Практичне заняття «Вчинок та його наслідки»
Хід заняття
І. Оголошення теми і мети заняття.
Вступ.
Добрий день, шановні учасники! Всі ми живемо в суспільстві. Кожен день ми бачимо безліч нових, незнайомих людей. Декого ми помічаємо в натовпі, а декого - ні. Ми можемо не замислюватись над тим, що кожен з нас унікальний в своїх діях і вчинка і в цілому світі немає абсолютно однакових людей. У кожного з нас свої інтереси, принципи, бажання, цілі. Всі ми виглядаємо по-різному, по-різному одягаємось, по-різному розмовляємо, мислимо і діємо. Кожен має щось своє, неповторне. Краса сучасного світу саме в різноманітті, багатогранності.
Матеріали: плакат із зображенням термометра, вузенькі смужечки стікерів.
- Зараз за допомогою ось цього «Емоційного термометра» ми з вами дослідимо й визначимо температуру у вашому класі, тобто наскільки комфортно, впевнено й затишно зараз на даний момент ви себе почуваєте. (Діти знайомляться з позначками на термометрі: «дуже добре», «добре», «буває по-різному», «погано».)
Кожен має прикріпити стікер навпроти тієї позначки на термометрі, яка найбільше відповідає емоційному стану (настрою), з яким, ви прийшли на сьогоднішнє заняття.
Обговорення:
- Чи складно було виконувати вправу? Чому?
Висновок: Отримані результати емоційного стану свідчать, що в класі панує різний настрій, але ми з вами будемо намагатися, так працювати щоб після нашого з вами заняття настрій у всіх вас став ще кращій.
- Діти, сьогодні я хочу вам запропонувати поговорити про вчинки людей, відмінності, що існують в поведінці дітей, дорослих, зокрема про ті відмінності, які заважають їм повноцінно жити, спілкуватися, відпочивати та радіти життю. Тема нашого заняття «Вчинок та його наслідки». Сподіваюсь цей час, що ми з вами проведемо разом буде для всіх нас корисним і приємним для спогадів.
Вправа 1. «Цеглина» (2 хв)
П’ять століть назад німецький гуманіст Еразм Роттердамський сказав: «Ми сіємо думки і пожинаємо вчинки; сіємо вчинки і пожинаємо характер; сіємо характер і пожинаємо долю».
Якщо ви визначите, яких норм поведінки слід дотримуватися, а від яких відмовитися, то зможете самостійно збудувати для себе гарне майбутнє, вибрати свою долю.
Є одні норми поведінки, які обмежують людину, а є інші, що надають їй сили. Вони впливають на наше життя і здоров’я.
Вправа 2. «Стіна життя». (2 хв)
Соціальний педагог пропонує дітям називати позитивні норми поведінки (доброзичливе ставлення один до одного, толерантне відношення, повага до старших і молодших, дружба, взаємодопомога, ввічливість, підтримка …) і записувати їх на цеглинках. З них вони побудують фортецю, яка міцно охоронятиме їх і їхнє гармонійне життя.
Після того, як стіна буде збудована достатньо міцною, соціальний педагог пропонує назвати усно ті норми поведінки, що не відповідають загальноприйнятим, тобто оголосити негативні звички людей.
Девіант - особа, яка не дотримується чинних у суспільстві норм поведінки і йде на порушення цих норм. Нормативні вимоги до особистості та її поведінки зафіксовані і знаходять своє вираження у вербальній (писані закони, інструкції, правила, стандарти, вимоги, кодекси) і невербальній (символічна атрибутика) формі.
Під впливом емоцій дитина перестає контролювати свої вчинки, здатна на безрозсудні дії, тобто викликає зміни в реакції дитини на неприйнятну для неї ситуацію, спроби виправити її шляхом зміни своєї поведінки.
Крім головної причини - зростання напруженості життя, що зумовлює постійну тривожність у дітей і деформує їхню поведінку, діють також виховні фактори.
4.Вправа «Формування вчинків». (5 хв)
- Формування вчинків можна порівняти з роботою в садку або на городі. Існують три закони отримання врожаю:
А.Що людина сіє, те й пожинає. (Якщо ви посіяли моркву, то й зберете моркву).
Б.Врожай отримують не одразу, а через деякий час. (Врожаю не буде не на наступний день, не через декілька днів після того, як посіємо).
В.Пожинають більше, ніж сіють. (З декількох сімян отримують кілограми врожаю).
Обговорення. Поясніть, як ви розумієте кожен із цих законів.
Такі ж правила можна примінити і до наших вчинків.
Гра-розминка (5 хв)
Мета: засвоїти поняття девіантність. Розкрити його зміст.
Малюнок соняшника.
Обладнання: Малюнок соняшника, набір карток, малюнок соняшника у середині, якого написано слово ДЕВІАНТНІСТЬ.
Об'єднання у дві команди. («перші» номери створять одну групу, а «другі» - другу). Кожна група отримує завдання: на плакаті, який ви отримали, записано слово «девіантність». За дві хвилини ви маєте написати якомога більше асоціацій до даного слова.
Далі команди по черзі називають по 1 асоціації.
Запросіть одного з сильних учнів допомагати в демонстрації.
Учень стає з витягнутими уздовж тіла руками. Педагог обв’язує його ниткою і просить розірвати цю нитку, напруживши руки. Учень робить це легко.
Вдруге педагог обертає нитку три рази. Учень розриває нитку, але прикладає більше зусиль.
7. Вправа «Годинник життя»( 5 -7 хв.)
- А зараз ми з вами помалюємо. Візьмемо аркуші паперу, що у вас є і намалюємо коло-циферблат.
( Діти малюють разом з вчителем).
Але цифри на ньому позначатимуть не час, а роки нашого життя. Спочатку ми тільки народилися – цифра 0, стрілка ваших годинників показувала сюди. Потім ми росли, стрілка рухалась від цифри до цифри і зараз вона стоїть на певній цифрі. Скільки років кожному? Позначте це число на колі.
Малюємо далі стільки, скільки ви хочете. Але важливо не лише скільки жити, а й як жити.
Якими ви будете через 10, 20 років?
Напишіть це на циферблаті. Поряд біля цих цифр запишіть речення «Я хочу бути … (ким?)»
(Діти пишуть. Час виконання 3-5 хвилин) Що у нас вийшло?
(Діти називають свої варіанти.)
Всі складіть долоні «човником» і заховайте в них свою мрію. Притуліть свої долоньки до серця й наповніть вашу мрію добротою й теплотою свого сердечка. Та зігрійте її теплим диханням і відпустіть. Нехай вона летить й обов'язково здійсниться. А ми промовимо їй услід: «Я вірю в те, що моя мрія здійсниться і принесе мені впевненість...»
Будьте вічним донором, віддавайте своє серце іншим. Не переставайте пити із джерела мудрості; сіяти розумне, добре, вічне; збирати перлини досвіду, діаманти духовності, плоди творчості; не втрачай людяності, любові, віри; дбайте про щасливе майбутнє, будуючи розумне сучасне.
9. Вправа-дослідження «Емоційний термометр». (2 хв)
Мета: сприяти усвідомленню учнями власних почуттів, розвивати навички самоаналізу та рефлексії.
Матеріали: плакат із зображенням термометра, вузенькі смужечки стікерів.
- Зараз за допомогою «Емоційного термометра» ми проаналізуємо, чи змінилась «температура» настрою у класі після нашого заняття. (Діти розміщують стікери за позначках на термометрі: «дуже добре», «добре», «буває по-різному», «погано».)
- Кожен має прикріпити стікер навпроти тієї позначки на термометрі, яка найбільше відповідає його емоційному стану (настрою).
Обговорення:
- Чи змінився настрій у вашому класі? Яким чином?
10. Заключне слово соціального педагога. (1 хв)
- Наша з вами робота закінчується. Ми плідно попрацювали і дізналися багато нового один про одного, про те, як спілкуватися ефективно, толерантно, поважаючи свого співрозмовника.
11.Рефлексія. (2 хв)
- Що сподобалось на занятті?
- Я вдячна вам за плідну роботу, сподіваюся, що сьогодні ви отримали корисну інформацію, яка допоможе вам в подальшому житті.
- До нових зустрічей!