Практичні засоби формування навичок самостійної роботи

Про матеріал
Одним із засобів формування методики самостійної роботи з іноземної мови є пам’ятки для учнів. У сучасній методичній теорії розрізняють такі види пам’яток: - пам’ятки-інструкції, в яких даються цілком конкретні вказівки про необхідність певних дій, але учні мають можливість переставляти одну-дві дії, або навіть опускати одну з них; - пам’ятки-поради, в яких учні отримують лише рекомендації про те, за яких умов певну дію (діяльність) здійснять успішніше; вибрати дії, найбільш підходящі для себе особисто – справа кожного учня; - пам’ятки-покази, в яких домінують (не за місцем, а за значимістю) приклади виконання тих чи інших навчальних завдань, дій; - пам’ятки-стимули, головне призначення яких – стимулювання учнів, розкриття перспективи їх діяльності.
Перегляд файлу

Практичні засоби формування навичок самостійної роботи.

 

Одним із засобів формування методики самостійної роботи з іноземної мови є пам’ятки для учнів. У сучасній методичній теорії розрізняють такі види пам’яток:

-                     пам’ятки-інструкції, в яких даються цілком конкретні вказівки про необхідність певних дій, але учні мають можливість переставляти одну-дві дії, або навіть опускати одну з них;

-                     пам’ятки-поради, в яких учні отримують лише рекомендації про те, за яких умов певну дію (діяльність) здійснять успішніше; вибрати дії, найбільш підходящі для себе особисто – справа кожного учня;

-                     пам’ятки-покази, в яких домінують (не за місцем, а за значимістю) приклади виконання тих чи інших навчальних завдань, дій;

-                     пам’ятки-стимули, головне призначення яких – стимулювання учнів, розкриття перспективи їх діяльності.

Систематична самостійна робота під час навчання іноземної мови гарантує справжню мотивацію, внутрішню, а не зовнішню, часто суто формальну, активність учня.

На основі аналізу методичної літератури з проблеми розроблені методичні рекомендації, які можуть бути віднесені до категорії пам’яток-інструкцій.

Пам’ятка-інструкція, щодо роботи з новим лексичним матеріалом.

-                     З’ясуй переклад кожного слова, звернувшись до словника.

-                     Прочитай ще раз та запам’ятай графічний образ слова, тобто його буквений склад.

-                     Напиши слово по пам’яті.

-                     Перевір правильність написання: порівняй написане з оригіналом.

-                     Простеж, як дане слово вжите в реченні.

-                     Склади декілька конструкцій до нових слів.

Пам’ятка-інструкція, щодо роботи з текстом.

-                     Прочитай текст, намагаючись зрозуміти загальний зміст і значення незнайомих слів із контексту.

-                     Опрацюй новий лексичний матеріал.

-                     Прочитай текст повільно вголос, звертаючи особливу увагу на вимову нових слів та намагаючись їх запам’ятати.

-                     Випиши з тексту нові форми.

-                     Зроби список ключових слів із тексту так, щоб він відображав канву змісту.

Під час читання тексту у учня має бути вироблена систему самостійної роботи. Учень повинен:

-         зрозуміти про що йдеться в тексті на основі знайомих мовних явищ і контексту;

-         максимально використовувати контекстуальну і мовну здогадку;

-         визначати початкову форму незнайомих слів за допомогою різних трансформаційних операцій;

-         звертатися до словника щоб знайти значення незнайомих слів.

Природно, учень буде неодноразово перечитувати, переглядати текст для того, щоб зрозуміти його, виділяти основну думку, ключові факти.

Найчастіша завдання для самостійної роботи розробляється з певних тем граматики. Це можуть бути: пасивний стан, герундій, непряма мова, умовні речення та інше. Мета: оволодіння граматичними навичками мовлення, формування рецептивних та репродуктивних граматичних навичок.

