Предмет: Історія України
Клас: 11
Тема уроку: Практичне заняття. Україна: труднощі і здобутки державного будівництва.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань, формування умінь та навичок.
Форма уроку: практичне заняття
Автор: Чура Євгенія Андріївна, вчитель історії
Мета: показати складність процесу державного будівництва; розкрити особливості, здобутки, проблеми цього процесу; дати оцінку процесу державного будівництва; вдосконалювати вміння висловлювати власну думку; розвивати критичне мислення; розширювати та збагачувати словниковий запас; формувати інтерес до вивчення історії.
Очікувані результати
Після цього уроку учні зможуть:
Обладнання: підручник, ноутбук, мультимедійна дошка, мультимедійні презентації учнів.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Сьогодні, ми з вами повинні підвести підсумок із нелегкої теми: ”Державне будівництво в незалежній Україні: особливості, здобутки, проблеми”.
Це практичне заняття дасть змогу подивитися на тему із різних боків, поглядів та побачити безліч різних висновків. А найскладніше у цій практичній роботі, на мою думку, буде саме ваш особистий погляд на історію цього періоду.
Отже, вперед – досліджуйте, аналізуйте, висловлюйте власні думки!
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Повідомлення теми та мети уроку.
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Виконання тестових завдань
«Найбільшим негативом 1990-х рр. було “вимивання” активної, продуктивної частини населення — людей молодого та середнього віку — за межі держави. За офіційними даними, Україна втратила близько 3,5 млн осіб, третина з яких — кваліфіковані фахівці».
А депопуляція
Б дефіцит робочої сили
В трудова міграція
Г соціальна диференціація
А СНО-2 (Старт-2)
Б ОСО-2
В СНО-1 (Старт-1)
Г ОСО-1
А 2010 р.
Б 1999 р.
В 2004 р.
Г 1994 р.
А В. Януковича
Б Л. Кучми
В В. Ющенка
Г Л. Кравчука
А Болгарія
Б Туреччина
В Росія
Г Румунія
А ЄС
Б НАТО
В ОБСЄ
Г ООН
А 2004 р.
Б 1991 р
В 1996 р.
Г 1985 р.
«Бурхливими були часи… знову шукали винних у важкому економічному стані: і Кабмін не такий, і Рада не така, і депутати — всіх розігнати! Студенти на граніті вимагали реальної незалежності і реформ, а шахтарі проклинали тих, хто проголосив незалежність, і вимагали інших реформ. І щоб вгамувати пристрасті, було ухвалено рішення про дострокове припинення повноважень парламенту і Президента України і проведення дострокових виборів…».
А В. Янукович
Б Л. Кучма
В В. Ющенко
Г Л. Кравчук
А Острозька Біблія
Б Книга буття українського народу
В Пересопницьке Євангеліє
Г Кобзар
А урівняти доходи громадян
Б подолати гіперінфляцію
В виконати умови міжнародних фінансових організацій
Г відновити довіру до національної грошової одиниці
«Російська Федерація, Сполучене Королівство Великої Британії і Північної Ірландії, Сполучені Штати Америки підтвердили Україні їхнє зобов’язання згідно з принципами Заключного акта Наради з безпеки та співробітництва в Європі (НБСЄ) поважати незалежність і суверенітет та існуючі кордони України…».
А проведення Всеукраїнського референдуму на підтвердження Акта проголошення незалежності України
Б відмова України від статусу ядерної держави
В входження України до Світової організації торгівлі
Г вступ до Ради Європи
1 16 липня 1990 р.
2 24 серпня 1991 р.
3 9 листопада 1995 р
4 28 червня 1996 р
А Схвалення Декларації про державний суверенітет України
Б Прийняття Конституції України
В Урочиста церемонія вступу України до Ради Європи
Г Проведення перших альтернативних виборів до Верховної Ради УРСР
Д Прийняття Акта проголошення незалежності України
ІV. Вивчення нового матеріалу
Завдання, які повинні заздалегідь підготувати учні до практичного заняття: Підготувати презентацію «Становлення незалежності України: державотворчий процес».
Виконання практичних завдань
Складові державотворення |
Характеристика |
Створення армії |
|
Створення законодавчої бази |
|
Вироблення зовнішньополітичного курсу |
|
Становлення національної економіки |
|
У чому Л.Кучма вбачав найбільшу ваду заходів перших українських урядів (зокрема, й власного) у здійсненні реформ?
З виступу Л. Кучми на науковій конференції, присвяченій ринковим трансформаціям (Київ, 2000):
«Формула, яка була визначена вже на старті реформ і витримувалася впродовж
наступних років – спочатку реформи, потім вирішення соціальних завдань, - виявилися не просто помилковою, а й глибоко деструктивною. На практиці вона звелася до добре відомого: реформи – за рахунок соціальних чинників. У цілому ряді випадків демонтовано навіть ті соціальні здобутки, які свого часу були запозичені західними країнами. Усе це стало повною протилежністю реформам, що здійснювалися, наприклад, у Німеччині, а також в інших країнах повоєнної Європи, де завжди й в усьому був визначальним принцип соціальної спрямованості економічних перетворень».
Приблизний вигляд таблиці
Чинники, які сприяли державотворчому процесу |
Чинники, які негативно впливали на державотворчий процес |
1. Державотворчі традиції; 2. Мирний шлях здобуття незалежності; 3. Підтримка з боку населення; 4. Демократичний вибір; 5. Міжнародне визнання України; 6. Підтримка з боку США та інших держав. |
1. Економічна криза; 2. Корупція вищих ешелонів влади; 3. Тривала відсутність видимих позитивних зрушень сприяла поширення апатії в суспільстві; 4. Деформованість і незавершеність формування української нації; 5. Невиробленість національної ідеї; 6. Втручання Росії, яка не змогла змеритись з втратою України. |
Здобутки |
Труднощі |
|
|
(становлення й утвердження незалежної держави відбувалося одночасно із процесами формування української політичної нації та національної самосвідомості; тяжке соціально-економічне становище призвело до розчарування частини населення в ідеї суверенності, чим прагнули скористатись явні й приховані противники незалежності, що призвело до гострої кризи державності у 2013–2014 pp.)
V. Підсумкова частина
Заключне слово вчителя.
Нова суспільна ситуація, що виникла в Україні в результаті розпаду СРСР і проголошення незалежності України, поставила перед українським народом нові завдання і, перш за все,— будівництво власної суверенної держави. Перші кроки на цьому шляху засвідчили серйозність намірів українського народу відродити власну державу. Проте, цей шлях виявився нелегким.
V. Домашнє завдання
1) Підготуватися до уроку узагальнення, повторити параграфи 27-34.
2) Написати есе в зошиті «Особливості державного будівництва в Україні»
Використана література:
Власов В.С. Історія України (рівень стандарту) : підр. для 11 класу / В.С. Власов, С.В. Кульчицький. – Київ, Літера, 2019. – С. 184 – 214
2. Власов В.С. Історія України (рівень профільний) : підр. для 11 класу / В.С. Власов, С.В. Кульчицький. – Київ,Літера, 2019. – С. 209 – 238
3. Навчальні матеріали онлайн. Україна в умовах незалежності (Інтернет ресурс). Режим доступу: https://pidru4niki.com/76124/istoriya/ukrayina_umovah_nezalezhnosti
4. Шпорлюк Р. Імперія та нації / Пер. з англ. — К.: Дух і Літера, 2000. — 354 с. (Інтернет ресурс). Режим доступу: http://litopys.org.ua/sporl/sh.htm