ОКУ « Подільський медичний фаховий коледж імені В.О.Жуковського»
МЕТОДИЧНА РОЗРОБКА ПРАКТИЧНОГО ЗАНЯТТЯ
з освітньої компоненти
« МІКРОБІОЛОГІЯ З ОСНОВАМИ ІМУНОЛОГІЇ
ТА ВІРУСОЛОГІЇ»
для студентів І курсу відділення №1
на тему
«Прості та складні методи забарвлення мазків»
Підготувала викладач мікробіології
Щербакан-Лісанова А.В.
Розглянуто і затверджено на засіданні
циклової комісії фундаментальних дисциплін.
Протокол №___ від _________20__р.
Голова ЦК ___________ Горячко І.І.
м.Подільськ, 2023
Тема: «Прості і складні методи забарвлення мазків».
Тривалість заняття: 2 години.
Результати навчання.
Фахові компетентності.
називати форми бактерій;
описувати морфологію бактерій;
визначати основні і додаткові структурні компоненти бактеріальної клітини;
описати етапи приготування мазка-препарату;
розказати правила мікроскопії;
збирати інформацію з додаткових джерел про види мікроскопії.
класифікувати бактерії за морфологічними і тинкторіальними ознаками;
пояснювати особливості будови Грам+, Грам- мікроорганізмів;
описувати мікроскопічну картину;
класифікувати бактерії.
готувати мазки-препарати;
фарбувати мазки-препарати простим і складним методами;
мікроскопіювати мазки-препарати в імерсійній системі ;
оцінювати результати мікроскопії.
Аналізувати отримані результати;
порівнювати Грам+ і Грам – бактерії;
дискутувати щодо методів фарбування препаратів
узагальнювати знання про мікроскопічний метод дослідження;
ідентифікувати мікроорганізми за морфологічними і тинкторіальними властивостями;
встановлювати зв’язок між методами фарбування і особливостями будови та хімічного складу бактерій;
пропонувати різні методи фарбування мазків-препаратів в залежності від виду збудника;
рекомендувати мікроскопічний метод дослідження для діагностики інфекційних хвороб.
Загальні компетентності.
Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях;
здатність спілкуватися державною мовою як усно, так і письмово;
здатність проведення досліджень на відповідному рівні;
здатність учитися й оволодівати сучасними знаннями;
здатність працювати в команді;
здатність оцінювати та забезпечувати якість виконуваних робіт;
навички здійснення безпечної діяльності;
прагнення до збереження навколишнього середовища.
Методи навчання.
Бесіда (підготовчий етап);
демонстрація, відеопоказ (основний етап);
практичний тренінг (метод «Робота в групах» основний етап);
навчальні задачі (заключний етап).
Методи контролю.
Метод «Розгадай ребус» (підготовчий етап);
метод «Незакінчене речення» (підготовчий етап);
метод « Мікрофон» (підготовчий етап);
Вправа «Ромашка» (підготовчий етап);
тести з вибором правильної відповіді (підготовчий етап);
тести на відповідність, послідовність( заключний етап);
квест-гра «Чарівна скринька» (заключний етап)
Міждисциплінарна інтеграція.
|
Знати |
Вміти |
Попередні (забезпечуючи) |
||
Біологія. |
Будову мікроскопа. |
Працювати з мікроскопом. |
Форми бактерій. |
Розрізняти форми бактерій у готових мазках -препаратах. |
|
Будову бактерій. |
Розпізнавати структурні компоненти клітини на малюнках, схемах. |
|
Латинська мова. |
Правила правопису.
|
Користуватись латинською термінологією. |
Основи медсестринства |
Правила забору матеріалу. |
Брати матеріал для дослідження. |
Правила спілкування з пацієнтом. |
Спілкуватись з пацієнтом дотримуючись правил етики та деонтології. |
|
Наступні дисципліни, ті що забезпечуються |
||
Інфекційні хвороби. |
Діагностику інфекційних хворіб. |
Виготовляти мазки-препарати. Використовувати мікроскопічний метод дослідження. |
Епідеміологія. |
Шляхи передачі інфекцій. |
Проводити дезінфекцію. |
Основи біофізики та медичної апаратури. |
Будову мікроскопу. |
Працювати з мікроскопом. |
Основи психології та міжособове спілкування. |
Правила спілкування з пацієнтом. |
Дотримуватись етики та деонтології при спілкуванні з пацієнтом.
|
Внутрішньо предметна інтеграція(між темами даної дисципліни) |
||
Морфологія мікроорганізмів |
Морфологію бактерій. |
Диференціювати бактерії у готових препаратах. |
Мікроби та навколишнє середовище. |
Методи дезінфекції. |
Проводити дезінфекцію. |
Патогенні коки. |
Діагностику кокових інфекцій. |
Виготовляти мазки- препарати, фарбувати їх різними методами, мікроскопіювати. Оцінювати результати мікроскопічного дослідження. |
Збудники кишкових інфекцій. |
Діагностику кишкових інфекцій. |
Виготовляти мазки- препарати, фарбувати їх різними методами, мікроскопіювати. Оцінювати результати мікроскопічного дослідження. |
Збудники ОНІ. |
Діагностику ОНІ. |
Виготовляти мазки- препарати, фарбувати їх різними методами, мікроскопіювати. Оцінювати результати мікроскопічного дослідження. |
Збудники повітряно-краплинних бактеріальних інфекцій. |
Діагностику повітряно-краплинних інфекцій. |
Виготовляти мазки- препарати, фарбувати їх різними методами, мікроскопіювати. Оцінювати результати мікроскопічного дослідження. |
Патогенні клостридії. |
Діагностику клостридіальних інфекцій. |
Виготовляти мазки- препарати, фарбувати їх різними методами, мікроскопіювати. Оцінювати результати мікроскопічного дослідження. |
Патогенні спірохети. |
Діагностику спірохетозів. |
Виготовляти мазки- препарати, фарбувати їх різними методами, мікроскопіювати. Оцінювати результати мікроскопічного дослідження. |
Джерела:
Навчальні:
а) Основні:
б) Додаткові:
с. 687.
6. https://naurok.com.ua/prezentaciya-na-temu-metodi-farbuvannya-mikroorganizmiv-112173.html
7. Складні методи фарбування. itsmeded•3.3K views · 4:25 · Go to channel ·
Забарвлення мікроорганізмів за методом Буррі-Гінса / Виявлення капсул
YouTube · MedVideo
8. Простий метод забарвлення дає можливість дослідити загальну морфологію
мікробів ... Існуючі методи фарбування можна поділити на прості й складні.
YouTube · MedVideo Tube · 6 січень 2016 р.
мікроорганізмів... Коротко про форми бактерій (3D-анімація): • Морфологія ...
YouTube · Кристина Крупєй · 26 січня 2021 р.
of staining microorganisms. Кристина Крупєй•2K views · 3:08.
YouTube · DIY-bio ·
Рефлексія настрою та готовності до заняття
Викладач: Добрий день! Американський психолог так описує одну з емоцій: «Вона нічого не коштує, та багато дає. Вона збагачує тих, хто її отримує, і не робить біднішими тих, хто її дарує. Вона триває мить, а в пам’яті іноді залишається назавжди, її неможливо купити, випросити, позичити чи вкрасти, бо сама по собі вона нічого не варта, поки її не віддали! Ви здогадалися про що йдеться? Так, це посмішка. Тож давайте усміхнемось один одному, і нехай промінчики тепла прокрадуться у вашу душу, зігріють серце і, розлившись солодким спокоєм, запалять ваші очі.
Підготовчий етап (10-15 хв)
Мотивація навчальної діяльності.
Тема «Прості і складні методи забарвлення мазків» є складовою мікроскопічного методу дослідження. Цей метод дослідження має важливе значення для діагностики інфекційних захворювань та наукових досліджень. Він базується на безпосередньому виявленні у досліджуваному матеріалі морфологічних і структурних особливостей збудника для його ідентифікації. У переважній більшості, це орієнтовний метод діагностики і є першим етапом мікробіологічних досліджень. Хоча є захворювання (гонорея, епідемічний цереброспінальний менінгіт, малярія, бореліози, первинний сифіліс тощо) де цей метод діагностики є ведучим.
Тому вивчення даної теми необхідне для формування бази знань і навичок , які будуть використані при вивченні студентами клінічних дисциплін а також у їх подальшій професійній діяльності.
Перевірка вхідного рівня знань.
Матеріали методичного забезпечення підготовчого етапу заняття.
Теоретичні питання до заняття.
Метод «Розгадай ребус»
Студенти об’єднані у три групи.
Кожна група отримує табличку з назвою своєї групи, у вигляді ребусу.
№ 1
№2
№ 3
Метод «Незакінчене речення».
1. Розрізняють такі форми бактерій… (круглі, паличкоподібні, звивисті, ниткоподібні).
2. Круглі форми називають… (коками).
3. Мікрококи розміщуються…(поодиноко).
4. Коки, що розміщуються парами, це - … (диплококи).
5. Тетракоки розміщуються… (по чотири).
6. Стрептококи розміщуються … (ланцюжком).
7. Стафілококи мають вигляд … (грона винограду).
8. Сарцини розміщуються… (у вигляді пакетів по 8, 16, 32, 64….).
9. Бацили це - … (палички, які утворюють спори в аеробних умовах).
10. Клостридії утворюють спори у… (анаеробних умовах).
11. Палички, що розміщуються поодиноко… (монобактерії, монобацили).
12. Диплобактерії, диплобацили розміщуються … (по дві).
13. Палички, що розміщуються ланцюжком це - …(стрептобактерії, стрептобацили).
14. Вібріон за виглядом нагадує … (кому).
15. Спірили мають …(два, три завитки).
16 .Форма спірохет (штороподібна);
17. До ниткоподібних форм бактерій належать… (актиноміцети).
18. Поліморфізм це - … (зміна форми мікроорганізмів під впливом різних факторів таких як, дія антибіотиків, дез. розчинів, умов культивування).
19. Найбільш властивий поліморфізм…( паличкам).
20.За розміщенням і кількістю джгутиків розрізняють…(монотрих – один джгутик;
лофотрих – пучок джгутиків на одному полюсі; амфітрих – по одному джгутику або по пучку джгутиків на обох полюсах клітини; мультитрих (перетрих) – багато джгутиків, розміщуються по всій поверхні клітини).
Метод «Мікрофон».
1. Що таке мікроскопічний метод дослідження? (Це виготовлення мазка – препарату і вивчення під мікроскопом морфологічних і тинкторіальних властивостей мікроорганізмів.)
2. Назвіть морфологічні ознаки бактерій. (Форма бактерій, наявність спор, капсул, джгутиків.)
3. Що таке тинкторіальні ознаки бактерій? (Це відношення бактерій до барвників.)
4. Назвіть основні структурні елементи бактеріальної клітини. (Трьохшарова оболонка, цитоплазма, нуклеоїд, рибосоми, включення.)
5. Назвіть додаткові структурні елементи клітини. (Капсули, спори, джгутики, війки.)
6. З яких шарів складається оболонка бактеріальної клітини? (Зовнішній шар – слизовий або капсульний, середній-клітинна стінка, внутрішній – цитоплазматична мембрана.)
7. Що таке протопласти? (Бактерії, в яких повністю зруйнована клітинна стінка.)
8. Як називаються бактерії, в яких частково зруйнована клітинна стінка? (Сферопласти.)
9. Що таке L – форми? (Бактерії, в яких синтез клітинної стінки пригнічений пеніциліном.)
10. Як називаються мікроорганізми, в яких відсутня клітинна стінка? (Мікоплазми.)
11. Що являє собою нуклеоїд? (Подвійну нитку ДНК- спадковий апарат бактерій).
12. До якого царства відносяться бактерії? (До Прокаріот.)
13. Які основні відмінності Прокаріот від Еукаріот? (Не мають сформованого ядра.)
14. Що являє собою капсула? (Ущільнений слизовий шар, що появляється в бактерій при попаданні в організм людини, тварини.)
15. Що таке спора? (Ущільнена ділянка цитоплазми з нуклеїдом і власною оболонкою, що появляється у паличкоподібних бактерій при попаданні у несприятливі умови середовища.)
16. Назвіть органи руху паличкоподібних бактерій і вібріонів. (Джгутики.)
17. Чим відрізняються війки від джгутиків? (Виконують функції прилипання, тонші і коротші від джгутиків, розміщуються на поверхні слизового шару.)
Вправа «Ромашка» - зірвати зайві пелюстки, пояснити свій вибір.
№1
№2
№3
Тестовий контроль до підготовчого етапу
Основний етап (60хв).
Проведення професійного тренінгу.
Матеріали методичного забезпечення основного етапу заняття.
Структурно-логічна схема змісту теми «Прості і складні методи забарвлення».
Алгоритм для формування професійних умінь і навичок «Виготовлення мазка-препарату».
Навчальне завдання |
Послідовність виконання |
Зауваження, попередження щодо |
1. Підготуйте необхідний інструментарій та матеріал. |
Пальник, предметне скло, бактеріологічну петлю, досліджуваний матеріал, сухе мило, марлеву серветку, лоток для відпрацьованого матеріалу. |
|
2. Підготуйте предметне скло. |
2.1. Натріть предметне скло сухим милом. 2.2. Витріть марлевою серветкою. |
скло вважається знежиреним, якщо крапля води, нанесена на нього, розтікається. |
3. Запаліть пальник. |
|
дотримуйтесь правил проти-пожежної безпеки. |
4. Виготовляйте мазок. |
4.1. Візьміть предметне скло в ліву руку. 4.2. Візьміть бактеріологічну петлю в праву руку. 4.3. Зафламбуйте петлю у полум’ї пальника у вертикальному положенні. 4.4. Нанесіть петлею на середину скла досліджуваний матеріал. 4.5. Розітріть досліджуваний матеріал діаметром 1-2 см. 4.6. Зафламбуйте петлю. |
- скельце тримайте пальцями за ребра; - рідкий досліджуваний матеріал можна наносити також пастерівською піпеткою; - якщо досліджуваний матеріал щільний, попередньо на предметне скло нанесіть петлею краплю фізіологічного розчину; - мазок повинен бути тонким і рівномірним; |
5. Висушіть мазок. |
5.1. Мазок висушуйте при кімнатній температурі; якщо висушування затримується - у теплих шарах повітря над пальником. |
не можна використову-вати високу темпер-атуру - порушується структура мікробної клітини. |
6. Зафіксуйте мазок. |
6.1. Мазок тричі пронесіть через найгарячішу частину полум’я пальника.
|
Мазок фіксують для: - закріплення матеріалу на склі; - знезараження; - мікроби, які загинули, краще поглинають барвники. |
7. Зафарбуйте мазок. |
|
|
Алгоритм для формування професійних умінь і навичок «Фарбування мазка простим методом».
Навчальне завдання |
Послідовність виконання |
Зауваження, попередження щодо |
1. Підготуйте необхідний інструментарій та матеріал. |
Мазок-препарат, фарби (метиленова синька або фуксин), посуд для фарбування препаратів(лоток, мостик), пінцет, дистильована вода, фільтрувальний папір, пісочний годинник. |
|
2.1. Покладіть мазок-препарат на мостик і нанесіть кілька крапель фарби: - метиленової синьки на 3-5 хв або фуксину на 1-2 хв. |
- |
|
3. Промийте мазок. |
Після експозиції фарбу змийте водою.
|
|
4. Висушування мазка.
|
Висушіть мазок фільтрувальним папером. |
|
5. Промікроскопіюйте мазок-препарат. |
Алгоритм« Мікроскопія мазків-препаратів». Дивитися практичне заняття №1 |
Мазок повинен бути повністю сухим так як залишок води з імерсійною олією утворює емульсію, що затруднює мікроскопіювання. |
Алгоритм для формування професійних умінь і навичок «Фарбування мазка за Грамом (складним методом)».
Навчальне завдання |
Послідовність виконання |
Зауваження, попередження щодо |
1. Підготуйте необхідний інструментарій та матеріал. |
Мазок-препарат, фарби (генціан віолет або папірці за Синьовим, люголь, фуксин), спирт, посуд для фарбування препаратів (лоток, мостик), пінцет, дистильована вода, фільтрувальний папір, пісочний годинник. |
|
2. Пофарбуйте мазок-препарат. |
2.1. Покладіть мазок-препарат на мостик і нанесіть кілька крапель генціан віолету (або папірець за Синьовим і нанесіть на нього кілька крапель води щоб розпустилася фарба) на 1-2 хв. 2.2. Нанесіть розчин Люголя до почорніння (пінцетом зняти папірець) на 1 хв. 2.3. Реактив злийте. 2.4. Нанесіть 96% спирт на 30 – 60 сек. (для обезбарвлення.) 2.5. Промийте препарат водою. 2.6. Дофарбуйте фуксином 3 хв. 2.7. Злийте фарбу, промийте водою. |
|
3. Висушування мазка. |
Висушіть мазок фільтрувальним папером. |
|
|
Алгоритм« Мікроскопія мазків-препаратів». Дивитися практичне заняття №1. |
Мазок повинен бути повністю сухим так як залишок води з імерсійною олією утворює емульсію, що затруднює мікроскопіюван-ня. |
Практичні завдання.
Завдання 1. Виготовити мазки–препарати для мікроскопічного дослідження.
Завдання2. Пофарбувати мазок-препарат простим методом.
Завдання3. Пофарбувати мазок-препарат за Грамом ( складним методом).
Завдання4. Промікроскопіювати в імерсійній системі мазки-препарати. Оцінити мікроскопічну картину (замалювати).
Завдання5. Ознайомитись з методикою фарбування мазків для виявлення спор. капсул, включень, кислотостійких бактерій (перегляд відеоматеріалу.) Заповнити табл. «Методи фарбування мазків-препаратів»
Метод фарбування |
Суть методу |
Мікроскопічна картина |
|
|
|
Завершальний етап (10-15хв.)
Підбиття підсумків заняття.
Матеріали методичного забезпечення завершального етапу заняття.
Викладач розподіляє студентів на 3 групи по 4 студентів в кожній. Кожна група одержує одинакові завдання у вигляді тестів і ситуаційних задач. (Метод «Мозковий штурм»).
Завдання для груп.
Тести.
1. Знайдіть співвідношення між елементами двох рядів даних.
Метод фарбування |
|
Суть методу |
||
1. |
Грама |
А. |
Виявлення капсул. |
|
2. |
Нейсера |
B. |
Виявлення спор. |
|
3. |
Ціль-Нільсона |
C. |
Виявлення будови клітинної стінки. |
|
4. |
Ожешко |
D. |
Виявлення включень. |
|
5. |
Бурі-Гінса |
E. |
Виявлення кислотостійких бактерій. |
Еталони відповіді:
1 |
C |
2 |
D |
3 |
E |
4 |
B |
5 |
А |
2. Визначте порядок послідовності дій під час виготовлення мазка-препарату.
1) Візьміть бактеріологічну петлю в праву руку.
2) Нанесіть бакпетлею досліджуваний матеріал на предметне скло.
3) Зафламбуйте петлю у полум’ї пальника.
4) Мазок тричі пронесіть через найгарячішу частину полум’я пальника.
5) Розітріть досліджуваний матеріал діаметром 1-2 см.
6) Зафарбуйте мазок.
7) Висушіть мазок при кімнатній температурі.
Еталон відповіді: 1, 3, 2, 5, 3, 7, 4, 6.
3. Визначте порядок послідовності дій при фарбуванні мазка за Грамом.
Еталон відповіді: 1,5, 2, 3, 6, 4, 6,7.
Cитуаційні задачі.
Відповідь: L-форма, червоний через відсутність пептидоглікану.
Як вони забарвлюються за Грамом після п’ятого етапу?
Відповідь: грам негативні, червоний колір.
Відповідь: синього кольору, через відсутність клітинної стінки і втрату стійкості до кислоти.
Квест-гра (10 хв.) «Чарівна скринька»
Кожна з трьох груп отримує підказку де знайти свою
«чарівну скриньку». В кожній скриньці знаходяться певні
предмети, пов’язані з темою заняття.
Скринька № 1 «Асоціації»
Першій групі студентів пропонують знайти свою скриньку.
Підказка: Викладач дає студентам штопор.
Питання: Де найчастіше ви можете побачити цей предмет?
Відповідь: (на кухні)
Студенти можуть піти до їдальні, а може з’явитися вивіска «кухня» на дверях лаборантської кімнати.
Студент іде і приносить тацю, на якій блюдця з виноградом, квасолею, кавовими зернами, гвоздикою, сірниками (розсипаними та в упаковці), макарони спіральки.
Питання: Як пов’язати все це з мікробіологією?,
Відповідь:
Виноград – стафілококи в мазках розташовуються у вигляді грони винограду;
Кавові зерна – гонококи а менінгококи мають богоподібну форму, або у вигляді
Квасоля кавових зерен
Макарони – спіралеподібні (звивиста форма м/о) трепонеми
спіральки
Гвоздика – термінальне розташування спор у паличкоподібних м/о
Сірники – розташування паличок під різними кутами (гострий, тупий)
розсипані потовщення на кінцях – зерна волютину (коринебактерії)
упаковка з – сарцини – розміщуються у вигляді тюків
сірниками
штопор – штопороподібна форма м/о
Скринька № 2 «Hello from London»
Друга група отримує набір листівок з історичними місцями Лондона.
Питання: Як ви думаєте де ви можете знайти свою скриньку?
Відповідь: В кабінеті іноземних мов.
В скриньці знаходиться мікроскоп Левенгука, набір булавок з напаяними скельцями, лист до Лондона, в якому зображені малюнки м/о а також фото сучасних мікроскопів.
Відповідь: Студенти впізнають мікроскоп Левенгука.
«Лист до Лондона» - коментують, розповідають про сучасні методи мікроскопії.
Скринька № 3 «Патріот»
Третій групі пропонують розгадати загадку. Відгадка буде місцем, де знаходиться другий ключ.
Загадка: «Висить – мовчить, а перевернеш – сичить і піна летить»
Відповідь: Вогнегасник.
За вогнегасником студенти знаходять записку, в якій вказується де можна знайти скриньку.
Записка: «Ваша чарівна скринька знаходиться в кабінеті, в якому можна знайти багато цікавої інформації на паперовій основі.
(студент прямує до бібліотеки і приносить чарівну скриньку)
В скриньці фото Д.К.Заболотного та намисто
Поясніть назву і предмети в скриньці.
Відповідь: Д.К.Заболотний був патріотом України, викладав в Новоросійському університеті українською мовою. Наукова українська назва стрептококів – ланцюжники.
Викладач: Так, правильно. Д.К Заболотний був патріотом України. А сьогодні ми з вами дякуємо сучасним патріотам України, які зараз боронять нашу землю від російських загарбників. І ми з вами сьогодні можемо навчатись на своїй рідній українській мові.
Навчальні завдання для самостійної роботи.
Завдання |
Вказівки до завдань |
||||||
1. Вивчіть основні властивості мікроорганізмів: |
1.1. Типи живлення мікроорганізмів. 1.2. Ферментні системи мікробної клітини. 1.3. Типи дихання. |
||||||
2. Ознайомтесь з основними поживними середовищами, вимоги до них та використання у лабораторних умовах. |
2.1. Заповніть таблицю: „Класифікація поживних середовищ”.
|
||||||
Походження |
Щільність |
Склад |
Призначення |
||||
|
|
|
|
||||
3. Складіть ГЛС хімічного складу мікробної клітини. |
Хімічний склад мікробної клітини
|
||||||
4. Проведіть диференціальну діагностику ендотоксину та екзотоксину за їх спільними ознаками:
|
Ознаки |
Екзотоксин |
Ендотоксин |
||||
Будова. |
|
|
|||||
Стійкість до температури. |
|
|
|||||
Токсичність. |
|
|
|||||
Антигенність. |
|
|
|||||
Тропність. |
|
|
|||||
Зв’язок з клітиною. |
|
|
|||||
5. Повторіть:
|
5.1. Принципи взяття досліджуваного матеріалу для мікробіологічного та санітарно-бактеріологічного дослідження. |
||||||
6. Опрацюйте: |
6.1. Техніку висівання патологічного матеріалу на поживні середовища петлею, тампоном, шпателем. 6.2. Етапи етапи виділення чистої культури мікроорганізмів, їх ідентифікацію за морфотинкторіальними, культуральними, ферментативними, антигенними та іншими властивостями. |
||||||
КРИТЕРІЇ ОЦІНЮВАННЯ СТУДЕНТІВ
Оцінювання теоретичних завдань (усної відповіді студента) |
|||||||
5 - «Відмінно» |
4 - «Добре» |
3 - «Задовільно» |
2 «Незадовільно» |
||||
Студент володіє глибокими, міцними, узагальненими, системними знаннями навчального матеріалу в повному обсязі; повністю розкриває зміст матеріалу з поставленого завдання; вільно володіє медичною термінологією. Відповідь студента точна, правильна, логічна, містить аналіз, систематизацію, узагальнення. Допустимі одна-дві неточності у викладанні матеріалу, які не приводять до помилкових висновків. |
Студент послідовно розкриває основний зміст матеріалу і в цілому правильно виконує завдання; точно використовує медичні терміни, не допускає грубих помилок. відповідь студента в цілому правильна, логічна та достатньо обґрунтована. Допустимі одна-дві несуттєві помилки, але суть питання в цілому розкрита. |
Студент частково викладає зміст запитання, не завжди послідовно, без достатнього розуміння; не пов’язує відповідь із суміжними дисциплінами. Відповідь неповна, допущені помилки, але суть питання в цілому розкрита. |
Студент не розкриває основний зміст завдання, допускає грубі помилки, не володіє медичною термінологією. |
||||
Оцінювання тестових завдань |
|||||||
5 - «Відмінно» |
4 - «Добре» |
3 - «Задовільно» |
2 «Незадовільно» |
||||
90-100% |
80-89 % |
70-79 % |
69 і менше % |
||||
Оцінювання виконання практичних навичок |
|||||||
5 - «Відмінно» |
4 - «Добре» |
3 - «Задовільно» |
2 «Незадовільно» |
||||
Студент правильно розв’язує ситуаційну задачу, ставить та обґрунтовує діагноз, виконує всі практичні навики, обґрунтовує показання, протипоказання та ускладнення, які можуть виникнути при виконанні маніпуляції. дотримується правил техніки безпеки при роботі з медичним інструментарієм та обладнанням. Може виконувати медичні маніпуляції самостійно, без допомоги викладача. |
Студент засвоїв практичні навички та вміння, осмисленно їх виконує, але допускає неточності при виконанні, які не впливають на кінцевий результат. Може теоретично обґрунтувати необхідність виконання маніпуляції , вільно користується медичним інструментарієм та обладнанням, дотримується правил етики та деонтології, не завжди може проаналізувати та пояснити отриманий результат. |
Студент не повністю засвоїв методику виконання медичних маніпуляцій. Практична навичка виконується невпевнено після підказки викладача. Підчас виконання навички допущені помилки, що можуть спричинити погіршення стану пацієнта, але не становлять загрози його життю. |
Студент не засвоїв методику виконання обов’язкових практичних навичок та вмінь з навчальної дисципліни. Не може продемонструвати практичні навики і розв’язати завдання, допускає помилки, які становлять загрозу життю пацієнта. Порушує правила етики і деонтології у спілкуванні з пацієнтом, правила техніки безпеки при роботі з медичним обладнанням. |
||||
Розв’язування ситуаційних задач |
|||||||
5 - «Відмінно» |
4 - «Добре» |
3 - «Задовільно» |
2 «Незадовільно» |
||||
Студент вміє приймати рішення, послідовно, грамотно та логічно висловлює свою думку по вирішенню проблем. |
Студент вміє приймати ріше6ння, але допускає незначні помилки при вирішенні проблем. |
Студент допускає помилки у вирішенні проблем, іноді плутається у визначенні понять та термінології , потребує допомоги. |
Студент не вміє приймати рішення, роблять грубі помилки у відповідях, майже немає теоретичних знань з теми. |
||||
Оцінювання роботи в конкурентних групах |
|||||||
5 - «Відмінно» |
4 - «Добре» |
3 - «Задовільно» |
2 «Незадовільно» |
||||
Уміє зв’язувати теорію з практикою. Активний під час обговорення проблеми в групі. Проявляє навики міжособистісної комунікації. Точно формулює та повністю визначає і обґрунтовує клінічні та діагностичні критерії, план обстеження та лікування пацієнта. |
Вміє зіставляти та узагальнювати, виявляє пізнавальний інтерес. Активний під час роботи в групі. Точно формулює та частково обґрунтовує діагностичні критерії, план обстеження та лікування. Самостійно виправляє допущені помилки та неточності. |
Не виявляє комунікативних здібностей. володіє вмінням зіставляти та узагальнювати, але дає неповні відповіді. Не вміє доказово обґрунтувати свої судження. виникають труднощі при обґрунтуванні своєї відповіді. Допущені помилки виправляє за допомогою викладача. |
Неактивний під час обговорення проблеми в групі. Відтворює інформацію з теми заняття на рівні розпізнання окремих фактів та фрагментів, не вміє виділяти основне та другорядне. не може виправити допущені помилки. |
||||
Студенти оцінюються за наступними показниками:
Оцінка виставляється за перші чотири показники за 5-бальною системою (від 2 до 5). Загальна оцінка – це середнє арифметичне суми балів. За останні два показники може бути додано по 0,5 додаткових бали до загальної оцінки за заняття.
Карта оцінювання студентів.
Прізвище та ім’я студента |
Рівень теоретичних знань |
Вирішення тестових завдань |
Виконання практичних навичок |
Розв’язування ситуаційних задач |
Активність на занятті |
Альтернативне мислення |
|
2-5 |
2-5 |
2-5 |
2-5 |
0,5 |
0,5 |
Артишко Марина |
|
|
|
|
|
|
Байда Олена |
|
|
|
|
|
|
Балтян Олена |
|
|
|
|
|
|
Балтянська Вікторія |
|
|
|
|
|
|
Берко Юлія |
|
|
|
|
|
|
Бімерський Олег |
|
|
|
|
|
|
Будан Катерина |
|
|
|
|
|
|
Бучацький Влад |
|
|
|
|
|
|
Драган Катерина |
|
|
|
|
|
|
Дрозд юк Влада |
|
|
|
|
|
|
Костякова Влада |
|
|
|
|
|
|
Лебединська Аліна |
|
|
|
|
|
|
Інструктивна карта
(для студентів)
до практичного заняття
Освітня компонента: Мікробіологія з основами імунології та вірусології
Кількість годин – 2.
Тема: “Прості і складні методи забарвлення мазків“.
Фахові компетентності.
називати форми бактерій;
описувати морфологію бактерій;
визначати основні і додаткові структурні компоненти бактеріальної клітини;
описати етапи приготування мазка-препарату;
знати методи фарбування мазків-препаратів;
розказати правила мікроскопії;
збирати інформацію з додаткових джерел про види мікроскопії.
класифікувати бактерії за морфологічними і тинкторіальними ознаками;
пояснювати особливості будови Грам+, Грам- мікроорганізмів;
описувати мікроскопічну картину;
класифікувати бактерії.
готувати мазки-препарати;
фарбувати мазки-препарати простим і складним методами;
мікроскопіювати мазки-препарати в імерсійній системі ;
оцінювати результати мікроскопії.
Аналізувати отримані результати;
порівнювати Грам+ і Грам – бактерії;
дискутувати щодо методів фарбування препаратів
узагальнювати знання про мікроскопічний метод дослідження;
ідентифікувати мікроорганізми за морфологічними і тинкторіальними властивостями;
встановлювати зв’язок між методами фарбування і особливостями будови та хімічного складу бактерій;
пропонувати різні методи фарбування мазків-препаратів в залежності від виду збудника;
рекомендувати мікроскопічний метод дослідження для діагностики інфекційних хвороб.
Оснащення заняття:
Досліджувані культури - агарова культура, бульйонна культура, предметні скельця, спиртівки, бактеріологічні петлі, пастерівські піпетки, фізіологічний розчин в пробірках, штатив, фільтрувальний папір, метиленовий синій, генціанвіолет, розчин Люголя, 96% спирт, водний фуксин, мікроскопи, імерсійна олія, марлеві серветки.
№ п/п |
Завдання |
Час |
Вказівки |
1. |
Виготовити препарати-мазки з культури, яка виросла на щільному живильному середовищі в рідкому живильному середовищіьтури |
10 хв. |
За алгоритмами приготувати препарати-мазки. |
2. |
Забарвити препарати - мазки а) простим способом б) за методом Грама |
10 хв. |
Згідно алгоритмів зафарбувати препарати-мазки. |
3. |
Розглянути виготовлені препарати-мазки під мікроскопом. |
10 хв. |
Замалювати препарати, вказати назву об’єктива і збільшення мікроскопа. |
4. |
Ознайомитися з методикою фарбування препаратів-мазків для виявлення спор, капсул, включень, кислотостійких бактерій. |
10 хв. |
Записати назви складних методів фарбування і з якою метою ці методи застосовуються. |
Література:
В.А.Люта, О.В.Кононов “Практикум з мікробіології» Стор. 26-38.
Рецензія
на методичну розробку відкритого практичного заняття дисципліни
«Мікробіологія з вірусологією та основами імунології»
на тему:
«Прості та складні методи забарвлення мазків»
Методична розробка практичного заняття складена у відповідності до діючої навчальної програми, робочої програми та положення про навчально-методичний комплекс навчальної дисципліни ОКУ «Подільський медичний фаховий коледж ім. В.О.Жуковського»
Методична розробка має чітку структуру, що містить:
- тему заняття;
- фахові та загальні компетентності;
- методи навчання;
- міждисциплінарну і внутрішньопредметну інтеграцію;
- навчальну та методичну літературу;
- мотивацію навчальної діяльності;
- структурно-логічна схема змісту теми;
- проведення професійного тренінгу;
- підведення підсумків заняття;
- навчальні завдання для самостійної роботи.
У структурі заняття є такі інтерактивні методи як: «Розгадай ребус», «Незакінчене речення», «Мікрофон», «Мозковий штурм» у модифікації «Ромашка», квест-гри «Чарівна скринька»
Позитивним є те, що на різних етапах заняття застосовуються різні технології навчання. Методична розробка практичного заняття містить алгоритми для формування професійних вмінь та навичок, практичні завдання, завдання для роботи в малих групах, навчальні ситуації.
З метою перевірки знань студентів розробка містить різнорівневі тести ( з однією, та кількома відповідями, тести на відповідність, на послідовність дій).
Методична розробка практичного заняття відповідає сучасним вимогам до навчального методичного забезпечення заняття і може використовуватись під час проведення занять з мікробіології.
Рецензент:
Голова ЦМК фундаментальних
дисциплін, викладач-методист
вищої категорії _______І.І.Горячко