  1. Rewrite these sentences in the passive.
  1. They publish a lot of books on information technology.
  2. The people at the garage are repairing our car.
  3. They will have completed the new motorway by Christmas.
  4. The Government is now building a lot of new schools in the provinces.
  5. The police have just arrested him on suspicion of murder.
  1. Open the brackets and use the verb in the appropriate from of the Passive Voice.
  1. The first draft resolution _______ (not discuss) yesterday; it _______ (withdraw) long before the beginning of the meeting.
  2. He is not in town; he _______ (send) on a special mission.
  3. Don’t come in the compartment; the bed _______ (fix) now.
  4. A new underground line ______ (construct) now. They say one of its stations ______ (build) in my street.
  5. He wants to know when the final decision ______ (take). The activities of the committee and their delays already much ______ (speak) about.
  1. Match a first part (1-10) with a second part (A-J). Use all the parts.

l. A decision to strike was taken

2. This church was designed

3. I was shocked

4. He was shot

5. He had been stabbed

6. His trousers were completely covered

7. The house was surrounded

8. Her bedroom wall was covered

9. They were married

10. He used to be beaten

A. with a penknife.

B. by beautiful grounds.

C. by a hunter with a rifle.

D. by some of the workers.

E. by Christopher Wren.

F. with a stick.

 

G. by her rude behavior.

H. by a priest in a tiny little church.

I. with posters of her favorite singers.

J. in oil.       


Формування навичок аудіювання в процесі самостійної роботи робить навчальний процес оволодіння англійською мовою більш привабливим.

  1. Listen to Interview.

Judge: And here is 21-year old Susan Lee Jamison from the University of Arkansas. Is that right, Susan?

Susan: Yes, but I’m a high fashion model in my space time. I don’t have much time for studying.

Judge: I see. What about your hobbies, Susan?

Susan: I like reading and swimming, although I don’t have much time to do either. I’m so busy.

Judge: Uh, well, Susan, what about your ambition?

Susan: My ambition is very clear. I want to be Miss Universe.

Judge: And if you could wish for anything, what would it be?

Susan: Let me see… I would wish for… it would be… uh… probably… good luck. Yes, good luck. I’ll need it.

Judge: Thank you, Susan.

  1. Mark the correct variant of the title of the interview.
  1. Susan wants to be Miss Universe.
  2. High Fashion Model Studies a lot.
  3. My Future Plans.
  4. My Ambitions.
  1. Mark if the following statements
  1.            corresponds to the contents of the interview or
  2.             don’t corresponds to the contents of the interview.

  1.     I have much time for studying.
  2.     I like reading and swimming.
  3.     My ambition is not very clear.
  4.     I want to be Miss University.

 

 

A

B

1)

 

 

2)

 

 

3)

 

 

4)

 

 

 


  1. Mark the correct variant to complete the sentence.

1) I’m …… in space time.

A. a swimmer     B. an actress

C. a writer     D. a high fashion model

2) I like ……, although I don’t have much time to do either.

A. reading and swimming    B. dancing

C. going shopping     D. playing the piano

3) My ambition is ……

A. very weak     B. very light

C. very clear     D. very strong.

II. Listen to Dialogue.

Anne: Tim! That bathroom faucet is still dripping. It’s driving me crazy! I thought you said you were going to fix it.

Tim: Oh, yeah. The washer needs replacing.

Anne: Why don’t you replace it then?

Tim: That’s easier said than done. I’ll try and do it next week.

Anne: But you said that last week.

Tim: I know. I think you’d better call a plumber and get it done. I’m not really sure how to do it. I’m sorry, Mom.

  1. Mark if the following statements are true (T) or false (F)
  1.     That bathroom faucet is still dripping.
  2.     The battery needs replacing.
  3.     I’ll try and do it next month.
  4.     I think you’d better call a plumber and get it done.
    1. Mark the correct variant of the title of the dialogue.

A. Getting Things Done   B. Testing the Brakes

C. Checking the Battery   D. Changing the Oil.

  1. Mark the correct variant to complete the sentence.

1) That bathroom faucet is still……

A. broken     B. working

C. dripping     D. fixing

2) I’ll try and do it……

A. next week     B. next month

C. next year     D. next decade

3) I think you’d better call …… and get it done.

A. a plumber      B. an electrician

C. a driver     D. a turner

Написання есе стимулює мисленнєву активність кожного учня в процесі самостійної роботи.

Write a short essay on the topic “Nature and environment”.

How to do the tasks.

  1.      Read the task and the vocabulary attentively.
  2.      Analyze your future piece of writing and choose the words and phrases.
  3.      Begin your writing with a topic sentence.
  4.      Organize words and phrases into sentences smoothly expressing your thoughts clearly and logically.
  5.      Use the necessary connecting words (although, consequently, moreover, what is more etc.)
  6.      Make a conclusion.

 

State the problem:

-         to be in trouble/danger;

-         affect the environment;

-         air and water pollution;

-         acid rain;

-         global warning;

-         destruction of rainforests and wild habitats;

-         keep the word in good condition;

-         think about the future of the planet;

-         solve environmental problems.

Sample pieces of writing.

Our planet is in the trouble. There are problems that affect the environment: air and water pollution, acid rain, global warning, destruction of rainforests and other wild habitats, decline and extinction of thousands of species of animals and plants. Unfortunately, it is humans who have caused these threats.

 

Розвиток навичок читання в самостійній роботі є мотивацією в основі якої лежить інтерес до вивчення англійської мови.

The earliest boats.

The earliest boats were certainly very simple- perhaps just logs. How was the idea born? Perhaps the idea come to a man who liked to think about an easier and happier time. Such a man once stood on the river and saw a tree floating down the river.

“Oh!” he cried, “it’s a pity I cannot go on water like that tree!”

He walked along the bank for some tine, looking at the log. Then a big idea come to him. He run into the water, and was soon at the side of the tree. He put his hands on the log and holding on to it he floated with it down the river. Then he climbed on the log and sat down. The tree floated. The man was riding.

Soon he found that he was at some distance from his friends. He could not turn the tree and ride back, so he got off and swam to the bank. Running quickly to the camp, told his friend about it.

From that day on, the people of the tribe knew that a person could ride on wood in water.

At first they simple floated with the current. As time passed people learned to use sticks to make the logs go across small rivers with slow currents.

The boat which was just a log helped in crossing lakes and small rivers, but it was not good in crossing wide rivers with a strong current. And there was another bad thing about it – the log did not stay steady. If the man moved a little to one side the log usually turned and threw the man into the water.

One of the men had a new idea. He decided to fix several thin logs together and make a steady boat.

At the end of the Stone Age people sometimes hollowed out logs on side by burning. This made a kind of canoe. Canoes were certainly much steadier than logs. Scientists found a few such canoes in Europe.

Read the text and note the important details. Say if the following statements are true or not.

  1.       At first people used logs to cross rivers, then they learned to float with the stream.
  2.      The boat which was just a log helped in crossing not only lakes and small rivers, but also wide rivers with a strong current.

Now let’s see how you understand the English the text.

  1. What’s the Ukrainian for “to hold on to”?
  2. What does “as time passed” mean?
  3. What does “it was no good in crossing…” mean?

Answer the following questions:

  1. What kind of boats were these ones?
  2. Were these boats comfortable for people?
  3. Could people cross wide rivers with a strong current in such boats?
  4. How did they learn to cross wide rivers with strong current?

Now look through the text again and retell it.

 


Висновки

Одним із найактуальніших завдань при вивченні англійської мови є рівень готовності та сформованості учнів до самостійної роботи.

Проблема самостійної роботи є надзвичайно важливою і вимагає подальшого дослідження як теоретичного так і практичного.

Є така істина: «Мови навчити не можна, їй можна тільки навчитися». Тому навчання самостійної роботи – це найголовніше завдання вчителя англійської мови

doc
Додано
17 жовтня 2023
Переглядів
86
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку