Практичне заняття
Розв’язування експериментальних завдань з теми «Неметалічні елементи».
Мета заняття: навчитись розпізнавати сполуки неметалів за допомогою відповідних якісних реакцій виявляти сульфат-іон, карбонат-іон у розчині, писати рівняння реакцій за схемами.
Необхідні устаткування і посібники
Основні теоретичні положення
Одне з основних практичних вмінь, які повинні бути сформовані у спеціалістів харчової промисловості – це вміння якісного аналізу, вміння розпізнавати речовини, аналізувати їх вміст, будувати логічні ланцюжки, отримання речовин та розшифровувати їх.
Всі речовини генетично (від грец. genesis – походження) зв’язані між собою. Генетичний зв’язок полягає в тому, що кожна речовина може хімічно взаємодіяти з речовинами інших класів або перетворюватися в речовини інших класів.
Фізичні властивості сульфатної кислоти:
Сульфатну кислоту застосовують для добування мінеральних добрив(суперфосфату, амоній сульфату), виробництва залізного та мідного купоросів, які використовують для боротьби з шкідниками та хворобами рослин, одержання барвників, пластичних мас, штучного волокна, лікарських та вибухових речовин, летких кислот, для очищення нафтопродуктів, а також поверхонь металів від оксидів, сушіння різних речовин. Сульфатна кислота утворює подвійні солі – галуни K2SO4 ∙AI2(SO4)3 ∙24H2O, або KAI(SO4)2 ∙12H2O, які застосовують у медицині, для фарбування тканини, дублення шкір, проклеювання паперу.
СО2 використовують для одержання соди, синтезу органічних кислот, гасіння пожеж, для приготування газованих напоїв, охолодження продуктів харчування(сухий лід). У сільському господарстві для зниження кислотності грунтів і покращання їх структури застосовують розмелений вапняк СаСО3. Nа2СО3 соду одержують штучно і використовують у виробництві скла, мила, паперу, тканин, у нафтовій промисловості, побуті. NаНСО3 питну соду використовують в медицині, хлібопекарстві та для зарядки вогнегасників. Природні силікати та кремнезем використовують для виготовлення скла, фарфору, фаянсу, керамічних виробів, будівельних та в’яжучих матеріалів.
Методичні рекомендації:
При розв’язуванні вправ необхідно дотримуватись наступного алгоритму:
- скласти прогноз можливих шляхів перетворення речовин, план дій;
- запис схеми перетворення;
- скласти прогноз, вказавши над стрілочками формули речовин які необхідно взяти щоб здійснити перетворення;
- записати рівняння реакцій перетворень;
- вказати можливі варіанти якісного аналізу речовин.
Завдання 1. Виявлення сульфат-йона. Якісна реакція на сульфати.
1.1. Хід роботи
У три пробірки налийте розчини: натрій хлориду, натрій сульфату, натрій нітрату. Додайте у кожну пробірку по краплі розчину барій хлориду.
1.2. Хімізм
____________________________________________________________________________________________________________________________
1.3. Спостереження
____________________________________________________________________________________________________________________________
1.4. Висновок
____________________________________________________________________________________________________________________________
Завдання 2. Виявлення карбонат-іона. Якісна реакція на карбонати.
2.1. Хід роботи
У дві пробірки налийте розчини: натрій гідрогенкарбонату, натрій сульфату. Додайте у кожну пробірку по краплі розчину хлоридної кислоти.
2.2. Хімізм
________________________________________________________________________________________________________________________________
2.3. Спостереження
________________________________________________________________________________________________________________________________
2.4. Висновок
________________________________________________________________________________________________________________________________
Завдання 3.
За допомогою яких реакцій можна здійснити перетворення по такій схемі:
S → SO2 → SO3 → H2SO4 → BaSO4
↓
SO3
2.1. Хімізм
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
2.2. Спостереження
____________________________________________________________________________________________________________________________________
2.3. Висновок
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Завдання 4
Напишіть рівняння хімічних реакцій, що відповідають таким перетворенням. Визначте речовини А, В, С, D:
Са A B C D
3.1. Хімізм
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________3.2. Спостереження
____________________________________________________________________________________________________________________________________
3.3. Висновок
Контрольні завдання
Варіант 1
Визначити вміст кожної з пробірок. Опишіть хід виконання роботи і складіть рівняння реакції.
Варіант 2
Варіант 3
Визначити вміст кожної з пробірок. Опишіть хід виконання роботи і складіть рівняння реакції.
Варіант 4
Визначити вміст кожної з пробірок. Опишіть хід виконання роботи і складіть рівняння реакції.
↓
Mg(OH)2
Варіант 5
Визначити вміст кожної з пробірок. Опишіть хід виконання роботи і складіть рівняння реакції.
Варіант 6
Визначити вміст кожної з пробірок. Опишіть хід виконання роботи і складіть рівняння реакції.
Варіант 7
Визначити вміст кожної з пробірок. Опишіть хід виконання роботи і складіть рівняння реакції.
Варіант 8
Визначити вміст кожної з пробірок. Опишіть хід виконання роботи і складіть рівняння реакції.
Варіант 9
Визначити вміст кожної з пробірок. Опишіть хід виконання роботи і складіть рівняння реакції.
Варіант 10
Визначити вміст кожної з пробірок. Опишіть хід виконання роботи і складіть рівняння реакції.
Варіант 11
Визначити вміст кожної з пробірок. Опишіть хід виконання роботи і складіть рівняння реакції.
Варіант 12
Визначити вміст кожної з пробірок. Опишіть хід виконання роботи і складіть рівняння реакції.
↓
Na2 SO4
Варіант 13
Визначити вміст кожної з пробірок. Опишіть хід виконання роботи і складіть рівняння реакції.
↓
NaAlO2
Варіант 14
Визначити вміст кожної з пробірок. Опишіть хід виконання роботи і складіть рівняння реакції.
Варіант 15
Визначити вміст кожної з пробірок. Опишіть хід виконання роботи і складіть рівняння реакції.