ПРАКТИЧНЕ ЗАНЯТТЯ. ЯКІ ІСТОРИЧНІ ПАМ’ЯТКИ МОГО МІСТА (СЕЛА), РІДНОГО КРАЮ РОЗПОВІДАЮТЬ ПРО МИНУЛЕ
УРОК 32
ПРАКТИЧНЕ ЗАНЯТТЯ. МОЯ УЯВНА ПОДОРОЖ ІСТОРИЧНИМИ МІСЦЯМИ УКРАЇНИ
УРОК 33
Тематичне оцінювання. Які пам’ятки є частиною історії
Мета: перевірити, як учні навчились і сформували вміння: установлювати хронологічну послідовність створення пам'яток культури, визначених темою; показувати на карті місцезнаходження цих пам'яток; називати, розпізнати та описувати пам'ятки на основі вивченого матеріалу і практичної роботи; пояснювати історичні поняття на основі тексту підручника та застосовувати їх під час виконання пізнавальних завдань; складати план розповіді про пам'ятку і розповідати за планом, уживаючи історичні поняття та терміни; висловлювати особисте ставлення до цих пам'яток і наголошувати на необхідності їх збереження.
Тип уроку: урок контролю і корекції знань, умінь та навичок. Обладнання: карта, завдання, підручники, роздавальний матеріал.
ХІД УРОКУ
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ УРОКУ
II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Учитель. Україна — одна з найкрасивіших країн світу. Але ми з вами звикаємо до її краси. Дечого не помічаємо, дечого не знаємо. Українці мандрують світом, із захопленням ознайомлюються з культурою інших країн, подекуди не розуміючи, що наша Батьківщина багата на пам’ятки і більш давні, і більш цікаві, але, на жаль, про них ми занадто мало знаємо.
На попередніх уроках ми з вами ознайомились з видатними пам’ятками України, які є частиною нашої історії. Згадаймо про них.
IIІ. СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ТА УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ
1. Розгляньте ілюстрації, назвіть зображені на них споруди і час їх створення.
2. З чиїми іменами пов’язане будівництво Софійського собору і дзвіниці?
3. Пригадайте визначення понять «фреска», «мозаїка». Визначте, де робота виконана в техніці мозаїки, а де фрески. Який храм вони прикрашали?
4. Назвіть літературні твори доби Київської Русі.
5. Які події описує «Повість минулих літ»?
6. У чому полягає основний зміст «Повчання Володимира Мономаха дітям»?
7. Якби ви опинилися в майстерні зі створення рукописних книжок (скрипторії), що б ви там побачили?
8. Намалюйте першу сторінку власної книги, використавши усі відомі вам техніки мистецтва рукописної книги.
9. Заповніть пропущені місця в таблиці. Позначте, які з цих книжок є друкованими.
«Остромирове Євангеліє» |
1056-... рр. |
1113 р. |
? |
«Апостол» |
? |
«Острозька Біблія» |
? |
10. Про яку фортецю або палац йдеться?
11. Поставте у хронологічній послідовності від часу виникнення ці історичні пам’ятки, назвіть їх.
12. Назвіть діячів, що доклали зусіль до створення палацових парків у Софіївці та Качанівці.
13. Назвіть парки, зображені на фотографіях.
14. Складіть план розповіді про Хрещатик і площу Ринок у Львові, використавши слова:
IV. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1. Повторити матеріал III розділу ([1], § 21-27; [2], § 22-29).
2. Підготувати повідомлення про походження назв історико-географічних регіонів: Галичина, Полісся, Буковина, Закарпаття, Слобожанщина, Волинь, Правобережжя, Причорномор’я.
2. З’ясувати історію походження назв міст вашої області за: