Мета: ознайомити учнів зі змістом основних прав дитини;
розвивати вміння аргументувати відповідь,дискутувати,критично мислити;
формувати вміння розв'язувати важливі життєві ситуації,вміння захищати свої права та обов'язки ,аналізувати гарантії прав і свобод
anguage:UK'> Виховання в учнів інтересу до правових знаньОбладнання: Лозунги,Конституція України,Конвенція про права дитини,кросворди,стіннівки
'> допомогти учням усвідомити трагедію народу,окремої людини тогочасу;
виховувати повагу до народу,його долі нашої історії
Права дитини
Розробка уроку з громадянської освіти
в 10 класі
Славич Лідія Григорівна
учитель історії правознавства та
громадянської освіти
Очаківської загальноосвітньої щколи
І-ІІІ ступенів №4
Очаківської міської ради
Миколаївської області
Мета: ознайомити учнів зі змістом основних прав дитини;
розвивати вміння аргументувати відповідь,дискутувати,критично мислити;
формувати вміння розв’язувати важливі життєві ситуації,вміння захищати свої права та обов’язки ,аналізувати гарантії прав і свобод
Тип уроку: засвоєння нових знань
Форма уроку: круглий стіл
Очікувані результати:
учні знають
основні права дитини;
уміють працювати з основними документами з прав дитини;
розуміють як працює система захисту прав людини /дитини;
демонструють вміння захищати свої права;
аналізувати правові ситуації
Обладнання: Загальна декларація прав людини, Конвенція ООН про права дитини, плакати ,присвячені захисту прав дитини, вислови про права людини,,презентація,відеосюжети про порушення прав дитини
Основні поняття: Права людини,права дитини,гарантії прав і свобод,конвенція, декларація, опіка,піклування,усиновлення
Лозунг: Всі людини народжуються рівними та вільними в правах
Давайте менше говорити про обов’язки дітей,а більше про їх права
Права людини починаються з прав дитини
Перебіг уроку
І. Актуалізація опорних понять.
Ситуація. 12 річна Наталя розмістила на своїй сторінці в соціальній мережі фотокартки з літнього відпочинку на морі,де вона засмагає на пляжі. Побачивши це, мама Наталі заборонила доньці викладати будь-яку інформацію приватного характеру у соціальні мережі та зобов’язала надати їй пароль від своєї сторінки,щоб контролювати таким чином дії доньки.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Дитинство – це найважливіший,самобутній,неповторний період становлення особистості. Тому саме дитина потребує найбільшої уваги та захисту. Сьогодні ми з вами поговоримо про проблеми захисту прав дитини
ІІІ. Знайомство з новим матеріалом
План уроку:
Права дитини- це система можливостей необхідних для розвитку та існування дитини
1.1Виступ омбусмена
Проблема забезпечення прав дитини має своє історичне коріння. У первісному суспільстві до дитини ставилися двояко –з одного боку,жорстоке поводження з дитиною не вважалось ганебним явищем,а з іншого боку – діти були економічно вигідними. Якщо в сім΄ї багато дітей,а особливо синів,це гарантія соціальної міцності. Пізніше з переходом до осілого способу життя,найбільше страждали діти з фізичними вадами. Першим міжнародним документом,в якому порушуються права дитини була Женевська декларація 1923р. Вона заборонила примусову дитячу працю,визначила необхідність права на освіту,на створення умов які забезпечують нормальний фізичний і психічний розвиток дитини.
10грудня 1948року була прийнята Загальна декларація прав людини. В ній зафіксовані основи захисту прав дітей. Вона проголошувала право на материнство і дитинство,на особливе піклування і допомогу. Всі діти,народжені в шлюбі або поза шлюбом,повинні мати однаковий соціальний захист.
20 грудня 1959 року Генеральна Асамблея ООН прийняла Декларацію прав дитини,яка регулює права дитини в сучасному світі. Це право на соціальний захист,на фізичний та розумовий розвиток,право на захист і допомогу.
20 листопада 1989р Генеральна Асамблея ООН прийняла Конвенцію про права дитини,яка була ратифікована нашою державою27 лютого 1991року. Основні положення Конвенції були відображені у Законі України «Про охорону дитинства» Це право на охорону здоров΄я ,на життя, освіту, соціальний захист.
В листопаді 1985року були схвалені «Мінімальні стандартні правила щодо здійснення правосуддя стосовно неповнолітніх»,відомі як Пекінські правила
2.«Аналітики» (робота в групі з Конвенцією про права дитини,Конституцією України та назвати основні права дитини , перегляд презентації «Права дитини»)
Права дитини на основі Конвенції про права дитини:
Вчитель:Права дитини тісно пов’язані з правами людини.
Щоб з΄ясувати,які права людини найважливіші пропоную гру «Політ на повітряній кулі»
Ми на повітряній кулі,вона швидко падає,щоб врятуватись,необхідно скинути п’ять мішків з десяти. На мішках написи: право на освіту,право на житло,свобода слова,право на життя,право на громадянство,право на свободу слова,право на свободу думки та релігії,право на охорону здоров΄я ,право заснувати сім΄ю ,право на соціальне забезпечення.
Проаналізуйте ситуації:
Ситуація1. Тетяна та Сергій стали щасливими батьками чудової доньки. Вони вирішили дати їй ім΄я Весна. Представники органів реєстрації актів цивільного стану відмовили батькам у реєстрації під таким ім΄ям і сказали,щоб обрали яке-небудь нормальне ім΄я Засмучені батьки пішли не зареєструвавши дитину,щоб ще раз подумати над ім΄ям. Чи було в даній ситуації порушення прав дитини?
Ситуація 2. Батьки 12 річної Світлани вирішили виїхати за кордон. Про своє рішення вони повідомили доньці. Дівчинці це рішення не сподобалось,адже вона повинна була залишити своїх друзів і школу. Із рішенням батьків вона не погоджувалась,однак батьки не хотіли слухати аргументів доньки,оскільки рішення вже було прийняте. Чи було порушені права Світлани?
Ситуація 3. 14 річний Дмитро,прослухавши лекцію, про право на свободу думки і слова,вирішив,що хоче сказати своєму сусіду -12 річному Олегу - все ,що про нього думає. При цьому він використовував нецензурну лексику та принизливі слова. Чи було в цій ситуації порушення прав дитини?
Ситуація 4. 14 Тамара вирішила ,що вона достатньо доросла і може самостійно обирати собі релігію. Тому вона прийняла рішення стати буддисткою і водночас вегетаріанкою,хоча це не було передбачене релігійними постулатами. Батьки висловили заперечення щодо обох нововведень і примусили Тамару ходити до церкви та їсти м'ясо.Чи були порушені права дитини?
Ситуація 5. Руслана мала можливість пересуватися в інвалідному візку. Вона дуже цікавилася сучасним мистецтвом. Одного разу в місті була виставка творів Пікассо. Руслана давно мріяла відвідати таку виставку. Вона швидко зібралася до музею.однак виявилося, що виставка була розташована,а в будинку де вона відбувалася,був відсутній ліфт. Чи були в цій ситуації порушені права дитини?.
Ситуація 6. Батько 9 річного Сергія покинув сім΄ю й ніякої матеріальної допомоги не надає. Мати Сергія ніде не працює,вона жебракує в метрополітені й примушує сина стояти поруч. Якщо він відмовляється,мати лякає його тим,що перестане годувати й вигоне з дому. Які правові рішення , на ваш погляд,мають бути прийняті?
Ситуація 7. Неповнолітніх учнів 9 класу затримала міліція. Однак батьків про це не повідомили. Як потрібно діяти в даній ситуації?
3. «Правозахисники»Відгадайте про які права дитини йдеться?
Право на імя:
«Добре імя - найкраще багатство»;
«Дерево міцне корінням,а людина друзями»;
Право на громадянство:
«Де рідний край ,там і рай»;
«Кожному мила своя сторона»;
Право на спілкування:
«Що сторона,то новина»
«Умій сказати ,умій і змовчати»
Право на освіту:
«Освіта надає людині гідності»;
«Здобудеш освіту- побачиш багато світу»;
«Книжку читай і розуму набирай»;
Право на життя:
«Як будемо в дружбі жити -нас нікому не зламати»;
«Мир будує – війна руйнує»
Право жити в родині:
«Нащо великий клад,коли в сім΄ї лад»;
«Сини і дочки одного дерева листочки»
«кожна родина – частина держави»
Право на повагу до власної гідності:
«Стався до інших людей так як би хотів,щоб відносились до тебе»
«Миром дорожити - людям довго жити»
Право на захист:
«Де закон там і захист»;
«До злого не ходи,стороною його обійди»
Право на житло:
«Щасливий той,хто щасливий у своїй оселі»
Види насильства серед дітей(робота в групі Аналітиків)
Завдання1. Які права дитини порушив телеканал Інтер в ток-шоу «Стосується кожного під час передачі «Мама – дитина» показавши 12річну шестикласницю з Борислава Львівської області і як віднеслась до цього Нацрада з питань телебачення і радіомовлення?
Завдання 2. (перегляд відеоролику) Нині в соціальних мережах багато молоді захоплюється грою Синій кит, Червона Сова - це як правило приводить до тяжких наслідків
Завдання 3. (перегляд відеоролику «Підліткова злочинність зростає»)
Завдання 4. Перегляд відеоролику Підліткова злочинність(«Сніданок 1+1» від 14.11.2017р )
Вид відповідальності |
Вік з якого можливе притягнення до кримінальної відповідальності |
Кримінальна |
За всі злочини з 16 років,а найтяжчі з 14 років |
Адміністративна |
З 16років |
Цивільно-правова |
З 14-до18 років – несе відповідальність самостійно,у разі недостатності коштів -відповідають батьки З 18років-несе відповідальність самостійно |
Дисциплінарна,матеріальна |
З часу влаштування на роботу(з14років- за згодою батьків,з 16 років за загальними правилами |
Правова абетка
Завдання групам
1.Шлюбний вік для жінок -18 років |
1. Шлюбний вік для чоловіків -18років |
2.Шлюб без наміру створити сім΄ю - фіктивний |
2. Орган,який визнає шлюб недійсним - суд |
3. Вид прав , який регулюється шлюбним договором- майнові |
3. Вид прав,які не регулюються шлюбним договором- особисті |
4.Назва органу,який розриває шлюб за спільною заявою подружжя,яке має дітей - суд |
4.Назва органу,який розірвав шлюб за спільною заявою подружжя,при відсутності дітей - РАЦС |
5.Термін протягом якого має бути зареєстрована новонароджена дитина -1місяць |
5.Який орган реєструє новонароджених дітей-РАЦС |
6.Мінімальний вік для вступу в шлюб за рішенням суду -14років |
6.Вік ,до якого дитина вважається малолітньою-14років |
7.Час,протягом якого реєструється шлюб-1 місяць |
7.До якого віку батьки повинні утримувати свою дитину -18 років |
8.Назва особи чоловічої статі,яка подала заяву про вступ до шлюбу- наречений |
8. Максимальний строк чинності заяви про реєстрацію шлюбу- 3 місяці |
9.Періодичність сплати аліментів-щомісячно |
9.Час,з якого сплачуються аліменти- з дня подання позовної заяви |
10.Орган,який може зміни шлюбний договір-суд |
10.Особа ,яка засвідчує шлюбний договір- нотаріус |
11.Вік,з якого дитина може самостійно звернутися за захистом своїх прав -14 років |
11.Назва особи жіночої статі,яка подала заяву про вступ до шлюбу- наречена |
12.Орган ,який приймає рішення про розірвання шлюбу-суд |
12.Орган,який приймає рішення про визнання шлюбного договору недійсним - суд |
Група Експертів отримують завдання
Визначити гарантії прав і свобод людини та заповніть схему
Економічні гарантії |
Рівень економічних відносин,матеріальні і фінансові ресурси |
Політичні гарантії |
Повновладдя народу,багатопартійна система,діяльність держави по закріпленню та реалізації прав і свобод |
Юридичні гарантії |
Наявність інститутів,які забезпечують права і свободи,їх охорона від протиправних посягань.захист,поновлення |
Організаційні гарантії |
Діяльність державних і громадських організацій.спрямована на їхнє визнання,правове закріплення та реалізацію |
Міжнародні гарантії |
Їх міжнародне визнання як загальнолюдських цінностей,закріплення в діяльності міжнародних організацій |
4. Правозахисники
Права дитини набуті із досягненням певного віку(робота з витягом Сімейного кодексу та Конвенцією про права дитини та презентацією «Права дитини» .)
Діти мають право:
Бесіда:
Підстави позбавлення батьківських прав:
- залишення дитини в пологовому будинку або медичному закладі(протягом 6 місяців);
-ухилення від виконання обовязків щодо виховання дитини;
- жорстоке поводження з дитиною;
-експлуатація дитини,примушування її до жебракування;
-хронічний алкоголізм чи наркоманія батьків;
-засудження за вчинення тяжкого злочину щодо дитини.
5.Механізми захисту прав дитини(група Правозахисників працює з документами та презентацією )
Омбудсмен:
Які основні порушення прав дітей на основі звернень громадян:
Національні механізми Міжнародні механізми
Суд; Європейський суд з прав людини;
Поліція; Верховний комісар ООН;
Адвокат; Комітет ООН з прав людини;
Президент; Дитячий фонд ООН(ЮНІСЕФ);
Омбудсмен Міжнародні недержавні організації
Міністерства,відомства
ΙΥ. Рефлексійно-корективний етап
Запитання до учнів:
Υ. Підведення підсумків уроку
Д/З опрацювати підручник П. Вербицької Громадянська освіта (Тема2.4-2.6)
Напишіть есе « Що треба зробити,щоб уникнути порушення прав дитини в суспільстві?»
Додаток1: Що таке булінг?
Булінг це різновидність насилля. Існують різні види боулінгу це:
Шкільний булінг можна поділити на дві форми:
Сексуальний булінг – різновид фізичного насилля;
Кібер-булінг –це підлітковий віртуальний терор,який отримав назву від англійського бик.(агресивно нападати,травити,придиратись) Кібербулінг –це нападки з метою нанесення психологічного шкоди,яке здійснюється з допомогою електронної пошти,повідомлень, в чатах,соціальних мережах, веб-сайтах, з допомогою мобільного зв΄язку. Дорослі мало задумуються до чого це приводить. Але часто ми чуємо про спроби суїцидів,дитячої смерті. Це традиційне замовчування проблеми. Але кібер –булінг є невидимим,а наслідки особливо тяжкі.
Додаток 2 Тест на Інтернет-залежність у дітей
Дайте відповідь на запропоновані запитання,використовуючи наступну шкалу:
«дуже рідко» -1бал
«інколи» - 2 бали
«часто» - 3 бали
« дуже часто» -4 бали
« завжди» - 5 балів
Якщо набрано 50-79балів,варт то врахувати серйозний вплив Інтернету на твоє життя?
Якщо 80 балів і більше ,у тебе можна діагностувати інтернет-залежність з допомогою спеціаліста. Анкета використовується для вивчення рівня комп΄ютерної залежності