Практичний семінар для лідерів учнівського самоврядування "Мистецтво спілкування лідера. Спілкуємося і діємо. Конфлікти та шляхи їх вирішення. Вчимося вирішувати конфлікти"

Про матеріал
Мета: ознайомити учнів з поняттями «конфлікт», «конфліктна ситуація», «компроміс», формувати конфліктну компетентність і здатність толерантного поводження.
Перегляд файлу

Практичний семінар для лідерів учнівського самоврядування

                                                                          

 

Тема.  Мистецтво спілкування лідера. Спілкуємося і діємо.

Конфлікти та шляхи їх вирішення. Вчимося вирішувати конфлікти.

           

Мета: ознайомити учнів з поняттями «конфлікт», «конфліктна ситуація», «компроміс», формувати конфліктну компетентність і здатність толерантного поводження.

Завдання:

  • визначити поняття «конфлікт», «конфліктна ситуація»;
  • з’ясувати, яку роль відіграють  конфлікти в житті людини;
  • дати уявлення про різні стилі вирішення конфлікту;
  • поглибити самоаналіз шляхом виявлення власного стилю, характерного для поводження в конфлікті;
  • навчити дітей мистецтву «компромісу»;
  • формувати у дітей повагу до батьків,
  • навчати взаєморозуміння;
  •  розглянути моделі поводження особистості в конфліктних ситуаціях;
  • виховувати почуття поваги до своїх товаришів.

 

Вікова категорія: лідери учнівського самоврядування 8-11 класів загальноосвітніх шкіл Барвінківського району.

 

План проведення  семінару

 

І. Організаційний блок.                          

1. Реєстрація учасників семінару.

2. Привітання «Мене звуть… Я люблю себе за те, що….».

3. Вправа-розминка «Мій емоційний стан».

4. Прийняття правил роботи  у групах.

5. Вправа «Очікування».

6. Вправа «Малюнок удвох».

7. Гра «Добре - погано».

8. Вправа «Якості та вміння, важливі для ефективного спілкування».

ІІ. Теоретичний блок.                           

1. Що таке конфлікт  у вашому розумінні?

Перегляд відео ролика «Конфлікт» з обговоренням.

Вправа «Павутина конфліктів»

                                   Пономаренко М.І., методист РМК

2. Конфлікт – це добре чи погано.

Мозковий штурм «Функції конфлікту».

                                  Педенко Л.М., методист БТДЮ

3. Джерела конфліктів в учнівському середовищі.

                             Лесів А.В., культорганізатор БТДЮ

4. Алгоритм дії в конфліктній ситуації.

5. Правила вирішення конфліктів.

                               Пономаренко М.І., методист РМК

ІІІ. Практичний блок .                       

1.Анкетування.

2.Робота в групах «Способи вирішення конфлікту».

3. Вправа «Розв’язати конфлікт».

4. Вправа «Повітряна кулька».

ІV. Майстер – клас «Скарбничка корисних порад».                                              

1.Бібліографічний огляд літератури «Культура спілкування».

                Тульпа І,В., зав. читальним залом.

2. Екскурсія в художню галерею Барвінківського краєзнавчого музею «Художники Слобожанщини».

                                   Гацуцова М.Г., науковий співробітник краєзнавчого музею.

V. Підсумково-узагальнюючий блок            

Рефлексія. Зворотний зв’язок.

 

 

 

Хід семінару

І. Організаційний блок.

1. Привітання-знайомство «Мене звуть… Я люблю себе за те, що…».

2. Вправа-розминка «Мій емоційний стан».

Кожен учасник називає свій емоційний стан (використовуються стікери зі смайликами емоційного стану).

3.Прийняття правил роботи у групах.

  • називати учасників по імені;
  • бути доброзичливим;
  • толерантним;
  • активним;
  • говорити по черзі;
  • не перебивати;
  • бути уважним;
  • поважати кожного учасника

4. Вправа «Очікування».

Мета: визначити сподівання і очікування учасників  заняття.

Ми познайомили вас з темою та метою нашого засідання. Будь ласка, подумайте і запишіть на стікерах свої очікування від заняття, розмістіть їх на нашому пісочному годиннику вгорі.

(Учасники розміщують очікування і озвучують їх).

Наприкінці нашого засідання ви перемістите свою піщинку вниз настільки, наскільки справдились ваші очікування.

5. Вправа «Малюнок удвох».

(Учасник діляться на пари. Кожна пара одержує аркуш паперу. Із цього моменту й до закінчення вправи розмовляти не можна.

Необхідно  взяти одну ручку вдвох і так, щоб обидва партнера тримали її, намалювати  малюнок на вільну тему. Готові малюнки обговорюються за принципом: «Чому намалювали саме це?», «Хто що малював?», «Як вам малювалося?» тощо)

Як виявилося, наші «художники» під час виконання  завдання поводилися зовсім по-різному: хтось «рвався  в бій» або малював сам, ігноруючи партнера; хтось намагався  вгадати наміри  іншого й запропонувати свої ідеї; хтось байдуже малював «по черзі», а хтось взагалі віддав малюнок партнерові. Чому так? Виявляється, у тих ситуаціях, у яких наші інтереси не збігаються з інтересами іншої людини (а саме так виникає конфлікт!), може поводитися по-різному.

А чи потрапляли ви коли-небудь у конфліктні ситуації? Чи бувають у вас конфлікти з близькими вам людьми? У чому їхня суть? Що ви робите для того, щоб уникнути конфліктів у школі із друзями й вчителями, у родині?

6. Гра «Добре – Погано».

Грають по колу. Перший гравець починає фразу зі слів «Це добре…», називаючи якусь подію, інший спростовує його твердження словами «Це погано…».

Висновок. У будь-якій події можна знайти і гарне, й погане. І від того, як ми ставимося до різних подій у житті, можуть виникати сварки і непорозуміння.

7. Вправа «Якості та вміння, важливі  для ефективного спілкування».

Ведучий представляє плакат і коментує його. Дані коментарі  можна представити  учасникам  у вигляді сценки.

Давайте  уявимо діалог цих двох людей.

 

Після  представлення плакату ведучий ставить учасникам питання: «Чому учасники не дійшли згоди?»

Висновок. Невміння зрозуміти іншого, впевненість, що ваша думка єдино правильна, небажання побачити ситуацію очима іншого – найкоротший шлях до непорозуміння, а часто й до виникнення конфлікту.

 

ІІ. Теоретичний блок.

1.Що таке конфлікт  у вашому розумінні?

Перегляд відео ролика «Конфлікт» з  обговоренням.

Мета: підвищення поінформованості учасників групи про причини і

наслідки конфлікту.   

Запитання для обговорення:

         На вашу думку….

Вправа «Павутина конфліктів»

В центрі плакату  малюється  павук з павутиною. Учасникам пропонується  назвати асоціації, викликані цим словом. Ведучий записує  кожну асоціацію, з’єднуючи слова лінією з намальованим павуком.

 

(Обговорення  й аналіз напрацьованого матеріалу)

(Учасники називають слова: злість, ненависть, сварка, нещастя, стрес, хвороба, радість, перемога тощо)

 

Люди  за характером, темпераментом і багатьма іншими критеріями різні, тому вони по-різному сприймають ситуацію, в якій знаходяться. Людина, настільки б безконфліктною вона не була, не в змозі уникнути розбіжностей з навколишніми. Скільки людей – скільки й думок, інтереси інших людей вступають у протиріччя один з одним.

Школа – це простір, де щодня зустрічаються сотні людей – дітей і дорослих. Не дивно, що в їхній спільній діяльності виникає  безліч конфліктних ситуацій. Мета нашого сьогоднішнього заняття – вміти розпізнавати  конфліктні ситуації і правильно їх вирішувати. А ще краще – навитися поводитися так, щоб конфліктів  у житті стало менше.

2. Конфлікт – це добре чи погано?

Давайте звернемось до термінології.

Конфлікти – це норма життя. Якщо у вашому житті немає конфліктів, перевірте, чи є у вас пульс (Ч. Ліксон).

Конфлікт – це зіткнення окремих людей або соціальних груп, що виражають різні, а часто і протилежні цілі, інтереси, погляди.

Конфлікт – це зіткнення протилежних інтересів, думок, поглядів; серйозні розбіжності

ЗІТКНЕННЯ, СЕРЙОЗНЕ ПРОТИРІЧЧЯ

ІСТИННА ПРИЧИНА + ПРИВІД =КОНФЛІКТ

 

КОНФЛІКТ = УЧАСЧНИКИ + ОБ’ЄКТ + КОНФЛІКТНА СИТУАЦІЯ + ІНЦИДЕНТ

 

Конфліктна ситуація – це наявність суперечливих позицій, розбіжностей сторін з якого–небудь питання

Інцидент – це збіг обставин, що є приводом для початку безпосереднього зіткнення сторін.

 

Хотілося, щоб ви розуміли, що конфлікти – це необхідне явище  соціального життя. Якщо вони існують, значить виконують важливі функції в житті людини й суспільства. Конфлікти впливають на  наше життя. Причому, ці функції можуть бути як позитивні, так і негативні. Давайте, методом мозкового штурму визначимо позитивні і негативні сторони конфлікту.

Мозковий штурм «Функції конфлікту»

Позитивні сторони

Негативні сторони

ослаблення психічної напруженості

заподіяння шкоди здоров’ю

стимулювання активності людини

погіршення настрою

поліпшення якості діяльності

зниження рівня згуртованості  групи

згуртування однодумців

порушення міжособистісних відносин

пізнання один одного

соціальна пасивність

розвиток особистості

зниження якості діяльності

підвищення авторитету, самооцінки

депресія

 

відчуття насильства, тиску

 

За даними  соціологічного опитування, причинами  конфліктів  найчастіше є:

  • невміння людей спілкуватися;                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                              
  • різниця в інтелектуальному рівні;
  • расові й національні розходження.                                                                                                                                                                                                       

Якщо друга й третя причини об’єктивна, то невміння людей спілкуватися – це той суб’єктивний фактор, який людина може змінити. Психологи пропонують використовувати у конфліктних ситуаціях певний алгоритм дії.

3. Джерела конфліктів в учнівському середовищі.

Які, на вашу думку, причини виникнення конфлікту між учнями?

  • демонстрація лідерства;
  • схильність до пліток;
  • через лайливі слова;
  • невміння спілкуватися;
  • суперництво;
  • гонор;
  • неврівноваженість;
  • через зовнішній вигляд;

Сигнал конфлікту:

  • дискомфорт;
  • інцидент;
  • непорозуміння;
  • напруга;
  • криза.

4. Алгоритм дії в конфліктній ситуації.

Вирішення конфлікту

  • Стиль компромісу. Людина дещо поступається своїми інтересами, щоб задовольнити їх частково, інша сторона робить теж саме.
  • Стиль співпраці. Людина бере активну участь у вирішенні конфлікту та відстоює свої інтереси, але при цьому намагається співпрацювати з іншою людиною.
  • Стиль пристосування. Людина діє сумісно з іншою, не намагаючись відстоювати власні інтереси.
  • Стиль ухиляння. Людина не відстоює свої права, не співпрацює ні з ким для вирішення проблеми чи просто ухиляється від розв’язання конфлікту.
  • Стиль конкуренції. Людина досить активна і в переважній більшості іде до вирішення конфлікту своїм власним шляхом; вона не дуже зацікавлена у співпраці з іншими людьми, проте здатна на вольові рішення.

Алгоритм дії в конфліктній ситуації:

  • виділити суть проблеми: виявити причини  (приховані і явні);
  • побачити її збоку: зрозуміти доводи опонента;
  • поставити себе на місце іншої людини; зберегти позитивне ставлення до опонента, відокремити відносини й емоції від проблеми;
  • шукати розумне, конструктивне вирішення проблеми.

Отже, якщо ви прагнете ефективного спілкування, необхідно поводитися так, аби не ображати партнера, поважати точку зору іншого та  його особистість, незалежно від соціального положення, національності, індивідуальних особливостей, уподобань тощо.

 

5. Правила вирішення конфліктів.                                                             

Проаналізуємо складові конструктивного і деструктивного вирішення конфлікту.

Вирішення конфлікту

Конструктивне

Деструктивне

Гумор

Погрози, насильство

Поступка

Брутальність, приниження

Компроміс

Перехід на особистості

Співпраця

Відхід від вирішення проблеми

Усвідомлення позицій сторін

Розрив відносин

Як бачимо, шляхів виходу із конфлікту безліч. Тому якщо ви непомітно для себе потрапили в складну ситуацію, що загрожує вийти з-під контролю, вам доведеться застосувати всю свою чарівність, інтелект і вміння спілкуватися, щоб вийти з конфлікту з найменшими втратами. Тут ви можете проявити творчість і придумати нові способи нейтралізації конфліктів.

 

Правила вирішення конфлікту

1. Станьте на позицію співрозмовника. Погляньте на ситуацію «його очима»

2. Детально опишіть у ситуації те, що не влаштовує вас, будьте об’єктивні.

3. Розповідайте про  свої почуття в даній ситуації.

4. Вислухайте опонента: не перебивайте, не сперечайтеся, покажіть, що ви слухаєте й готові дійти згоди.

5. Не вдавайтеся до ультиматиму, внесіть конкретні пропозиції щодо зміни ситуації: «Я хотів би..», «Я вас прошу...» тощо.

6. Контролюйте емоції, тему розмови, стиль мовлення: не допускайте грубощів.

 

Перш ніж сказати – порахуй до десяти. Перш ніж образити - порахуй до ста.

Перш ніж ударити – порахуй до тисячі.

                                                                                                        Народна мудрість

 

Головні запитання, які мають поставити собі учасники конфлікту під час його вирішення:

ЩО Я НЕ ЗРОБИВ?

ЩО Я ЗРОБИВ НЕ ТАК?

ЩО Я МОЖУ ЗРОБИТИ?

 

Але чи завжди неминучий конфлікт? Чи можна його уникнути? Що для цього потрібно зробити?  Яку лінію поведінки обрати? Давайте розглянемо, як це буває в житті.

 

ІІІ. Практична частина.

  1. Анкетування.
  2. Робота в групах  «Способи вирішення конфлікту».

Інсценування казки «Курочка Ряба».

Учасники об’єднуються у 5-ть груп, кожна група переграє кінець казки як один із способів розв’язання конфлікту: конкуренція, ухилення, пристосування, компроміс, переговори.

Обговорення.

Казка про Курочку Рябу

Жили були дід і баба. І була у них Курочка Ряба.
А були ці дідусь з бабусею такі бідні, що нікого й нічого, крім Курочки, не мали.
Навіть їли лише яйця та городину.
За їхню доброту Курочка знесла золоте яєчко.
Але жили вони на хуторі, та й була справа зимою, тому задумали дід з бабою це яйце з'їсти.
Взявся дід бити золоте яйце, та не розбив. Баба била, била. І також не розбила.
А з-під лавки за всім цим спостерігало маленьке мишеня. Воно також давно вже не їло, тому задумало золоте яйце собі забрати, якщо дід з бабою його розбити не можуть.
От мишеня вибігло, але не встигло воно взяти яйце у лапки, як те покотилось, впало на глиняну підлогу і... розбилось. …….

 

Вправа «Розв’язати конфлікт».

Мета: опрацювання конструктивних стратегій виходу з конфліктних ситуацій. Інструкція:  зараз ми розглянемо конкретні життєві ситуації і спробуємо з погляду отриманих нових знань проаналізувати шляхи виходу з них.

Ситуація 1.

Протягом усього навчального року учневі Арсену заважав сусід по парті учень Борис. Вчитель зробив зауваження учневі Арсену із записом в щоденник про негативну поведінку. Учень Арсен ображений і готовий вибухнути, а учень Борис поводив себе, ніби нічого не трапилось (через що між учнями стався конфлікт).

Ситуація 2.

 У 8-ому класі навчається учень Назар, який веде себе зверхньо у відношенні до своїх однокласників. Він часто дозволяє  собі ображати, принижувати, насміхатися з них. Це відбувається не тільки під час навчального процесу, а й прийшовши додому, він продовжує це робити  в соціальних мережах.

Ситуація 3.

 В 9-й клас прийшов новий учень, в якого є вада зору і він змушений носити окуляри. З нього почали насміхатися окремі учні цього класу, в результаті чого учень перестав одягати окуляри і в нього погіршився зір та успішність у навчанні.

Ситуація 4.

 В 7-ому класі навчається дівчина з багатодітної сім’ї, яка дуже скромно одягається, користується мобільним телефоном, який не є новинкою. Учні класу уникають спілкування з цією дівчиною, інколи принижують її. В результаті чого дитина замкнулась в собі, почала пропускати заняття в школі.

4. Вправа «Повітряна кулька».

Пропонуємо вам провести дослід з повітряною кулькою. Уявіть собі, що  кулька – це ваше тіло, а повітря всередині неї – це ваш гнів. Надуємо кульку й відпустимо її. Прослідкуйте, що з нею відбувається. Вона летить  з одного боку в інший, вона абсолютно не керована. Так буває і з людиною, коли вона сердиться. Вона не контролює себе, а тому може образити  кого-небудь або навіть ударити. А тепер надуємо кульку і спробуємо випустити з неї повітря маленькими порціями.

Обговорення

  • Що відбувається з нею? (Вона потихеньку здувається)

А що відбувається з повітрям усередині неї (Повітря поволі виходить. Кулькою можна керувати  й поволі випускати з неї повітря. Важливо навчитися потроху випускати свій гнів, свою злість назовні, не кривдячи тих, хто перебуває поруч

  • Як можна контролювати свій гнів?

(Заспокоїтись, зробити паузу, розслабитись)

ІV. Майстер – клас «Скарбничка корисних порад»                                              

1.Бібліографічний огляд літератури «Культура спілкування».

                Тульпа І,В., зав. читальним залом.

2. Екскурсія в художню галерею Барвінківського краєзнавчого музею «Художники Слобожанщини».

                                   Гацуцова М.Г., науковий співробітник краєзнавчого музею.

V. Підсумково-узагальнюючий блок            

Рефлексія. Зворотний зв’язок.

  • Що нового і корисного ви дізналися на семінарі? Чи справдилися ваші очікування? Якщо так, то перемістіть свою піщинку на нашому пісочному годиннику вниз настільки, наскільки справдились ваші очікування.

                                                                                           

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                                  Додаток

 

Словник

Конфлікт (conflictus) – у перекладі з латинської означає «зіткнення, серйозне протиріччя»

Конфлікт – це зіткнення протилежних інтересів думок, поглядів; серйозні розбіжності; гостра суперечка.

                                                                            Великий тлумачний словник

                                                                            сучасної української мови

 Конфлікт (з погляду психології) – явище, яке виникає  в результаті зіткнення протилежних дій, поглядів, інтересів, прагнень, планів різних людей.     

 

Конфліктна ситуація – це наявність суперечливих позицій, розбіжностей сторін з якогось приводу.

 

Інцидент – це збіг обставин, що є приводом для початку безпосереднього зіткнення сторін.

 

Компроміс – це вихід із конфлікту шляхом взаємовигідних поступок

 

 

 

                                                                                                                        Додаток

 

АНКЕТА ДЛЯ УЧНІВ

  1. Якому спілкуванню з учителем ти надаєш перевагу:
    • дружньому
    • діловому
    • триматись на відстані
  2. Як більшість учителів реагує на твою невдалу відповідь:
  • допомагає зрозуміти неточність, помилку, самому виправити, заспокоює, підбадьорює;
  • показує незадоволення, просить виправити помилку, внести уточнення інших учнів;
  • гнівно оцінює, виправляє відповідь сам;
  • говорить образливі слова, свариться.
  1. Чи ведеш ти відверті розмови з вчителями, радишся з особистих питань? __________________________________
  2. Чи доводилося тобі обманювати вчителів? В яких випадках?__________________________________________
  3. Чи береш ти участь у проведенні класних справ разом із вчителем?__________________________________________
  4. Чи одержуєш ти задоволення від спілкування з вчителями?

_____________________________________________________

  1. У чому, на твою думку, причини труднощів у стосунках вчителів та учнів?___________________________________
  2. Чи звертаєшся ти до вчителів з проханням допомогти розв’язати конфлікт із вчителями, батьками, іншими дорослими? ________________________________________
  3. Чи вважаєш ти, що у вашому класі досягнуто взаєморозуміння між учнями та вчителями, класним керівником, які працюють у вашому класі:
  • так
  • ні
  • частково
  • твій варіант__________________________________________
  1.  Якою тобі бачиться школа майбутнього за характером стосунків вчителів і учнів?____________________________

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
10 лютого 2020
Переглядів
852
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку