Практичне заняття: «Створюємо бізнес – план власного підприємства»
Мета: навчитись на практиці складати Бізнес-план; ознайомитись з його основними розділами та основною метою; підвести підсумки і закріпити вивчений матеріал.
Очікувані результаті діяльності учнів
Хід уроку
І.Організаційний момент уроку
Повідомлення теми та цілей уроку.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Метод «Займи позицію»
ІІІ. Виконання завдань практичного заняття
Додаток 1
Бізнес-план – це документ, що описує всі головні аспекти діяльності майбутнього підприємства, аналізує проблеми, на які воно може натрапити, а також визначає способи розв’язання цих проблем.
Резюме - це документ, в якому подаються короткі відомості про навчання, трудову діяльність та професійні успіхи й досягнення особи, яка його складає.
Правильно складеній бізнес-план зрештою відповідає на питання, чи варто взагалі вкладати грошів ту чи іншу справу, чи дасть вона прибутки, чи виправдаються витрати.
Додаток 2
«Структура бізнес-плану»
а) обґрунтовують місію створюваного підприємства в інвестиційному проекті;
б) описують стан галузі та перспективи її розвитку;
в) описують мету та основні завдання, розв’язувані в бізнес-плані;
г) характеризують вид діяльності, товарів і послуг, їх інноваційність; місце і можливостей їх реалізації з урахуванням ємності ринку (сегмента ринку), співвідношення попиту та пропозиції на ньому, сучасних тенденцій у споживаючих переваг; умови збуту продукції та послуг і ризики, пов’язані зі збутом;
д) називають можливих інвесторів та умови інвестування проекту. Обґрунтовують організаційно-правову форму підприємства (ТОВ, ЗАТ і ін.) і передбачуваний статутний капітал (для новостворюваного підприємства); описують оптимальні умови залучення інвестицій (з подальшою часткою у власності або на поворотній основі, або інших умовах).
4. План маркетингу, де оцінюють проектовані ринкові можливості реалізації продукції та послуг підприємства; аналізують конкурентів і обґрунтовують конкурентні переваги підприємства; описують заходи щодо просування продукції і послуг, у тому числі рекламні: обґрунтовують цінову стратегію компанії і послуг встановлення ціни на продукцію та послуги урахування планованого рівня прибутковості: конкретизують об’ємні показники реалізації товарів і послуг, їх укрупнений асортимент; складають рекламний бюджет і визначають витрати з формування інформації про ринок та конкурентів.
5. План виробництва, у якому дано виробничу програму стосовно укрупненого асортименту продукції та послуг, обчислено продуктовий баланс і визначено необхідний обсяг сировини для закупівлі, уточнено можливі ціни закупівлі і реалізації і обчислено рівень і суму валових доходів ; визначено можливих постачальників товарів, обсяги, умови поставок і розрахунків. У кінці визначено суму оборотних коштів, необхідних для функціонування підприємства з урахуванням оборотності товарно-матеріальних ресурсів.
6. План матеріально-технічного забезпечення, реалізації та виробництва необхідного обсягу товарів і послуг, де подають характеристику приміщень, включаючи площу, напрями використання, умови користування приміщеннями, оснащення обладнанням (найменування, кількість одиниць, ціна), меблями, інвентарем (за сумою, виходячи з рівня оснащення на одиницю потужності підприємства). На основі цього плану визначають потребу в інвестиційних ресурсах з урахуванням використання не тільки основних засобів, але й оборотних(власні оборотні кошти повинні бути не менше 20% від загальної потреби в оборотних коштах).
7. Організаційний план, у якому уточнюють організаційно-правову форму управління, функціональні підрозділи. Проектування організаційної статури здійснюється з урахуванням розв’язуваних завдань, норм керованості та інших факторів (за основу під час створення нового підприємства зазвичай приймають аналогічне підприємство, яке успішно працює на цьому ринку).
8. План із праці та заробітної плати, де обґрунтовано штатний розклад на основі виробничої програми та організаційної структури, обумовлено системою мотивації і оплати праці, кваліфікаційні характеристики працівників, можливі джерела набору кадрів ті їх перепідготовки, визначено остаточну суму витрат на утримання трудових ресурсів.
9. Фінансовий план, у якому визначають поточні доходи і витрати за статтями та діяльності, прибуток (балансовий, чистий), рентабельність початкових і поточних витрат, поріг рентабельності, запас фінансової , вартість основних, оборотних коштів, їх оптимальне співвідношення.
10. Ризики, де надають їхню характеристику та можливі способи та вартість зниження ризиків або можливих втрат у разі їх виникнення.
11. Ефективність інвестиційного проекту, де уточнюють необхідний обсяг інвестицій та джерела їх отримання, термін окупності проекту, рентабельність інвестицій, таблиця погашення кредиту (якщо він необхідний).
12. Додатки, де надають розгорнуту таблицю за календарем платежів та інші розрахункові таблиці, які більш детально розкривають діяльність підприємства в майбутньому.
Додаток 3
Створити бізнес-план за алгоритмом
5. Оригінальна структура
6. Менеджмент
7. Маркетинг
8. Юридичні аспекти бізнесу
9. Фінанси
IV. Підсумки уроку
Рефлексія. Підсумкова вправа ( метод «Шкала думок»)
Кожен учень промовляє обов’язковий для всіх початок речення: «Найпотрібніше, що я почерпнув з уроку, - це …..» - і завершує його особистим міркуваннями.
V. Домашнє завдання:
Опрацювати відповідний матеріал підручника та додаткові інформаційні джерела.