз».
Мета:
Тип уроку: урок формування знань, умінь і навичок.
Методи: пояснювально-ілюстративний, бесіда.
Обладнання: календар погоди, підручник, зошити для практичних робіт, лінійка, транспортир, простий і кольорові олівці.
План уроку
ХІД УРОКУ
Привітання учнів. Перевірка їх готовності до уроків.
1) Дайте визначення поняття «атмосферні опади».
2) Назвіть види атмосферних опадів.
3) Розкажіть про будову термометра (барометра-анероїда, гігрометра, флюгера, опадоміра).
3. Мотивація навчальної діяльності.
Сьогодні ви пригадаєте, за допомогою яких засобів можна отримати інформацію про зміни найважливіших елементів погоди. Це допоможе вам зрозуміти зміст і значення графіків температури, діаграм хмарності й опадів, рози вітрів. Аналізуючи матеріали своїх спостережень за погодою, ви зможете виявити особливості клімату місцевості, зазирнути на «кухню» погоди й дізнатися «рецепти її приготування».
4.Основний етап.
І. ПОБУДОВА ГРАФІКА ЗМІНИ ТЕМПЕРАТУРИ ПОВІТРЯ.
Користуючись своїм календарем погоди, побудуйте графік місячного ходу температури повітря (за січень).
Проведення інструктажу із метою нагадати учням, як будується графік ходу температур. Школярі вносять результати своїх спостережень у таблиці (частина даних може бути підготовлена заздалегідь, у тому числі за допомогою мережі Інтернет) і будують графік місячного ходу температур. Після побудови графіка, учні виконують завдання, які передбачені далі по плану.
ІІ. ПОБУДОВА РОЗИ ВІТРІВ ТА ЇЇ АНАЛІЗ.
Користуючись календарем погоди, побудуйте розу вітрів для січня місяця. Проведення інструктажу із метою нагадати учням, як будується роза вітрів. Школярі вносять результати своїх спостережень до таблиці й, використовуючи алгоритм, будують графік. Потім вони аналізують результати, вказуючи, вітри яких напрямків переважали.
Роза вітрів – це своєрідний графік, що наочно показує повторюваність вітрів різних напрямків протягом місяця. Будують її так: проводять лінії напрямків сторін горизонту. Обчислюють, скільки днів протягом місяця було з північним вітром, північно-східним, східним і т. д. На лініях відповідних напрямків від центра відкладають кількість відрізків – днів з вітрами цього напрямку. Наприклад, умовно один день позначають відрізком 0,5 см. Якщо північний вітер дув протягом шести днів, то на лінії з півночі відкладають шість відрізків по 0,5 см (6*0,5 см = 3 см), якщо північно-східний дув чотири дні, то на лінії з північного сходу відкладають 2 см і т. д. Крайні відмітки на лініях послідовно з’єднують.
ІІІ. ПОБУДОВА ДІАГРАМ ХМАРНОСТІ ТА ОПАДІВ, ЇХ АНАЛІЗ
Використовуючи календар погоди, побудувати кругову діаграму хмарності за місяць. Показати на ній розподіл ясних днів, із суцільною та мінливою хмарністю.
Наприклад, протягом місяця було 11 ясних днів, 4 – із суцільною хмарністю та 15 – з мінливою хмарністю. Обчислимо, скільки градусів відповідатимуть 1 дню:
30 днів – 360о
1 день: 360о : 30 = 12о
Тепер обчислимо, скільки градусів становитимуть сектори на 11, 4, 15 днів.
11 днів: 12о * 11 = 132о; 4 дні: 12о * 4 = 48о; 15 днів: 12о * 15 = 180о
Побудуємо сектори з кутами 132о, 48о, 180о за допомогою транспортира.
Користуючись даними таблиці, побудуйте стовпчасту діаграму річного розподілу кількості опадів. Розфарбуйте стовпці, які відповідають зимовим місяцям синім кольором, весняним – зеленим, літнім – жовтим, осіннім – червоним. Проведення інструктажу щодо складання діаграми опадів. Школярі обчислюють річну та середню річну кількість опадів, визначають, у яку пору року спостерігалася найбільша і найменша кількість опадів.
5.Домашнє завдання.
Закінчити виконання практичної роботи. Повторити п.36 і конспект.