Практичне заняття "Пропагандистський ідеал радянської людини та її повсякденне життя".

Про матеріал
Урок вивчення нового матеріалу, формування вмінь і навичок у формі практичного заняття.
Перегляд файлу

ПРАКТИЧНЕ ЗАНЯТТЯ

Тема уроку. Пропагандистський ідеал радянської людини та її повсякденне життя.

Учні мають навчитися:

  • розуміти роль та значення пропаганди в формуванні ідеалу людини;
  • розкривати факти впливу ідеології держави на повсякденне життя людей;
  • оцінювати методи формування пропагандистського ідеалу;
  • висловлювати власну позицію стосовно відповідності норм ідеалу радянської людини та морально-релігійних норм.

Тип уроку.  Урок вивчення нового матеріалу, формування вмінь і навичок.

Форма уроку. Практичне заняття. Представлення творчих проектів.

Навчально-методичне забезпечення.

  1. Власов В.С., Кульчицький С.В. Історія України (профільний рівень): підручник для 10 класу закладів загальної середньої освіти / В.С. Власов, С.В. Кульчицький. – Київ: ЛТД, 2018. – 304 с.
  2. Історія епохи очима людини: Україна та Європа у 1900–1939 роках /

Ю. С. Комаров [та ін.]; Всеукраїнська асоціація викладачів історії та суспільних дисциплін «Нова Доба». – К.: Генеза, 2004.

3. Турченко Ф.Г. Новітня історія України. Частина перша. 1914 – 1939: Підруч. Для 10-го класу загальноосвіт. навч. закл. – вид. 3-тє, виправл. та допов. – К.: Генеза, 2002.

4. Дидактичний та роздатковий матеріал, наочність.

Хід уроку.

І. Підготовчий етап (5 – 8 хв.)

1. Перевірка готовності класу до уроку.

2. Активізація пізнавальної діяльності учнів.

  • Яку модель суспільства планував побудувати СРСР?
  • Що таке пропаганда? В чому її сильні та слабкі сторони?
  • Як змінився соціальний склад населення протягом 1920 – 1930 рр. в УРСР.

ІІ. Основний етап (25 – 30 хв.)

1. Оголошення теми, визначення навчальних цілей (очікуваних результатів) уроку; мотивація пізнавальної діяльності учнів.

  1. Опрацювання нового начального матеріалу. Формування та вдосконалення вмінь та навичок.

План.

1.  Пропагандистський ідеал радянської людини.

2. Методи його формування.

3. Повсякденне життя різних категорій населення.

Завдання до всіх пунктів плану:

  • Опрацюйте історичні джерела із § 49-50 (підручник Власова В.С.) та додаткові джерела запропоновані вчителем. Співвіднесіть отриману інформацію з уже вам відомою, запишіть в зошит характерні риси ідеалу радянської людини та сформулюйте методи його формування.
  • Отриману інформацію використайте відповідаючи на 3 пункт плану: «Повсякденне життя радянської людини». Зверніть увагу на життя робітників, селян та партійних керівників. Відповідь на 3 питання оформіть у вигляді твору-есе (письмово).

 

Документи, що можуть бути запропоновані вчителем для розгляду

Із Кодексу законів про народну освіту УСРР (від 25 листо­пада 1922 р.)

§ 2. Мета радянського виховання і освіти - розкріпачення трудя­щих мас від духовного рабства, розвиток їх самосвідомості, ство­рення нового покоління людей комуністичного суспільства з психологією колективу, з твердою волею, суспільно необхідною кваліфікацією і з матеріалістичним світоглядом, основаним на ясному розумінні законів розвитку природи і суспільства.

§ 3. Завдання органів виховання і освіти - бути знаряддям диктату­ри пролетаріату по знищенню класового суспільства, створення нового, провідником принципів комунізму та ідейно-організуючого впливу пролетаріату на напівпролетарські і непролетарські верстви трудящих з метою виховання покоління будівників ново­го, комуністичного суспільства.

§ 4. Всі заходи по вихованню і освіті як дітей і юнацтва, так і дорослого населення, будучи строго погоджені з основними завданнями соціалістичної революції, повинні виходити з життє­вих умов та інтересів трудящих, маючи тісний зв'язок з народ­ним господарством і державним будівництвом Радянських Республік...(Культурне будівництво в Українській PCP: Збірник документів. - К.: Держполітвидав У PCP, 1959. - T. 1.-С. 155-156.)

Турченко Ф.Г. Новітня історія України. Частина перша. 1914 –

        1939:Підруч. Для 10-го класу загальноосвіт. навч. закл. – вид. 3-тє,

          виправл. та допов. – К.: Генеза, 2002. – 247.

 

 

Untitled   Untitled

Історія епохи очима людини: Україна та Європа у 1900–1939 роках / Ю. С. Комаров [та ін.]; Всеукраїнська асоціація викладачів історії та суспільних дисциплін «Нова Доба». – К.: Генеза, 2004. – С. 136.

 

 

 

Untitled

Історія епохи очима людини: Україна та Європа у 1900–1939 роках / Ю. С. Комаров [та ін.]; Всеукраїнська асоціація викладачів історії та суспільних дисциплін «Нова Доба». – К.: Генеза, 2004. – С. 228.

 

 

 

 

 

 

 

Untitled

 

 

Untitled

Історія епохи очима людини: Україна та Європа у 1900–1939 роках / Ю. С. Комаров [та ін.]; Всеукраїнська асоціація викладачів історії та суспільних дисциплін «Нова Доба». – К.: Генеза, 2004. – С. 234

Untitled

 

Історія епохи очима людини: Україна та Європа у 1900–1939 роках / Ю. С. Комаров [та ін.]; Всеукраїнська асоціація викладачів історії та суспільних дисциплін «Нова Доба». – К.: Генеза, 2004. – С. 236

 

 

Untitled         Untitled

Історія епохи очима людини: Україна та Європа у 1900–1939 роках / Ю. С. Комаров [та ін.]; Всеукраїнська асоціація викладачів історії та суспільних дисциплін «Нова Доба». – К.: Генеза, 2004. – С. 239, 241

 

 

 

 

Засоби ідеологічного впливу на людину

 

Untitled

 

 

Дитячі організації: жовтенята, піонери, комсомольці

 

 

Komsomol Emblem.svg

 

Untitled  Історія епохи очима людини: Україна та Європа у 1900–1939 роках / Ю. С. Комаров [та ін.]; Всеукраїнська асоціація викладачів історії та суспільних дисциплін «Нова Доба». – К.: Генеза, 2004. – С. 166

 

Дані про становище робітників металургійної промисло­вості - вчорашніх колгоспників

а) З листа редактору заводської газети Сталінського металур­гійного заводу «Металіст» від завербованих колгоспників

Мы обращаемся ко всем организациям завода с просьбой улуч­шить наши бытовые условия... Много наших товарищей-колхозников дезертировали назад. Почти каждый день берут 10-15 человек расчет.

б) 3 листа законтрактованих для будівництва «Запоріжсталі» (1931)

Дожились до нищенского образа, нет ни обуви, ни одежды.

Центральний держархів громадських організацій України.- Ф. 539. - Оп. 9. - 6. Спр. 1433. - Арк. 37.

в) Письменник Ф. Гладков, який працював на будівництві Дніпрогесу і підприємств Запорізького металургійного комплексу, про харчування робітників

Я бываю на фабрике-кухне и меня тошнит от одного вида гнусно­го ядева. Я бываю на участках работ, куда пища привозится в тер­мосах. Это синяя болтушка смердит трупом и выгребной ямой. Рабочие предпочитают только хлеб с водой. (Цит. за: Платонов О. А. Русский труд. - М., 1991. - С. 241-242).

Турченко Ф.Г. Новітня історія України. Частина перша. 1914 –

        1939:Підруч. Для 10-го класу загальноосвіт. навч. закл. – вид. 3-тє,

          виправл. та допов. – К.: Генеза, 2002. – 264.

______________________________ _______

Очевидець подій, емігрант О. Височенко, про життя пар­тійно-радянської верхівки в українській провінції 1933 р.

У Погребищі, як і у кожному районі, була розкішна їдальня для партійно-радянського активу, так звана двадцятка. Вдень і вночі її охороняли міліціонери, щоб до приміщення їдальні не підходи­ли голодні селяни або їх діти й своїм страшним виглядом не псу­вали апетит «ідейним будівникам соціалізму». Тут за сміховинну ціну подавали районній верхівці все що завгодно: білий хліб, м’я­со, курей, вина, шоколад. Крім того, кожний, хто був прикріпле­ний до їдальні, одержували додому ще окремий «мікоянівський» (Мікоян - тодішній нарком харчової промисловості СРСР) пайок, до якого входило понад 20 найменувань. А довкола цих партійних оазисів лютували голод і смерть (Височенко О. СРСР без маски. - Буенос-Айрес, 1951. - С. 19).

Турченко Ф.Г. Новітня історія України. Частина перша. 1914 –

        1939:Підруч. Для 10-го класу загальноосвіт. навч. закл. – вид. 3-тє,

          виправл. та допов. – К.: Генеза, 2002. – 292.

 

На допомогу вчителю по 1 та 2 пунктах плану.

Побудова радянської соціалістичної держави вимагала і формування людини нового зразка - повністю позбавленої свободи та ініціативи, яка сліпо б підкорялась радянській системі. Партійним завданням було виховання покоління людей – будівників світлого майбутнього комуністичного суспільства. Держава прагнула обмежити внутрішній світ людини тільки цінностями, які не суперечили комуністичній доктрині, діючи при цьому методами пропаганди і терору. Для радянської людини на першому місці повинні стояти інтереси колективні, а не особисті. Змінювалась і психологія людини – вона відчувала себе безсилою перед державою (відчуття страху при зустрічі з працівниками міліції). Людина перетворювалась на гвинтика держави, панували також відчуття недовіри та страху між самими людьми. Людина не бере на себе відповідальності, а довіряє владі, «вождю», але критикує все західне навіть не убачивши його чи не учувши.

Людина мислить шаблонами, створеними державою:

  • СРСР велика і сильна держава;
  • увесь світ проти СРСР;
  • ми будуємо світле майбутнє, а зараз можна і потерпіти;
  • гроші в житті не головне;
  • з ворогами треба боротися любими способами та ін.

Методи якими можна виконати поставлене завдання: жорстка політична цензура, яка б зачіпала всі сфери життєдіяльності людини, навіть особисті чи сімейні стосунки; цензурі піддавались всі ЗМІ, видавництва, знищенню підлягала «ідеологічно шкідлива та застаріла література»; в суспільстві панував дух страху та підозрілості – заохочувались доноси, наклепи, фабрикувались політичні процеси, йшов пошук «ворогів народу»; створювались нові революційні обряди, проводились нові революційні свята; релігія проголошена «опіумом народу», тому закриваються церкви, все релігійне піддається цькуванню; створення ілюзій та міфів про «вождя народу» як символ соціалізму та символ державної міці.

ІІІ. Завершальний етап (5 – 10 хв.)

1. Контроль навчальних досягнень.

Заслуховуємо декілька творів-есе на тему «Повсякденне життя радянської людини».

Виставлення оцінок.

2. Підведення підсумків уроку.

Учні узагальнюють опрацьоване на уроці. Учитель пропонує їм відповісти на запитання і виконати завдання «Враження від уроку» та повернутися до навчальних цілей (очікуваних результатів).

 

docx
Додано
20 лютого 2022
Переглядів
4621
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку