ПРАКТИЧНЕ ЗАНЯТТЯ
Тема уроку. Пропагандистський ідеал радянської людини та її повсякденне життя.
Учні мають навчитися:
Тип уроку. Урок вивчення нового матеріалу, формування вмінь і навичок.
Форма уроку. Практичне заняття. Представлення творчих проектів.
Навчально-методичне забезпечення.
Ю. С. Комаров [та ін.]; Всеукраїнська асоціація викладачів історії та суспільних дисциплін «Нова Доба». – К.: Генеза, 2004.
3. Турченко Ф.Г. Новітня історія України. Частина перша. 1914 – 1939: Підруч. Для 10-го класу загальноосвіт. навч. закл. – вид. 3-тє, виправл. та допов. – К.: Генеза, 2002.
4. Дидактичний та роздатковий матеріал, наочність.
Хід уроку.
І. Підготовчий етап (5 – 8 хв.)
1. Перевірка готовності класу до уроку.
2. Активізація пізнавальної діяльності учнів.
ІІ. Основний етап (25 – 30 хв.)
1. Оголошення теми, визначення навчальних цілей (очікуваних результатів) уроку; мотивація пізнавальної діяльності учнів.
План.
1. Пропагандистський ідеал радянської людини.
2. Методи його формування.
3. Повсякденне життя різних категорій населення.
Завдання до всіх пунктів плану:
Документи, що можуть бути запропоновані вчителем для розгляду
Із Кодексу законів про народну освіту УСРР (від 25 листопада 1922 р.)
§ 2. Мета радянського виховання і освіти - розкріпачення трудящих мас від духовного рабства, розвиток їх самосвідомості, створення нового покоління людей комуністичного суспільства з психологією колективу, з твердою волею, суспільно необхідною кваліфікацією і з матеріалістичним світоглядом, основаним на ясному розумінні законів розвитку природи і суспільства.
§ 3. Завдання органів виховання і освіти - бути знаряддям диктатури пролетаріату по знищенню класового суспільства, створення нового, провідником принципів комунізму та ідейно-організуючого впливу пролетаріату на напівпролетарські і непролетарські верстви трудящих з метою виховання покоління будівників нового, комуністичного суспільства.
§ 4. Всі заходи по вихованню і освіті як дітей і юнацтва, так і дорослого населення, будучи строго погоджені з основними завданнями соціалістичної революції, повинні виходити з життєвих умов та інтересів трудящих, маючи тісний зв'язок з народним господарством і державним будівництвом Радянських Республік...(Культурне будівництво в Українській PCP: Збірник документів. - К.: Держполітвидав У PCP, 1959. - T. 1.-С. 155-156.)
Турченко Ф.Г. Новітня історія України. Частина перша. 1914 –
1939:Підруч. Для 10-го класу загальноосвіт. навч. закл. – вид. 3-тє,
виправл. та допов. – К.: Генеза, 2002. – 247.
Історія епохи очима людини: Україна та Європа у 1900–1939 роках / Ю. С. Комаров [та ін.]; Всеукраїнська асоціація викладачів історії та суспільних дисциплін «Нова Доба». – К.: Генеза, 2004. – С. 136.
Історія епохи очима людини: Україна та Європа у 1900–1939 роках / Ю. С. Комаров [та ін.]; Всеукраїнська асоціація викладачів історії та суспільних дисциплін «Нова Доба». – К.: Генеза, 2004. – С. 228.
Історія епохи очима людини: Україна та Європа у 1900–1939 роках / Ю. С. Комаров [та ін.]; Всеукраїнська асоціація викладачів історії та суспільних дисциплін «Нова Доба». – К.: Генеза, 2004. – С. 234
Історія епохи очима людини: Україна та Європа у 1900–1939 роках / Ю. С. Комаров [та ін.]; Всеукраїнська асоціація викладачів історії та суспільних дисциплін «Нова Доба». – К.: Генеза, 2004. – С. 236
Історія епохи очима людини: Україна та Європа у 1900–1939 роках / Ю. С. Комаров [та ін.]; Всеукраїнська асоціація викладачів історії та суспільних дисциплін «Нова Доба». – К.: Генеза, 2004. – С. 239, 241
Засоби ідеологічного впливу на людину
Дитячі організації: жовтенята, піонери, комсомольці
Історія епохи очима людини: Україна та Європа у 1900–1939 роках / Ю. С. Комаров [та ін.]; Всеукраїнська асоціація викладачів історії та суспільних дисциплін «Нова Доба». – К.: Генеза, 2004. – С. 166
Дані про становище робітників металургійної промисловості - вчорашніх колгоспників
а) З листа редактору заводської газети Сталінського металургійного заводу «Металіст» від завербованих колгоспників
Мы обращаемся ко всем организациям завода с просьбой улучшить наши бытовые условия... Много наших товарищей-колхозников дезертировали назад. Почти каждый день берут 10-15 человек расчет.
б) 3 листа законтрактованих для будівництва «Запоріжсталі» (1931)
Дожились до нищенского образа, нет ни обуви, ни одежды.
Центральний держархів громадських організацій України.- Ф. 539. - Оп. 9. - 6. Спр. 1433. - Арк. 37.
в) Письменник Ф. Гладков, який працював на будівництві Дніпрогесу і підприємств Запорізького металургійного комплексу, про харчування робітників
Я бываю на фабрике-кухне и меня тошнит от одного вида гнусного ядева. Я бываю на участках работ, куда пища привозится в термосах. Это синяя болтушка смердит трупом и выгребной ямой. Рабочие предпочитают только хлеб с водой. (Цит. за: Платонов О. А. Русский труд. - М., 1991. - С. 241-242).
Турченко Ф.Г. Новітня історія України. Частина перша. 1914 –
1939:Підруч. Для 10-го класу загальноосвіт. навч. закл. – вид. 3-тє,
виправл. та допов. – К.: Генеза, 2002. – 264.
______________________________ _______
Очевидець подій, емігрант О. Височенко, про життя партійно-радянської верхівки в українській провінції 1933 р.
У Погребищі, як і у кожному районі, була розкішна їдальня для партійно-радянського активу, так звана двадцятка. Вдень і вночі її охороняли міліціонери, щоб до приміщення їдальні не підходили голодні селяни або їх діти й своїм страшним виглядом не псували апетит «ідейним будівникам соціалізму». Тут за сміховинну ціну подавали районній верхівці все що завгодно: білий хліб, м’ясо, курей, вина, шоколад. Крім того, кожний, хто був прикріплений до їдальні, одержували додому ще окремий «мікоянівський» (Мікоян - тодішній нарком харчової промисловості СРСР) пайок, до якого входило понад 20 найменувань. А довкола цих партійних оазисів лютували голод і смерть (Височенко О. СРСР без маски. - Буенос-Айрес, 1951. - С. 19).
Турченко Ф.Г. Новітня історія України. Частина перша. 1914 –
1939:Підруч. Для 10-го класу загальноосвіт. навч. закл. – вид. 3-тє,
виправл. та допов. – К.: Генеза, 2002. – 292.
На допомогу вчителю по 1 та 2 пунктах плану.
Побудова радянської соціалістичної держави вимагала і формування людини нового зразка - повністю позбавленої свободи та ініціативи, яка сліпо б підкорялась радянській системі. Партійним завданням було виховання покоління людей – будівників світлого майбутнього комуністичного суспільства. Держава прагнула обмежити внутрішній світ людини тільки цінностями, які не суперечили комуністичній доктрині, діючи при цьому методами пропаганди і терору. Для радянської людини на першому місці повинні стояти інтереси колективні, а не особисті. Змінювалась і психологія людини – вона відчувала себе безсилою перед державою (відчуття страху при зустрічі з працівниками міліції). Людина перетворювалась на гвинтика держави, панували також відчуття недовіри та страху між самими людьми. Людина не бере на себе відповідальності, а довіряє владі, «вождю», але критикує все західне навіть не убачивши його чи не учувши.
Людина мислить шаблонами, створеними державою:
Методи якими можна виконати поставлене завдання: жорстка політична цензура, яка б зачіпала всі сфери життєдіяльності людини, навіть особисті чи сімейні стосунки; цензурі піддавались всі ЗМІ, видавництва, знищенню підлягала «ідеологічно шкідлива та застаріла література»; в суспільстві панував дух страху та підозрілості – заохочувались доноси, наклепи, фабрикувались політичні процеси, йшов пошук «ворогів народу»; створювались нові революційні обряди, проводились нові революційні свята; релігія проголошена «опіумом народу», тому закриваються церкви, все релігійне піддається цькуванню; створення ілюзій та міфів про «вождя народу» як символ соціалізму та символ державної міці.
ІІІ. Завершальний етап (5 – 10 хв.)
1. Контроль навчальних досягнень.
Заслуховуємо декілька творів-есе на тему «Повсякденне життя радянської людини».
Виставлення оцінок.
2. Підведення підсумків уроку.
Учні узагальнюють опрацьоване на уроці. Учитель пропонує їм відповісти на запитання і виконати завдання «Враження від уроку» та повернутися до навчальних цілей (очікуваних результатів).