Практична робота Створення учнями міні-довідника «Пам’ятки нашого краю»

Про матеріал
5 клас, практична робота до теми 4 «Історія України в пам’ятках» Учні 5 класу – це особлива ланка школярів. У цьому періоді навчання важливим для учителя є розвиток в учнів висловлювати власну думку, вміння дискутувати і заперечувати. Критичність, якщо вона обґрунтована, є найсприятливішим підґрунтям для розвитку творчого мислення. Тому, потрібно постійно пропонувати учням вирішувати проблемні завдання, порівнювати, виділяти головне, знаходити спільні й відмінні риси, причинно-наслідкові залежності та ін. Цій задачі якнайкраще слугують практичні заняття. Подане заняття є проектною роботою, дже характерною рисою уваги учнів-п’ятикласників є її специфічна вибірковість: цікаві уроки чи цікаві справи надзвичайно захоплюють дітей і вони можуть довго зосереджуватися на одному матеріалі чи явищі. Тому так важливо робота із текстом джерел, підбирати цікавий матеріал, щоб сформувати любов до предмету, показати емоційноінтелектуальну його складову.
Перегляд файлу

Слухач  курсів вчителів історії, основ правознавства та

громадянської освіти   Костючина Інга Іванівна 

Борзнянська ЗОШ  І-ІІІ ступенів імені Христини Алчевської Борзнянської міської  ради Чернігівської  області

5 клас, тема 4  «Історія України в пам’ятках»

 Практична робота  Створення учнями міні-довідника «Пам’ятки нашого краю»

Мета   навчити учнів:

 знати історико-культурні пам’ятки рідного краю, легенди та оповіді про минулі події в місті;

розуміти  які історико-культурні пам’ятки краю цікаві для історичної науки;

уміти

  • наводити приклади, за якими можна довідатися про минуле;
  • пояснювати, висловлювати особистісні міркування про значення історико-культурних пам’яток у дослідженні минулого рідного краю та потребу їх збереження;
  • складати розповідь про долю історико-культурних пам’яток рідного краю;

стимулювати творчу і соціальну активність учнів.

 

 Етапи групової роботи над проєктом

 

Основні етапи роботи

Робота вчителя та учнів 

1

Спільне обговорення про визначення історичних пам’яток краю:

1з якими історичними подіями пов’язана історія краю;

2 визначення виду і категорій пам’яток;

3 визначення поняття довідник;

 

Спільні пропозиції щодо вибору пам’яток краю, спільне ознайомлення з місцями історичних пам’яток, показ вчителем різного роду довідників; обговорення щодо зовнішнього вигляду довідника

2

Об’єднання учнів в групи, розподіл завдань. Розділи довідника відповідають   найменуваню групи учасників проекту

Після спільного обговорення вчитель пропонує учням об’єднатися в групи та розпочати збір інформації по заданій тематиці.

3

Збір та заповнення паспорту об’єкта, тобто історичної пам’ятки

· Збір інформації. ·

 Створення фото.

· Систематизація зібраного матеріалу (спільно з вчителем).

Учні самостійно або під час спільних екскурсій з вчителем знаходять необхідну інформацію для заповнення   картки.

4

Оформлення результатів роботи: · Аналіз заповнених паспортів; · Підготовка до захисту проєкту(складення коротких доповідей про проведену роботу та описаний об’єкт).

Вчитель перевіряє заповнені паспорти об’єктів, допомогає у складенні коротких доповідей для захисту проєкту.

5

Захист проєкту міні-довідника «Пам’ятки нашого краю» у формі     уявної подорожі  історичними пам’ятками  міста Борзни.  Кожна група захищає свій розділ у довіднику. Вчитель виставляє оцінки за роботу.    учнями

Вчитель порівнює проєкти у групах, аналізує виступи, учні аналізують проведену роботу.

6

Розміщення проєктної роботи на загальношкільну виставку

 

 

І етап практичної роботи.   

Довідникові матеріали:

 1  Інформація. Місто  Борзна  Чернігівської області, населення   — 9775 (на 1 січня 2020). Розташоване на берегах річки Борзенки, за 104 км на південний схід від Чернігова, за 12 км від залізничної станції  Доч на лінії Бахмач  Гомель та за 2 км від автодороги Київ  Москва

2 Терміни.  Історична пам’ятка -  один із різновидів пам'яток культури, визначні місця, пов'язані з важливими історичними подіями, з життям та діяльністю відомих осіб, культурою та побутом народів:

    Довідник - упорядкований предметний матеріал,   що містить узагальнені, стислі впорядковані відомості з певних галузей науки, професій, тощо.

 3 Література.

 1 Історія міст і сіл УРСР. Чернігівська область. Київ. 1972 р.

 2 Москаленко М.А. На берегах Борзни-ріки. Чернігів, 1995р.

3 Черненко О.А.  Жаринка пам’яті в руках моїх / О. А. Черненко. -  Чернігів,  Десна Поліграф, 2013.  

ІІ етап роботи  Учні об’єднуються в п’ять груп для роботи із такими історичними памятками:

1 Борзнянський художньо-меморіальний музей «Садиба народного             художника України Олександра Саєнка»

2 Свято-Різдвяна церква

3 Центральна площа м. Борзни

4 Гімназія імені Пантелеймона Куліша.

5 Борзнянський державний сільськогосподарський технікум

 

ІІІ етап роботи  робота над паспортом об’єкта

 

Паспорт об’єкта

 

Зображення

 

 історичної

 

 пам’ятки

 

Найменування історичної пам’ятки

1. Вид пам’ятки (категорія пам’ятки)

 

2. Дата створення пам’ятки.

1-3 фото

3. Місцезнаходження пам’ятки.

 

4. Історичні дані про об’єкт:

 ·З якими історичними подіями пов’язана пам’ятка;

· З якими історичними постатями пов’язана пам’ятка.

 

5. Відомості про стан збереження пам’ятки.

 

6. Відомості про сучасний стан пам’ятки.

 

7. Цікаві історії, пов’язані з пам’яткою.

 

 

 

 

 

 

Наприклад, зразок заповнення паспорту об’єкта «Гімназія імені Пантелеймона Куліша».

 

Зображення історичної пам’ятки

Найменування історичної пам’ятки

1. Пам’ятка архітектури та містобудування, місцевого значення

2. Побудована у  1912 році

Гімназія імені Пантелеймона Куліша м.Борзна

3. М. Борзна, вулиця  П. Куліша.

4  Двоповерхова споруда, у якій з 1912 року відкрилася чоловіча гімназія. До 1914 року в гімназії  працювали  лише  молодші класи, На той час   навчалося 190 учнів, в основному це діти багатіїв, оскільки плата за навчання становила 150 крб на рік і дуже дорого коштувала обов'язкова форма. Вчителем малювання в закладі працював Григорій Лазарчук, відомий в Україні як талановитий художник.

5. У 2000 році проведений капітальний ремонт будівлі

6.З 2000-го року  у приміщенні розташована  гімназія  імені П. Куліша.

7. Старожили  міста  згадують, що  будинок  спочатку зводили  для  залізничного  вокзалу, адже  залізниця  повинна  була  проходити  якраз  через Борзну. Але знаменитий  пасічник  Петро Прокопович написав «прошеніє» ,  щоб   перенесли залізницю  вбік і навіть  власним коштом оплатив новий проект. Колію перенесли, та перший поверх майбутньої  станції  вже  встигли  побудувати. Тоді  міська управа вирішила   своїм коштом за проектом архітектора Білозерського Петра Івановича закінчити будівництво і відкрити  чоловічу  гімназію.  

 

   

 

 

 

 

 

 

 IV  етап роботи  Приклад короткої доповіді про проведену роботу та описаний об’єкт.

Борзнянський державний сільськогосподарський технікум

БОРЗНЯНСЬКИЙ ДЕРЖАВНИЙ СІЛЬСЬКОГОСПОДАРСЬКИЙ ТЕХНІКУМ | Mapio.net     На рубежі століть, у 1898 році, з ініціативи земської управи Борзнянського повіту організована школа садівництва, городництва і бджільництва другого розряду (сьогодніце – Борзнянський сільськогосподарський технікум). Навчальний заклад розпочав діяльність на території  саду. У одній із будівель, де сьогодні розміщені квартири викладачів, до революції була земська бібліотека та земська каса дрібного кредиту. У 1913 році на території школи побудували   телефону станцію, де нині – історичний музей. За 12 років школу садівництва закінчило 70 чоловік, з яких лише 15 залишилось у Борзнянському повіті.

 У 1910 році за розпорядженням департаменту землеробства школу перейменували в училище.  Із 1917 по 1920 роки навчальний заклад  отримав статус технікуму, який мав на той час два факультети: плодівництва і городництва. 1964 року технікум об’єднали з Великозагорівським радгоспом, утворивши Великозагорівський радгосп-технікум. 1972 року до нього приєднали ще й Сокиринськийсількогосподарський радгосп-технікум Срібнянського району.

У грудні 1980 року Великозагорівський радгосп-технікум перейменували       в

  Борзнянський.

      Відомі випускники технікуму – письменник Олекса  Десняк, генерал М. Кирпонос, І. Харевич, Б. Ігнатко, С. Корпан, В. Браженко, Ф. Падун, М. Яковенко, С. Покидько. Сьогодні технікум випускає близько 200 фахівців щороку.   Багатьом відомі імена доктора біологічних наук І. Голубинського, доктора сільськогосподарських наук П.Поповича, народного депутата України  І. Плюща

 

 

 

 

V етап роботи   Захист проєкту міні-довідника  «Пам’ятки нашого краю»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Картосхема уявної подорожі

 

 

1 зупинка Борзнянський державний сільськогосподарський технікум

2 зупинка Гімназія імені Пантелеймона Куліша.

3 зупинка Центральна площа м. Борзни

4 зупинка Свято-Різдвяна церква

5зупинка  Борзнянський художньо-меморіальний музей «Садиба народного                     художника України Олександра Саєнка»

 

 

 

 

 

 

Використана література

 

  1. Історія міст і сіл УРСР. Чернігівська область. Київ. 1972 р.
  2. Москаленко М.А. На берегах Борзни-ріки. Чернігів, 1995р.
  3. Струманський В. Організація шкільного краєзнавства на засадах системності  
  4. ж. «Рідна школа» №11,1999р.
  5. Семещук В. Краєзнавчі матеріали на уроках історії та у позакласній роботі,  
  6. ж. «Рідна школа» №10, 2001 р.
  7.  Степанова Н.М. Практичні заняття з історії у 5 класі.       http://library.ippro.com.ua/attachments/article/324/%. 
  8. Черненко О.А.  Жаринка пам’яті в руках моїх / О. А. Черненко. -  Чернігів,  Десна Поліграф, 2013.

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Костючина Інга
Додано
4 травня 2021
Переглядів
667
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку