Тема: Практична робота №2 «Реакції йонного обміну»
Мета: поглибити знання учнів про механізм реакцій обміну між розчинами електролітів; сформувати вміння розв’язувати практичні задачі з добування речовин виходячи із скороченого іонного рівняння , закріпити вміння аналізувати реакції іонного обміну з точки зору теорії електролітичної дисоціації, виховати вміння працювати в групі, зацікавлення до хімічного експерименту.
Тип уроку: урок закріплення матеріалу.
Основні терміни і поняття: розчини, розчинник, електроліти, неелектроліти, електролітична дисоціація, йони, катіони, аніони, йонні рівняння.
Методи, прийоми і форми роботи: Метод «Незакінчене речення», прийом «Рецензія», робота в групах, лабораторне дослідження.
Обладнання: періодична система хімічних елементів Д.І. Менделєєва, таблиця розчинності солей, хімічний посуд
Очікувані результати навчальних досягнень
Учень
Хід уроку.
І. Організаційний момент.(5 хв)
(Аналіз самостійної роботи)
ІІ. Актуалізація опорних знань (5 хв)
1. Метод «Незакінчене речення» (письмово)
Реакція обміну — це…
Реакція обміну проходить до кінця у випадку…
Реакція нейтралізації — це…
Ознаки реакції обміну: …
2. Підібрати по два молекулярні рівняння до скорочених йонних рівнянь:
3Ba 2+ + 2PO4 3- → Ba3(PO4)2 ↓ ; 2) Zn2+ + S2- → ZnS ;
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. (1 хв)
Одна давня китайська мудрість каже: «Скажи мені, і я забуду. Покажи мені, і я запам’ятаю. Дай можливість діяти самому, і я навчусь.». На цьому уроці ви матимете змогу самі провести реакції іонного обміну, спостерігати ознаки , що їх супроводжують.
ІV. Інструктаж з техніки безпеки (4 хв)
Прийом «Рецензія» (Відповідає один учень, інші оцінюють повноту відповіді та наявність помилок)
V. Лабораторне дослідження (15 хв)
(учні розділяються на чотири групи для проведення лабораторного дослідження під наглядом вчителя).
Завдання для першої групи
1. У три пробірки налийте по 1 мл розчинів солей: у першу — алюміній сульфату, в другу — калій хлориду, в третю — калій фосфату.
У пробірки долийте таку саму кількість розчинів солей: у першу
— барій хлориду, у другу — натрій карбонату, у третю — аргентум нітрату
2. Виберіть з виданих реактивів ті, які необхідні для здійснення ре-
акції, що відповідає схемі:
Fe(OH)3↓ + ЗН+ —> Fe3+ + ЗН20
Результати спостережень записати до таблиці.
Завдання для другої групи
1. В одну пробірку налийте 1 мл розчину калій карбонату, в іншу покладіть шматочок крейди, у третю — натрій хлориду. У кожну пробірку долийте по 1 мл розчину хлоридної кислоти. Результати спостережень записати до таблиці.
2. Підберіть з виданих реактивів ті, які необхідні для здійснення реакції, що відповідає схемі:
Ag+ + СГ —> AgCl↓
Завдання для третьої групи)
1. Одержіть осади ферум(Ш) гідроксиду та купрум(П) гідроксиду шляхом взаємодії відповідних солей з лугом. До пробірок з осадами додавайте невеликими порціями розчин сульфатної кислоти, періодично збовтуючи їх.
Результати спостережень занесітьдо таблиці
2. Підберіть з виданих реактивів ті, які необхідні для здійснення реакції, що відповідає схемі:
Ва2+ + СО3 2-—> BaCO3↓
Завдання для четвертої групи
1. У пробірку № 1 налийте алюміній сульфат, у пробірку № 2 купрум(ІІ) хлорид, у пробірку № 3 — сульфатну кислоту з додаванням лакмусу, у пробірку № 4 — цинк сульфат. У всі пробірки додайте натрій гідроксиду. Результати спостережень занесіть до таблиці.
2. Підберіть з виданих реактивів ті, які необхідні для здійснення реакції, що відповідає схемі:
3Ag + +Р043- —> Ag3P04↓
VІ. Оформлення звіту практичної роботи (12 хв)
Таблиця результатів спостережень:
Завдання |
№ досліду |
Молекулярне, повне і скорочене йонне рівняння |
Спостереження |
||
1. |
1.
|
|
|
||
2. |
|
|
|||
3. |
|
|
|||
2. |
4 |
|
|
||
VI. Підбиття підсумків уроку.(3 хв)
Вказання помічених помилок практичного виконання роботи.
Формулювання висновків.
VII. Домашнє завдання. (1 хв)
Повторити § 10-13
Творче завдання. Навести приклади рівнянь реакцій йонного обміну, що відбуваються домашніх умовах.
1