Практичне заняття Розв’язування експериментальних завдань з теми «Неметалічні елементи».

Про матеріал
Основною позитивною ознакою практичного заняття є його гнучкість. Протягом одного уроку вчитель може застосувати найрізноманітніші методи, враховуючи навчальний матеріал, рівень знань учнів, наявність обладнання. Послідовний виклад учителем навчального матеріалу поєднується з демонстрацією досліду, потім – бесідою з учнями, невеликим експериментом учнів, вправами, розв’язуванням задач тощо.
Перегляд файлу

Практичне заняття

 

Розв’язування експериментальних завдань з теми «Неметалічні елементи».

 

Мета заняття: навчитись розпізнавати сполуки неметалів за допомогою відповідних якісних реакцій виявляти сульфат-іон, карбонат-іон у розчині, писати рівняння реакцій за схемами.

 

Необхідні устаткування і посібники

  1. Ярошенко О.Г. Хімія (підручник), 10кл. Перун 2010. 223с.
  2. Інструктивні карти до практичної роботи.
  3. Пробірки, спиртівка, штативи.
  4. Прилади та реактиви: пробірки, піпетка, спиртівка, газовідвідна трубка, хлоридна кислота (роз), лакмус (фіолетовий), купрум(ІІ) сульфат, вапняна вода, натрій гідрокарбонат, натрій сульфат, натрій хлорид, натрій нітрат, барій хлорид.

 

Основні теоретичні положення

Одне з основних практичних вмінь, які повинні бути сформовані у спеціалістів харчової промисловості – це вміння якісного аналізу, вміння розпізнавати речовини, аналізувати їх вміст, будувати логічні ланцюжки, отримання речовин та розшифровувати їх.

Всі речовини генетично (від грец. genesis – походження) зв’язані між собою. Генетичний зв’язок полягає в тому, що кожна речовина може хімічно взаємодіяти з речовинами інших класів або перетворюватися в речовини інших класів.

 

 Фізичні властивості сульфатної кислоти:

  1. Безводна, 100 % важка, безбарвна, оліїста речовина.
  2. Густина 98% кислоти 1,84 г/см3.
  3. Сильна кислота, нелетка, запаху не має.
  4. Водопоглинаючий засіб, надзвичайно гігроскопічна.
  5. Їдка речовина, при розчиненні виділяється велика кількість теплоти.

 

Сульфатну кислоту застосовують для добування мінеральних добрив(суперфосфату, амоній сульфату), виробництва залізного та мідного купоросів, які використовують для боротьби з шкідниками та хворобами рослин, одержання барвників, пластичних мас, штучного волокна, лікарських та вибухових речовин, летких кислот, для очищення нафтопродуктів, а також поверхонь металів від оксидів, сушіння різних речовин. Сульфатна кислота утворює подвійні солі – галуни K2SO4 ∙AI2(SO4)3 ∙24H2O, або KAI(SO4)2 ∙12H2O, які застосовують у медицині, для фарбування тканини, дублення шкір, проклеювання паперу.

       СО2 використовують для одержання соди, синтезу органічних кислот, гасіння пожеж, для приготування газованих напоїв, охолодження продуктів харчування(сухий лід). У сільському господарстві для зниження кислотності грунтів і покращання їх структури застосовують розмелений вапняк СаСО3. Nа2СО3 соду одержують штучно і використовують у виробництві скла, мила, паперу, тканин, у нафтовій промисловості, побуті. NаНСО3 питну соду використовують в медицині, хлібопекарстві та для зарядки вогнегасників. Природні силікати та кремнезем використовують для виготовлення скла, фарфору, фаянсу, керамічних виробів, будівельних та в’яжучих матеріалів.

 

Методичні рекомендації:

При розв’язуванні вправ необхідно дотримуватись наступного алгоритму:

-         скласти прогноз можливих шляхів перетворення речовин, план дій;

-         запис схеми перетворення;

-         скласти прогноз, вказавши над стрілочками формули речовин які необхідно взяти щоб здійснити перетворення;

-         записати рівняння реакцій перетворень;

-         вказати можливі варіанти якісного аналізу речовин.

 

Завдання 1. Виявлення сульфат-йона. Якісна реакція на сульфати.

1.1. Хід роботи

 У три пробірки налийте розчини: натрій хлориду, натрій сульфату, натрій нітрату. Додайте у кожну пробірку по краплі розчину барій хлориду.

1.2. Хімізм

____________________________________________________________________________________________________________________________

1.3. Спостереження

____________________________________________________________________________________________________________________________

1.4. Висновок

____________________________________________________________________________________________________________________________

 

Завдання  2. Виявлення карбонат-іона. Якісна реакція на карбонати.

2.1. Хід роботи

 У дві пробірки налийте розчини: натрій гідрогенкарбонату, натрій сульфату. Додайте у кожну пробірку по краплі розчину хлоридної кислоти. 

 

 

 

2.2. Хімізм

________________________________________________________________________________________________________________________________

2.3. Спостереження

________________________________________________________________________________________________________________________________

2.4. Висновок

________________________________________________________________________________________________________________________________

 

Завдання 3.

За допомогою яких реакцій можна здійснити перетворення по такій схемі:

S → SO2 → SO3 → H2SO4    BaSO4

                                                     

                                  SO3

2.1. Хімізм

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

2.2. Спостереження

____________________________________________________________________________________________________________________________________

 

2.3. Висновок

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

Завдання 4

Напишіть рівняння хімічних реакцій, що відповідають таким перетворенням. Визначте речовини А, В, С, D:

               Са    A  B C D

3.1. Хімізм

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________3.2. Спостереження

____________________________________________________________________________________________________________________________________

3.3. Висновок

 

 

 

 

 

 

 

Контрольні завдання

Варіант 1

  1. У пробірках є речовини:  барій нітрат, натрій хлорид, натрій гідроксид.

Визначити вміст кожної з пробірок. Опишіть хід виконання роботи і складіть рівняння реакції.

  1. Напишіть рівняння реакції за схемою: BaSO4→ SO3 → CaSO4 → BaSO4  →BaO

Варіант 2

  1. У пробірках є речовини: ферум(ІІ) хлорид, ферум(ІІІ) нітрат, алюміній хлорид. Визначити вміст кожної з пробірок. Опишіть хід виконання роботи і складіть рівняння реакції.
  2. Напишіть рівняння реакції за схемою: H2 → HCl → Fe Cl3 → Fe(OH)3 → H2O

Варіант 3

  1. У пробірках є речовини: кальцій оксид, барій гідроксид.

Визначити вміст кожної з пробірок. Опишіть хід виконання роботи і складіть рівняння реакції.

  1. Напишіть рівняння реакції за схемою: H2 → H2O → NaOH → NaNO3→ Na2SO4

Варіант 4

  1. У пробірках є речовини: кальцій гідроксид, калій хлорид.

Визначити вміст кожної з пробірок. Опишіть хід виконання роботи і складіть рівняння реакції.

  1. Напишіть рівняння реакції за схемою: H2O → HNO3 → Mg(NO3)2 → O2

      ↓

 Mg(OH)2

Варіант 5

  1. У пробірках є речовини: натрій хлорид, амоній сульфат.

Визначити вміст кожної з пробірок. Опишіть хід виконання роботи і складіть рівняння реакції.

  1. Напишіть рівняння реакції за схемою: H2O → KOH → K3CO3 → KHCO3 → →KCl

Варіант 6

  1. У пробірках є речовини: кальцій карбонат, кальцій хлорид.

Визначити вміст кожної з пробірок. Опишіть хід виконання роботи і складіть рівняння реакції.

  1. Напишіть рівняння реакції за схемою: Ca A B E

Варіант 7

  1. У пробірках є речовини: алюміній нітрат, натрій гідроксид 

Визначити вміст кожної з пробірок. Опишіть хід виконання роботи і складіть рівняння реакції.

  1. Напишіть рівняння реакції за схемою: Ba A B

 

Варіант 8

  1. У пробірках є речовини: калій гідроксид, натрій хлорид.

Визначити вміст кожної з пробірок. Опишіть хід виконання роботи і складіть рівняння реакції.

  1. Напишіть рівняння реакції за схемою: N2 A B

Варіант 9

  1. У пробірках є речовини: кальцій гідроксид, калій хлорид.

Визначити вміст кожної з пробірок. Опишіть хід виконання роботи і складіть рівняння реакції.

  1. Напишіть рівняння реакції за схемою: Fe A B D

Варіант 10

  1. У пробірках є речовини: барій нітрат, натрій хлорид.

Визначити вміст кожної з пробірок. Опишіть хід виконання роботи і складіть рівняння реакції.

  1. Напишіть рівняння реакції за схемою: H2O → Ca(OH)2 → CaSO4 → BaSO4 → SO3

Варіант 11

  1. У пробірках є речовини: натрій гідроксид, хлоридна кислота.

Визначити вміст кожної з пробірок. Опишіть хід виконання роботи і складіть рівняння реакції.

  1. Напишіть рівняння реакції за схемою: H2 → HCl → Fe Cl3 → Fe(OH)3 → H2O

 

Варіант 12

  1. У пробірках є речовини: ферум(ІІ) хлорид, алюміній хлорид.

Визначити вміст кожної з пробірок. Опишіть хід виконання роботи і складіть рівняння реакції.

  1. Напишіть рівняння реакції за схемою: H2 → H2O → NaOH → NaNO3

      ↓

 Na2 SO4

Варіант 13

  1. У пробірках є речовини: кальцій сульфат, барій гідроксид.

Визначити вміст кожної з пробірок. Опишіть хід виконання роботи і складіть рівняння реакції.

  1. Напишіть рівняння реакції за схемою: Na → Na2O → NaOH → NaNO3

      ↓

 NaAlO2

Варіант 14

  1. У пробірках є речовини: кальцій гідроксид, натрій гідроксид, калій хлорид.

Визначити вміст кожної з пробірок. Опишіть хід виконання роботи і складіть рівняння реакції.

  1. Напишіть рівняння реакції за схемою: Ba A B

 

Варіант 15

  1. У пробірках є речовини: кальцій карбонат, кальцій хлорид, кальцій оксид.

Визначити вміст кожної з пробірок. Опишіть хід виконання роботи і складіть рівняння реакції.

  1. Напишіть рівняння реакції за схемою: N2 A B

 

 

 

 

docx
Додано
20 жовтня 2023
Переглядів
709
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку