Містить практичні роботи з тем: "Створення таблиць. Введення і редагування даних різних типів. Впорядкування, пошук і фільтрування даних", "Запити на вибірку даних. Обчислення у запитах", "Створення однотабличних і багатотабличних форм. Створення звітів за однією та кількома таблицями. Робота з базою даних".
Практична робота № 1.
Тема: Створення таблиць. Введення і редагування даних різних типів. Впорядкування, пошук і фільтрування даних
Мета: набути практичних вмінь і навичок роботи з БД Access, створювати, вводити дані, редагувати і форматувати таблиці, виконувати пошук і фільтрування даних.
Після виконання роботи студент повинен
знати: поняття моделі даних; поняття бази даних; поняття таблиці, поля, запису; поняття ключа; зв’язки між таблицями за множинністю та повнотою;
вміти: будувати модель «сутність-зв’язок» з декількома таблицями й різнотипними зв’язками між ними; відображати модель «сутність-зв’язок» на базу даних; застосовувати майстри для створення таблиць, форм; використовувати форми для введення; застосовувати засоби пошуку даних; фільтрувати дані в таблицях.
Матеріально-технічне оснащення робочого місця: ПК, ОС Windows ХР, Microsoft Access.
Інструктаж з техніки безпеки: дотримуватись правил техніки безпеки при роботі в комп’ютерному класі. Виконання комплексу вправ для зняття зорової втоми (через 10 хв. після початку роботи). (Варіант 1).
Питання контролю:
1. Що таке база даних? Яке призначення програми Access? Що таке запис?
2. З яких об'єктів складається файл бази даних? Наведіть приклади баз даних.
3. Які є способи створення таблиці в базі даних? Що таке структура таблиці бази даних? Які є властивості полів?
4. З яких структурних елементів складається таблиця бази даних? Які об'єкти може містити файл бази даних? Що таке поле? Наведіть приклад запису. Які є типи полів?
5. Як створити структуру бази даних? Що означає модифікувати структуру бази даних? Як ввести дані у базу даних? Які закладки має головне вікно БД?
Короткі відомості з теоретичної частини.
СКБД Access дозволяє керувати всією інформацією з одного файлу бази даних, що містить всі об'єкти бази даних.
База даних – це сукупність структурованих взаємозалежних даних, призначена для забезпечення інформаційних запитів у визначеній предметній області.
Таблиця – це об'єкт, що використовується для збереження даних. Кожна таблиця містить у собі інформацію про об'єкт визначеного типу.
Таблиця містить поля (стовпчики), у яких зберігаються різного роду дані, і записи (рядки).
Для зв'язування відомостей, що зберігаються в різних таблицях, кожна таблиця бази даних повинна містити поля чи набір полів, що однозначно визначають кожен запис.
Таке поле чи набір полів називають первинним (головним) ключем. Первинний ключ не допускає невизначених значень і завжди повинен мати унікальний індекс. Первинний ключ використовується для зв'язування таблиці з зовнішніми (вторинними) ключами в інших таблицях. У Microsoft Access можна виділити три типи ключових полів: счетчик, простой ключ і составной.
Зміст і послідовність виконання завдань.
Таблиця 1.
Список
Код
|
Фамилия
|
Имя
|
Отчество
|
Год рождения |
Школа |
Класс |
Учебная группа |
1 |
Черновецкий |
Кристина |
Ивановна |
1984 |
1 |
9 |
101 |
2 |
Терещенко |
Инна |
Петровна |
1983 |
3 |
10 |
103 |
3 |
Истратов |
Максим |
Владимирович |
1984 |
5 |
9 |
101 |
4 |
Бондарь |
Ольга |
Петровна |
1983 |
1 |
10 |
104 |
5 |
Новоселов |
Алексей |
Иванович |
1984 |
3 |
9 |
105 |
Таблиця 2.
Групи
Учебная группа |
Преподаватель |
101 |
Верзаков С.А. |
102 |
Белоусов А.И. |
103 |
Масалова В.А. |
104 |
Новикова Е.В. |
105 |
Зачесова Т.П. |
8. Перевірити каскадне оновлення пов'язаних полів: в таблиці Групи виправити навчальні групи на 201, 202, 203, 204, 205. Відкрити таблицю Список і переконатися, що значення груп змінилися.
9. Перевірити каскадне видалення пов'язаних полів: в таблиці Групи видалити перший запис. Відкрити таблицю Список і переконайтеся, зникли записи з номером групи 201.
10. Відновити в таблиці Групи всі записи, як до знищення (згідно таб. 2).
11. Відкрити таблицю Список і знищити всі записи.
12. Заповнити таблицю Список записами шляхом імпорту таблиці з Excel (згідно таб. 3).
Таблиця 3.
Код |
Фамилия
|
Имя
|
Отчество
|
Год рождения |
Школа
|
Класс
|
Учебная группа |
I |
Иванова |
Анна |
Ивановна |
1984 |
1 |
9 |
101 |
2 |
Баранова |
Ирина |
Алексеевна |
1983 |
3 |
10 |
102 |
3 |
Корнилова |
Ольга |
Владимировна |
1984 |
5 |
9 |
103 |
4 |
Воробьев |
Алексей |
Петрович |
1983 |
1 |
10 |
101 |
5 |
Воробьев |
Алексей |
Иванович |
1984 |
3 |
9 |
104 |
6 |
Воробьев |
Олег |
Григорьевич |
1985 |
5 |
8 |
105 |
7 |
Скоркин |
Александр |
Евгеньевич |
1982 |
1 |
11 |
101 |
8 |
Володина |
Анна |
Алексеевна |
1984 |
3 |
9 |
102 |
9 |
Новоселов |
Алексей |
Антонович |
1983 |
5 |
10 |
103 |
10 |
Александрова |
Елена |
Алексеевна |
1984 |
1 |
9 |
101 |
13. Створити таблицю Персональні дані шляхом імпорту таблиці з Excel (згідно таб. 4).
Таблиця 4.
Персональні дані
Код Студента |
Адрес |
Номер Телефона |
Word |
Excel |
Access |
1 |
Центральная 11-5 |
51-17-22 |
5 |
5 |
5 |
2 |
Солнечная 8-117 |
51-18-22 |
4 |
4 |
4 |
3 |
Сиреневый 7-16 |
51-19-22 |
3 |
4 |
5 |
4 |
Центральная 14-81 |
51-20-22 |
5 |
5 |
4 |
5 |
Сиреневый 7-16 |
51-21-22 |
5 |
4 |
4 |
6 |
Солнечная 2-121 |
51-22-22 |
4 |
4 |
4 |
7 |
Школьная 5-34 |
51-23-22 |
5 |
5 |
5 |
8 |
Центральная 30-7 |
51-24-22 |
3 |
3 |
3 |
9
|
Сиреневый 7-16 |
51-25-22 |
3 |
4 |
4 |
10 |
Солнечная 6-34 |
51-26-22 |
5 |
5 |
5 |
14. Встановити зв’язки між таблицями згідно зразка.
15. Зберегти зміни. Закрити базу даних.
16. Роботу продемонструвати викладачу і скласти звіт.
Методичні рекомендації з виконання та оформлення.
1. Завантажити Access, у вікні, що з'явилося, виберіть пункт - задайте ім'я ПР 8 і виберіть папку (пункт Папка), де ваша база буде знаходитися- клацніть по кнопці Создать.
2. Створити структуру таблиці Список. Для цього:
■ у вікні бази даних вибрати команду Конструктор таблиць
У результаті цих операцій відкривається вікно таблиці в режимі Kонструктора, у якому треба визначити поля таблиці;
■ визначте поля таблиці відповідно до зразка ізадайте ключове поле:
3. Створити структуру таблиці Групи і задати ключове поле.
Пошук і Заміна даних в записах:
Сортування даних в полях: Виділите поле і
Для фільтрації даних в записах:
Для встановлення зв’язків між таблицями:
Імпорт таблиць з Excel:
Практична робота № 2.
Тема: Запити на вибірку даних. Обчислення у запитах.
Мета: закріпити навички по редагуванню таблиць, познайомитися з основними видами запитів, навчитися створювати запити на вибірку різними способами.
Після виконання роботи студент повинен
знати: призначення запиту і мови запитів.
вміти: створювати прості запити на вибірку даних, виконувати обчислення в запитах.
Матеріально-технічне оснащення робочого місця: ПК, ОС Windows ХР, Microsoft Access.
Інструктаж з техніки безпеки: дотримуватись правил техніки безпеки при роботі в комп’ютерному класі. Виконання комплексу вправ для зняття зорової втоми (через 10 хв. після початку роботи). (Варіант 2).
Питання контролю:
1. Які є типи запитів? Як створити запит? Як виконати пошук по текстовому полю? Чи можна з відфільтрованих записів створити нову таблицю?
2. Що таке запит? Яка різниця між використанням фільтра і запиту? Яке призначення команди ВІДМІНИТИ фільтр?
3. Що таке простий запит на вибірку? Яке призначення конструктора запитів?
4. Як створити нову таблицю за допомогою запитів? Як побудувати умову зі сполучником "або" у запиті?
5. Що таке запит на доповнення? Які є способи створення запитів? Як додати таблицю у вікно конструктора запитів?
Короткі відомості з теоретичної частини.
Запити є одним з основних інструментів опрацювання даних у базах даних Запити можуть забезпечувати пошук даних, що відповідають певним критеріям, як під час фільтрування, так і під час виконання операцій над даними та збереження результатів пошуку.
Access використовує мову бази даних SQL (Structured Query Language – структурована мова запитів) для створення запитів. Незважаючи на те, що запит розробляється візуально у вікні конструктора запиту, при збереженні запиту Access транслює цей візуальний проект в оператор SQL, який і виконується при запуску запиту. Оператор SQL, який відповідає даному запиту, можна побачити у вікні конструктора запиту, якщо вибрати команду Вид, Режим SQL.
MS Access дозволяє виконувати наступні типи запитів: QBE-запити (QBE – Query By Example – Запити за зразком):
• запит на вибірку;
• перехресний запит;
• запит на створення таблиці;
• запит на відновлення;
• запит на додавання записів;
• запит на видалення записів.
Поля, що обчислюються, в запитах
Запит можна використовувати для виконання розрахунків і підведення підсумків з вихідних таблиць. Для створення полів, що обчислюються, використовуються математичні і строкові оператори.
При цьому Access перевіряє синтаксис вираження й автоматично вставляє наступні символи:
• квадратні дужки ([...]), у них містяться імена елементів керування;
• знаки номерів (#), у них містяться розпізнані дати;
• лапки (""), у них міститься текст, що не містить пробілів чи знаків пунктуації.
Поле, вміст якого, є результатом розрахунку по змісту інших полів, називається полем, що обчислюється. Поле, що обчислюється, існує тільки в результуючій таблиці. Загальний формат поля, що обчислюється, виглядає так: Ім'я поля, що обчислюється, Вираз для створення поля, що обчислюється.
Підсумкові запити
Запити дозволяють робити підсумкові обчислення. Для цих цілей у Access передбачені статистичні функції SQL.
ФункціяSQL |
Дія |
Sum |
Підсумовування значень визначеного поля |
Avg |
Обчислення середнього значення даних визначеного поля |
Min |
Обчислення мінімального значення поля |
Max |
Обчислення максимального значення поля |
Count |
Обчислення кількості записів, відібраних запитом за умовою |
First |
Визначається перше значення в зазначеному полі записів, відібраних запитом |
Last |
Визначається останнє значення в зазначеному полі записів, відібраних запитом |
StDev |
Обчислюється стандартне відхилення значень данного поля, для всіх записів, відібраних запитом |
Var |
Обчислюється варіація значень даного поля для всіх записів, відібраних запитом |
Зміст і послідовність виконання завдань.
.
Методичні рекомендації з виконання та оформлення.
Для створення поля Портрет в таблиці Список.
Для створення запиту на вибірку
Перетягнути імена полів Прізвище, Ім’я і По батькові, Номер телефону в нижню частину Конструктора запитів
Для створення запиту на поновлення:
Практична робота № 3.
Тема: Створення однотабличних і багатотабличних форм. Створення звітів за однією та кількома таблицями. Робота з базою даних.
Мета: набути практичних вмінь і навичок роботи з БД Access, створювати , редагувати і форматувати форми і звіти
Після виконання роботи студент повинен
знати: призначення форми, звіту
вміти: створювати форми для введення даних у таблиці; застосовувати майстри для створення форм і звітів; використовувати форми для введення даних і звіти для їх відображення.
Матеріально-технічне оснащення робочого місця: ПК, ОС Windows ХР, Microsoft Access.
Інструктаж з техніки безпеки: дотримуватись правил техніки безпеки при роботі в комп’ютерному класі. Виконання комплексу вправ для зняття зорової втоми (через 10 хв. після початку роботи). (Варіант 2).
Питання контролю:
Короткі відомості з теоретичної частини.
В СУБД Access 2007 виділяють кілька видів форм:
Як у таблиці, форми можуть бути відкриті у різних поданнях:
Звіти в БД призначені, як правило, для виведення на друк результатів опрацювання даних. Звіт – це готовий до друку електронний документ. Звіти можуть бути використані для заповнення бланків документів, наприклад, додатків до атестатів про повну загальну середню освіту, сертифікатів про проходження зовнішнього незалежного оцінювання тощо. При створенні звіту можуть бути використані дані з різних таблиць і запитів, засоби узагальнення, сортування і групування даних, можна провести операції над даними полів, використовуючи дані з інших полів та вбудовані функції. Також до звіту можуть бути включені написи, що пояснюють наведені дані, діаграми і графіки, малюнки тощо.
Зміст і послідовність виконання завдань.
1. Створити копію бази даних Мої документи\Група\Пр2.accdb і перейменувати її в ПР3.
2. Створити просту форму Список.
3. Створити форму Успішність на основі таблиць Персональні дані і Список за допомогою Майстра.
4. Створити форму Учень за допомогою Конструктора з полями Прізвище, Ім’я, ПО батькові, Учбова група, Портрет . Задайте розмір тексту 18 для поля Прізвище
5. Додайте в таблицю Список логічне поле «Збирається вступати до інституту», значення якого «Так» або «Ні». Додайте це поле в форму Список за допомогою Конструктора.
6. Створити за допомогою Конструктора кнопочну форму Заставка.
11. Роботи продемонструвати викладачу і оформити звіт.
Методичні рекомендації з виконання та оформлення.
Для створення простої, розподіленої форм:
Для створення форми за допомогою Майстра:
2. В полі Таблиці/запити вибрати таблицю Список, в полі Доступні поля виберіть поле Таблиці/запити виберіть таблицю Персональні дані, в полі Доступні поля виберіть поля Word, Excel, Access і перенесіть їх стрілкою в поле Вибрані поля.
Рис. 20
3. Кнопка Далі- виберіть зовнішній вид форми – Табличний-кнопка Далі.
4. Виберіть потрібний стиль (наприклад , Звичайний)- кнопка Далі - задайте ім’я форми: Успішність-кнопка Готово.
Для створення форми за допомогою Конструктора:
Зауваження. Розмір віконця для назви поля і для його значення змінюються мишкою, за чорний квадрат рамки. Ці елементи пересуваються по полю за допомогою миші.
Створення кнопочної форми Заставка:
(Після слів База даних натисніть одночасно комбінацію клавіш [Shift] + [Enter] щоб перейти на другий рядок.)-натисніть [Enter].
Виберіть розмір букв 18, а вирівнювання - по центру. Колір фону - блакитний.
Для створення кнопочної форми:
Персональні дані. Ця кнопка відкриває форму Персональні дані в режимі редагування;
Успішність. Ця кнопка відкриває форму Успішність в режимі редагування.
7.Додайте кнопку закриття бази даних. Для цього натисніть на кнопку Створити, наберіть в полі Текст слово Вихід, а в поле Команда виберіть Вихід з програми. Закрийте діалогове вікно Зміна сторінки кнопкової форми, а потім - Диспетчер кнопкових форм.
8. Перейдіть на закладку Форми і відкрийте вікно Кнопкова форма в режимі Конструктора, змініть колір напису і назва вашої бази даних на «Комп'ютерна школа», збережіть форму. Перейдіть за допомогою кнопки в режим форми. Результат представлений на мал.