До важливих якостей психологічного портрета підприємця належать такі:♦ В ІНТЕЛЕКТУАЛЬНОМУ БЛОЦІ: КОМПЕТЕНТНІСТЬ, КОМБІНАТОРНИЙ ДАР, РОЗВИНЕНА УЯВА, РЕАЛЬНА ФАНТАЗІЯ, РОЗВИНЕНА ІНТУЇЦІЯ, ПЕРСПЕКТИВНЕ МИСЛЕННЯ;♦ У КОМУНІКАТИВНОМУ БЛОЦІ: ТАЛАНТ КООРДИНАТОРА ЗУСИЛЬ СПІВРОБІТНИКІВ, ЗДАТНІСТЬ І ГОТОВНІСТЬ ДО СОЦІАЛЬНО ЛОЯЛЬНОГО СПІЛКУВАННЯ З ІНШИМИ ЛЮДЬМИ ТА ВМІННЯ РУХАТИСЯ ПРОТИ ТЕЧІЇ;♦ У МОТИВАЦІЙНО-ВОЛЬОВОМУ БЛОЦІ: СХИЛЬНІСТЬ ДО РИЗИКУ; ВНУТРІШНІЙ КОНТРОЛЬ, ПРАГНЕННЯ БОРОТИСЯ І ПЕРЕМАГАТИ, ПОТРЕБА В САМОАКТУАЛІЗАЦІЇ Й СУСПІЛЬНОМУ ВИЗНАННІ, ПЕРЕВАЖАННЯ МОТИВУ ДОСЯГНЕННЯ НАД МОТИВОМ УНИКНЕННЯ НЕВДАЧІ.
Критерії визначення здібностей до підприємницької діяльності{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Якість. Оцінка (бали)4321Ініціативність. Шукає додаткові завдання, щоб випробувати себе. Виявляє хист до виконання поставлених завдань. Просто виконує необхідний обсяг робіт без нагадування. Чекає на вказівки щодо виконання завдання. Уміння спілкуватися. Уміє знаходити підхід до кожної людини, зацікавлювати їїПриємний у спілкуванні, чемнийІноді з ним важко працювати. Неконтактний, непередбачуваний, з ним важко працювати. Лідерство. Сильний, створює враження людини, якій можна довіряти. Дає ефективні розпорядження. Може бути активним у конкретній ситуаціїСхильний підкорятись іншим. Відповідальність. Чітко виконує все, про що було домовлено. Погоджується з дорученнями старших. Погоджується з дорученнями без особливого бажання. Ухиляється від виконання доручень. Організаторські здібностіУміє переконувати людей, добирати факти й аргументи. Може організувати товаришів для виконання конкретного завдання. Може організувати людей, але іноді не досягає успіху. Не вміє організувати людей. Рішучість. Швидко, точно й упевнено приймає рішення. Обережний і обачний у прийнятті рішень. Приймає рішення швидко, але часто припускається помилок. Приймаючи рішення, виявляє сумніви в їх правильностіСпрямований на досягнення мети. Не боїться труднощів на шляху досягнення визначеної мети. Докладає послідовних зусиль для досягнення метиІноді відмовляється від визначеної мети. Не вміє чітко визначати мету та способи її досягнення
Ключ до тесту1-7 балів — низький рівень здібностей до підприємницької діяльності.8-14 балів — середній рівень здібностей до підприємницької діяльності.15-21 балів — достатній рівень здібностей до підприємницької діяльності.22-28 балів — високий рівень здібностей до підприємницької діяльності.
Завдання 2 Психологічний практикум1. Із перелічених нижче якостей виберіть ті, які найбільш властиві для вас як для підприємця:а) якості, пов´язані безпосередньо зі змістом підприємницької діяльності (лідерство, ініціативність, незалежність, самостійність у прийнятті рішень, вміння ризикувати, розвинена інтуїція, компетентність, творчість тощо);б) якості, пов´язані з виконанням підприємницької діяльності (відповідальність, організованість, відданість роботі, вміння довести почату справу до кінця, єдність слова і діла, здатність працювати в команді, вимогливість (до інших) тощо);в) якості, пов´язані із взаємодією з учасниками підприємницької діяльності (комунікабельність, вміння йти на компроміс, порядність, етичність, демократизм, гуманізм, турбота про своїх підлеглих, сприяння професійному та особистісному розвитку своїх підлеглих, турбота про своїх партнерів, повага до конкурентів тощо);г) якості, пов´язані із ставленням до самого себе (впевненість в собі, здатність до самоорганізації, самокритичність, вимогливість (до себе), здатність володіти собою в будь-якій ситуації (самовладання), орієнтація па особистісний розвиток, професійне вдосконалення тощо).2. Із наведених вище якостей виберіть ті, які ви хотіли б розвинути, вдосконалити для забезпечення ефективності нашої підприємницької діяльності (виберіть, будь ласка, із кожної групи, поданої вище — а, б, в, г окремо):а)_ б)_ в)_ г)_
Психологічні особливості іноземних підприємців. СШААмериканці - народ підприємливий, наполегливий і мужній. Американський стиль ділової взаємодії характеризується утилітаризмом (все повинно давати дохід!); Їх стиль це - не робити зайвої роботи, обходитися без марних витрат праці; поважати традиції; поважати силу даного слова; ретельність в опрацюванні організацією будь-якої справи; поділ і скрупульозна перевірка виконання завдань; націленість сьогодні зробити краще, ніж учора; велика увага до дрібниць; спеціалізація кадрів і виробництва; стислість, ясність; конструктивізм. Українським бізнесменам, які хочуть співпрацювати з американцями, необхідно дотримуватися існуючих там правил, щоб успішно вирішити свої проблеми. Американці вважають, що вони чудово розбираються в бізнесі будь-якої країни і будь-якої національності. При ділових контактах вони не дають знань про всі деталі, але очікують розуміння порядку роботи та ведення бізнесу по-американськи. Якщо при веденні ділових переговорів ви не маєте інформації, яку вам викладають, то приймайте її як уже відому вам. Американці швидко реагують на все і вимагають від партнерів того ж. У ділових листах і розмовах завжди використовуйте імена людей або назви організацій, які представили вас партнерові. Бажано попросити людину, яка пропонує вам контактувати з будь-якою фірмою, зателефонувати в цю фірму і представити вас. Отже, шукайте успіху на американському ринку, дотримуючись ділового етикету, чітко організовуйте свою діяльність як самостійно, так і залучаючи фахівців, які завжди готові надати свій досвід і знання.
Великобританія. Для англійського бізнесу характерна кастовість, яка, з одного боку, визначає його високий професійний рівень, а з іншого - перешкоджає притоку «свіжої крові». Бізнесмени Великобританії - одні з найбільш кваліфікованих в діловому світі Заходу. Англійські бізнесмени, що працюють в промисловості, вміють ретельно і вміло аналізувати ситуацію, що складається на ринку, складати короткострокові і середньострокові прогнози. Англійському бізнесу властиві соціальний консерватизм, прихильність ідеям, які мають багатовікову історію. Вітчизняним підприємцям варто добре уявляти собі портрет англійського бізнесмена, чітко знати «правила гри» бізнесу цієї країни. Англійський бізнесмен - це вишколена, ерудована людина, в якому поєднуються найвища професійна підготовка і своєрідний політичний інфантилізм. Чисто людські фактори мають для нього величезне значення. Він не замикається в своїй роботі, а має широке коло інтересів, пов'язаних не тільки з економікою, але і спортом, літературою, мистецтвом. Він дуже спостережливий, є хорошим психологом і не сприймає як фальші, так і приховування слабкої професійної підготовки.
Франція. Перш ніж приступити до встановлення ділових відносин з французькими фірмами, необхідно чітко поставити цілі цих відносин. Дізнавшись якомога більше про фірми, що вас цікавлять, відішліть на їх адресу комплект рекламної літератури і каталогів по продукції вашого підприємства, а також умови, на яких ви готові її постачати. Все це повинно бути викладено на французькій мові - французи болісно реагують на використання англійської або німецької мов у діловому спілкуванні з ними, вважаючи, що це ущемляє почуття їхньої національної гідності. При цьому слід пам'ятати, що в діловому житті Франції велику роль відіграють зв'язки і знайомства. Тому, зазвичай, нові контракти встановлюються через посередників, які пов'язані дружніми відносинами з потрібними вам особами. Еліта ділового світу тут обмежена, нових людей, нікому не знайомих, до себе не допускають. Якщо у вас немає прямого виходу на відповідальних керівників і ви ведете переговори на менш високому рівні, слід дочекатися, поки ваша пропозиція дійде до відповідної управлінської ланки і буде вироблено рішення - тут рішення приймаються особами високого рангу. На відміну від американських бізнесменів французькі намагаються уникати ризикованих фінансових операцій. Вони не відразу дозволяють переконати себе в доцільності зробленого пропозиції, вважаючи за краще аргументовано і всебічно обговорити кожну деталь майбутньої угоди.Іноді під час розмови французькі підприємці перебивають співрозмовника, висловлюючи критичні зауваження. Це не повинно сприйматися як прояв неповаги, так у них прийнято. Але краще, якщо ви добре підготуєтесь до переговорів, опануєте істотно справи, не дасте себе збити з пантелику і проявите певну наполегливість. При укладанні контрактів з великими підприємствами основну увагу слід приділити технічним характеристикам і довговічності пропонованих товарів.
Китай. Якщо ви хочете зберегти свій час і скоротити терміни опрацювання вашої пропозиції, направте докладний і конкретний опис про неї за 3-4 тижні до відрядження. Успіх переговорів вже на першому етапі залежить від того, наскільки вдасться переконати партнера в реальних перевагах співпраці з вами. Тому до складу учасників переговорів необхідно включити висококваліфікованих фахівців, здатних на місці вирішити технічні питання, а також доброго перекладача, який знає специфічні терміни вашої справи. Потім починається комерційний етап переговорів. Китайські компанії володіють, як правило, добре підготовленими в комерційному відношенні і досвідченими кадрами, мають у своєму розпорядженні багато кон'юнктурної інформації і в процесі переговорів часто посилаються на перші укладені з великою вигодою для себе контракти. У Китаї надають важливого значення налагодженню дружніх, неформальних відносин з іноземними партнерами. Вас можуть запитати про вік, сімейний стан, дітей - не ображайтеся, це щирий інтерес до вас. Вас радо запросять у гості або ресторан на обід, де подадуть не менше 20 страв. Якщо ви не готові спробувати екзотичну страву, не відмовляйтеся демонстративно. Спробуйте з'їсти хоча б маленький шматочок, а інше змішати на тарілці. Подача супу до столу - сигнал того, що обід наближається до завершення. Гість встає з-за столу першим. Одягаються в Китаї дуже просто, костюм з краваткою обов'язковий лише на офіційні прийоми і під час візитів до вищих державних діячів.
Японія. Ділова етика японських бізнесменів суттєво відрізняється від правил і норм ділового світу Заходу. Знайомство з представником японського бізнесу починається з обов'язкового обміну візитними картками. При зустрічах з керівництвом фірми і переговорах необхідно бути актуальним - японці болісно ставляться до запізнень, якими б причинами вони не були б викликані. Якщо ви не можете прибути вчасно, обов'язково попередьте про це японську сторону, а тривалість зустрічі скоротіть на час запізнення, так як у партнера по зустрічі можуть бути інші справи. Уникайте рукостискань при зустрічі з японцями - вони воліють уклін. Слід знати про ще одну особливість японського бізнесу. Японський підприємець прагне до реалізації продукції й одержання прибутку так само, як його американські і європейські колеги, але на відміну від них він намагається привнести в ділові відносини дух гармонії, встановити між партнерами «людські відносини». Про кадрові зміни в японських фірмах всім, хто має з ними контакти надсилаються повідомлення про це. Вітчизняним підприємцям варто повчитися у своїх японських колег цій нормі ділової етики. Отже, ось що радять новачкам від бізнесу, котрі збираються в Японію. Будьте максимально ввічливі, оскільки самі японці в більшості дуже ввічливі і високо цінують таке ж ставлення до них самих. Не втрачайте самовладання, не гарячіться у присутності японських партнерів. Навіть якщо вас довели до «білого жару», залишайтеся холодним і посміхайтеся, поки можете. Немає сил посміхатися - так хоч тримайте себе в руках і не допускайте войовничих дій і слів. Не тисніть на японця, не примушуйте його до конкретних дій. Показуйте, що ви доброзичливі, практичні, щирі, чуйні, товариські - ці риси особливо симпатичні японцеві, бо нерідко саме їх не вистачає. Порада проста: не розчаровуйте співрозмовника. Не розбирайте людські проблеми холодно і байдуже, бо тим самим ви можете торкнутися емоційний настрій японського партнера.
підприємець має право на такі дії: СТВОРЮВАТИ ДЛЯ ЗДІЙСНЕННЯ ПІДПРИЄМНИЦЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ БУДЬ-ЯКІ ВИДИ ПІДПРИЄМНИЦТВА;КУПУВАТИ ПОВНІСТЮ АБО ЧАСТКОВО МАЙНО ТА НАБУВАТИ МАЙНОВОГО ПРАВА;САМОСТІЙНО ФОРМУВАТИ ГОСПОДАРСЬКУ ДІЯЛЬНІСТЬ, ОБИРАТИ ПОСТАЧАЛЬНИКІВ ТА СПОЖИВАЧІВ, ВСТАНОВЛЮВАТИ ЦІНИ І ТАРИФИ, ВІЛЬНО РОЗПОРЯДЖАТИСЯ ПРИБУТКОМ;УКЛАДАТИ З ГРОМАДЯНАМИ ТРУДОВІ ДОГОВОРИ ЩОДО ВИКОРИСТАННЯ ЇХНЬОЇ ПРАЦІ (КОНТРАКТИ, УГОДИ);САМОСТІЙНО ВИЗНАЧАТИ ФОРМИ, СИСТЕМИ І РОЗМІРИ ОПЛАТИ ПРАЦІ ТА ІНШІ ВИДИ ДОХОДІВ ОСІБ, ЩО ПРАЦЮЮТЬ ЗА НАЙМОМ;ОТРИМУВАТИ БУДЬ-ЯКИЙ НЕОБМЕЖЕНИЙ ЗА РОЗМІРАМИ ВЛАСНИЙ ДОХІД;БРАТИ УЧАСТЬ У ЗОВНІШНЬОЕКОНОМІЧНИХ ВІДНОСИНАХ, ЗДІЙСНЮВАТИ ВАЛЮТНІ ОПЕРАЦІЇ;КОРИСТУВАТИСЯ ДЕРЖАВНОЮ СИСТЕМОЮ СОЦІАЛЬНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ І СОЦІАЛЬНОГО СТРАХУВАННЯ.
Основні обов'язки підприємців полягають у тому, щоб: УКЛАДАТИ ТРУДОВІ ДОГОВОРИ (КОНТРАКТИ, УГОДИ) З ГРОМАДЯНАМИ, ЯКІ ПРИЙМАЮТЬСЯ НА РОБОТУ ЗА НАЙМОМ;ЗДІЙСНЮВАТИ ОПЛАТУ ПРАЦІ ОСІБ, КОТРІ ПРАЦЮЮТЬ ЗА НАЙМОМ, НА РІВНІ, НЕ НИЖЧОМУ ЗА МІНІМАЛЬНІ РОЗМІРИ, ВСТАНОВЛЕНІ ЗАКОНОДАВСТВОМ;ЗАБЕЗПЕЧУВАТИ ВІДПОВІДНІ УМОВИ І ОХОРОНУ ПРАЦІ, А ТАКОЖ ІНШІ СОЦІАЛЬНІ ГАРАНТІЇ;ДОТРИМУВАТИСЯ ПРАВ З МЕТОЮ РЕАЛІЗАЦІЇ ЗАКОННИХ ІНТЕРЕСІВ СПОЖИВАЧІВ, ЗАБЕЗПЕЧУЮЧИ НАДІЙНУ ЯКІСТЬ ВИРОБЛЕНИХ ТОВАРІВ (ПОСЛУГ);ОТРИМУВАТИ ЛІЦЕНЗІЇ НА ВИДИ ДІЯЛЬНОСТІ, ЩО ПІДЛЯГАЮТЬ ЛІЦЕНЗУВАННЮ, ВІДПОВІДНО ДО ЧИННОГО ЗАКОНОДАВСТВА.
Відповідальність підприємця зводиться до того, що він відповідає: ЗА ЗОБОВ'ЯЗАННЯ, ПОВ'ЯЗАНІ З ЦІЄЮ ДІЯЛЬНІСТЮ, УСІМ СВОЇМ МАЙНОМ, ЗА ВИНЯТКОМ ТОГО, НА ЯКЕ ВІДПОВІДНО ДО ЗАКОНОДАВЧИХ АКТІВ НЕ МОЖЕ БУТИ ЗВЕРНЕНЕ СТЯГНЕННЯ;ЗА ОХОРОНУ НАВКОЛИШНЬОГО СЕРЕДОВИЩА;ЗА ДОДЕРЖАННЯ ЗАХОДІВ З ТЕХНІКИ БЕЗПЕКИ, ОХОРОНИ ПРАЦІ, ВИРОБНИЧОЇ ГІГІЄНИ ТА САНІТАРІЇ;ЗА ЗАПОДІЯНУ ШКОДУ І ЗБИТКИ.