Мета уроку:
Дидактична: сприяти вивченню учнями елементів зображення Землі на глобусі та на
карті, а саме екватора, полюсів та півкуль; продовжити навчати
користуватись глобусом та картою півкуль.
Розвивальна: розвивати уміння учнів користуватись глобусом Землі та картою півкуль,
визначати елементи зображення Землі на глобусі і карті, а саме знаходити на
них екватора, полюсів та півкулі; розвивати цікавість до вивчення
природознавства.
Виховна: виховувати організованість учнів на уроці, самостійність у виконанні завдань.
5 клас. Природознавство.
Урок № ___ Дата___
Тема уроку : Практичне заняття №5 .
Тема заняття: «Знаходження на карті та на глобусі екватора, полюсів і
півкуль материків»
Мета уроку:
Дидактична: сприяти вивченню учнями елементів зображення Землі на глобусі та на
карті, а саме екватора, полюсів та півкуль; продовжити навчати
користуватись глобусом та картою півкуль.
Розвивальна: розвивати уміння учнів користуватись глобусом Землі та картою півкуль,
визначати елементи зображення Землі на глобусі і карті, а саме знаходити на
них екватора, полюсів та півкулі; розвивати цікавість до вивчення
природознавства.
Виховна: виховувати організованість учнів на уроці, самостійність у виконанні завдань.
Формування компетентностей: формувати природничу компетентність, вміння навчатись
впродовж життя, соціальну компетентність (під час культури спілкування на
уроці).
Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.
Хід уроку.
Учні ланцюжком відповідають на запитання:
- Якої форми Земля?
- Які є сторони горизонту?
Вчитель формулює тему та мету уроку.
* Прийом «Приваблива мета»
Учитель. Ви лише за кілька уроків пройшли шлях, який людство долало не одне століття, створюючи свій найбільший винахід — географічну карту. Наука картографія пройшла важкий і тривалий шлях розвитку до сучасних карт, які ви бачите перед собою. Однак учені й сьогодні перебувають у постійному пошуку найбільш точних та інформативних способів зображення особливостей земної поверхні. На допомогу їм приходить космічні апарати, комп’ютери, які створюють віртуальні карти різних об’єктів.
Навряд чи можна назвати освіченою людину, яка не знає географічну карту. Знання, вміння користуватися картою — це перший та необхідний крок на шляху пізнання далеких світів.
Але перш ніж вирушати в далеку подорож, потрібно навчитися «читати» карту, вміти знаходити інформацію, яку містить карта. Переконаймось у справедливості твердження, що «...карта — це книжка, читати її можуть тільки ті, хто вивчив азбуку цієї книги», та «карта — це найбільший винахід людства».
Сьогодні на уроці ми повинні з’ясувати місцезнаходження на карті та глобусі материків і частин світу, різних географічних об’єктів
** Прийом «Відстрочена відгадка»(проблемне питання .Записується на дошці)
- У якому морі ловлять рибу жителі трьох частин світу?
Учитель.( На практичному занятті ви (учні) схематично позначають елементи глобуса на рисунку, позначите сторони горизонту, полюси, півкулі. Під час роботи, користуйтесь інструктивною карткою. Всі відповіді записувати в зошит, елементи глобуса позначати на рисунку 1, який учні отримують як додаток до інструктивної картки).
4. Виконання практичної роботи.
Робота в групах ( клас ділиться на 6 груп).Учні отримують інструктивні картки. Приступають до виконання роботи. На кожне завдання один член групи демонструє відповідь
Інструктивна картка.
Практичне заняття №5.
Тема: «Знаходження на карті та глобусі екватора, полюсів і півкуль материків».
Мета: закріпити поняття про земну вісь, полюси, екватор, півкулі, формувати вміння працювати з глобусом та картами.
Хід роботи
. Завдання 1. Покажіть на глобусі лінію екватора. На якій півкулі екватор ділить Землю?
Завдання 2. Покажіть на глобусі материк, на якому ми живемо. Як він називається і у якій півкулі відносно екватора розташований?
Завдання 3. Які назви мають полюси Землі? Покажіть їх на глобусі.
Завдання 4. Який із полюсів розташований на материку? Як називається цей материк і у якій півкулі відносно екватора розташований?
Завдання 5. Назвіть і покажіть на глобусі материки. Який материк найменший за площею? У якій півкулі відносно екватора він розташований
Завдання 6. Перепишіть речення в зошит і вставте пропущені слова:
5) Екватор ділить земну кулю на дві …: Північну (на глобусі — угорі) і … (внизу).
Завдання 7. Виконай схематичний малюнок глобуса , познач та підпиши всі елементи глобуса.***
8 Зроби висновок. Чому ти навчився, виконуючи роботу?
Висновки:
На практичній роботі ми…………………………………………………………………………… .
…………….. — це великі ділянки суші, з усіх боків оточені водою. Усього на Землі шість материків:…………………………………………………………………………………………….
Материк або частину материка з розташованими поблизу островами називають………………
Розрізняють такі частини світу: Африка,
Додаток. Рисунок 1.**** Деякі умовні лінії і точки нашої планети
Учні здають зошити та інструктивні картки.
До закінчення уроку можна ще задати питання по ходу виконання роботи.
* Прийом «Відстрочена відгадка»
- У якому морі ловлять рибу жителі трьох частин світу
(Учні дають варіанти відповідей)
Повторити §. 22.Переглянути мульфільм «Фіксики. Серія Глобус»
1